Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Challengers master??

  • Challengers master??

    Publicerad av basse på 28 juni, 2005 vid 14:58

    Tjena,
    är det någon som har erfarenhet av Challengers nya master där man får med en 30cm förlängning med i köpet?? Hur uppför de sig med dessa 30cm monterade?? Kan man räkna med att masten blir ungefär som en 430 (400+30) i styvhet??

    Fungerar detta bra är det ju klockrent. Någon som testat??

    lars_k svarade 18 år, 8 månader sedan 14 Medlemmar · 33 Svar
  • 33 Svar
  • adde

    Medlem
    28 juni, 2005 vid 15:01

    Kris har en 400+30, Naish här på forumet har också en 400+30 och om jag inte mins fel en 430+30. Ingen hade testat dem med förlängarbiten dock…

    /adde

  • ola-h

    Medlem
    28 juni, 2005 vid 17:57

    Även om förlängningbiten i sig skulle vara oändligt styv (vilket knappast skulle b ge en fin kurva) så kommer ju inte själva maströren bli styvare när man sätter in förlängningsbiten. I praktiken skulle jag gissa att masten får i princip samma imcs med och utan förlängningen. Mao, om det är en “typisk” 400/19 så får man på köpet en mjuk 430/19.Så, inget nytt under solen, alltså. Resultatet skulla bli ungefär detsamma som att ha en lång förlängare till sin 400 mast (400+30+lång förlängare skulle jag gissa blir rejält svampigt).

    Detta till trots, iden tycker jag är bra. Får man bara alla skarvar (och resten av masten) att hålla, får det hela rimligt lätt, får till en bra kurva och kompromissar fram en bra styvhet på grundmasten så kan användingsområdet bli minst lika bra som en bra 400 mast i kombination med en bra lång förlängare.

  • adde

    Medlem
    1 juli, 2005 vid 09:03

    Ola, är det inte dags att vi en gång för alla mäter upp lite master? Tex 400 vs nedre 400 på 430, 430 vs 400+30längare osv…

    Kanske tom fota dem och sen parameterisera kurvan för att få jämförelser av nedböjning, constant curve etc…

    /adde

  • ola_p

    Medlem
    1 juli, 2005 vid 12:22

    å sen får man inte glömma att testa blandmaster så som ezzy exempelvis.. tongue.gif

  • s_boy

    Medlem
    6 juli, 2005 vid 18:14

    Tjena

    Jag e på G att köpa en sådan mast.. Fast vågar man det.
    Det måste finas någon som har testat en..
    Är det en bra ide eller bara skit?

  • anonym-anvandare

    Medlem
    6 juli, 2005 vid 20:50

    Jag har en Challenger Needle mast som jag är grymt nöjd med.

    /Christoffer

  • ola-h

    Medlem
    7 juli, 2005 vid 00:02

    Jovisst borde vi göra det. När mitt garage är färdigt så får jag sätta upp ett masttestlabb…

  • basse

    Medlem
    7 juli, 2005 vid 06:29

    Svar till:


    Jag har en Challenger Needle mast som jag är grymt nöjd med.

    [/ QUOTE ]

    Nämen vad bra då köper jag 3. wink.gif

    Du skulle inte kunna tänka dig att skriva lite mera. Typ. Vilken längd du har? Har du testat med och utan mellanbiten och med vilka förlängningar på respektive? Har du tex testat en 400+30(mellanbiten)+30(längare) på en 6.2’a med bra drag?? Jämförde du det med en vanlig 430+30(längare)?? Hur kändes det??? Vilka segel kör du med??? Kom igen nu och testa lite.

    Man skulle kanske vilja se ett sådant test från Surfbutiken själva kanske.

  • ekern

    Medlem
    7 juli, 2005 vid 08:52

    Hej!
    Hade oxå samma funderingar kring detta som du har för ett tag sedan (har väl dom kanske fortfarande). Gjorde dock slag i saken och köpte en shorty 370 och en needel 430. med dessa två master kan jag segla med alla mina segel från 4,2 till 7,0 vilket känns väldigt smidigt.
    Jag har ännu bara kört med needel masten utan den extra förlängningen med min 6,0 (morpho) och 7,0 (morpho).
    Jag tror dock att jag kan stå ut med den kompromiss som det kanske blir när jag seglar 4,7 eller 5,3.
    Jag har tänkt mig följande master till mina andra segel 4,2 (konda) 370 mast, 4,7 (konda) 370 mast+extra förlängare, 5,3 (konda) 370 mast + extra förlängrae eller min needel mast 430 vilken beror på hur det känns.

    Jag återkommer gärna med mer info när jag provat de mindre segelna. Hoppas det inte dröjer allt för länge..

    /Erik

  • dude

    Medlem
    8 juli, 2005 vid 21:03

    Bara för att ge någon referens så testade jag att segla med en rdm 370 i mitt core 4.4 från 2002, och det funkade inte alls! 430 rdm:en funkade betydligt bättre! Nu har jag både en 400 rdm och en 370 rdm, och som ni säger så borde jag kanske testa det ni spekulerar på att köra typ 4.7:an på 370-masten. 5.3:an går ju redan att köra utmärkt på 430:n. Jag får återkomma efter test. men då får ni tipsa mig om var jag kan hitta 4.7-förhållanden förståss .)

    Jag är ju faktiskt ledig, eller har tagit semester denna vecka 28 som kommer nu och letar efter resa ner till vind söderut i Europa eller nåt sånt. Är det någon som ligger och trycker på någon superinfo, så vore det asjuste att höra!

  • podde

    Medlem
    29 juli, 2005 vid 21:00

    tänkte ta upp denna tråden igen..är det någon som har testat sin challenger-mast med den extra förlängningen nu och kan ge ett uttalande om hur det känns, styvhet etc? har funderingar på att klippa till..

    /podde

  • basse

    Medlem
    5 september, 2005 vid 14:08

    Japp.. bumpar upp denna igen så får vi se om någon kan kommentera sina master. Gärna lite detaljerat med tex segel, segelstorlek, bräda, förhållanden, missade trick, satta trick, mm wink.gif

  • basse

    Medlem
    5 september, 2005 vid 19:09

    OK! Då har Peddan och jag tryckt in en Short 100% 400+30 i ett Boxer 6.2 -05 och ett SO 5.8 -05. Vad säger man om det då. Inte fan vet jag för det blåste inget men vi kommer ha tillgång till masten ett par dagar så förhoppningsvis kanske vi kan testa den med vind också. Slet lite i det och försökte se kunnig ut och svamlade lite om rotering och löst akterlik å sånt och tykte kanske att 400+30 kanske passar på Boxern som har luff på 439. Det kändes lite svampigare på SO’t som har en luff på 455.

    En sak är dock lite konstigt, eller inte. Det var bara det att jag inte kommit på tanken. Jo.. det går inte stoppa in mer än 12,5 cm längare i +30-delen. Vi kunde inte förlänga 5 till 10 cm med 25 cm-förlängare alltså. Det gör ju en lång förlängare lite oanvändbar på de flesta kortare längder fast å andra sidan kan man kanske lika gärna köra utan +30-delen då och istället använda en förlängare de 30.
    Det får max plats ca 12-13 cm förlängare i +30-delen.

  • basse

    Medlem
    5 september, 2005 vid 19:11

    … jo… vi satte +30-delen i botten för vi kunde inte få in den i mitten utan att hämta gummiklubban. Var det rätt eller?

  • kris

    Medlem
    5 september, 2005 vid 19:21

    Definitivt wink.gif

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Challengers master??

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.