Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Byte av agenturer??

  • Byte av agenturer??

    Publicerad av Knatte på 28 november, 2008 vid 18:29

    Jag har ju funderat lite på att vissa märken byter agenturen här i Sverige med jämna mellanrum.:smile:
    Har man en agentur på livstid eller skriver man kontrakt på ett visst antal år eller?? Mest nyfiken på varför man byter eller kan tappa sin agentur för sitt märke.
    Självklart kan ju fabriken/märket vilja ha en förändring om det är dålig försäljning i ett visst land. Men har känslan att även bra säljande märken kan ha en ny importör/agentur nästa år. Sista exemplet är väl AHD och Exocet som nyligen skiftar importör väl?
    Tänkte bara någon insatt kan berätta spelet bakom kulisserna, utan att gå in alla djupa detlajerna som antagligen inte blir sagda öppet ändå :tongue:

    nikke svarade 15 år, 5 månader sedan 10 Medlemmar · 26 Svar
  • 26 Svar
  • oscar

    Medlem
    28 november, 2008 vid 18:49

    Beställer du 200 brädor så får du garanterat agenturen. Vad jag förstått så är det vad det handlar om.

  • rrd

    Medlem
    28 november, 2008 vid 21:44

    @Oscar 518585 wrote:

    Beställer du 200 brädor så får du garanterat agenturen. Vad jag förstått så är det vad det handlar om.

    Och dessutom betalar dom! Fast i branschen gäller nog förskottsbetalning.

    För övrigt kanske det är mer fråga om vilka som väljer agenturen.

    Krasst kortsiktigt företagsekonomiskt tänkande gäller om det inte finns stora ekonomiska resurser med långsiktigt tänkande i bakgrunden. Ofta en ägare/grundare med god ekonomi o ett långsiktigt strategisk tänkande. Att tex ingå i en större företagskoncern som snabbt köper och säljer nyförvärvade företag med god vinst är nog ett sämsta läget för ett varumärke.

    Det kan såklart även bero på personliga konflikter men det är nog ofta underordnat.

  • rasmus_w

    Medlem
    29 november, 2008 vid 03:44

    Antagligen gäller grundläggande marknadsekonomiska principer. Tror tillverkaren att nån annan generalagent kan generera bättre intäkter så varför inte byta?

  • el_duderino

    Medlem
    29 november, 2008 vid 11:17

    @Rasmus_W 518616 wrote:

    Antagligen gäller grundläggande marknadsekonomiska principer. Tror tillverkaren att nån annan generalagent kan generera bättre intäkter så varför inte byta?

    För man kanske har kontrakt. Inte så kul att vara återförsäljare utan någon säkerhet!

    Sen verkar det som tillverkarna i vissa fall inte bryr sig om ifall de bryter mot kontrakten och väljer en annan återförsäljare.

  • rasmus_w

    Medlem
    29 november, 2008 vid 11:39

    @El_Duderino 518638 wrote:

    För man kanske har kontrakt. Inte så kul att vara återförsäljare utan någon säkerhet!

    Väldigt få kontrakt gäller i evighet.

  • bicless

    Medlem
    29 november, 2008 vid 12:30

    @Knatte 518580 wrote:

    Jag har ju funderat lite på att vissa märken byter agenturen här i Sverige med jämna mellanrum.:smile:
    Har man en agentur på livstid eller skriver man kontrakt på ett visst antal år eller?? Mest nyfiken på varför man byter eller kan tappa sin agentur för sitt märke.
    :tongue:

    Det handlar mycket om maktbalans. En producent/varumärke vill ha en agentur som kan generera bra distribution och stor försäljning. De ställer ofta volymkrav, exempelvis minst 100 segel per år och kan även ha krav på distribution, dvs vilka städer agenturer kan täcka upp med sina butiker. När en agentur inte klarar leva upp till producentens förväntningar så byter producenten agentur vid kontrakspersiodens slut eller kommer överens med agenturer om att avbryta mitt i en kontraktsperiod.

