Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Cannon or Nikon?

  • _bodhi_

    Medlem
    2 februari, 2008 vid 12:35

    @bresky 442267 wrote:

    Det står i manualen. Det står att batteriet inte skall användas vid temperaturer under 0 grader C eller över 40. Jag har visserligen en D40 men det är ju samma batterier i den och D40x.

    att batteriet inte håller samma prestande i minusgrader är jag med på…

    tänkte mer på om det var problem med mekaniken, men det är ju som sagt bara att prova.

  • fesen

    Medlem
    3 februari, 2008 vid 00:25

    När det gäller mekanik och elektronik så tror jag många av dagens kameror fungerar väldigt väl. Dock är det viktigt att tänka på vad man gör så man inte får kondens i huset som sedan fryser…för då kan det nog krångla rejält.

    Vad det gäller batteri så kan jag ju komma med ett litet enkelt tips till er som eventuellt inte kommit på tanken tidigare.

    http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=21967788

    Perfekt för att hålla batteri och annat glada i kylan.
    Finns t.o.m. självhäftande….men inte på CO.

    //Robban

  • tim-eriksson

    Medlem
    3 februari, 2008 vid 17:05

    Tack

    Då står valet mellan 40x och en eos 400 d

    Antagligen med en standard optik och beg 300 mm eller färdigt paket med 200 mm

    Såsom:
    Nikon D40X Double Zoom Kit, 18-55 + 55-200
    Canon EOS 400D Kit EF-S 18-55II, 55-200 & BG-E3

    Kostnad: 9 000 kr i sverige.

    Hur långt klarar man sig på ett 200 ? verkar ju smidigt att köpa allt nytt istllet för att hålla på leta beg. 300 mm

  • luuddee

    Medlem
    3 februari, 2008 vid 21:09

    köp nikon , canons kitelinser suge kuk . nikons e inte super men fan så mycket bättre än canons

  • skanepaul

    Medlem
    4 februari, 2008 vid 11:56

    haha gjorde världens klipp! Canon 70-300 IS USM för 3000:- inkl. motljuskydd och sky filter, najs!!

    http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=10142

  • tim-eriksson

    Medlem
    5 februari, 2008 vid 06:48

    http://www.blocket.se/vi/15067691.htm?ca=10_s

    Nikon D40 ink 15-200

    Helt ny system kamera i kartong ej använd med två års garanti med kvitto.

    Svart
    -18-55 zoom
    -55-200 zoom
    -mm

    Optiken: http://www.kenrockwell.com/nikon/55-200mm-vr.htm

    Verkar vara en okej första digital systemkamera och till det priset, ja tack.
    Enligt steve-digicam så skiljer sig inte d40 och d40x nämnvärt förton 4 megapixel, som tydligen inte gör sååå stor skillnad ändå.

    Tänker ringa på den idag troligen, om någon här inte hinner stoppa mig…

  • sourra

    Medlem
    5 februari, 2008 vid 08:10

    Ja det där var helt överkomligt i pris må jag säga. Vad är det för skillnad på D40 och D40x?

  • robrox

    Medlem
    5 februari, 2008 vid 08:22

    OBS tänk på att du inte kan använda alla objektiv till en D40 utan bara nikons DX eftersom kameran inte har någon egen focusmotor!!!! Kompisen åkte på den tabben dock finns det massor av DX objektiv att välja mellan och mitt 70-300 VR står till salu. Men för det priset är det nog ett bra köp.

    Skillnaden mellan en D40 och en D40x är att x har 10,2 mpixlar sen kan den eventuellt ha nyare mjukvara men det vet jag inte säkert.

    Själv suktar man efter en D300 och ett 300mm f4 eller f2,8

  • cortex

    Medlem
    5 februari, 2008 vid 09:39

    @SkånePaul 442718 wrote:

    haha gjorde världens klipp! Canon 70-300 IS USM för 3000:- inkl. motljuskydd och sky filter, najs!!

    http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=10142

    Inte illa!

    Jag har precis det objektivet och det blir väldigt bra och skarpa bilder. Enda minusen är roterande front och att det känns lite “plastigt” (men det håller bra). Incredible value helt enkelt. :laugh:

    /Kaj(Tech)

  • zilversurfarn

    Medlem
    6 februari, 2008 vid 21:36

    Har en polare som skall åka till Florida om nån vecka. Är det nån som har koll på Fotobutiker over there? Tror jag skall slå till på en D80 med en kitglugg, förmodligen 18-70.

  • johanw

    Medlem
    7 februari, 2008 vid 15:58

    @Zilversurfarn 443223 wrote:

    Har en polare som skall åka till Florida om nån vecka. Är det nån som har koll på Fotobutiker over there? Tror jag skall slå till på en D80 med en kitglugg, förmodligen 18-70.

    de kör jag på o skit nöjd!!

  • tim-eriksson

    Medlem
    7 februari, 2008 vid 16:16

    Eh… det var en skojare på det billgia paketet.

    Vad tror ni om en canon 70-300 is usm till något kamerahus. Såg att det går att få tag på en D80 för 5000 kr på blocket… Skulle ju hamna på 9000 kr totalt då + någon skit glugg (vi kommer använda den 90% på långa avstånd). Dvs vad passar till en d80 och inte? Känns ju nästan värt att ta en D80 beg för 5000 kr än en d40x för 4000 kr..

    Angående gluggen, såg att det fanns relativt många sådan i rörelse och att ni verkar gilla den. Finns ju motsvarighet i nikon, men ni förstår.

  • sourra

    Medlem
    7 februari, 2008 vid 16:40

    Timbo, det är inte huset som gör fotograferandet, det är objektivet. Vad som oftast är bättre när man skaffar ett dyrare hus är mindre brus vid höga iso-tal, högre hastighet vid sekvenstagning, större raw-buffert och fler autofokusalternativ. Dock måste man upp rejält i pris om man ska få en raw-buffert som är intressant. Dock hörde jag något från en Nikonägare om att vissa av deras modeller måste tömma hela Raw-bufferten innan man kan ta fler bilder istället för att tömma/fylla på med en bild i taget om du fattar vad jag menar. Vet dock inte vilka modeller som det avser.

    Canon-gluggen du talade om är en kanonglugg att börja med.

  • tim-eriksson

    Medlem
    7 februari, 2008 vid 16:42

    @sourra 443397 wrote:

    Timbo, det är inte huset som gör fotograferandet, det är objektivet. Vad som oftast är bättre när man skaffar ett dyrare hus är mindre brus vid höga iso-tal, högre hastighet vid sekvenstagning, större raw-buffert och fler autofokusalternativ. Dock måste man upp rejält i pris om man ska få en raw-buffert som är intressant. Dock hörde jag något från en Nikonägare om att vissa av deras modeller måste tömma hela Raw-bufferten innan man kan ta fler bilder istället för att tömma/fylla på med en bild i taget om du fattar vad jag menar. Vet dock inte vilka modeller som det avser.

    Canon-gluggen du talade om är en kanonglugg att börja med.

    Då börjar vi på den viktiga ändan, köper en sådan glugg när tillfälle kommer så kompletterar jag med ett okej hus. 🙂 Nog bättre att ta det i den ordningen.

  • luuddee

    Medlem
    7 februari, 2008 vid 22:45

    kööp d80 beggad och nikons 18-200 objektiv !!!

Sida 6 av 7

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Cannon or Nikon?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.