Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Closed toe vs open boots

  • Closed toe vs open boots

    Publicerad av felow på 30 maj, 2012 vid 15:58

    Har bestämt mig nu för att köpa ett par boots till min cabrinha custom, då jag känner att jag vill sitta säkrare till brädan, har kört ett tag nu med heelstraps men jag känner att jag inte sitter riktigt så fast som jag önskat att göra.

    Jag har tidigare åkt wakeboard med Open toe, men efter några hopp så glider alltid min fot framåt, vilket inte är så skönt, men detta kan nog bero på att det är ett äldre par skor.

    Så har börjat kolla på lite olika boots men jag kan inte bestämma mig vilken typ skor jag ska ha och söker därför lite tips från er.

    pewe svarade 11 år, 11 månader sedan 14 Medlemmar · 27 Svar
  • 27 Svar
  • lima-ko

    Medlem
    30 maj, 2012 vid 16:27

    Det låter som en bra idé, Custom kommer göra sig ypperligt med boots.
    Open eller closed toe är nog en smaksak, jämför du två bra boots, open och closed, har de förmodligen lika bra hälgrepp, däremot håller du garanterat fötterna varmare med closed.

    Några populära boots bland kiteare:
    Liquid Force boots
    North Frank boot
    Ronix boots
    Slingshot boots

    Det här med boots är ju rätt personligt eftersom vi alla har olika fötter och preferenser. Försök att få pröva lite olika boots så kommer du nog relativt snabbt känna vad som passar dig.

    Jag är personligen helt såld på Intuition liners (som North/Ronix använder). Har likadana även i mina snowboardboots och skidpjäxor och kommer förmodligen aldrig köra med något annat. Tar du dig uppåt Halmstad till kan du få pröva mina NKB Frank boots.

  • nicolai

    Medlem
    30 maj, 2012 vid 18:25

    Att du glider fram i en open toe är det för att den är för stor. Det beror inte på att den är öppen fram.
    Sen är det väldigt personligt. Har du en lång smal fot kan det hända att OT passar bäst då du kan går ner i storlek. Det är svårare i en CT då den blir för kort.
    Har du normal el bred passar båda OT och CT.
    Alla Liquid Force boots har en liner som formar sig efter foten. Så det är Inte bara Ronix. Vet inte hur det är med Slingshot.

  • pepa

    Medlem
    30 maj, 2012 vid 19:17

    CT. Blablabla.

  • dadil

    Medlem
    30 maj, 2012 vid 21:51

    CT +1.

    dessutom kitear man ju ofta på grunt vatten och då får man lätt in grus och skit med open toe.. (jag vet, ett jävligt tyskt argument)

  • lima-ko

    Medlem
    31 maj, 2012 vid 06:04
    Nicolai;689851 wrote:
    Alla Liquid Force boots har en liner som formar sig efter foten. Så det är Inte bara Ronix. Vet inte hur det är med Slingshot.

    Absolut, jag säger inte att LFs liners inte är bra utan bara att Intuition är riktigt jäkla sköna.

    Trådskaparen bör pröva båda två så får han avgöra själv.

  • majoon

    Medlem
    31 maj, 2012 vid 06:36

    ska man köra kickers sliders kan nog CT vara gött…själv skippar jag sånt o kör me OT o e riktigt nöjd me det…

  • thomas-stenqvist

    Medlem
    31 maj, 2012 vid 07:46

    Jag kör open toe men är sugen på att byta till closed toe bara för värmens skull, hade jag bott i ett varmt land med tjejer som går på stranden i bikini då hade jag inte funderat på att byta men här hemma i Sverige går dom med täckjakor, och jag byter till hösten…

  • jaca

    Medlem
    31 maj, 2012 vid 11:54

    Jag kör också “open toe” och på vintern trycker jag ner en neoprenstrumpa för att inte frysa. Mina är ett par “billiga” wakeboard-“bindningar” men dom fungerar väldigt bra. Har ingen erfarenhet av “closed toe” men är sugen på att testa. Vad är det för material i bootsen? Dom ser ju i princip ut som en snowboardkänga!? Ökar vikten med 10kg när dom är blöta eller? Ursäkta dumma frågor men frågar man inte så får man inget veta….

  • sala

    Medlem
    31 maj, 2012 vid 12:45

    Japp Slingshot har också liner, de har tom en sådan du kan kliva ur med för den har sula! Alla har väl sett shredtown!

  • nicolai

    Medlem
    31 maj, 2012 vid 14:30

    Det beror på om dom drar åt sig vatten. dom “stora” märken som LF, ronix, Sling drar inte åt sig, men en del andra har annat skummaterial som drar åt sig och blir tunga. dock är det inte flera kilo. på kicker funkar OT lika bra om dom passar i storleken.

  • felow

    Medlem
    31 maj, 2012 vid 16:07

    Får väl bli ett par CT, men vilken sko e jag inte helt hundra på. Just nu står det mellan Ronix och LF. ett par jag har tänkt är LF Harley 2011 för 2500,
    Ronix One verkar jäkligt nice men går på 4 lax eller frank boot.

  • johanw

    Medlem
    31 maj, 2012 vid 19:15

    slingshot KTV baam!!!

  • lima-ko

    Medlem
    31 maj, 2012 vid 19:35

    Fjolårets Ronix Frank för 2775. Då får du iofs årets årets NKB/Ronix Frank för 3299.
    Eller om du föredrar LF de Harley du nämnde eller fjolårets Synergy CT för 2599.

  • ninoh

    Medlem
    31 maj, 2012 vid 20:33

    nkb frank bootsen såg ju faktiskt sjukt nice ut, är dom styva eller mjuka och vilka storleksalternativ finns? Är dom lätta även fast dom är blöta?

  • ninoh

    Medlem
    31 maj, 2012 vid 20:46

    och.. är dom mjukare eller styvare än ronix one.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Closed toe vs open boots

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.