Senaste nytt Forums Övriga Off Topic Datorjävel som hänger sig

  • Datorjävel som hänger sig

    Publicerad av Knatte på 16 juli, 2007 vid 07:32

    Någon som har ett bra tips, på hur jag skall få ordning på min dator igen ?? Den har de sista veckorna fått en otrevlig vana att helt plötsligt “hänga sig totalt”
    Bara att hålla in powerknappen i typ 5 sek och starta om datorn igen.

    Kör regelbundet register program typ regseeker, Registry Mechanic, dustbuster XP för att hålla filerna i shack:smile: Söker efter virus/trojaner och hittar inget sådant…
    Men trots detta vill min datorn hänga sig, då och då:mad: 😡 Likadant så kan den stänga av sig/starta om igen självmant om den bara står oandvänd ett tag..

    Tips, förslag och ideer ??
    Datorn är en :
    [IMG]datorn.jpg

    rasmus_w svarade 16 år, 10 månader sedan 7 Medlemmar · 23 Svar
  • 23 Svar
  • fastforward

    Medlem
    16 juli, 2007 vid 09:28

    Jag har hittat problemet:

  • fastforward

    Medlem
    16 juli, 2007 vid 09:44

    …lite mer seriöst skulle man kunna säga att det kan vara vad som helst egentligen. Hade datorn bara stängt av sig så hade jag varit ganska säker på att det var hårdvaran som falerade. Men hängningarna låter mer som fel på mjukvara.

    Börja med att öppna upp burken. Dammigt? – gör rent. Optimalt är att använda tryckluft och blåsa rent men du kan även använda dammsugaren om du inte vidrör någonting med munstycket och inte suger för hårt. Damm kan ha satt igen burken så att den blir för varm och därför startar den om sig själv som en säkerhetsåtgärd. Rengör dock på egen risk – saker kan gå sönder. Mitt förra inlägg är inte heller så fel egentligen – s.k. märkesdatorer är byggda med skräpkomponenter (cpu, hårddisk är ok men kondensatorerna mm. på moderkortet är billigast möjliga) som inte håller så länge. Kolla därför så att allt ser bra ut – annars skicka på service om du har ett sådant avtal.

    För att felsöka mjukvaran så kan du försöka hålla koll på vilka program som är öppna varje gång som datorn hänger sig och försöka dra några slutsatser från det. Om du har plats på hårddisken kan du skapa en ny partition och installera ytterligare ett winXP där. Får du inte samma fel med din andra xp-installation så är det något vajsing med din nuvarande.

  • Knatte

    Gäst
    16 juli, 2007 vid 20:01

    @fastforward 397552 wrote:

    …lite mer seriöst skulle man kunna säga att det kan vara vad som helst egentligen. Hade datorn bara stängt av sig så hade jag varit ganska säker på att det var hårdvaran som falerade. Men hängningarna låter mer som fel på mjukvara.

    Börja med att öppna upp burken. Dammigt? – gör rent. Optimalt är att använda tryckluft och blåsa rent men du kan även använda dammsugaren om du inte vidrör någonting med munstycket och inte suger för hårt. Damm kan ha satt igen burken så att den blir för varm och därför startar den om sig själv som en säkerhetsåtgärd. Rengör dock på egen risk – saker kan gå sönder. Mitt förra inlägg är inte heller så fel egentligen – s.k. märkesdatorer är byggda med skräpkomponenter (cpu, hårddisk är ok men kondensatorerna mm. på moderkortet är billigast möjliga) som inte håller så länge. Kolla därför så att allt ser bra ut – annars skicka på service om du har ett sådant avtal.

    För att felsöka mjukvaran så kan du försöka hålla koll på vilka program som är öppna varje gång som datorn hänger sig och försöka dra några slutsatser från det. Om du har plats på hårddisken kan du skapa en ny partition och installera ytterligare ett winXP där. Får du inte samma fel med din andra xp-installation så är det något vajsing med din nuvarande.

    Datorn hänger sig när jag är ute på internet med Firefox:mad: Men installerade en ny FF version igår, men felet kvarstår..

  • fastforward

    Medlem
    16 juli, 2007 vid 20:28

    Testa att surfa med Explorer eller Opera i en vecka och se om det blir någon skillnad.

  • Knatte

    Gäst
    17 juli, 2007 vid 07:09

    @fastforward 397731 wrote:

    Testa att surfa med Explorer eller Opera i en vecka och se om det blir någon skillnad.

    Jo, jag har lekt med tanken på att börja surfa med skitsystemet IE ett tag, just för att se vad som händer…:cool2:

  • mr_johan

    Medlem
    17 juli, 2007 vid 17:35

    Firefox tar ofta väldigt mycket minne efter ett par timmar. Testa att hålla koll på minnesanvändningen och se om du kan se nåt samband mellan den och hängningarna. Har aldrig hört talas om att firefox har låst en dator på detta sättet men som sagt testa ie och se om det funkar bättre. Fungerar andra program som anväder internet utan att datorn hänger sig? mail, skype, messenger, bittorrent?

