Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing DM för Bic Techno 293 OD 13-14 Sept.

Taggad: 

  • DM för Bic Techno 293 OD 13-14 Sept.

    Publicerad av swe-31 på 24 september, 2008 vid 07:16

    15 st juniorer var med och seglade DM i kullavik den 13-14:e september.
    Bic Techno 293 OD är den nya ungdomsklassen som nu intoduceras i Sverige.

    Nästa tävling är höstregattan i Lerum 12:e Oktober.

    Foto:Peter Bertilsson

    rasmus_w svarade 15 år, 7 månader sedan 8 Medlemmar · 14 Svar
  • 14 Svar
  • mrpop

    Medlem
    24 september, 2008 vid 07:40

    Kul! klassen är ju ganska stor utomlands. Resultat?

    Blir det flera DM? nåt RM också?

  • svanvik

    Medlem
    10 oktober, 2008 vid 12:19

    Finns det med info om tid och plats den 12e?

  • imported_macts

    Medlem
    10 oktober, 2008 vid 12:44

    Kul! Hoppas ni får många deltagare!

  • jester

    Medlem
    10 oktober, 2008 vid 14:11

    Svanvik: Är väl detta du efterfrågar: http://www.less.nu/default.asp?id=60&mnu=60

  • svanvik

    Medlem
    11 oktober, 2008 vid 17:41

    Tackar!

  • svanvik

    Medlem
    12 oktober, 2008 vid 20:31

    Ett trevligt arangemang med ett massor av optemister och allsjöns jollar. Kona, Techno och några formula seglare var också samlade. Frisk byig vind gjorde det besvärligt för många inklusive formulaseglarna.
    Efter seglingarna fick jag möjlighet att prova på både Techno och Kona. Det är klart att efter att ha seglat en fullblods racer som en modern formula ändå är känns båda rätt tröga men det gick att få upp båda i farter över 25 knop. Båda klasserna tycker jag verkar utmärkta att börja med när man vill lära sig surfa och tävla lite och jag är övertygad om att båda är en utmärkt grogrund för ett vidare vindsurfingintresse. Inte minst är trevliga arangemang av denna typ sällsynt lyckade då en massa opremist och jolleseglare får se farten i vindsurfingen på nära håll.
    Skall man våga sig på en jämförelse är Konans fördel att det är en entypsklass där enkelhet och användarvänlighet är ledord. Techno å andra sidan är friare på segelsidan och har ofta cambersegel. Vidare är mastpositionen flyttbar under gång. Lite som skillnaden mellan Laser och E-jolle. Enkel entyp eller mera trim möjligheter.

  • joachim_larsson

    Medlem
    12 oktober, 2008 vid 21:25

    Mycket trevligt arrangemang och kul med massor av brädseglare på vattnet och mycket vind, men väldigt vridigt.

    Jag var själv ute och körde BIC med ett Kona ONE 7:4 kvm segel.

    Ett förtydligande till Svanvik, Kona ONE behöver inte ha en mastskena då Ducktailen tar hand om skillnaden vid icka planing/planing.
    Riggen åker 40 cm bakåt när brädan planar. annars så har faktiskt brädorna nästan samma volym vid planing fast Kona ONE är smalare och längre. BIC 205 liter VS Kona 220 liter vid icke planing och vid planing under 200 liter.

    //Joachim

  • swe-31

    Medlem
    13 oktober, 2008 vid 14:26

    En riktigt kul tävling, men otroligt svårseglat i den starka byiga vinden. från 4-14 m/s,med 30 gradiga skift. förstår att många av juniorerna hade det riktigt tufft.

    Seglade själv i två klasser. Första racet i Bic Techno klassen. Vann racet men de blev fel i resultatlistan då de inte kunde skilja på en Bic och en formula bräda. Tur för mig att det var planings segling hela tiden annars hade jag nog fått stryk av de snabba juniorerna. Hade lite problem med hur centerbordet skulle användas på bästa sätt mellan byarna.
    Andra racet blev det formula, ett riktigt skoj race, platt vatten och tok överiggad 10.0 segling hela vägen runt.

    Daniel Talje offrade en fena och en fenbox till vindgudarna i första racet, efter att ha kört över ett grund i 20 knop, tack för det.

