Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Downwinder från Ringhals utblås till Apelviken

  • hildingdude

    Medlem
    30 september, 2008 vid 18:46

    En klasskamrat va på ett vågspot. han sa att alla vågsurfare blev svinarga över att ni va där och körde.. 🙁 rätt dåligt av dom tkr jag.

  • sourra

    Medlem
    30 september, 2008 vid 18:58

    Det måste vara jobbigt att hålla på med en sport där man förväntas bli förbannad på alla andra människor som råkar vistas på samma ställe.

  • yann

    Medlem
    30 september, 2008 vid 19:00

    Är det Kåsa du menar Anton? Kåsa tycker jag man ska hålla sig borta ifrån när det är surfare där eller iaf inte köra med draken över huvudet på dom. Dom var där först och har inga andra bra spots på NV i närheten som funkar i den vinden.

  • sourra

    Medlem
    30 september, 2008 vid 19:26

    Men passerar man på en downwinder och lånar en våg eller två ska det väl inte behöva bli några sura miner tycker man.

  • cortex

    Medlem
    30 september, 2008 vid 19:39

    @Yann 503980 wrote:

    Är det Kåsa du menar Anton? Kåsa tycker jag man ska hålla sig borta ifrån när det är surfare där eller iaf inte köra med draken över huvudet på dom. Dom var där först och har inga andra bra spots på NV i närheten som funkar i den vinden.

    Hmm, med det resonemanget har ju fågelskådarna ett klart case… 😉

    Grym skillnad att passera på en downwinder och att slå upp en kiteskola på stället.

    /Kaj(Tech)

  • mav

    Medlem
    30 september, 2008 vid 21:19

    Vi svängde förbi Kåsa i tre minuter max.
    Så fort vi såg att det var mycket surfare där så höjdade vi och stack… Kul att dom han bli svinarga när vi inte hann ta en enda våg(no joke).

    Ledsen att säga det men då har surfarna ett enormt attitydproblem som tycker det är jobbigt nog att vi passerar på en downwinder… eller är jag ute och cyklar? Ifall det är så att de blev så svinarga borde de ha en vimpel på brädan/huvudet eller nått så man ser dem innan man är 60meter ifrån dem… Egentligen tror jag det handlar om att det inte var några surfbara vågor på Kåsa när vi kom förbi..

  • above_the_law

    Medlem
    1 oktober, 2008 vid 05:51
    Zilversurfarn;503928 wrote:
    Kanske inte helt lyckad vindriktning då har vi mestadels kryss hela vägen till Varberg. Funkar nog smidigare på NV, vilket det väl var i söndags eller Erik?

    Kanske var lite otydlig där,
    MEN vågen blir ju magisk på¨sv och vad är det som säger att man inte kan börja i t ex Läjet (eller varför inte Gamla Köpstad) och avsluta vid Ringhals eller Åsa;-*)….??

    Om någon vill köra lite kortare är det ju bara att gå i i Kärra Dal eller liknande.

    Varför G:a Köpstad? Jo, utanför Fritidsgården i södra Träslövs Läge finns ju en riktigt nice våg också vid grundet…

  • above_the_law

    Medlem
    1 oktober, 2008 vid 05:56

    Precis det jag menade (ang sv) så klart, med tanke på Yann:s inlägg om vågen på sv.
    Det gäller ju att tänka utanför hjälmen om man ska komma åt dom riktigt unika spotarna:-)!:smile:

    Mav;503937 wrote:
    Japp, Det var N eller NV när vi körde.

    Men istället kan man ju avge sig från viken och köra till Ringhals och avsluta med en wave-session i utblåset =)

    Eventuellt kan det bli så att jag ska köra en längre distans på lördag/söndag… Men annars är jag nog på att köra. Ifall det blir stark SV längst hela kusten (SÖNDAG!!) siktar vi på att köra Malmö till Varberg… Beräknar att det borde ta 10timmar nonstop och bli ett nytt distansvärldsrekord =)

    det vore en soft söndag =)

  • yann

    Medlem
    1 oktober, 2008 vid 06:13

    @Cortex 504011 wrote:

    Hmm, med det resonemanget har ju fågelskådarna ett klart case… 😉

    Grym skillnad att passera på en downwinder och att slå upp en kiteskola på stället.

    /Kaj(Tech)

    Fast du kör väl inte över huvudet på fågelskådare?

