Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Det där brädbytet…

  • Det där brädbytet…

    Publicerad av m3lk3r på 19 augusti, 2009 vid 22:28

    Uppskattar om någon tog sig tid att läsa min wall of text!

    Mitt läge: jag sitter på en 120 liters freeridebräda just nu, den kan jag använda på plattvatten utan problem, gippen sitter lite sådär dock.. kan vattenstarta för det mesta men fan inte i vågor, en bail i apel och jag är körd..

    Jag utvecklas ingenting när jag kör plattvatten och det är ju lite enformigt.. jag vill köra vågor men det blir jobbigt med min Z-ride, hoppen går ju inte, kanske med vinden i ryggen på choppigt vatten.. svårt som fan att fotstyra i vågor m.m.

    Jag hittade en annons nu som jag var lite för snabb att svara på.. http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php/product/24427/limit/recent

    Där ligger det en F2 wave på 82 liter för en femhundring (synd att den är så FUL), dock utan fotstroppar och fena. Hittar inte vad det är för box men stroppar kan jag ju sno från min freeride alt. köpa på surfers.
    Borde lägga till att jag knappt väger 60 kg :frown:
    Så vad tycker ni om den? Priset verkar i alla fall passa.
    Naish’en kanske skulle vara bättre där allt ingår, vet inget om den dock, sen ser den skadad ut i nosen tyvärr..

    Tänkte även byta min mast, fick en 430 som passar mitt 5,3 segel perfekt men så fort det blåser i apel är jag överriggad, 400 mast och 4,5 ska jag leta efter nu..

    Borde jag byta till 82 liter? Borde jag satsa på en annan bräda? Borde jag välja ett mindre segel?

    Ha tålamod med mig tack!

    m3lk3r svarade 14 år, 9 månader sedan 8 Medlemmar · 15 Svar
  • 15 Svar
  • bicless

    Medlem
    19 augusti, 2009 vid 22:33

    Tror den blir rätt bra om du kan få tag på fena och stroppar billigt. Du kan nog annars hitta nått lite nyare kring 1000 där stroppar och fena ingår.

    Men behåll den stora brädan ett tag eller byt den till nått kring 100, det måste ju blåsa en del för att 82:an skall vara kul så att bara ha en 82:a tycker jag ger för få dar på vattnet.

  • gustavl

    Medlem
    19 augusti, 2009 vid 22:41

    Innan du börjar tänka på vågor så skall du nog träna in gippen så den sitter, och definitivt vattenstarten i lite vågigare vatten. Annars blir det mycket bada och lite segla.
    Jag kör själv en 82litersbräda som enda bräda för tillfället. Funkar från 9-10ms med en 6.0 men det blir lite halvdant. Håller helt med Bicless att behålla din “storbräda”.

    /GL

  • rasmus_w

    Medlem
    19 augusti, 2009 vid 22:45

    Att inte kunna gippa är inte hela världen, ju sämre man är på att gippa desto bättre blir man på att vattenstarta. Men det du absolut behöver öva på är att vattenstarta snabbt. Hur du än vurpar så ska du vara uppe igen på fem sekunder, då klarar du vågor. Tar en vattenstart på plattvatten 40 sekunder så är du rökt första gången du trillar i vågorna.

  • m3lk3r

    Medlem
    19 augusti, 2009 vid 23:02

    Låter lite som om jag borde avvakta ett litet tag då..
    Det tråkiga är att jag inte kommer åka ut i vågor för att träna vattenstart bara..
    Har dock hört att man kan gå ut i läjet (aldrig varit där faktiskt) och köra vågor utan att man ska behöva vattenstarta när man ramlar i så jag kanske borde dra ut dit och kolla om det inte vore för alla kitare.

  • rasmus_w

    Medlem
    19 augusti, 2009 vid 23:16

    Å andra sidan brukar det ju inte vara svårt att hitta anledningar att öva vattenstart, och det blir faktiskt enklare ju fortare man ger sig på det. Bästa strategin är att börja vattenstarta redan innan man har hamnat i vattnet.

  • m3lk3r

    Medlem
    19 augusti, 2009 vid 23:20
    Rasmus_W;568603 wrote:
    Å andra sidan brukar det ju inte vara svårt att hitta anledningar att öva vattenstart, och det blir faktiskt enklare ju fortare man ger sig på det. Bästa strategin är att börja vattenstarta redan innan man har hamnat i vattnet.

    Det låter inte för lätt tyvärr.. hur då?!

    EDIT: Äh jag tror att jag slår till egentligen.. annars kommer det aldrig hända något, kan ju börja med den på plattvatten bara för att testa.
    Den här finns ju annars men det går väll på ett ut eftersom den finns i sthlm, dessutom ingen bild http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php/product/24275/cat/12

  • rasmus_w

    Medlem
    19 augusti, 2009 vid 23:50

    Det har behandlats i rätt många trådar. När man trillar så håller man koll på var riggen är och börjar genast jobba på sin strategi. Nummer ett är att hindra den från att alls slå i vattnet, nummer två att om den ändå gör det, hindra den från att sjunka. Landa under riggen med händerna på eller nära bommen så man kvickt kan trycka upp den i luften. Att bli bra på att vattenstarta handlar rätt mycket om att improvisera och att veta när det hjälper att ta i lite extra och när det inte gör.

