Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Duger en 07 Naish Wave Pro 75 i Apelviken?

  • Duger en 07 Naish Wave Pro 75 i Apelviken?

    Publicerad av Undrer på 9 januari, 2008 vid 13:54

    Jeg trenger et brett til dager med hard vind (4.7 til 3.8). Kan en Wavepro 75 fungere i Apelviken? Jeg er ingen ekspert, men har seilt en del mindre wave-brett. Det er viktig at det er enkelt å ta seg ut og holde høyde opp mot vinden. Den bør også fungere i chop. Hva med onshore frontside?

    kamaaina svarade 16 år, 3 månader sedan 7 Medlemmar · 28 Svar
  • 28 Svar
  • andersbq

    Medlem
    9 januari, 2008 vid 18:09

    Pro Wave fungerar bra som hårdvindsbräda i Apelviken. Den är dock lite smal och tunn i aktern och är trög om seglaren väger mycket. Väger du mer än 85 kg så måste du jobba hårt emellanåt för att behålla farten på 75:an, om det inte är jämn hård vind. (När det i blåser mycket i Apelviken brukar det ju vara lite på och av). Om du vill ha lite mera komfort så är nog Global Wave ett smidigare alternativ. Den är snabbare och planar fortare. Men när det blåser riktigt mycket är Pro bättre & känns mer kontrollerad. Om du bara ska ha en vågbräda så tycker jag att Global är lämpligare. Om du dock redan har en stor bump & jump, så kan Pro Wave bli ett bra komplement för riktigt fina dagar. Att hålla höjd är inget problem på någon av brädorna.

  • basse

    Medlem
    9 januari, 2008 vid 20:52

    Jag tycker tvärt om att Pro håller farten mycket bra i frontside i dålig vinkel. Den måste dock ha trycket i riggen och det har du ju om det skall vara den du kör i hårvind. Man kan trimma den ganska mycket med fen och mastfotsplaceringar och få en kvick eller mera stabil sväng i botten.
    Jag väger 85 och går på den så snart det blåser 4.7 eller hårdare. Jag upplever det som att den bär mig förhållandevis bra för att vara 75 liter. Jag har inte kört den lilla Globalen men tycker PRO75 är snabbare än min Global83.

    Min linje är lite tight i vinter eftersom jag köpte 75’an när jag redan skaffat 83’an. Testade en i Apelviken och kände att jag inte kubde vara utan… 🙂 Jag kommer lätt behålla 75’an och gå på en lite större stor-vågis nästa gång.

  • andersbq

    Medlem
    9 januari, 2008 vid 20:59

    Tja Basse, men jmf med mig är du en tunn, lätt rackare som dessutom är riktigt duktig vågseglare! Men jag håller med dig om att 75 kan vara en perfekt liten bräda när det blåser riktigt bra. (själv har jag den nya 80 liters nu).

  • basse

    Medlem
    9 januari, 2008 vid 21:14

    Jag har ju inte skitmycket utrynne på den om det skulle droppa… det kan jag inte säga.

    Hmm.. 80’an säger du. Intressant. Kanske måste testa den någon gång.

    Hade varit kul om Hellman och Mauser kan kommentera denna tråd också …. de som seglat 75’an mycket mer än jag.

  • Undrer

    Gäst
    10 januari, 2008 vid 13:16

    Takk, jeg følger med…

  • Oregistrerad

    Gäst
    10 januari, 2008 vid 15:10

    Hej, Hellman här!

    Håller med Basse om 75:ans egenskaper. Är en riktigt grym hårdvindsvågis som funkar både med bra och dålig vinkel. Går lugnt i chop med full kontroll samtidigt som den är livlig och lättsvängd. Volymen gör att jag bara seglar den när det trycker på och det inte är för byigt.(kör 85:an annars) Kan varmt rekommendera den som hårdvindsvågis!

    //Johan

  • kamaaina

    Medlem
    12 januari, 2008 vid 11:18

    Som lättviktsräka så måste jag ändå höra vad ni tror om Pro Wave 65L. Jag väger 68kg och kör just nu på en global wave 78L med 4.7 och 5.3 och möjligtvis 4.2 om det är riktigt byigt. Sedan har jag en gammal Waveswallow på 68L som jag kör 4.7/4.2 och nedåt. Det är denna RRDn jag funderar på att byta ut till en 65a för hårdvindsdagar. Den skilljer sig ju en del från Waveswallow (som jag tycker riktigt bra om, men som kan kännas lite stor ibland)…. vad tror ni? Blir 65 för litet?