    Min åsikt om kite i Kåsa är bara min allmänna inställning och inte alls riktad mot Erik och gänget. Jag kan inte säga om vågsurfarnas ilska var befogad eller inte och har inte hört något “andra vägen”. Enligt Erik så gjorde de ju precis vad man bör göra i det läget, mao kolla om det finns vågor och om det var “ledigt” eller såpass få surfare där att det fanns plats att sno åt sig några vågor.

  • hildingdude

    Medlem
    1 oktober, 2008 vid 07:12

    det va kåsa jag menade. tycker inte heller att dom gör rätt när dom arga där eftersom en kite på hela hösten knappast kan ha gjort någon större skillnad.

  • hbgkitare

    Medlem
    1 oktober, 2008 vid 07:30

    @Mav 503937 wrote:

    Japp, Det var N eller NV när vi körde.

    Men istället kan man ju avge sig från viken och köra till Ringhals och avsluta med en wave-session i utblåset =)

    Eventuellt kan det bli så att jag ska köra en längre distans på lördag/söndag… Men annars är jag nog på att köra. Ifall det blir stark SV längst hela kusten (SÖNDAG!!) siktar vi på att köra Malmö till Varberg… Beräknar att det borde ta 10timmar nonstop och bli ett nytt distansvärldsrekord =)

    det vore en soft söndag =)

    Kan nog haka på och köra från Malmö men kanske droppar av hemma vi Helsingborg!
    Skriv här om tid och plats ifall det blir av!

  • nic

    Medlem
    1 oktober, 2008 vid 07:35
    Yann;504099 wrote:
    Fast du kör väl inte över huvudet på fågelskådare?

    Min åsikt om kite i Kåsa är bara min allmänna inställning och inte alls riktad mot Erik och gänget. Jag kan inte säga om vågsurfarnas ilska var befogad eller inte och har inte hört något “andra vägen”. Enligt Erik så gjorde de ju precis vad man bör göra i det läget, mao kolla om det finns vågor och om det var “ledigt” eller såpass få surfare där att det fanns plats att sno åt sig några vågor.

    Meh, de har bara förtur så länge vi tycker synd om dem. För det gör vi väl? Jag menar de har all rätt att hänga läpp, synd bara om de tar ut det över andra surfare.

    nic

  • wibban

    Medlem
    1 oktober, 2008 vid 08:58

    @Mav 503937 wrote:

    Japp, Det var N eller NV när vi körde.

    Men istället kan man ju avge sig från viken och köra till Ringhals och avsluta med en wave-session i utblåset =)

    Eventuellt kan det bli så att jag ska köra en längre distans på lördag/söndag… Men annars är jag nog på att köra. Ifall det blir stark SV längst hela kusten (SÖNDAG!!) siktar vi på att köra Malmö till Varberg… Beräknar att det borde ta 10timmar nonstop och bli ett nytt distansvärldsrekord =)

    det vore en soft söndag =)

    Låter som en kul ide även om det inte blir en lika lång downwinder som 10 timmar.
    Jag hoppar gärna på detta oxå.

  • byguy

    Medlem
    1 oktober, 2008 vid 12:43
    Mav;503858 wrote:
    Här hoppade vi i, men starten var jäkligt sketchy. Man får starta draken på land och gå ut på en stenplatta och sedan hoppa ut i vattnet. I och med att det är så strömt så får man passa sig lite och absolut inte tro att man kan simma ut och starta draken med assistans från land… då driver man ut innan man kan säga bu. =)

    Vi fick tyvärr lite bortfall när de såg hur starten såg ut så det är en Advanced + startplats. Men det var värt det helt klart.

    Blir jäkligt spännande vågor i stark SV då strömmen kommer från NO.

    Känner till stället där ni startade. Är verkligen strömt! Själv skulle jag nog försökt starta från Stavder (närmsta lilla hamn norr om udden). Det finns en liten sandstrand där.

  • debkausf

    Medlem
    1 oktober, 2008 vid 14:38

    @above_the_law 504096 wrote:

    Kanske var lite otydlig där,
    MEN vågen blir ju magisk på¨sv och vad är det som säger att man inte kan börja i t ex Läjet (eller varför inte Gamla Köpstad) och avsluta vid Ringhals eller Åsa;-*)….??

    Om någon vill köra lite kortare är det ju bara att gå i i Kärra Dal eller liknande.

    Varför G:a Köpstad? Jo, utanför Fritidsgården i södra Träslövs Läge finns ju en riktigt nice våg också vid grundet…

    Fritidsgårdsvågen ska ni ge faaan i! Den är nämligen upptagen!:cool2:

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Downwinder från Ringhals utblås till Apelviken

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.