    Klart du ska köpa småbräda, det är skitkul vare sig det finns vågor eller inte, bara vinden finns. Jag har haft mycket kul med vågbräda i Haga Park och där är det sällan några vågor att tala om.

  • sajmon

    Medlem
    20 augusti, 2009 vid 07:52

    Jag har en Tiga Wave 259 -01 på 86 liter som jag inte vet om jag ska sälja eller behålla. Men när du nu ber om de så lägger jag ändå upp den. Den har tagit en del smällar på nosen men det är bara att tuta o köra. Min första hårdvindsbräda som jag har plockat fram när de blåst apa.
    http://www.boards.co.uk/equipment/boardsearch.asp?ID1=57

    Fina taboustroppar och en lite sliten (men brukbar) fena ingår.
    Jag kan ta med den till göteborg så får du den för 700:-

    Kan fixa fler bilder vid intresse
    /Simon
    0702255906

  • pgvirtual

    Medlem
    20 augusti, 2009 vid 09:54

    Visst kan du köpa en 85 liters vågis (du väger väl max 80 kg?) för de dagar då det blåser litet mera. I synnerhet om priset är under 1000 kr. Men det skall vara ett komplement, inte en ersättare för din Z-Ride.

  • mahi

    Medlem
    20 augusti, 2009 vid 10:15

    Börja träna gippar direkt så kommer du att bli kung på vattenstart!

  • svennebanan

    Medlem
    20 augusti, 2009 vid 10:15

    Eh, men om du väger knappt 60 kg och bor i Varberg så borde du väl inte ha någon användning av en 120l freeride överhuvudtaget? Särskilt om du kan vattenstarta och gippa hjälpligt. Är det inte läge att sälja freeriden och gå ner på en FSW runt 90l som största?

    (vad jag nu har i den här tråden att göra som väger nästan 40 kg mer)

  • m3lk3r

    Medlem
    20 augusti, 2009 vid 13:38
    svennebanan;568692 wrote:
    Eh, men om du väger knappt 60 kg och bor i Varberg så borde du väl inte ha någon användning av en 120l freeride överhuvudtaget? Särskilt om du kan vattenstarta och gippa hjälpligt. Är det inte läge att sälja freeriden och gå ner på en FSW runt 90l som största?

    (vad jag nu har i den här tråden att göra som väger nästan 40 kg mer)

    Nja jag kände att det var lite väll svårt att hoppa ner från nybörjarbräda till vågis eller FSW så jag köpte en freeride för plattvatten i norra näs och stenungsund.

    Frusciante wrote:
    Jag har en Tiga Wave 259 -01 på 86 liter som jag inte vet om jag ska sälja eller behålla. Men när du nu ber om de så lägger jag ändå upp den. Den har tagit en del smällar på nosen men det är bara att tuta o köra. Min första hårdvindsbräda som jag har plockat fram när de blåst apa.
    http://www.boards.co.uk/equipment/bo…rch.asp?ID1=57

    Fina taboustroppar och en lite sliten (men brukbar) fena ingår.
    Jag kan ta med den till göteborg så får du den för 700:-

    Kan fixa fler bilder vid intresse
    /Simon
    0702255906

    Det där låter ju lite intressant.. jag kanske kan be mina föräldrar att kolla på den eftersom vi har en stuga på tjörn. Jag får fundera lite på det!
    Någon bild på nosen?

  • sajmon

    Medlem
    21 augusti, 2009 vid 18:38
    m3lk3r;568756 wrote:
    Det där låter ju lite intressant.. jag kanske kan be mina föräldrar att kolla på den eftersom vi har en stuga på tjörn. Jag får fundera lite på det!
    Någon bild på nosen?

    Jag passade på att fräscha upp nosen i samband med lite omplåstring av min andra bräda som fick smaka stenmur (vem bygger en stenmur där?) efter gårdagens surf vilket jag korar till årets sämsta, då vinden blåste överallt utom i mitt segel.
    Slapp i allafall att få ont i magen efter en Mc Fis på donken så jag ska väl inte lipa.

    se bilder på
    http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=24449

  • m3lk3r

    Medlem
    22 augusti, 2009 vid 12:50
    Frusciante;569203 wrote:
    Jag passade på att fräscha upp nosen i samband med lite omplåstring av min andra bräda som fick smaka stenmur (vem bygger en stenmur där?) efter gårdagens surf vilket jag korar till årets sämsta, då vinden blåste överallt utom i mitt segel.
    Slapp i allafall att få ont i magen efter en Mc Fis på donken så jag ska väl inte lipa.

    se bilder på
    http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=24449

    Jag ska försöka få tag på mina föräldrar så dom kan kolla på den! Dom är på Tjörn till idag nämligen.

  • m3lk3r

    Medlem
    22 augusti, 2009 vid 15:45

    Kul att det blev affär 🙂

    Ska bli trevligt att få se brädan sent idag eller imorgon, köpte precis en begagnad 400 mast så det är ju bara ett segel under 5 kvm som fattas!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Det där brädbytet…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.