    Sen kan det självklart vara åt andra hållet att exempelvis en producent inte uppfyller agenturen eller distributörens önskemål. Det kan bero på dålig reklamationshantering, dålig lagertillgång, svag konkurranskraft i prissättning mm. En del producenter kräver också att agenten/distributören bara säljer deras varumärke i en viss produktkategori och begränsar ju då distributörens möjligheter att agera inom flera olika prissegment mm. Även detta kan vara ett skäl att byta leverantör.

    Generellt tror jag det är bra för både producenter och konsumenter att agenturer byts med jämna mellanrum. I svergie är marknaden extremt stel, exempelvis inköpsbolaget (dvs ett bolag) bakom surfers paradise, bromma skidsport och öland sitter på alla tunga agenturer. De säljer dessutom bara dessa varor i sina egna butiker och är rätt ointresserade av att distribuera till andra butiker inom branschen. Dessa är ju även företagets konkurrenter så kanske inte så konstigt. På sikt tror jag inte detta kommer fungera, i takt med att antalet butiker som inte är anslutna till denna koalition ökar blir så blir det större och större del av marknaden som de stora varumärkena ej kommer åt. Marknadsandelen för de mindre varumärkena växer då på de stora varumärkenas bekostnad. Blir potentialen för stor utanför den befintliga agenturen måste producenten utvärdera om man skall byta strategi.

    I större marknader som tyska fungerar det annorlunda, där är sällan distributör och butik samma aktör utan distributören verkar för att sprida varumärket på hela marknaden. Alla butiker kan mer eller mindre köpa produkterna. Detta ger lite mer konkurrenskraft och något lägre priser. Dock tror jag inte svenska marknaden är mogen för detta ännu. Butikerna är alldeles för få och en ren distributör skulle ej överleva. I mina ögon är det bara Dakine i sverige som har ett sådant upplägg som verkligen fungerar och det beror på att de sitter på så många produktområden (väskor, kläder, cykel, surf mm) och även har agentur för ett antal andra stora varumärken inom sportartiklar.

    Vill även tillägga att man som konsument ofta tycker att surfbutikerna har extremt höga priser och borde tjäna grova pengar. Så är tyvärr inte fallet alls, finns extremt få som har möjlighet att leva på vindsurfingverksamhet i sverige, de flesta butiksägare har inkomster från annat håll för att överleva. Man ger sig nog in i denna bransh för att det är kul, inte för att bli rik.

    Mvh

    Bicless

  • el_duderino

    Medlem
    29 november, 2008 vid 13:01

    @Rasmus_W 518640 wrote:

    Väldigt få kontrakt gäller i evighet.

    Vilket ingen har påstått heller!

  • oaxen

    Medlem
    29 november, 2008 vid 14:54

    De märken som, med svenska mått, säljer bra år efter år brukar ligga kvar förutsatt att båda parter är nöjda*.

    Marginalmärken som AHD och Exocet kan man tänka sig byter agentur då och då – gräset är ju kanske grönare på andra sidan.

    Skulle t ex ett specifikt märke drabbas av en massa reklamationer som tillverkaren svär sig fri från kommer nog agenten välja andra alternativ.

    Det går nog att skaffa sig “agenturen” ganska snabbt för vilket vindsurfingmärke som helst. Hur?
    1. Lägg en order på dubbla värdet /antalet som nuvarande agent omsätter.
    2. Förbetala.
    3. Klart!
    Sen ska du ju bara omsätta grejerna i din tur, vilket ju kan visa sig lättare köpt än gjort…

  • bicless

    Medlem
    29 november, 2008 vid 15:59

    Grundprinciperna har du säker rätt i men jag tror och hoppas att de flesta agenturer och producenter tänker längre en ett år. Därmed bör man nog även kunna påvisa vad man sålt tidigare och hur man planerar att utveckla verksamheten i framtiden. Neil pryde tror jag inte byter agentur ett år bara för att någon annan ett enskilt år köper dubbelt så många segel som Surfers paradise. Då sitter de ju på pottkanten året efter om agenturen är oseriös.

