Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Challenger Fluido 9.8

  • Challenger Fluido 9.8

    Publicerad av freed på 9 december, 2008 vid 12:07

    tjena,
    Nån som testat Challenger Fluido 9.8 ? (06 och nyare)

    Sugen på ett stort segel men vill inte köpa 550 mast. Challengers 9.8 går tydligen att rigga på en 490. Har bräda som fixar storleken så varför inte ha ett storsegel för sommardagarna i badbrallor 🙂

    Några speciella master som passar / inte passar till dessa segel.

    Är det stor skillnad på ett ocambrat Fluido 9.8 och ett cambrat freerace typ 9.0?
    (tänker då på hur snabbt man kommer upp i planing). Finns ju rätt många segel runt 9.0m2 som passar på 490 men vill ju igång så tidigt som möjligt!

    Andra alternativ?

    surfen svarade 15 år, 5 månader sedan 5 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • surfen

    Medlem
    9 december, 2008 vid 14:28

    @freed 520207 wrote:

    tjena,
    Nån som testat Challenger Fluido 9.8 ? (06 och nyare)

    Sugen på ett stort segel men vill inte köpa 550 mast. Challengers 9.8 går tydligen att rigga på en 490. Har bräda som fixar storleken så varför inte ha ett storsegel för sommardagarna i badbrallor 🙂

    Några speciella master som passar / inte passar till dessa segel.

    Är det stor skillnad på ett ocambrat Fluido 9.8 och ett cambrat freerace typ 9.0?
    (tänker då på hur snabbt man kommer upp i planing). Finns ju rätt många segel runt 9.0m2 som passar på 490 men vill ju igång så tidigt som möjligt!

    Andra alternativ?

    Har kört med Challenger Fluido7,1 och Fluido7,8 fån 2006-2008 inte det du frågar efter men nästan, finns även att få med två små minicambers (Techno Fluido). Ett segel som går igång tidigt och är lättriggad. Jag körde mina segel med Challenger SDS55 och 85 som det ska vara till dom seglen, har även kört med Challenger 100%, Fiberspar och North Race, alla fungerade bra. Det jag märkte var att på 7,8m² så gillade jag/seglet att köra med en lite toppstyvare mast som Challenger 100%, Fiberspar och North Race blev en snabbare response från riggen när vindbyarna kom. Jag körde det som mitt lättvindskit på 106litaren behövde inte mycket till vind för att komma igång. Bra segel, men lite partisk är jag.
    Skicka ett PM om du har några funderingar…

    /surfen

  • fastforward

    Medlem
    9 december, 2008 vid 14:38

    Jag har ett sådant (finns på “Köp&Sälj”) och har kört med en Gaastra 490-mast med 75% kol. Funkar bra. Kan inte säga så mycket mer för jag har bara använt det 2 gånger…

  • rillestark

    Medlem
    9 december, 2008 vid 19:52

    Jag har seglat ca 25 timmar på Fluido 9,3. Jag har också fullcambrade racesegel så jag kan göra en liten jämförelse.
    Fluidon är betydligt lättare att få upp ur vattnet. Man känner vinden bättre i det mellan byarna och det är lite mindre stabilitet i det just i accelerationsfasen upp i planing. Då får man jobba lite. När man har fötterna i stropparna & fullt ös går det som tåget. 🙂
    Det går också bra att segla det kontrollerat duktigt överriggad, vilket förvånade mig första gången det hände.
    Jag sålde mitt eftersom jag ville segla mer med Kona OD 7,4 som behövs för att tävla i den klassen. Det seglet är sämre än Fluido på allt utom kryss, eftersom Fluidon har för mycket twist för att prestera på topp där.
    Det var mina erfarenheter lite sammanfattat.
    stefanlindmark” här på konfen äger numera 9,3:an. Skicka honom ett PM kanske?

    Frid!

