• roding

    Medlem
    11 augusti, 2009 vid 19:18

    Var en tråd uppe om den för inte så länge sedan, slutsatsen i den var att om man använder en sådan så finns det en väldigt stor risk att man drar sönder mastkasetten istället för att dinga brädan.
    Som att välja mellan två onda saker, so take a pick! 😉

  • woodleaflay

    Medlem
    11 augusti, 2009 vid 19:18

    “Sök så skall du finna” står det i skriften. Sök i forumet så ser du att denna fråga varit uppe förr. Brukar sammanfattas med att det finns en stor risk att du pajjar andra saker. Det är bättre att lära sig att hålla i bommen och “hänga med runt”. Vill du skydda nosen är nog ett vanligt nosskydd bättre.

    tips på tråd: [ame=”http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=41022″]Ursliten mastfot… – http://www.Surfzone.se[/ame%5D

  • platon

    Medlem
    11 augusti, 2009 vid 19:35

    OK, I made my pick

  • davven

    Medlem
    11 augusti, 2009 vid 19:53
    woodleaflay;565677 wrote:
    “Sök så skall du finna” står det i skriften. Sök i forumet så ser du att denna fråga varit uppe förr. Brukar sammanfattas med att det finns en stor risk att du pajjar andra saker. Det är bättre att lära sig att hålla i bommen och “hänga med runt”. Vill du skydda nosen är nog ett vanligt nosskydd bättre.

    tips på tråd: Ursliten mastfot… – http://www.Surfzone.se

    Hålla i grejjerna är bra i det flesta fallen, men jag har lyckats skada handleden på detta sätt. Så hinner man släppa precis innan seglet träffar vattnet är det bra. Bra är väl och lära sig handskas med Expoxi, en vacker dag får grejjerna någon form av pisk hur man än gör tycker jag 😉

  • rasmus_w

    Medlem
    13 augusti, 2009 vid 01:12

    Annars kan man göra som jag gjorde t.ex. idag. Pålandsvind på Haga Park betyder att man får ungefär hur många sandbanks-kastfall som helst och några till. Ikrokad hela tiden, det ger precis samma effekt som att hålla i. Med toklånga linor som jag har så slipper man dessutom landa på masten och landar i vattnet framför i stället. Å andra sidan är sandbanks-kastfall rätt annorlunda mot vanliga kastfall, man flyger mer framåt än i vanliga kastfall.

  • davven

    Medlem
    13 augusti, 2009 vid 06:40
    Rasmus_W;565996 wrote:
    Annars kan man göra som jag gjorde t.ex. idag. Pålandsvind på Haga Park betyder att man får ungefär hur många sandbanks-kastfall som helst och några till. Ikrokad hela tiden, det ger precis samma effekt som att hålla i. Med toklånga linor som jag har så slipper man dessutom landa på masten och landar i vattnet framför i stället. Å andra sidan är sandbanks-kastfall rätt annorlunda mot vanliga kastfall, man flyger mer framåt än i vanliga kastfall.

    Hehe, det var på västlig som jag skadat mig på Haga också.
    Tror jag justerat handleden 2ggr och även revbenen på västlig.
    Min nya lösning på det är en 24 cm fena så går man över sandbankarna
    även om vattenstådet är ngt lågt “som oftast” 🙂

    Gott att du nämnde det där med långa linor, landa på masten i 25 knop + är inte skönt har jag märkt! Abrbetskollegorna brukar garva åt en när man går omkring och grymtar på jobbet lätt skdad :tongue:

  • davven

    Medlem
    13 augusti, 2009 vid 06:44

    Glömde nämna, testade en bräda som hade en Deviator monterad igår.
    En 129 liters JP, det jag tyckte var dåligt med den.
    Det var att mastfoten gick inte få fram så långt som jag ville, så vid planing reste sig nosen lite väl högt. Tycker personligen inte om åkning som är slirvig och okontrollerad.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.