Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Cannon or Nikon?

  • jonaish

    Medlem
    27 december, 2007 vid 19:19

    Hur många objektiv behöver man? 2-st? Vilka egenskaper?

  • robrox

    Medlem
    27 december, 2007 vid 19:36

    Det räcker med 1 om du ska fota kite/surf 2 är dock bra. Köp ett tele 70-200 f2,8 eller liknande. Sen om man vill kan man ju kombinera det med ett vidvinkel med samma bländare. IS (Canon) eller VR (NIKON) är inget måste då man oftast tar actionbilder. Trevligt men inte nödvändigt. Dessa gluggar ligger runt 12-20 papp , dyrt ja men de håller forever 🙂

    Själv kör jag ett NIKON 70-300 f4,5-5,6 VR kostar runt 6000kr, jag satsar på ett f2,8 men då kostar det runt 15000 allra helst ett fast 300 f2,8 VR för 40000 hehehe

  • sourra

    Medlem
    27 december, 2007 vid 23:26
  • adde

    Medlem
    28 december, 2007 vid 09:56

    Lite elakt att jämföra D80 med 400D, de är ju trotts allt lite olika pris på dessa 400D kan snarare jämföras med D40. Idag får man (nästan) de sista canon 30D för dessa pengar, eller lägg till ytterligare lite och få nya 40D och då är det i samma klass som D200 och närmar sig D300…

  • patrikol

    Medlem
    29 december, 2007 vid 10:52

    @jonaish 435615 wrote:

    Hur många objektiv behöver man? 2-st? Vilka egenskaper?

    För att få dom riktigt bra surfbilderna som te.x.

    http://www.tim-mckenna.com/porfolio-gallery-5-biggest+teahupoo.html

    Så klarar du dig gott med en optik för cirka 90000-150000 du känner lättast igen dom genom att dom är grymt långa och super stor glugg ofta vitfärgade.

    Då får du riktigt bra bilder! 🙂

    Gott Nytt år!

  • svenne

    Medlem
    29 december, 2007 vid 11:34

    Håller med Adde, jämför rätt kameror got damn it!
    Nikon eller Canon är som att välja mellan hallon eller lakritsbåtar. Det är bara smaken som avgör. Lägg ut tio obearbetade bilder från en Canon och en Nikon och se hur många som kan avgöra vilka bilder som kommer från respektive kamera.

  • kirre

    Medlem
    29 december, 2007 vid 11:38

    Jag tycker inte att 30 D och 40 D skiljer sej åt nämnvärt så mitt råd är att köra en beg 30 D och lassa in en telezoom i området 70-300 eller 100- 300, så ljusstarka som man har råd med och sen hjälper is funktionen en del också men om du hittar en bra ljustark zoom utan så går det nästan på ett ut. Och en fisheye typ 15mm fisheye. Min tele sitter nog på ca 70% av alla kitefoton jag tar 20 % fisheye och resterande med nån av mina andra gluggar.

    Men om du vill få ut full effekt av linserna så är det fint och köra telelinsen på en camera med så högt crop tal som möjligt ( vilket ger dej en längre lins) medans ha fisheyen på en fullsensor kamera ( vilket ger dej den verkliga lins längden), problemet kan vara att tex. 5D kostar ju en liten slant och det är nog den billigaste fullsensor kameran just nu, men den är fantastisk för just det ändamålet annars så tycker jag att både 40D och 30D är väl värda sina pengar.

    I och med att du kommer att använda kameran i “riskmiljöer” mest så kör på en beg 30D. ( gör mindre ont i själen när den av misstag blir översköljd av vatten ;))

    När jag gick över från analogt till digitalt så bytte jag från nikon till canon även att jag hade en hel massa optik som hade gått att använda men jag har inte ångrat det än så länge. Canon var då och enligt mej fortfarande ledande inom digital foto och fotohantering även att det inte är så stor skillnad idag som då.

    Summa sumarum har du inte en massa optik liggandes till en nikon så får du more value for money med en canon.

    Hoppas att det här inte bara ställde till det mer för dej.

    Har du några funderingar eller frågor så släng gärna iväg ett mess.

    Min egen utrustning är canon hus med mestadels canon optik, så jag är nog lite färgad 😉

    Men jag har kört en hel del fotokurser och då försöker jag fota runt med elevernas utrustning en del också för att se hur dom uppför sej, så jag har känt på dom allra flesta modeller av digitala slr system som finns ute idag.

    Lycka till och jag hoppas att få se lite sköna bilder snart.

    Kirre

  • cortex

    Medlem
    29 december, 2007 vid 14:37

    En grej som får mig att vilja uppgradera till en 40D är att den kan ta betydligt fler bilder per sekund jämfört med 30D/400D. Helt grymt om man ska ta sekvenser eller vill kunna välja ut “rätt” bild från ett trick man plåtar.

    /Kaj(Tech)

  • sourra

    Medlem
    29 december, 2007 vid 14:47

    Framför allt tycker jag det är antalet raw-bilder man kan kötta i serie som är sjukt värt med 40D. Enligt Cyberphoto tar D80 bara 6 bilder innan det är stopp. Men man kan ju alltid köra jpeg såklart…

  • the-champ

    Medlem
    31 december, 2007 vid 10:07

    Hej…
    Jag fotar med Canon 30D och 70-200/2,8 och det är ett optik jag kan rekommendera om det är Canon som gäller .Även 17-40/4,0 används ibland men 70-200 är favoriten vilket ofta kräver att man går ut i vattnet för att fota.Lite läskigt med vatten och dyr utrustning !!! Började med att fota i jpg men gick sedan över till raw och kommer inte att gå tillbaks ,det är SÅ stor skillnad.
    Lite bilder med 70-200 här….
    http://www.jymden.nu/offroad/vacum070817.htm
    Finns även mera bilder under “Sport & Idrott” här http://www.oweandersson.se/
    Mvh
    Owe

  • qq-57

    Medlem
    1 januari, 2008 vid 21:18

    Dude…wazzup?
    Just been cruising through steffo, I am hungover and borded.
    You prob did some research on the internet, but here are some great pages for in-detail reviews:

    http://www.imaging-resource.com/

    http://www.dpreview.com/

    If you have any chance, get it in the US, with the present exchange rate it is SO much cheaper here. Like the D80 body for around 750USD, and you get a dollar for 6,5 SEK…

    rock on
    Leo

  • johanw

    Medlem
    2 januari, 2008 vid 16:38

    @QQ-57 436274 wrote:

    Dude…wazzup?
    Just been cruising through steffo, I am hungover and borded.
    You prob did some research on the internet, but here are some great pages for in-detail reviews:

    http://www.imaging-resource.com/

    http://www.dpreview.com/

    If you have any chance, get it in the US, with the present exchange rate it is SO much cheaper here. Like the D80 body for around 750USD, and you get a dollar for 6,5 SEK…

    rock on
    Leo

    kommer inte du till sverige snart?

  • qq-57

    Medlem
    3 januari, 2008 vid 00:41

    @JohanW 436365 wrote:

    kommer inte du till sverige snart?

    I am in Boston until July – they have some sweet kitespots here. But afterwards I’m planing to come to sweden again – preferrably Lund!! Can’t let go on this one 😀 😀

  • gh0st

    Medlem
    3 januari, 2008 vid 15:20

    Hurry back man!! =)

  • gh0st

    Medlem
    3 januari, 2008 vid 15:21

    Oh.. and for u 400d users, get a Battery grip, it’s so much nicer.

Sida 3 av 7

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Cannon or Nikon?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.