    /Richard

  • surfen

    Medlem
    9 december, 2008 vid 20:35

    Fluidot är ett segel som man INTE ska TOKDRA i varken nedhal eller uthal, gör man det så dödar man seglet direkt, leechen ska inte vara överdrivet lös. Då får man jobba sig upp i planing, men när man är väl där så fungerar det som det ska, så dra med måtta, då går du igång på den minsta bris över fjärden…

    Techno Fluidot har ett lite mera löst akterlik, men inte överdrivet löst..

    surfen

  • rillestark

    Medlem
    11 december, 2008 vid 22:48

    Jag menade att seglet är lite obalanserat i den fasen jämfört med ett cambersegel. Det drar dock bra.
    Jag håller med dig om att man inte tjänar någe på att tokdra i nedhalet. Då blir det som sagt bara dött.

    Jämfört med Kona OD seglet så twistar Fluido mycket mer även med minsta möjliga nedhal. OD seglet är mycket speciellt på gott och ont. Bland annat har seglet en mycket rakare mastkurva än Fluidon. Skillnaden när man placerar dem på varandra är spektakulär.
    Detta är tror jag anledningen till att Kona OD (Aerotech Zenit) tar grym höjd.

    Frid.

    /Richard

  • freed

    Medlem
    12 december, 2008 vid 13:29

    Tack för input,

    Nån som har ytterligare jämförelser mellan fluido och race/cambrade seglen?

    Är Fluido snabbare/långsammare upp i planing än cambrat?
    Tål mindre vind än cambrat?

    etc, etc

    Miracle;520697 wrote:
    Jag menade att seglet är lite obalanserat i den fasen jämfört med ett cambersegel. Det drar dock bra.
    Jag håller med dig om att man inte tjänar någe på att tokdra i nedhalet. Då blir det som sagt bara dött.

    Jämfört med Kona OD seglet så twistar Fluido mycket mer även med minsta möjliga nedhal. OD seglet är mycket speciellt på gott och ont. Bland annat har seglet en mycket rakare mastkurva än Fluidon. Skillnaden när man placerar dem på varandra är spektakulär.
    Detta är tror jag anledningen till att Kona OD (Aerotech Zenit) tar grym höjd.

    Frid.

    /Richard

  • svennebanan

    Medlem
    12 december, 2008 vid 13:35

    @freed 520777 wrote:

    Tack för input,

    Nån som har ytterligare jämförelser mellan fluido och race/cambrade seglen?

    Är Fluido snabbare/långsammare upp i planing än cambrat?
    Tål mindre vind än cambrat?

    etc, etc

    Jag har inte många sessioner med mitt Fluido 8.3, men jämfört med mitt NP V8 8.5 (2 cams) så känns det som att Fluidot går igång lite lättare men tål betydligt mindre vind. Iofs har jag ett problem med V8an då högsta möjliga bompositionen är 5cm för låg för min smak (1.95), vilket kan påverka hur lätt jag tycker det går igång.

  • surfen

    Medlem
    12 december, 2008 vid 14:19

    @freed 520777 wrote:

    Tack för input,

    Nån som har ytterligare jämförelser mellan fluido och race/cambrade seglen?

    Är Fluido snabbare/långsammare upp i planing än cambrat?
    Tål mindre vind än cambrat?

    etc, etc

    Det är marginell skillnad mellan ett vanligt Fluido och ett Freerace segel med camber, skillnaderna tycker jag är att med cambern blir den något snabbare på dom djupa slörarna, men slänger du på ett äkta Racesegel så är det stor skillnad både i fart och stabilitet och är bara till för dom som ska tävla. Det man vinner i fart förlorar man lite i höjdtagning och halvvind/kryss, och man kan köra med lite större riggar i mera vind. Men som vanligt så beror det mesta av hur duktig seglare man är, timmarna på vattnet ger resultat då det är halvplanings vindar och man har kört in sig på prylarna.

    Nu i sommras körde jag både på Fluido och Techno Fluido7,8m².
    Techno Fluido med 2 mini cambers, lika lätt att rigga som det utan cambers, men går igång något snabbare i lite vind, lika stabila när det tutar i. Men på ett större segel skulle jag nog klämma på ett uthalstrim för att kunna öka och minska uthalet på vattnet under surf, sånt som formula killarna kör med.

    Camber är inte fel, men att köpa ett rent Racesegel för vanlig friåkning tycker jag är en dålig affär.

    /surfen

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Challenger Fluido 9.8

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.