Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Dags att ta tag i Trollis

  • svenne

    Medlem
    4 mars, 2011 vid 13:51
    Erik G;648384 wrote:
    Verkligen konstruktivt inlägg..ööh:santa:

    Jo, faktiskt något mer konstruktiva än dina.
    Du påminner om gossarna på bland annat Torö och andra surfställen som har attityden “du ger fan i mitt och gör precis vad fan jag vill för att nå den där vågen, inklusive gå över din gräsmatta”.
    Lycka till, efter 20 års bearbetande av myndigheter och politiker så kan jag krasst säga att ditt sätt att föra fram åsikter faller rakt genom deras hörselgångar utan någon som helst notis. Det är tyvärr såna inlägg som dina som förstör dialogen.

  • erik-g

    Medlem
    4 mars, 2011 vid 14:11

    “du ger fan i mitt och gör precis vad fan jag vill för att nå den där vågen, inklusive gå över din gräsmatta”.

    Öh jaha vad betyder det här på svenska? Jag förstår ingenting av vad du vill ha sagt?

    Det här forumet är ju heller ingen dialog med politiker och myndigheter.
    Jag har framfört en synpunkt på det hela som kanske känns obekväm för vissa av er vindsurfare och ert sätt att hela tiden basunera ut var ni surfar, var ni surfat osv osv. Det leder givetvis till mer folk –> mer bilar–> mer problem med tillträden.
    Grundproblemet är jag givetvis medveten om.
    Där är alla som överhuvudtaget kör in med bil på området ute på hal is då det är förbjudet.
    Varför tror ni det har tolererats tidigare?
    Jag har absolut inget mot varken vindsurfing eller kiteåkning, vi som surfar brukar ju för den delen aldrig vara i vattnet på samma ställen som er.

  • erik-g

    Medlem
    4 mars, 2011 vid 14:12

    “du ger fan i mitt och gör precis vad fan jag vill för att nå den där vågen, inklusive gå över din gräsmatta”.

    Öh jaha vad betyder det här på svenska? Jag förstår ingenting av vad du vill ha sagt?

  • mag

    Medlem
    4 mars, 2011 vid 14:41

    En rätt intressant tanke:
    vad hade hänt i mölle om det INTE hade varit så många surfare som körde där!?!
    Dvs om vågen inte varit så spridd bland alla coola o ocoola surfare. Då hade det förmodligen stått en vågbrytare där nu. Vilken tur att det pointet var outat bland skåningar, bönder och fähundar!

    Ingen parallell med Trollskogen i övrigt men något att tänka på kanske?

    Magnus

  • mag

    Medlem
    4 mars, 2011 vid 14:41

    En rätt intressant tanke:
    vad hade hänt i mölle om det INTE hade varit så många surfare som körde där!?!
    Dvs om vågen inte varit så spridd bland alla coola o ocoola surfare. Då hade det förmodligen stått en vågbrytare där nu. Vilken tur att det pointet var outat bland skåningar, bönder och fähundar!

    Ingen parallell med Trollskogen i övrigt men något att tänka på kanske?

    Magnus

  • erik-g

    Medlem
    4 mars, 2011 vid 15:04

    Jo det finns några fördelar med ett ökat antal surfare. Givetvis, och i Möllefallet har detta utnyttjats till något positivt.
    Nu är det ju så att surfställen som Mölle som ligger mittemot en hamn i en by med drivor av turister den varma årstiden aldrig varit nån vits med att hålla under radarn överhuvudtaget.

    Jag kan förstå lite vart du vill komma med din Mölle-parallell. För mig personligen är surfing först och främst ett sätt att komma bort från massorna och ut i naturen. Det finns en viss egoism i detta som mycket annat här i livet. Har nån problem med den typen av egoism så bryr jag mig inte ärligt talat.
    Jag har letat upp massor med ställen både på Öland och andra delar av östersjön och även Norge. Dessa behåller jag gladeligen för mig själv eller delar med mina polare. Jag ser inga problem med det heller, vill nån hitta surfställen så är det liksom inget som hindrar folk från att leta förutom tid, soppapengar och ffa lättja.

    Det finns ytterligare skäl att INTE lägga ut surfställen offentligt på tex nätet, en del ställen ligger i känsliga områden.
    Dessa känsligare spots ser jag ingen anledning att AKTIVT dra ut massa människor till heller även om de nu redan råkar vara “allmänt” kända som tex Trollis.
    Vi får hoppas förhandlingarna löser sig med länsstyrelsen i alla fall. Lycka till!

  • erik-g

    Medlem
    4 mars, 2011 vid 15:04

    Jo det finns några fördelar med ett ökat antal surfare. Givetvis, och i Möllefallet har detta utnyttjats till något positivt.
    Nu är det ju så att surfställen som Mölle som ligger mittemot en hamn i en by med drivor av turister den varma årstiden aldrig varit nån vits med att hålla under radarn överhuvudtaget.

    Jag kan förstå lite vart du vill komma med din Mölle-parallell. För mig personligen är surfing först och främst ett sätt att komma bort från massorna och ut i naturen. Det finns en viss egoism i detta som mycket annat här i livet. Har nån problem med den typen av egoism så bryr jag mig inte ärligt talat.
    Jag har letat upp massor med ställen både på Öland och andra delar av östersjön och även Norge. Dessa behåller jag gladeligen för mig själv eller delar med mina polare. Jag ser inga problem med det heller, vill nån hitta surfställen så är det liksom inget som hindrar folk från att leta förutom tid, soppapengar och ffa lättja.

