• Publicerad av budda på 5 februari, 2006 vid 13:03

    Trodde aldrig att det skulle bli så här. Börjar förstå speedjanne med sitt blandade utbud. Jag har under dom senare veckorna bestämt mig fär att köpa ett nytt runt 6.5. Men mitt broblem är att det är svårt att välja. Jag tror igentligen inte det spelar så stor roll om man väljer ett av dom större märkerna. Efter som det mesta blir bra efter en viss inkörning. Men jag skulle bli glad över lite vägledning.

    MVH Daniel

    glen-alpin svarade 18 år, 3 månader sedan 9 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • surfan

    Medlem
    5 februari, 2006 vid 13:20
    BUDDA wrote:
    Trodde aldrig att det skulle bli så här. Börjar förstå speedjanne med sitt blandade utbud. Jag har under dom senare veckorna bestämt mig fär att köpa ett nytt runt 6.5. Men mitt broblem är att det är svårt att välja. Jag tror igentligen inte det spelar så stor roll om man väljer ett av dom större märkerna. Efter som det mesta blir bra efter en viss inkörning. Men jag skulle bli glad över lite vägledning.

    MVH Daniel
    Köp de du har råd med för ja tror alla e lika bra speed on

  • speedjanne

    Medlem
    5 februari, 2006 vid 13:33

    Börja med att hitta ett segel där du får den rekommenderade masten till inom din budget,så du inte köper ett värstingsegel och sen är tvungen att peta i en carbon 55! Tänk också på att mastgaranti är bra att ha. Utgå från masten! det är mitt tips.

    Mvh Janne

  • getwet

    Medlem
    5 februari, 2006 vid 13:51
    BUDDA wrote:
    Trodde aldrig att det skulle bli så här. Börjar förstå speedjanne med sitt blandade utbud. Jag har under dom senare veckorna bestämt mig fär att köpa ett nytt runt 6.5. Men mitt broblem är att det är svårt att välja. Jag tror igentligen inte det spelar så stor roll om man väljer ett av dom större märkerna. Efter som det mesta blir bra efter en viss inkörning. Men jag skulle bli glad över lite vägledning.

    MVH Daniel

    Precis som Speedjanne skriver så är det bäst att utgå från masten. Så min fråga är, vad har du för mast/master idag. Många av fullblodsseglen kräver extrema master med priser därefter.
    Ett mycket bra alternativ som jag ser det om man inte vill lägga x antal pengar på en rigg är NP:s V8, påminner oerhört mycket om ett fullblod men kräver inte lika mycket av masten. V8:an har också presterat riktigt bra tider både i Sverige (vilket är mest relevant för oss att titta på) och utomlands.
    Ett annat segel som jag själv skulle kunna tänka mig är Simmer. Jag har sett och vet att 2004 och 2005 års linje presterat mycket bra, men nu till detta år blir det en helt ny linje som jag ingenting vet om. Fördelen också med simmer är att deras priser håller en helt annan nivå både på master och segel kontra NP och många andra fabrikat. Tror deras SC10 ligger runt 3500-3600kr vilket är mycket bra för en 100%are.

    Har du redan mast eller måste du skaffa en till den kommande 6.5:an?

  • budda

    Medlem
    5 februari, 2006 vid 14:12

    Tack för alla goa svar. kommer att behöva en mast med. kommer absolut att följa rekomenderade mast. Har försökt att få info om simmer med det funkar inte så bra. letat över nätet. har inte ens hittat en bild.

    MVH Daniel

  • getwet

    Medlem
    5 februari, 2006 vid 16:23
    BUDDA wrote:
    Tack för alla goa svar. kommer att behöva en mast med. kommer absolut att följa rekomenderade mast. Har försökt att få info om simmer med det funkar inte så bra. letat över nätet. har inte ens hittat en bild.

    MVH Daniel

    Vi är fler som letat efter bilder på nya simmer, mig veterligen är det ingen som hittat några……..

  • budda

    Medlem
    5 februari, 2006 vid 16:34
  • rasmus_w

    Medlem
    5 februari, 2006 vid 21:40
    getwet wrote:
    Ett mycket bra alternativ som jag ser det om man inte vill lägga x antal pengar på en rigg är NP:s V8, påminner oerhört mycket om ett fullblod men kräver inte lika mycket av masten. V8:an har också presterat riktigt bra tider både i Sverige (vilket är mest relevant för oss att titta på) och utomlands.