  • Oregistrerad

    Gäst
    12 januari, 2008 vid 13:31

    @Kamaaina 438136 wrote:

    Som lättviktsräka så måste jag ändå höra vad ni tror om Pro Wave 65L. Jag väger 68kg och kör just nu på en global wave 78L med 4.7 och 5.3 och möjligtvis 4.2 om det är riktigt byigt. Sedan har jag en gammal Waveswallow på 68L som jag kör 4.7/4.2 och nedåt. Det är denna RRDn jag funderar på att byta ut till en 65a för hårdvindsdagar. Den skilljer sig ju en del från Waveswallow (som jag tycker riktigt bra om, men som kan kännas lite stor ibland)…. vad tror ni? Blir 65 för litet?

    Jag har 65, 75 och 84. Har under 2007 kört flera gånger med 65.an i stort sett då jag använder 4,5 och mindre. Ibland är när det är lite byigt tycker jag att jag sjunker igenom lite väl mycket (75kg). En grym bräda som gör precis vad du vill speciellt är det skönt att inte känna av några begränsningar vad gäller brädan i hård vind:-) Du kommer verkligen att gilla brädan!

    Mattias

  • basse

    Medlem
    12 januari, 2008 vid 16:15

    @Kamaaina 438136 wrote:

    Som lättviktsräka så måste jag ändå höra vad ni tror om Pro Wave 65L. Jag väger 68kg och kör just nu på en global wave 78L med 4.7 och 5.3 och möjligtvis 4.2 om det är riktigt byigt. Sedan har jag en gammal Waveswallow på 68L som jag kör 4.7/4.2 och nedåt. Det är denna RRDn jag funderar på att byta ut till en 65a för hårdvindsdagar. Den skilljer sig ju en del från Waveswallow (som jag tycker riktigt bra om, men som kan kännas lite stor ibland)…. vad tror ni? Blir 65 för litet?

    Tja,
    Det kommer den inte att vara. Jag körde ändå rätt ofta min 69’a (05’a) innan jag köpte 75’an… och då har du iaf nästan 15kg upp till mig. Skulle tro att min 69’a inte är särskilt mycket större på vattnet än dagens 65’or. Dagens är kanske några mm bredare men saknar istället några liter mot min.
    Den ligger på vinden och väntar på att RÖV-Rambo skall köpa men om du är sugen att testa så är du välkommen. Den är sjukt bra alltså. Har nog haft mina bästa sessions på den tror jag.

    Kom förbi och kolla när du är i Göteborg. Den är i strålande skick och går för inte alltför många tussar!! 🙂

  • dr-masse

    Medlem
    13 januari, 2008 vid 09:18

    Just WaveSwallow 68 tycker jag var oväntat “stor” när jag körde den. Skulle nästan jämföra den med en typ 75 liters mer klassisk shape.

    Jag har kört några gånger med tre år av RRD HC XS (modell 2005, 2006 och 2007) och förundrats över hur bra det gått när det varit tryck i 4.7 och mindre. Med drag i 4.2 är det en dröm att köra på brädor i den här storleken. Samtliga XS jag kört på tycker jag bjöd på bättre kontroll och kändes mindre än WSW 68 (trots likheterna i volym). WSW 68 skulle jag mer jämställa med HC S (som brukar ligga runt 75 liter) eller min nuvarande RRD HC 75.

    Jag väger 75, medelmåtta i vågor som uppskattar, och sannerligen behöver, kontroll.

    Min slutsats således – tror att en sub 70-liters sak som är lite mer klassisk (eller smalare och tunnare bak än din WSW) kommer att vara ett grymt komplement till din nuvarande Global Wave för en man i din viktklass!

    Basses erbjudande verkar ju najs… särskilt om man, som jag, gillar att ha vågisar av samma shaper (Basse, jag förväntar mig den vanliga % av köpesumman :tongue: ).

  • basse

    Medlem
    13 januari, 2008 vid 09:28

    @dr Masse 438275 wrote:

    (Basse, jag förväntar mig den vanliga % av köpesumman :tongue: ).