    Det finns ytterligare skäl att INTE lägga ut surfställen offentligt på tex nätet, en del ställen ligger i känsliga områden.
    Dessa känsligare spots ser jag ingen anledning att AKTIVT dra ut massa människor till heller även om de nu redan råkar vara “allmänt” kända som tex Trollis.
    Vi får hoppas förhandlingarna löser sig med länsstyrelsen i alla fall. Lycka till!

  • olandersson

    Medlem
    4 mars, 2011 vid 15:17

    Hmm !

    Mölle, kan vindsurfa där mån tro?
    Bra tips Erik, måste dit. 😉

    Hoppas bara det inte är för många wannabee surfare som pajar vågen,
    som står upp på brädan 1 sekund för att sen ramla i plurret igen. haaha

    Nu var jag retlig men det är rätt kul ändå att du gör fetreklam av ett av sveriges vassaste surfspot.

    //Henke olandersson

  • erik-g

    Medlem
    4 mars, 2011 vid 17:21
    OLANDERSSON;648408 wrote:
    Hmm !

    Mölle, kan vindsurfa där mån tro?
    Bra tips Erik, måste dit. 😉

    Hoppas bara det inte är för många wannabee surfare som pajar vågen,
    som står upp på brädan 1 sekund för att sen ramla i plurret igen. haaha

    Nu var jag retlig men det är rätt kul ändå att du gör fetreklam av ett av sveriges vassaste surfspot.

    //Henke olandersson

    Läser ni överhuvudtaget inläggen innan ni postar nya?

    “Nu är det ju så att surfställen som Mölle som ligger mittemot en hamn i en by med drivor av turister den varma årstiden aldrig varit nån vits med att hålla under radarn överhuvudtaget.”

    Förresten wannabesurfare är det brädseglarna som tar fram sin surfbräda en gång om året?
    Kör hårt med brädseglandet i Mölle…går säkert superduper…:smirk:

  • lars_k

    Medlem
    4 mars, 2011 vid 17:46

    Jag är fullt beredd att parkera vid huvudparkeringen och sedan konka grejorna genom skogen och rigga, sen kryssa upp till brytet. Vindsurfare är ena riktiga latmaskar, helst ska man köra sin feta buss ända ner till 1m från strandkanten. Sen ska man stå där i ett par timmar o snacka innan man till slut riggar och kör några repor. Att köra bil in i ett naturområde känns helt fel, men jag gjorde det ändå i somras eftersom alla andra gjorde det. Men nästa gång konkar jag grejorna och kryssar, det får jag även göra på andra spots så det är inget konstigt med det. Och apropå Trollis i somras så var det inte dagens bästa spot, tack o lov att man flyttade sina pinaler och bytte bryt, hehe. Regnade lika mkt gjorde det dock även på andra stället. 🙁
    Naturskyddsområde betyder bilfritt och det måste respekteras! Men lyckas ni få till någon överenskommelse, kanske bara att man får köra in och dumpa sina prylar och sen direkt köra ut igen så är det ju bara bra.

  • lars_k

    Medlem
    4 mars, 2011 vid 17:46

    Jag är fullt beredd att parkera vid huvudparkeringen och sedan konka grejorna genom skogen och rigga, sen kryssa upp till brytet. Vindsurfare är ena riktiga latmaskar, helst ska man köra sin feta buss ända ner till 1m från strandkanten. Sen ska man stå där i ett par timmar o snacka innan man till slut riggar och kör några repor. Att köra bil in i ett naturområde känns helt fel, men jag gjorde det ändå i somras eftersom alla andra gjorde det. Men nästa gång konkar jag grejorna och kryssar, det får jag även göra på andra spots så det är inget konstigt med det. Och apropå Trollis i somras så var det inte dagens bästa spot, tack o lov att man flyttade sina pinaler och bytte bryt, hehe. Regnade lika mkt gjorde det dock även på andra stället. 🙁
    Naturskyddsområde betyder bilfritt och det måste respekteras! Men lyckas ni få till någon överenskommelse, kanske bara att man får köra in och dumpa sina prylar och sen direkt köra ut igen så är det ju bara bra.

  • mag

    Medlem
    4 mars, 2011 vid 18:21

    Jotack jag vet att de är slöa. Åsaseglarna måste köra 100m ner till hamnen för att reta upp markägaren.
    Här i viken körde en ws ner på stranden, som är naturskyddsområde, för att spara 35 meter. Och sen stod de kvar parkerade där! Gissa om de tyckte jag var bäng som snällt påpekade att vårt surf&Ws-släkte rykte inte behöver fler minus, snarare plus. Synd att man måste känna sig som boven när man påpekar självklarheter.

    Magnus

  • poppo

    Medlem
    4 mars, 2011 vid 19:30

    styret – jag beundrar både ditt engagemang och din motsägelsefullhet i att behålla ölands “secrets” med denna tråd! passar även på att “tacka” linköpingsgänget för sin tidigare hård-outning av norra öland – och vill i samma veva tacka för att att det inte var “mina” (mkt få) secrets som basunerades ut! 🙂

    underkatta aldrig internets (läs surfzone, tänk g-hammar) genomslagskraft…

    trevlig helg, snart är det vår!

  • callevader

    Medlem
    4 mars, 2011 vid 20:52

    Erik!!!!!!

  • styret

    Medlem
    4 mars, 2011 vid 21:53

    Som många säkert vet så älskar jag lite gnabb osv. men det kan vi väl ta i tråden där vi tjaffsade så det ven om örona. Här kan vi väl snacka om hur vi löser problemet i trollis istället?

    Fan kan det inte bli surfväder snart!

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Dags att ta tag i Trollis

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.