Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Drake för waveriding?

  • Drake för waveriding?

    Publicerad av waimeadude på 28 september, 2011 vid 07:30

    Tjena

    Jag undrar vilken drake som är optimal för wave kite?
    Tänkte komplettera min samling med en drake i storleken 9kvm för wave.
    Rebel finns ju från North men sen vet jag inte riktigt vilka andra som är optimala för det.
    Slingshot Rally är de en kandidat för wave?

    Det jag har innan i det området är en RPM 8kvm…

    acemattias svarade 12 år, 7 månader sedan 24 Medlemmar · 25 Svar
  • 25 Svar
  • mjersen

    Medlem
    28 september, 2011 vid 07:36

    LF envy!! svänger på en 5öring, ger dig drag genom svängarna.
    kompispris,: http://www.nocomply.se/2010—kites/8450-2011-envy-9m2-w-bar.html

  • sourra

    Medlem
    28 september, 2011 vid 08:38

    Jag har kört cult/bolt som vågkite i flera år och är sjukt nöjd med de modellerna. Ruggigt stabila och driver med bra när man åker ikapp kiten.

  • mickec

    Medlem
    28 september, 2011 vid 09:01
  • tobbelindholm

    Medlem
    28 september, 2011 vid 09:02

    Naish Park funkar riktigt bra i vågorna med vill jag säga! har själv en 9a och de är ju något av de bättre jag kört i vågor! desutom har den väldrigt stora möjligheter att justera om du även vill använda den till annat! sätter du styrlinorna ytterst och bridel linorna på mycke depower så driftar den som en satelit framför dig tills du ska svänga och får draget från en c-kite.

    REK!

  • pjoter

    Medlem
    28 september, 2011 vid 09:08

    Det är svårt att svara på såhär, beror helt på hur du vill köra i vågorna och i vilka vågor du tänker köra.

    Sök på gamla trådar så hittar du många bra svar från bland annat nic, yann mfl.
    Handlar så mkt om vågåkningsteknik och vad man är van vid.
    Själv har jag alltid älskat caution mayhem 9 i vågor då den är snabb, effektiv och ger dig gott tryck både i top och bottomturnsen så du kan spraya massvis med vatten. Passar grymt bra till en lite snabbare och lättsvängd bräda.
    Nu på senare år har jag börjat gubbåka lite mer och står på en klumpigare floater (i mina ögon är 5’10” rätt klumpig) och vill hellre ha en kite som inte ger lika gott tryck vid topturns men som istället är mer följsam när man faktiskt rider på vågen.

    Bor man på ett ställe med rena fina vågor med kraft i så räcker kraften från vågen för att ge dig fart nog till goa bottom och topturns, på de vanliga spotsen i skåne får man välja om man vill slöåka och småsvänga i vågen eller istället ha mer tryck i kiten och då inte surfa så mkt våg men däremot kunna rippa hårt.
    Så vilken stil man tror sig vilja ha är viktigast att besvara innan man väljer kite.

    men för att droppa några kitemärken så är ju cautions kites gjorda för vågåkning och gör ett riktigt bra jobb där.
    Sen har ju F-one snubbarna rätt bra koll på vågåkning med Mitu i spetsen.
    Caution kan du testa när du har lust och F-one kommer finnas i skåne så fort de landar i sverige.

  • jaca

    Medlem
    28 september, 2011 vid 09:22

    Jag väger 80kg och kör en Slingshot Rally 10m. Snabb kite med stort register! Enkla, genialiska lösningar på det mesta. Den enkla bridle-lösningen utan pulleys är genial jämfört med min Naish Cult 7m som det är ett evigt trasslande med när jag ska rigga. Annars är Culten väldigt stabil men inte lika snabb. Nu finns ju inte Culten längre men jag vet att Bolten har liknande egenskaper, fast bättre 🙂
    Testa annars kitar med delta-shape! Dom passar oftast bra till vågor. Typ Slingshot Rally, F-one Bandit, North Rebel, Wainmans kaniner, Ben Wilson mfl. Naish Bolt och Cabrinhas Drifter verkar mycket intressanta också
    Min Rally “driftar” fint när man rider vågor. Inget onödigt ryckande när man vill surfa på riktigt, alltså bara nyttja brädans surfegenskaper på vågen. Samtidigt vänder den på en femöring om man snabbt byter riktning…. kan ordbajsa hur mycket som helst men min rekommendation är att testa olika märkens surfkajtar för de har alla lite olika egenskaper. Det gäller bara att hitta den som passar en bäst

  • wiken

    Medlem
    28 september, 2011 vid 09:43
    mjersen;671291 wrote:
    LF envy!! svänger på en 5öring, ger dig drag genom svängarna.
    kompispris,: http://www.nocomply.se/2010—kites/8450-2011-envy-9m2-w-bar.html

    Svårt att säga att en är bäst. Men en klar fördel med Envyn är att den är lättare än de flesta kites (har bara 3 struttar) och “svävar” därför snällt när du åker ikapp den nerför en våg och linorna slackar. Svänger snabbt med.

  • larssa

    Medlem
    28 september, 2011 vid 12:37

    Har Slingshot Rally 6 och 8 som jag kör vågor med och är supernöjd med dom. Verkar finnas ganska många märken som har liknade kites, fast nåt jag e riktigt nöjd med e den enkla bridle-lösningen utan pulleys som jag tror e lite speciellt för Rallyn.

  • rydstrom

    Medlem
    28 september, 2011 vid 19:53

    Tycker ni missar den bästa EH Ovando.

  • dalen

    Medlem
    28 september, 2011 vid 21:24
    Rydstrom;671359 wrote:
    Tycker ni missar den bästa EH Ovando.

    Cabrinha Element är svaret på dina drömmar! Sjukt nice!

  • roland

    Medlem
    28 september, 2011 vid 22:07

    dom som byggde en kite för vågor redan 2004….RRD religion kom förra året o e grymm men testa…

  • haze

    Medlem
    28 september, 2011 vid 23:12

    RRD Religon, Ozone Reo, Cabrihna Drifter, Switch Method, LF Envy och Caution Mayhem.. Utan rangordning… enligt mig alltså…

  • superextrem

    Medlem
    29 september, 2011 vid 06:33

    Varför inte en Cabrinha Revolver för en billig peng, ubernice vågkite…

    http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=35034&title=cabrinha-revolver-9&cat=9

    /X

  • highflyer

    Medlem
    29 september, 2011 vid 06:34

    Även Best Kahoona är byggd enbart för vågor. mycket bottendrag och driftar bra samt svänger fint med slaka linor.

  • pepa

    Medlem
    29 september, 2011 vid 07:27

    Alla kites är grymma om man vet vad man gör.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Drake för waveriding?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.