Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Dödsolycka utanför Björkvik idag

  • Dödsolycka utanför Björkvik idag

    Publicerad av tsss på 12 mars, 2011 vid 12:07

    Enligt ett meddelande på Skridskoseglarklubbens hemsida, har en av de mest kända Kitewingseglarna förolyckats i en olycka utanför Björkvik. Inget namn fanns angivet i meddelandet och inga närmare omständigheter angavs.
    Jag vet ej om detta är relaterat till isläget men anledning finns att se upp med uttunningar, råkar osv på skärgårdsisarna. Läste även att isen utanför Årsta havsbad var otjänlig för skridskoåkning

    Ser nu att olyckan inträffade i går 11 mars, och rapporterades av tidningarna som en isjaktsolycka. Men det var tydligen en av skridskoseglarklubbens mest erfarna och engagerade kitewingseglare som förolyckades.

    marden svarade 13 år, 1 månad sedan 6 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • kiropraktorn

    Medlem
    12 mars, 2011 vid 13:28

    Trisst……

  • argulander

    Medlem
    13 mars, 2011 vid 14:04

    Mycket tragisk olycka, en av de mest erfarna skridskoseglarna, en 75-årig man, Sture Nyholm v som varit den mest drivande inom kitewingseglingen här i Stockholmstrakten,var ute tillsammans med en annan seglare, och seglade Kitewing med skidor på Nämdöfjärden. Man har uppenbarligen kommit ut på ett svagt parti. Den andre mannen som enligt uppgift hade en flytoverall eller överlevnadsdräkt lyckades själv ta sig upp men lyckades trots vad man kan förstå ihärdiga försök ej få upp Sture som troligen låg för långt ut bland mycket svag is. Det tog mycket lång tid innan man kunde larma, deras mobiler var troligen ej funktionsdugliga pga vatten. Så småningom kommer dock en helikopter som tyvärr ej har någon winsch, först när den andra helikoptern anländer kan Sture tas upp ur vattnet, det har då vad man kan förstå gått minst 3-4 timmar och hans liv går då ej att rädda.

    Möjligen är det så att det svaga området berodde på att försvarets jättestora svävare gått över isen där, möjligen rör det sig om vanlig försvagning pga sk underfrätning. Detta är ännu ej utrett.

    Passar på att varna för vårisarna som kan vara ytterst lömska. Givetvis måste man också varna för segling på skidor eller snowboard på isar som man inte till 100% vet är ok och som är genomrekade. Det är ju också så att med kitewing eller kite så får man en icke obetydlig lyftkraft som gör att man kan komma mycket långt ut på svag is innan det bär igenom. Efter det så har man 2 stora problem, dels att göra sig av med skidorna eller snowboarden, dels att bana sig en lång väg genom is som hela tiden brister innan man kan ta sig upp på fast is, man har inte så lång tid på sig att klara detta om man har vanliga vinterkläder.

    Mycket stor sorg och saknad efter Sture som var en genomtrevlig, duktig hjälpsam och entusiastisk person. Förutom den personliga tragedin så är det en utomordentligt stor förlust för isseglingen i Stockholmstrakten

    Klas

  • rrd

    Medlem
    13 mars, 2011 vid 15:06
  • grrrr

    Medlem
    13 mars, 2011 vid 21:03

    Väldigt tråkigt. Tänk att det kan ta 3-4 timmar innan hjälpen kommer.
    Verkar som att allting gick fel.
    Det ser enormt mysigt ut med kitewingseglarna.

    Igår seglades det kitewing igen på Nämdöfjärden, hoppas att det bara var några som inte visste om det. Lite respektlöst annars, tycker jag.

    Idag var det fullt pådrag igen med search and rescue: skytteltrafik med svävare, räddningshelikopter. Jag vet inte om det var allvarligt. Jag såg en stor båt tidigare, alla skridskoåkare kanske fastnade på fel sida om rännan.

    Snart är det vatten igen, det känns tryggt.

  • marden

    Medlem
    14 mars, 2011 vid 15:58
    argulander;649368 wrote:
    Möjligen är det så att det svaga området berodde på att försvarets jättestora svävare gått över isen där, möjligen rör det sig om vanlig försvagning pga sk underfrätning. Detta är ännu ej utrett.

    Klas

    när vi va ute på mysingen första dan hade deras svävare gått där så isen hade sprukigt på ett ställe och trängt upp vatten.

    såklart lyckades jag pricka det badkaret ganske omgående i full fart,
    nu det gick bra med mig men styrmeden vek sig och slets loss från jakten
    som tur var jag inte skjälv utan fick bogserhjälp hem.

    (bara en liten parantes i tråden)

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Dödsolycka utanför Björkvik idag

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.