Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Dags att ta tag i Trollis

  • s66

    Medlem
    5 mars, 2011 vid 05:11
    OLANDERSSON;648408 wrote:
    Hmm !

    Mölle, kan vindsurfa där mån tro?
    Bra tips Erik, måste dit. 😉

    Hoppas bara det inte är för många wannabee surfare som pajar vågen,
    som står upp på brädan 1 sekund för att sen ramla i plurret igen. haaha

    Nu var jag retlig men det är rätt kul ändå att du gör fetreklam av ett av sveriges vassaste surfspot.

    //Henke olandersson

    Klart som fasen brossan att vi ska ta en session i Mölle, de låter ju jättefint…surfare och vindsurfare på samma ställe, oslagbar kombination!

  • bammerwee

    Medlem
    6 mars, 2011 vid 14:30
    Erik G;648352 wrote:
    Hej allihop jag heter Erik Gustafson. Har surfat (inte vind) i trollskogen sen runt 1995.
    Det har aldrig varit några direkta problem tidigare med att komma ner och surfa i Trollis.
    Jag misstänkte att det skulle gå åt h-vete med det här.

    Jag har kört en del på vägarna därinne i mina dagar men ALDRIG ner på vägarna i skogen som en del j-la nötter verkar göra

    Hade fint men ta nu och lär er läxa och knip igen kakhålet om surfställen. SPECIELLT om de ligger i känsliga områden som detta.:mad:

    Låter bra att du undvikit att köra med bil i en skog på vägar som inte är anpassade för personbilar då området är klassad som naturreservat för att skydda och bevara naturens speciella karaktär. Som surfare är det ju viktigt att se sig själv som en helhet med naturen där bevarande av surfspotten och dess vågor är lika viktigt som att frivilligt välja att ta sig fram på stigar utan tunga fordon som kan förstöra naturens kvalitéer.

    För utökad bevarande av Trollis miljö både när det gäller strandområdena samt vägar dit så skulle en asfalterad väg vara bra för naturen så att skadorna blir mindre samt ett krav på att endast cyklar och cykelkärror får framföras på vägen. Alternativet är att anlägga en träperrong som även skyddar naturen. På vintertid får skidor och pulka framföras. Naturrum får hyra ut detta till besökarna till en låg kostnad.

    Att det går att surfa intill Trollskogen fattar vem som helst som tidigare varit där i samband med Naturumbesök. Så har inte så mycket att göra med vem som säger vad tycker jag. Finns ju otroligt mycket reklam om detta turistmål så anklaga ingen surfare för att det är ett populärt ställe att ta tillvara de vågor som bildas där dagar då det blåser rätt.

  • svenne

    Medlem
    6 mars, 2011 vid 15:33
    Bammerwee;648607 wrote:
    Låter bra att du undvikit att köra med bil i en skog på vägar som inte är anpassade för personbilar då området är klassad som naturreservat för att skydda och bevara naturens speciella karaktär. Som surfare är det ju viktigt att se sig själv som en helhet med naturen där bevarande av surfspotten och dess vågor är lika viktigt som att frivilligt välja att ta sig fram på stigar utan tunga fordon som kan förstöra naturens kvalitéer.

    För utökad bevarande av Trollis miljö både när det gäller strandområdena samt vägar dit så skulle en asfalterad väg vara bra för naturen så att skadorna blir mindre samt ett krav på att endast cyklar och cykelkärror får framföras på vägen. Alternativet är att anlägga en träperrong som även skyddar naturen. På vintertid får skidor och pulka framföras. Naturrum får hyra ut detta till besökarna till en låg kostnad.

    Att det går att surfa intill Trollskogen fattar vem som helst som tidigare varit där i samband med Naturumbesök. Så har inte så mycket att göra med vem som säger vad tycker jag. Finns ju otroligt mycket reklam om detta turistmål så anklaga ingen surfare för att det är ett populärt ställe att ta tillvara de vågor som bildas där dagar då det blåser rätt.

    Väldigt bra åsikter, jag kan inte annat än hålla med.
    Om ni som kommer att ha kontakt med Naturum eller myndigheterna vill ha hjälp eller tips om vad som funkar i en dialog så får ni gärna kontakta mig eller någon annan i styrelsen i Södertörnsurf.

  • erik-g

    Medlem
    6 mars, 2011 vid 16:36
    Bammerwee;648607 wrote:
    Låter bra att du undvikit att köra med bil i en skog på vägar som inte är anpassade för personbilar då området är klassad som naturreservat för att skydda och bevara naturens speciella karaktär. Som surfare är det ju viktigt att se sig själv som en helhet med naturen där bevarande av surfspotten och dess vågor är lika viktigt som att frivilligt välja att ta sig fram på stigar utan tunga fordon som kan förstöra naturens kvalitéer.

