Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Dåligt tryck i Switchblade 12, 2010

  • Dåligt tryck i Switchblade 12, 2010

    Publicerad av kneepad på 27 september, 2011 vid 20:19

    Nåt måste vara fel(?). Jag hade en SB12 2009 men vad jag minns så var det inte så här med den gamla SB12. Alltså; jag väger 80 kg och kör twintip brädor 135×41 eller 141×42. 2010 SB står numer ALLTID kopplad på styrlinans innersta knut (kortast lina) och depowerinställd på längsta mittlinor. Ändå behöver jag MINST 8 m/s och helst stora brädan för att den ska gå att köra överhuvudtaget. Den flyger rakt och fint och vid 10 m/s börjar det bli kul. Men då kan jag ju nästan ta min SB 8 från 2009 lika gärna. Köpte helt nya 4 (center+steering) linor (Ouch!) men ingen skillnad. Satte infästningarna i kiten på light (högre bomtryck) men ingen skillnad i “kraft” i nedre registret. Cabrinha har samma uppgifter på vindregister på 2009 och 2010 SB12 men linornas längd har ju ändrats mellan åren.
    Kan inte få fram måtten på bridle-linorna och kolla men om det töjt sig där borde den väl gå snett? Ska ringa Surfers och höra om jag ska skicka ned bridle m.m. för mätning.
    Tänkte bara höra om nån känner igen det här???:confused2:

    kneepad svarade 11 år, 9 månader sedan 7 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • acemattias

    Medlem
    28 september, 2011 vid 02:19

    Tror nog det kommer kannas som du har daligt tryck oavsett drake nu nar du skaffat dig en fet foil:wink:
    Om du har bommen utan depower och utskotad och du upplever att fladdrar i draken + att styrlinorna ar slappa sa ar dom for langa.

  • maui-mange

    Medlem
    28 september, 2011 vid 06:05

    Kan inte svara för 2010 men min SB 12 2011 har bättre power än vad min 2009 hade. Du kan kolla längden på linorna enligt följande techtip från Cabrinha http://gallery.cabrinhakites.com/video/122/cabrinha-2011-bar-tuning

    Rekommendationen från min åf är att alltid använda mellersta infästningen på styrlinorna.

  • hydrolift

    Medlem
    28 september, 2011 vid 06:51

    Det är inte så att du har skotat in FÖR mycket? Min SB 12:a från 2009 kan jag köra från 6 m/s och jag väger 75, kör med en vanlig twintip. Kör oxå uteslutande på mellersta infästningen på styrlinorna.

  • xshaolin

    Medlem
    28 september, 2011 vid 07:25

    Låter konstigt…Har inte upplevt dåligt drag i Switchblade 2010 tvärtom bra och konstant drag…Denna draken har trots allt världsrekord i speed 🙂
    Seg är den. och kräver massa input på baren….men det är ju meningen. Den skall vara seg och förlåtande.
    Kolla linlängderna enligt manualen så att de inte sträckts och blivit ojämna.

    Sen undrar jag “ALLTID kopplad på styrlinans innersta knut (kortast lina)”? Är det verkligen rätt… är det inte tvärtom? Långa linor mera drag…korta linor lite drag…?
    Mina upplevelser är att har du korrekt trimmade linlängder så skall du köra på mitten knuten annars kommer du att riskera att du över/ underskotar som Hydrolift påpekar.

  • kneepad

    Medlem
    28 september, 2011 vid 07:45

    Tack alla. Hydrolift – det är så jag “känner igen” SB12 (2009). Maui-Mange, XShaolin- tack, skämmigt av mig att inte kolla det innan jag gick ut med detta (- är ju en RTFM…). acemattias – vi ses!
    (men om du drar ned bakkant (på kortaste knut) så ökar väl anfallsvinkeln, så länge du inte backstallar???? – ok, ska trimma linorna och prova mittknut – Äh, vi släpper det här nu – det är ju vind idag!!!)
    Välkomna hit: http://haggstrom.nu/kite/
    …………………………………………………………
    Nu kl 18 samma dag REDIGERAR jag i all ödmjukhet så att tråden kan dö snabbt –
    ni hade rätt. Trimmade baren enl. länken jag fick och jag fick förkorta centerlinorna. Ut och körde ikväll på mittknuten (som ju sas på videon oxå) – problem solved!!!!
    ……………………………………………………………

  • xshaolin

    Medlem
    28 september, 2011 vid 19:34

    Bra att det ordnade sig!

  • filip81

    Medlem
    30 juni, 2012 vid 16:57

    bomkörning i dag, passde då på att kontrollera mina linor enligt länken i tidigare post…på min 2007 12:a hade jag ca 6 cm “slack”, inte konstigt att den känts orkeslös.Är nog ingen tidigare ägare som kollat linorna innan. Nu längtar jag tills att få testa den igen

  • jhalle

    Medlem
    7 juli, 2012 vid 21:23

    Bar tuning videon av cabrinha, antar att den stämmer överens med (samtliga) andra märken å?

    Problemet är alltså att mittenlinorna töjs mer med tiden och när man då skootar in fullt så överskootar man förbi den vinkeln som ger kiten mest kraft och får istället mindre kraft/knasig flygning?

  • kneepad

    Medlem
    8 juli, 2012 vid 07:48

    Hade ju hoppats att den här tråden skulle dö för länge sedan…:crazy:

    Men det är korrekt att man bör kolla linornas längder på alla kajtar. Och det är faktiskt styrlinorna som krymper, inte mittlinorna som töjs. Läs här.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Dåligt tryck i Switchblade 12, 2010

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.