    Samma som alltid! Slänger med en sliten stropp denna gången också. 🙂

  • kamaaina

    Medlem
    14 januari, 2008 vid 14:42

    @dr Masse 438275 wrote:

    Just WaveSwallow 68 tycker jag var oväntat “stor” när jag körde den. Skulle nästan jämföra den med en typ 75 liters mer klassisk shape.

    Jag har kört några gånger med tre år av RRD HC XS (modell 2005, 2006 och 2007) och förundrats över hur bra det gått när det varit tryck i 4.7 och mindre. Med drag i 4.2 är det en dröm att köra på brädor i den här storleken. Samtliga XS jag kört på tycker jag bjöd på bättre kontroll och kändes mindre än WSW 68 (trots likheterna i volym). WSW 68 skulle jag mer jämställa med HC S (som brukar ligga runt 75 liter) eller min nuvarande RRD HC 75.

    Jag väger 75, medelmåtta i vågor som uppskattar, och sannerligen behöver, kontroll.

    Min slutsats således – tror att en sub 70-liters sak som är lite mer klassisk (eller smalare och tunnare bak än din WSW) kommer att vara ett grymt komplement till din nuvarande Global Wave för en man i din viktklass!

    Basses erbjudande verkar ju najs… särskilt om man, som jag, gillar att ha vågisar av samma shaper (Basse, jag förväntar mig den vanliga % av köpesumman :tongue: ).

    Jag tror nog faktiskt du kan ha rätt.
    Jag har under 2,5 år som jag kört på den förundrats över hur lätt den planar iväg. 9m/s och 4.7 så är jag iväg…. planar dock inte fullt lika enkelt som global wave, men inte långt ifrån.

    Det som e jobbigt är i 3.7 väder då jag ofta upplever den lite stor, och som sagt detta kan nog bero på att den epplevs mer som en 75a. Jag har inte kört de senare versionerna av RRD Cult osv, men tycker waveswallow fått ett dåligt rykte som jag måste slå ett slag för. 68an är varken långsam eller tråkig som många tycks säga, inte om jag jämför med min JP 75L 2003 som jag hade innan.

    Jag får tacka för erbjudandet av bräda men siktar högt i år och hoppas kunna köpa en sprallans ny US Pro 65 till sommaren. 🙂

  • dr-masse

    Medlem
    15 januari, 2008 vid 14:43

    Där håller jag med! Att WaveSwallow fick lite ofortjänt dåligt rykte. Just 68 gillade jag mest. Kanske tyckte jag dock att 88:an var lite trög för sin storlek, men kan nog funka fint som äkta vågis för lite tyngre personer.

  • ola-h

    Medlem
    15 januari, 2008 vid 20:15

    @dr Masse 438664 wrote:

    Där håller jag med! Att WaveSwallow fick lite ofortjänt dåligt rykte. Just 68 gillade jag mest. Kanske tyckte jag dock att 88:an var lite trög för sin storlek, men kan nog funka fint som äkta vågis för lite tyngre personer.

    På ett sätt var Wave swallow (speciellt 68:an som jag tyckte var den bästa i linjen) en föregångare. Den gav nämligen både en enorm svängbarhet och en slags känsla av att gå som på räls i svängen (det som en del kallar “grip”). Flera andra märken, tydligast Tabou, har gått åt det hållet med sina stubbisar. Problemet med den sortens design blir dock just att vindregistret (eller snarare ridningshastighetsregistret) blir begränsat. Kombinationen av mångat sväng och en slag fördefinierad radie blir nämligen tämligen svårkontrollerat i högre fart.

    Wave Swallow kändes såhär lite retrospektivt inte rktigt färdigutvecklad heller. Lite “rough edges” så att säga. Det hade varit kul att se hur den hade utvecklats om modellen fått vara kvar några år.

    En annan detalj som gjorde wave swallow till föregångare var att 68:an var en smal stubbie, bara 53.5cm bred.

    Som av en händelse har jag själv designat en stubbieliknande bräda på 53cm i dagarna och hoppas få den byggd så jag hinner få med den till Maui.

  • donpedro

    Medlem
    15 januari, 2008 vid 20:21

    Intressant jag kör WSW 78 och tycker den e skit grymm, däremot tycker jag att den känns mycket mindre än mosvarande trad runt 75 som jag har jämfört med. Kanske e skillnad mellan storlekarna iof men intressant ändå tycker jag. Är det någon annan som har kört 78 som upplevt den på något annat sätt?

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Duger en 07 Naish Wave Pro 75 i Apelviken?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.