Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Dränera vatten ur dräkten

  • Dränera vatten ur dräkten

    Publicerad av planing på 30 augusti, 2008 vid 20:25

    Även om jag inte har skor så är benmuddarna i min NP 5000 så täta att det ligger några (3?) dl vatten i vardera ben när jag kommer upp. När man häller ut det så är det ljummet, vilket ju innebär att jag har förlorat motsvarande värme i kroppen. Vattnet kommer både från halsmudden och från vattensprut upp i benen.

    Har någon laborerat med att helt enkelt ha ett mm-stort hål på skenbenet precis ovanför mudden där vattnet kan rinna ut? Det är klart att det kommer komma in några droppar vatten där, men det borde väl inte tryckas in så mycket mer när dräkten väl har blivit fuktig? Om man har ett sånt hål kan man ju verkligen stänga till benet med ett kardborreband så att man slipper vattensprut upp i benet ivarjefall.

    Ett annat alternativ är att ha en tunn slang mellan mudden och benet där vattnet kan rinna ut.

    Vinner eller förlorar man kroppsvärme på ett sånt hål? Vad tror ni?

    doffe svarade 15 år, 9 månader sedan 6 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • doc

    Medlem
    31 augusti, 2008 vid 08:31

    Min Ion vinterdräkt har precis sådana dräneringshål, på utsidan, strax ovanför vardera kardborrebandet. Funkar hur bra som helst.

  • mikaels

    Medlem
    31 augusti, 2008 vid 15:09

    Helt OT: shit vilket jävla jättehopp i din sig-bild, cheeezus :)!

    Lite on topic vet jag inget om just din dräkt, men hål som gör att vatten kan komma ut brukar också låta vatten komma in, så jag är lite skeptisk…

  • planing

    Medlem
    31 augusti, 2008 vid 17:13

    @Doc 495480 wrote:

    Min Ion vinterdräkt har precis sådana dräneringshål, på utsidan, strax ovanför vardera kardborrebandet. Funkar hur bra som helst.

    Kul. Då ska jag nog testa! Det är ju bara att limma igen hålen om man inte skulle bli nöjd.

    Hur stort är hålet? Är det flera hål per ben? Jag gör nog hålet på utsidan oxå. Vid närmare eftertanke så känns det som att vatten rinner lättare ut där eftersom dräkten inte trycker så hårt mot benet på sidorna jämfört med på benets framkant.

    @mikaels 495480 wrote:

    men hål som gör att vatten kan komma ut brukar också låta vatten komma in, så jag är lite skeptisk…

    Jag hoppas att vattnet inte ska ha så stor anledning att komma in i dräkten via hålet eftersom dräkten är ganska så limmad mot underbenet. Ska bli kul att testa!

  • jonhand

    Medlem
    1 september, 2008 vid 20:38
    Planing;495619 wrote:
    Kul. Då ska jag nog testa! Det är ju bara att limma igen hålen om man inte skulle bli nöjd.

    Hur stort är hålet? Är det flera hål per ben? Jag gör nog hålet på utsidan oxå. Vid närmare eftertanke så känns det som att vatten rinner lättare ut där eftersom dräkten inte trycker så hårt mot benet på sidorna jämfört med på benets framkant.

    Jag hoppas att vattnet inte ska ha så stor anledning att komma in i dräkten via hålet eftersom dräkten är ganska så limmad mot underbenet. Ska bli kul att testa!

    Att vattnet är varmt och kvar är väl bara bra? Släpper du ut vattnet så får du ju lättare in nytt vatten som din kropp skall värma upp (=kroppen kyls), Det är ju så våtdräkten funkar, Det blir ett lager vatten i dräkten som värms upp när det väl är uppvärmt så håller man värmen bra, Låter man nytt kallt vatten rinna igenom kyls kroppen hela tiden av.

  • rasmus_w

    Medlem
    1 september, 2008 vid 22:16

    @jonhand 495988 wrote:

    Att vattnet är varmt och kvar är väl bara bra? Släpper du ut vattnet så får du ju lättare in nytt vatten som din kropp skall värma upp (=kroppen kyls), Det är ju så våtdräkten funkar, Det blir ett lager vatten i dräkten som värms upp när det väl är uppvärmt så håller man värmen bra, Låter man nytt kallt vatten rinna igenom kyls kroppen hela tiden av.

    Ja fast två kilo vatten kring fotlederna är inte ett dugg bra för seglingen. De gånger jag har upplevt det här har jag planat märkbart senare än efter att ha tappat ur vattnet.

  • planing

    Medlem
    2 september, 2008 vid 18:09

    @jonhand 495988 wrote:

    Att vattnet är varmt och kvar är väl bara bra? Släpper du ut vattnet så får du ju lättare in nytt vatten som din kropp skall värma upp (=kroppen kyls), Det är ju så våtdräkten funkar, Det blir ett lager vatten i dräkten som värms upp när det väl är uppvärmt så håller man värmen bra, Låter man nytt kallt vatten rinna igenom kyls kroppen hela tiden av.

    Det finns väl inget som hindrar att det kommer in vatten genom halsen bara för att man har en halvliter i varje ben? Och om det kommer in i halsen så måste det väl vara bra om vattnet rinner ut innan det hunnit bli varmt? Dessutom kan jag nu ha kardborreband längst ner på benen så att det inte sprutar upp heller. Jag tror starkt på det. Har stansat hål i dräkten :cool2:.

    Hoppas jag kan testa imorgon!

  • jonhand

    Medlem
    3 september, 2008 vid 20:33

    @Planing 496228 wrote:

    Det finns väl inget som hindrar att det kommer in vatten genom halsen bara för att man har en halvliter i varje ben? Och om det kommer in i halsen så måste det väl vara bra om vattnet rinner ut innan det hunnit bli varmt? Dessutom kan jag nu ha kardborreband längst ner på benen så att det inte sprutar upp heller. Jag tror starkt på det. Har stansat hål i dräkten :cool2:.

    Hoppas jag kan testa imorgon!

    jo, vatten o luft, och har man våtdräkt för att hålla värmen så är det inte optimalt om vattnet rinner igenom då det tar med sig kroppsvärme ut… Men det är bara att prova. Fryser du inte så är det ju inget problem…!

  • doffe

    Medlem
    3 september, 2008 vid 22:13

    @Planing 495432 wrote:

    Även om jag inte har skor så är benmuddarna i min NP 5000 så täta att det ligger några (3?) dl vatten i vardera ben när jag kommer upp. När man häller ut det så är det ljummet, vilket ju innebär att jag har förlorat motsvarande värme i kroppen. Vattnet kommer både från halsmudden och från vattensprut upp i benen.

    Har någon laborerat med att helt enkelt ha ett mm-stort hål på skenbenet precis ovanför mudden där vattnet kan rinna ut? Det är klart att det kommer komma in några droppar vatten där, men det borde väl inte tryckas in så mycket mer när dräkten väl har blivit fuktig? Om man har ett sånt hål kan man ju verkligen stänga till benet med ett kardborreband så att man slipper vattensprut upp i benet ivarjefall.

    Ett annat alternativ är att ha en tunn slang mellan mudden och benet där vattnet kan rinna ut.

    Vinner eller förlorar man kroppsvärme på ett sånt hål? Vad tror ni?

    Jag har en MauiMagic Inferno dräkt som har den lösning du funderar på. Flera små hål lodrät ovanför ankelhöjd. Det ligger någon tunn skyddsfilm inanför hålen som ska förhindra vatten från att “spruta” in. Det funkar skitbra men det är iofs en kortärmad sommardräkt.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Dränera vatten ur dräkten

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.