    Efter två race avbröt arrangörerna då de hade svårt att hålla kolla på alla kapsejsade jollar och drivande surfare. Synd då jag velat testa Kona brädan i tredje racet.

    Ca 100 optimister, 30 andra jollar, 12 Kona seglare, 13 Bic Tecno seglare och 3 formula seglare. Sol och varmt, så nice.

  • danielt

    Medlem
    13 oktober, 2008 vid 20:01

    Skönt att mitt offer till vindgudarna gav resultat!!

    Hur som helst ett trevligt arrangemang och en kul tävling så länge den varade (i mitt fall en kryss och halv slör…). Trångt på banan med alla jollar, men att enbart köra Formula med de andra brädklasserna tror jag nog är något man kan satsa på i några av nästa års tävlingar.

    /Daniel

  • rasmus_w

    Medlem
    13 oktober, 2008 vid 21:07

    Hur kan volymen på en bräda förändras av att man planar? Är det nåt fenomen liknande det som gör att min 6-kilos Freewave 86 blir 60 kilo tung och 23 cm kort när jag slörar för fullt men återfår sina vanliga mått när jag lovar upp till halvvind?

  • joachim_larsson

    Medlem
    14 oktober, 2008 vid 09:15

    @Rasmus_W 507962 wrote:

    Hur kan volymen på en bräda förändras av att man planar? Är det nåt fenomen liknande det som gör att min 6-kilos Freewave 86 blir 60 kilo tung och 23 cm kort när jag slörar för fullt men återfår sina vanliga mått när jag lovar upp till halvvind?

    Det kallas ducktail!

    Om om man ska vara helt, det som har betydelse är våt yta vid planing och inte volym.

    Så att ange volym är inte optimal utan det skulle vara våt yta eller?

    //Jocke

  • rasmus_w

    Medlem
    14 oktober, 2008 vid 09:27

    @Joachim_Larsson 508058 wrote:

    Så att ange volym är inte optimal utan det skulle vara våt yta eller?

    Ja, våt yta är i alla fall korrekt. Att prata om volymen vid planing är i det närmaste nonsens eftersom den spelar så liten roll då. I princip så påverkar volymen bara genom att fler liter i princip (i praktiken är det iofs laminatet som väger vilket gör att brädor med ducktails, cutouts och sånt ofta är tyngre men den vikten brukar sitta i tailen där den inte gör nån större skada) betyder fler kilo som knuffas runt när det är choppigt och därmed sämre kontroll i stökigt vatten men den effekten är också marginell i förhållande till brädans bredd, nosens vindfång och så vidare.

  • joachim_larsson

    Medlem
    14 oktober, 2008 vid 10:33

    @Rasmus_W 508065 wrote:

    Ja, våt yta är i alla fall korrekt. Att prata om volymen vid planing är i det närmaste nonsens eftersom den spelar så liten roll då. I princip så påverkar volymen bara genom att fler liter i princip (i praktiken är det iofs laminatet som väger vilket gör att brädor med ducktails, cutouts och sånt ofta är tyngre men den vikten brukar sitta i tailen där den inte gör nån större skada) betyder fler kilo som knuffas runt när det är choppigt och därmed sämre kontroll i stökigt vatten men den effekten är också marginell i förhållande till brädans bredd, nosens vindfång och så vidare.

    Det nya mättalet är alltså våt yta vid planing eller motstånd i vattnet vid planing, mindre friktion snabbare bräda.

    Volymen glömer vi då!

    //Joachim

  • rasmus_w

    Medlem
    14 oktober, 2008 vid 11:43

    @Joachim_Larsson 508093 wrote:

    Det nya mättalet är alltså våt yta vid planing eller motstånd i vattnet vid planing, mindre friktion snabbare bräda.

    Volymen glömer vi då!

    //Joachim

    Japp. Volymen är framförallt av intresse när man drar rigg eller när det går riktigt sakta. Fast även då klarar man sig med rätt lite. I lördags (Breviksbadet) drog jag (77 kilo) gång på gång rigg på min 86-litare. Jag sjunker nån decimeter eller så, av nån anledning varierar det hur mycket, nån enstaka gång sjönk jag ner till knäna, men det blir inte speciellt vingligt för det. Min 75-litare har jag däremot inte lärt mig dra rigg på än.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing DM för Bic Techno 293 OD 13-14 Sept.

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.