    Nu läste jag fel, du pratade om tider, jag tyckte det stod tester, men en sak jag har märkt med NP är att de verkar ha för vana att skicka med en X9-mast (eller X9 wave om det är våg/freestylesegel) till så gott som alla segel som ska testas av tidningar, även freeridesegel. Kan vara värt att ha i bakhuvet när NP får bra resultat i ett test, klart som fan att seglen funkar kanon när de seglas med en mast som kostar dubbelt så mycket som seglet.

  • jeppe

    Medlem
    5 februari, 2006 vid 22:23
    Rasmus_W wrote:
    Nu läste jag fel, du pratade om tider, jag tyckte det stod tester, men en sak jag har märkt med NP är att de verkar ha för vana att skicka med en X9-mast (eller X9 wave om det är våg/freestylesegel) till så gott som alla segel som ska testas av tidningar, även freeridesegel. Kan vara värt att ha i bakhuvet när NP får bra resultat i ett test, klart som fan att seglen funkar kanon när de seglas med en mast som kostar dubbelt så mycket som seglet.

    Om det nu NP skickar med deras värstingsmaster till tidningarnas tester, gör inte de andra tillverkarna samma sak då?

    Undrar…

  • rasmus_w

    Medlem
    5 februari, 2006 vid 22:52

    En del, andra inte verkar det som. Rätt ofta står det vilken mast som följde med.

  • jester

    Medlem
    6 februari, 2006 vid 08:16
    Rasmus_W wrote:
    Nu läste jag fel, du pratade om tider, jag tyckte det stod tester, men en sak jag har märkt med NP är att de verkar ha för vana att skicka med en X9-mast (eller X9 wave om det är våg/freestylesegel) till så gott som alla segel som ska testas av tidningar, även freeridesegel. Kan vara värt att ha i bakhuvet när NP får bra resultat i ett test, klart som fan att seglen funkar kanon när de seglas med en mast som kostar dubbelt så mycket som seglet.

    Har kört min NP V8 7.5 (2005) med en Fiberspar mast på 75%. Har funkat kanonbra. Har klockat tider över 32 knop med denna kombination. Så NP segel funkar kanon även utan X9, helt klart. Dock måste RS-seglena köras med X9.

    Och man är ju stenkorkad om man som tillverkare INTE skickar med rätt mast för att testa seglen…

    För övrigt så är min V8 till salu om någon är intresserad…

  • imported_macts

    Medlem
    6 februari, 2006 vid 10:24
    Jester wrote:
    Har kört min NP V8 7.5 (2005) med en Fiberspar mast på 75%. Har funkat kanonbra. Har klockat tider över 32 knop med denna kombination. Så NP segel funkar kanon även utan X9, helt klart. Dock måste RS-seglena köras med X9.

    Och man är ju stenkorkad om man som tillverkare INTE skickar med rätt mast för att testa seglen…

    För övrigt så är min V8 till salu om någon är intresserad…

    Möjligen intresserad av 7,5:an. Preise bitte!

  • rasmus_w

    Medlem
    6 februari, 2006 vid 22:09
    Jester wrote:
    Och man är ju stenkorkad om man som tillverkare INTE skickar med rätt mast för att testa seglen…

    Nåja. Man kan ju tänka sig att man skickar med den mast som man förväntar sig att genomsnittskunden ska använda till seglet, och jag gissar faktiskt att i alla fall den som köper ett V6 eller Solo snarare köper en X3 eller X6 än en X9, även om bägge seglen säkert blir bra mycket trevligare med den sistnämnda masten.

  • glen-alpin

    Medlem
    8 februari, 2006 vid 22:31
    Rasmus_W wrote:
    Nåja. Man kan ju tänka sig att man skickar med den mast som man förväntar sig att genomsnittskunden ska använda till seglet, och jag gissar faktiskt att i alla fall den som köper ett V6 eller Solo snarare köper en X3 eller X6 än en X9, även om bägge seglen säkert blir bra mycket trevligare med den sistnämnda masten.

    Om vi skulle utgå från vad genomsnittskunden i sverige seglar med för mast och bom så skulle nog inte många segel få så värst bra resultat :smirk:
    Tycker att det är självklart att segletillverkaren skickar med den mast som ger bästa prestandan i det seglet som ska testas, det handlar ju om att ta reda på vad seglet går för och testa det mot konkurenter… Lika naturligt som att segeldesignern ofta är med eller har någon de verkligen litar på verkligen kan rigga upp seglen gör det för att se till att det inte blir fel. Sedan vad man köper för mast och bom är ju upp till var och en att bedömma hur viktigt han/hon tycker det är att få ut maximalt ur det segel man tänkt sig.

    Ps V6 är grymt skönt att segla med X9 :laugh:

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.