    För utökad bevarande av Trollis miljö både när det gäller strandområdena samt vägar dit så skulle en asfalterad väg vara bra för naturen så att skadorna blir mindre samt ett krav på att endast cyklar och cykelkärror får framföras på vägen. Alternativet är att anlägga en träperrong som även skyddar naturen. På vintertid får skidor och pulka framföras. Naturrum får hyra ut detta till besökarna till en låg kostnad.

    Att det går att surfa intill Trollskogen fattar vem som helst som tidigare varit där i samband med Naturumbesök. Så har inte så mycket att göra med vem som säger vad tycker jag. Finns ju otroligt mycket reklam om detta turistmål så anklaga ingen surfare för att det är ett populärt ställe att ta tillvara de vågor som bildas där dagar då det blåser rätt.

    Det är inga skador efter nåns körning vad jag vet, det är alldeles för få körningar för att ens komma i närheten av det.
    Regler är ju regler och visst, ingen inklusive mig själv borde köra nånstans därinne överhuvudtaget.
    Lätt sagt, kanske lite svårare att hålla. Rätt bistert att hika in med bräda och dräkt en km när snön ligger och det pumpar på nåt av de mer avlägsna surfställena.
    Svår fråga det här..

  • bammerwee

    Medlem
    6 mars, 2011 vid 17:50
    Svenne;648614 wrote:
    Väldigt bra åsikter, jag kan inte annat än hålla med.
    Om ni som kommer att ha kontakt med Naturum eller myndigheterna vill ha hjälp eller tips om vad som funkar i en dialog så får ni gärna kontakta mig eller någon annan i styrelsen i Södertörnsurf.

    Åsikter är till för att framföras och att blanda in dem med lite bakgrundsfakta skadar aldrig.

  • bammerwee

    Medlem
    6 mars, 2011 vid 18:52
    Erik G;648617 wrote:
    Det är inga skador efter nåns körning vad jag vet, det är alldeles för få körningar för att ens komma i närheten av det.
    Regler är ju regler och visst, ingen inklusive mig själv borde köra nånstans därinne överhuvudtaget.
    Lätt sagt, kanske lite svårare att hålla. Rätt bittert att hika in med bräda och dräkt en km när snön ligger och det pumpar på nåt av de mer avlägsna surfställena.
    Svår fråga det här..

    Tråden skapades för att tillfälle finns att tillsammans med hjälp av vindsurfföreningens talespersoner föra fram åsikter till Naturrum och länsstyrelsen och på detta sätt möjliggöra en bättre upplevelse för just surfare.

    Frågorna var:

    Vad vill vi surfare ha? eller Vad behövs som inte redan finns där?
    Vad kan vi rucka på?
    Vilken juridisk hjälp behöver vi för att få det vi vill ha?
    Vad kan vi hävda rätt till enligt lagar?
    Vad får vi lov att acceptera för att värna om naturreservatets regler?

    Vad vill vi surfare ha? eller Vad behövs som inte redan finns där?
    För att svara på första frågan kan man först ta reda på vad som är dåligt och vilka problem/hinder som finns i nuläget med surfingplatsen på Trollis.Just nu är det många inklusive du Erik som just svarat på detta, en grund för att komma vidare med konstruktiva svar som kan ge något för att personalen på Naturrum ska förstå det hela och vad som behöver förändras för att göra det bättre.

    Vad jag förstår så tycker du Erik att just framkomligheten är ett hinder som upplevs besvärligt på vintern eftersom att du behöver pulsa i snön i någon km med din surfbräda och dräkt innan du når stranden. Du nämnde även ett annat problem nämligen att parkeringen är för liten de dagar som det är många surfare på plats. Och självklart vill man ju rymmas om man valt att åka dit.

    Oscar skrev: Tyvärr är ju bil ner till stranden en förutsättning för vår sport. Även här finns det tydliga behov av att frakta prylar med hjälp av något för att slippa att hika med sakerna och trötta ut sig innan man nått stranden. Och då används gärna bilen för att förenkla frakten till stranden. Ett hinder är alltså att det är långt från parkeringen till själva stranden och vågorna.

    Frågan är då vad vi vill göra för att förenkla fraktmöjligheterna av oss själva och surfprylarna till vågorna. Hur ska vi omvandla detta hinder till någon konkret lösning som förenklar för oss samtidigt som naturreservatets regler följs är något vi bör fundera på för att komma vidare med resten av frågorna och dess svar.
    Om jag svarar så skulle det bli så här: När det gäller vinterväglaget på stigarna kanske snöskottning kan underlätta promenaden till surfspottet så att framkomligheten blir lättare om man väljer att gå och dra grejerna på en pulka. En annan lösning skulle vara att det fanns en snöskoter/ häst och släde tillgängligt att låna för att på snö kunna ta sig fram på stigarna och minska de utsläpp som en bil medför.