    De finns nog få producenter som nappar på ett sånt erbjudande direkt och de som gör det skall man kanske hålla sig borta ifrån.

    Att ha en agentur kräver oftast också att man investerar i varumärket långsiktigt. Demodagar, image annonser, sponsring mm betalar sig kanske efter 2-3 år.

    Bicless

  • Knatte

    Gäst
    29 november, 2008 vid 16:01

    @Bicless 518647 wrote:

    Det handlar mycket om maktbalans. En producent/varumärke vill ha en agentur som kan generera bra distribution och stor försäljning. De ställer ofta volymkrav, exempelvis minst 100 segel per år och kan även ha krav på distribution, dvs vilka städer agenturer kan täcka upp med sina butiker. När en agentur inte klarar leva upp till producentens förväntningar så byter producenten agentur vid kontrakspersiodens slut eller kommer överens med agenturer om att avbryta mitt i en kontraktsperiod.

    Sen kan det självklart vara åt andra hållet att exempelvis en producent inte uppfyller agenturen eller distributörens önskemål. Det kan bero på dålig reklamationshantering, dålig lagertillgång, svag konkurranskraft i prissättning mm. En del producenter kräver också att agenten/distributören bara säljer deras varumärke i en viss produktkategori och begränsar ju då distributörens möjligheter att agera inom flera olika prissegment mm. Även detta kan vara ett skäl att byta leverantör.

    Generellt tror jag det är bra för både producenter och konsumenter att agenturer byts med jämna mellanrum. I svergie är marknaden extremt stel, exempelvis inköpsbolaget (dvs ett bolag) bakom surfers paradise, bromma skidsport och öland sitter på alla tunga agenturer. De säljer dessutom bara dessa varor i sina egna butiker och är rätt ointresserade av att distribuera till andra butiker inom branschen. Dessa är ju även företagets konkurrenter så kanske inte så konstigt. På sikt tror jag inte detta kommer fungera, i takt med att antalet butiker som inte är anslutna till denna koalition ökar blir så blir det större och större del av marknaden som de stora varumärkena ej kommer åt. Marknadsandelen för de mindre varumärkena växer då på de stora varumärkenas bekostnad. Blir potentialen för stor utanför den befintliga agenturen måste producenten utvärdera om man skall byta strategi.

    I större marknader som tyska fungerar det annorlunda, där är sällan distributör och butik samma aktör utan distributören verkar för att sprida varumärket på hela marknaden. Alla butiker kan mer eller mindre köpa produkterna. Detta ger lite mer konkurrenskraft och något lägre priser. Dock tror jag inte svenska marknaden är mogen för detta ännu. Butikerna är alldeles för få och en ren distributör skulle ej överleva. I mina ögon är det bara Dakine i sverige som har ett sådant upplägg som verkligen fungerar och det beror på att de sitter på så många produktområden (väskor, kläder, cykel, surf mm) och även har agentur för ett antal andra stora varumärken inom sportartiklar.

    Vill även tillägga att man som konsument ofta tycker att surfbutikerna har extremt höga priser och borde tjäna grova pengar. Så är tyvärr inte fallet alls, finns extremt få som har möjlighet att leva på vindsurfingverksamhet i sverige, de flesta butiksägare har inkomster från annat håll för att överleva. Man ger sig nog in i denna bransh för att det är kul, inte för att bli rik.

    Mvh

    Bicless

    Just Surfspot tycker jag har är ett ovanligt lyckat upplägg och bra priser då de har lite av varje/årsmodeller till bra priser! Hade jag bara varit friskare (och kunnat surfa mer). Så hade jag börjat handla på mera oberoende ställen som surspot/surfbutiken/vindsurfin.se, som jag bara har bra erfarenheter av! 😀
    Visst, är det härligt att besöka en stor affär som SP och klämma på grejerna. Men det kan vara kul att gynna andra mindre butiker också..