  • lars_k

    Medlem
    17 juli, 2007 vid 17:59

    Har du pillat med datorn/tryckt in mer minne etc? Jag tryckte in mer minne och tog nog i lite för hårt så en ledning precis gick av. Blev glappkontakt så datorn ibland plötsligt hängde sej. Drev mej nästan till vansinne och testade allt möjligt tills jag inspekterade moderkortet och sen bytte ut det när jag hittat felet.
    Funkar bra nu. 😛

  • Knatte

    Gäst
    17 juli, 2007 vid 18:28

    Nä datorn har tuffat på utan att jag har gjort någonting fysikt med denna på många månader:laugh: Det struket bara dök upp utan någon som helst förvarning och felet har bara dykt upp när jag surfar med firefox.
    (Eller att datorn kan spontan stänga av sig när den använder skärmslackaren:crazy: )

    Men peppar, peppar så har datorn funkat bra idag 🙂 Det kanske bara behövde startas en tråd i ämnet, för att datorn skall förstå allvaret från min sida:smirk:

  • booman

    Medlem
    18 juli, 2007 vid 07:47

    Jag såg i ditt första inlägg att du har en del “rensningsprogram”. Det brukar kunna strula en del om man har flera liknande program installerade. Du ska tex aldrig ha 2 virusprogram installerade, det är stor risk att de krockar med varandra. Likaså brandvägg. Har du Windows brandvägg aktiverad, och annan “extern” brandvägg? Stäng i så fall av Windows brandvägg om du är säker på den externa…
    “Rensningsprogrammen” är inte alltid 100%-iga, det finns risk att de tar bort vitala delar i registret…

    Kör “msconfig”

    (startknappen/kör, skriv msconfig) och klicka på
    fliken “autostart”. Kolla vilka rutor som är ibockade.Man brukar kunna härleda med hjälp av programnamnen vad de är för nåt. prova att avmarkera något som du vet att du inte behöver. starta om och testa dig fram.

    Annars, lägg upp en bild/skärmdump på den så kan vi kanske hitta nåt…

    Mvh

    //BooMan

  • Knatte

    Gäst
    18 juli, 2007 vid 08:56

    @BooMan 398087 wrote:

    Jag såg i ditt första inlägg att du har en del “rensningsprogram”. Det brukar kunna strula en del om man har flera liknande program installerade. Du ska tex aldrig ha 2 virusprogram installerade, det är stor risk att de krockar med varandra. Likaså brandvägg. Har du Windows brandvägg aktiverad, och annan “extern” brandvägg? Stäng i så fall av Windows brandvägg om du är säker på den externa…
    “Rensningsprogrammen” är inte alltid 100%-iga, det finns risk att de tar bort vitala delar i registret…

    Kör “msconfig”

    (startknappen/kör, skriv msconfig) och klicka på
    fliken “autostart”. Kolla vilka rutor som är ibockade.Man brukar kunna härleda med hjälp av programnamnen vad de är för nåt. prova att avmarkera något som du vet att du inte behöver. starta om och testa dig fram.

    Annars, lägg upp en bild/skärmdump på den så kan vi kanske hitta nåt…

    Mvh

    //BooMan

    Windows brandvägg är avkopplad och jag kör bara med Norrman virusprogram + windows defender ligger i bakgrunden. De andra Adware/virus-programmen startar jag manuellt och rensar då och då 🙂

    Jag har tagit bort de flesta programmen som jag inte tror behövs under autostart. Men kolla på mina skärmdumpar och se om du vill ta bort fler program 🙂
    autostart1.jpg

    autostart2.jpg

    autostart3.jpg

    Ser du något skumt eller misstänkt så hojta till!

  • booman

    Medlem
    18 juli, 2007 vid 09:40

    Nej du! Jag kan inte se nåt anmärkningsvärt på de skärmdumparna…
    Möjligtvis bara MSASCui som jag kände mig lite osäker på men det hör tydligen till windows defender. Så där hittar jag inget, tyvärr…

    Alla drivrutiner till hårdvara uppdaterade?

    Jag kör själv med IE7 och det har funkat klockrent för mig, gillade aldrig Firefox riktigt…

    Vet du ungefär när problemen började? testa en återställning med datum före problemen.

    I övrigt är det nog bara att testa hårdvaran, och systematiskt försöka hitta felkällan. Plocka bort ett minne om du flera moduler, testkör… plocka bort ljudkort, testkör etc… Kom på när jag skriver det här, Har du både ett pci-ljudkort och internt(inbyggt på moderkortet)? såg att du har ett soundblaster FX enl drivrutinerna… har du oxå ett inbyggt så kan du avaktivera det i BIOS.

    Lycka till!

    //BooMan

  • Knatte

    Gäst
    21 juli, 2007 vid 15:22

    Innan dator hänger sig, så blir det ett klickande ljud från burken. Typ det låter som ett gammaldags relä slår till:smile:
    (Nu fattar jag att det inte är något relä, utan jag bara berättar hur det låter..)
    Så det verkar vara ett hårdvarufel som löser ut problemet, då ett ljud från burken startar upp låsningen 😡 Så vad kan låta som ett relä och “hänga datorn” ??

  • eddie

    Medlem
    24 juli, 2007 vid 14:18

    Skaffa en Mac så slipper ni alla problem.
    Jag bytte för 1,5 år sedan… snacka om problemfritt datorägande.

  • Knatte

    Gäst
    24 juli, 2007 vid 15:29

    @Eddie 399781 wrote:

    Skaffa en Mac så slipper ni alla problem.
    Jag bytte för 1,5 år sedan… snacka om problemfritt datorägande.

    Byter bara vissa problem mot andra… Vill inte ha Mac :mad2: :ooo:

  • farbror_j

    Medlem
    24 juli, 2007 vid 20:43

    Ett nybörjarråd. Installera om eller byt virusprogram. För mig har just virusprogrammet varit källan till seeeeghet eller frysning ett 10-tal gånger på olika datorer. Dock alltid med samma virsprogram; F-secure.

    Kan inte klicket komma från läsning av hårddisken?

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Off Topic Datorjävel som hänger sig

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.