    Jag nämnde tidigare om anläggning av vägar av olika material just för att kunna dra sina surfprylar på diverse sätt fram till standen. Om det var ett bra eller dåligt förslag spelar ingen roll. Huvudsaken är att olika förslag kommer fram tycker jag.

  • styret

    Medlem
    8 mars, 2011 vid 09:38

    En intressant fråga inför morgondagens möte.

    Flera personer här har ju blivit tillsagda av en kvinna där uppe att hon plåtar bilar och skickar en anmälan till miljödomstolen i Växjö.

    Är det någon här som har hört något därifrån efter det? DVS är det något Miljödomstolen tar upp?

  • christian

    Medlem
    8 mars, 2011 vid 10:49

    Jag har blivit anmäld av en privatperson för att kört bil på en befintlig grusväg på Torhamns Uddes naturreservat

    Anmälan ställs till tillsynsmyndigheten ( i mitt fall LSTy i Blekinge) som sedan skickar vidare till miljöåklagaren, i mitt fall malmö

    Alla brott mot befintliga reservatsbestämmelser blir miljöbrott

    Hade lite tur där så det slutade i “brott kunde inte styrkas” men det kostade en timme på polistationen för förhör och delgivande av misstanke

  • oldschool

    Medlem
    8 mars, 2011 vid 11:57

    Styret – kolla även med CWC om några där är intresserade av att engagera sig i frågan, de är ju aktiva inom surf, kite å windsurf där upp och är väl medvetna om problemen. Ska upplysa dem om den här tråden!

  • ola-h

    Medlem
    8 mars, 2011 vid 12:46

    Jag har bara kört Trollis en gång, men som jag ser det är väl det som vore enklast för oss vindsurfare att få någon slags överenskommelse som gör att vi får köra ned och parkera på den stora gräsytan vid vattnet (men inte längre). Jag tror i praktiken inte det skulle slita på naturen, om det skulle visa sig göra det så för väl det hela omförhandlas.

    En “mellanlösning” är att vi får tillåtelse att köra ned och lämna prylar, men inte att parkera där nere. Detta blir visserligen lika mycket vägslitage (faktiskt mer eftersom men måste köra båda före och efter sitt pass) men fördelen är att de som är där för att njuta av naturen på andra sätt än vi slipper känna att de går runt på en parkeringsplats.

    Men problemet är väl huruvida det över huvud taget är “lagligt” att göra en sådan överenskommelse, dvs huruvida det är helt förbjudet med biltrafik på den lilla vägen ned.

    Är det förbjudet blir det antagligen svårt att komma någonstans och då kan ju frågor om större parkering utanför grindarna bli aktuellt. Jag tycker det är bra att det blir ett möte, men risken med att formalisera saker är att praxislösningar som fungerar men egentligen inte är följer alla lagar och regler blir omöjliga att diskutera.

  • mag

    Medlem
    8 mars, 2011 vid 14:42

    Kanske bäst att gardera sig med en kanotkärra el likn nästa gång jag besöker Trollis?!?
    Magnus

  • andreasss

    Medlem
    8 mars, 2011 vid 16:58

    Styret- Hör av dig om ni behöver stöd ifrån CWC.

  • bananen

    Medlem
    8 mars, 2011 vid 21:19

    Inget är omöjligt – jag gästade kustvattenrådet i Länstyrelsen Malmö och framförde tillsammans med vinds å kitesurfare våra synpunkter på surf förbud på Falsterbonäset. Detta resulterade i avskaffande av vissa förbud och förtydligande av andra.

    Länsstyrelsen var väldigt bra och lyssnade på oss och fågelskådana.

    Meeen, värt att veta är att länsstyrelsen nebart jobbar med förbud, dvs inskränkningar i syfte till naturskydd. De hanterar inte det motsatta, dvs att saker skall vara tillåtna. Om man vill ha möjlighet att köra bil så krävs det att naturskyddet upphävs, vilket känns lite omöjligt här.

    Tyvärr är ju naturskydd lite digitalt, antingen eller… Men lycka till Per, tag dom med storm. Fast södra öland är nog hetare än norra i veckan 🙂

  • christian

    Medlem
    8 mars, 2011 vid 21:50

    Men man kan söka dispens från ett förbud på ett reservat om man får till en bra dialog med Lsty

Sida 3 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Dags att ta tag i Trollis

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.