  • bicless

    Medlem
    29 november, 2008 vid 16:18

    @Knatte 518673 wrote:

    Just Surfspot tycker jag har är ett ovanligt lyckat upplägg och bra priser då de har lite av varje/årsmodeller till bra priser! Hade jag bara varit friskare (och kunnat surfa mer). Så hade jag börjat handla på mera oberoende ställen som surspot/surfbutiken/vindsurfin.se, som jag bara har bra erfarenheter av! 😀
    Visst, är det härligt att besöka en stor affär som SP och klämma på grejerna. Men det kan vara kul att gynna andra mindre butiker också..

    Krya på dig 🙂
    Bästa är kanske om det både finns stora och små.

    Vi kommer troligen ha 2 butiker i sth 2009. En liten i stan och en större utanför. Vi kan inte bestämma oss för vad som är bäst så blir troligen båda. Fördelen med kontraktet i stan är att vi bara hyr på sommaren så blir inte så dyrt. Fördelen med butiken utanför stan är att man kan ha allt på lager i butiken så den som vill kan få med sig även skrymmande prylar direkt. Blir som en kombination av lager och butik.

    Förutom sth butiken har vi börjat med varuutlämning i Norrköping och Katrineholm.

    Sen vill vi även ha en mindre butik i GBG och en i Visby. Om någon vill hjälpa till är det bara höra av sig.

    Bicless

  • Knatte

    Gäst
    29 november, 2008 vid 16:48

    @Bicless 518676 wrote:

    Krya på dig 🙂
    Bästa är kanske om det både finns stora och små.

    Vi kommer troligen ha 2 butiker i sth 2009. En liten i stan och en större utanför. Vi kan inte bestämma oss för vad som är bäst så blir troligen båda. Fördelen med kontraktet i stan är att vi bara hyr på sommaren så blir inte så dyrt. Fördelen med butiken utanför stan är att man kan ha allt på lager i butiken så den som vill kan få med sig även skrymmande prylar direkt. Blir som en kombination av lager och butik.

    Förutom sth butiken har vi börjat med varuutlämning i Norrköping och Katrineholm.

    Sen vill vi även ha en mindre butik i GBG och en i Visby. Om någon vill hjälpa till är det bara höra av sig.

    Bicless

    Kul om ni fick en mindre butik även i gbg 🙂 Det borde ju finnas underlag för ytterligare än butik:smirk:
    Jo, hoppas att det blir mer surfat 2009, men det har jag ju trott varje år sedan 2005 också :blush: Men, men hoppet är ju det sista som lämnar en..

  • rasmus_w

    Medlem
    29 november, 2008 vid 17:52

    @El_Duderino 518657 wrote:

    Vilket ingen har påstått heller!

    Nä men du påstod att man inte bytte hur som helst för att man har kontrakt, och det gör man visst. Man väntar bara tills kontraktet löper ut med att byta.

  • el_duderino

    Medlem
    29 november, 2008 vid 18:20

    @Rasmus_W 518690 wrote:

    Nä men du påstod att man inte bytte hur som helst för att man har kontrakt, och det gör man visst. Man väntar bara tills kontraktet löper ut med att byta.

    Va inte så säker på att alla är så hederliga att dom väntar!

  • rasmus_w

    Medlem
    29 november, 2008 vid 18:58

    @El_Duderino 518693 wrote:

    Va inte så säker på att alla är så hederliga att dom väntar!

    Givetvis inte. Men kontentän är ändå att om man tror sig kunna tjäna mer på att ha en annan agent, eller om man är agent och en leverantör inte ger förväntade intäkter så försöker man byta. När kontraktet löpt ut eller innan.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Byte av agenturer??

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.