Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Egypten? Vinter,Vår???

  • m3lk3r

    Medlem
    1 oktober, 2010 vid 19:24

    Egypten eller Marocko till vintern? Måste iväg i vinter och det ska vara billigt och vindsäkert och vågor! Det får gärna vara små apelvikenvågor bara man kan surfa dom ofta!

  • mahi

    Medlem
    4 oktober, 2010 vid 11:48

    Var i Dahab förra året i slutet av feb, början av mars.
    Så här i efterhand kan man konstatera att det var helt fel tid att åka = ingen vind.
    Vet inte hur det är mitten/slutet av Mars, men åk inte för tidigt om du vill ha vind.

    Vad gäller center skulle jag satsa på Harry Nass? längst in i baby bay (innanför sandremsan), klart trevligaste chillområdet samt att man kommer ut förbi sandrevet på en bog.

    Vi hyrde av Mistral, svårt att ta sig tillbaka då man hamnar mitt i vindögat, annars bra center.

    Guy Cribb har sina surfcamps i Dahab i Maj och November. De månaderna är nog bäst om man skall exkludera sommarmånaderna.

  • gnutten

    Medlem
    5 oktober, 2010 vid 12:23

    Marocko (Moulay) är riktigt trevligt! Dock vet jag inte hur vindsäkert det är på vintern. Våren och hösten har swell och lite mindre vind/vinddagar. Sommaren blåser det hyfsat, 3.5 eller 4.2…. På sommaren skall det mest vara chop, men har nog aldrig tidigare blivit så spolad av chop 😉 Uthyrningarna stänger under vintermånaderna.

    Egypten är väl inget direkt vågställe. El Tur lovar vågor, har för mig att de uttryckte det som “Egyptens enda vågställe”. Om de har belägg för detta vet jag dock inte. Blev bara en dag på våg-spotten. Visst där fanns vågor, runt gubbstora. Men helt onshore och rätt stökigt. Iofs kanske ganska likt Abay… 😉

  • m3lk3r

    Medlem
    5 oktober, 2010 vid 15:45
    Gnutten;634453 wrote:
    Marocko (Moulay) är riktigt trevligt! Dock vet jag inte hur vindsäkert det är på vintern. Våren och hösten har swell och lite mindre vind/vinddagar. Sommaren blåser det hyfsat, 3.5 eller 4.2…. På sommaren skall det mest vara chop, men har nog aldrig tidigare blivit så spolad av chop 😉 Uthyrningarna stänger under vintermånaderna.

    Egypten är väl inget direkt vågställe. El Tur lovar vågor, har för mig att de uttryckte det som “Egyptens enda vågställe”. Om de har belägg för detta vet jag dock inte. Blev bara en dag på våg-spotten. Visst där fanns vågor, runt gubbstora. Men helt onshore och rätt stökigt. Iofs kanske ganska likt Abay… 😉

    Okay! Sneglar lite på Moulay nu.. Drar nog dit när uthyrningarna öppnar då!

  • danne_an

    Medlem
    5 oktober, 2010 vid 15:58

    http://www.boardseekermag.com/travel_features/travel-features.html

    Enligt boardseeker så ska både el tur och safaga funka hela året. Dahab april tom september.

  • m3lk3r

    Medlem
    5 oktober, 2010 vid 16:21
    danne_an;634481 wrote:
    http://www.boardseekermag.com/travel_features/travel-features.html

    Enligt boardseeker så ska både el tur och safaga funka hela året. Dahab april tom september.

    Nice, något sånt har jag letat efter!

    EDIT: enligt den guiden ska man alltså till skotland 😉

  • gustav-s

    Medlem
    5 oktober, 2010 vid 18:12

    Om du åker till El Tur så förbered dig på att det inte finns ett skit annat att göra än att surfa. På hotellet, som för övrigt är skabbigt, så finns det ett biljardbord och ett pingisbord med rack utan gummi.

    När vi va där vecka 20 så var vi helt ensamma på centret vilket va bra ur en matrialtillgångs synpunkt. Kanske är ett roligare ställe om det är mer folk där.

    Bokade genom Ocean Source och betalade ca 4000 för prylar, frukost, middag och varsitt dubbelrum.

    Kan tillägga att det blåste bra i princip alla dagar utom en. Finns en rolig vågstrand 1 km från centret. Personalen följer med dit så man packar bara prylarna uppriggade på en pickup och åker över.

    /Gustav

  • m3lk3r

    Medlem
    5 oktober, 2010 vid 20:04
    Gustav S;634505 wrote:
    Om du åker till El Tur så förbered dig på att det inte finns ett skit annat att göra än att surfa. På hotellet, som för övrigt är skabbigt, så finns det ett biljardbord och ett pingisbord med rack utan gummi.

    När vi va där vecka 20 så var vi helt ensamma på centret vilket va bra ur en matrialtillgångs synpunkt. Kanske är ett roligare ställe om det är mer folk där.

    Bokade genom Ocean Source och betalade ca 4000 för prylar, frukost, middag och varsitt dubbelrum.

    Kan tillägga att det blåste bra i princip alla dagar utom en. Finns en rolig vågstrand 1 km från centret. Personalen följer med dit så man packar bara prylarna uppriggade på en pickup och åker över.

    /Gustav

    Då får jag se om jag kan samla ihop ett gäng, tack för info!

  • danne_an

    Medlem
    5 oktober, 2010 vid 20:16

    4000 kr är ju rimligt! Vad gick flyget på? Brukar kunna bli rätt dyrt om man bokar flygstol via apollo eller motsvarande. Om man ändå vill ha med eget, vilka segel rekommenderas till respektive ställe? Verkar ju bara gå o få med 2 segel, max 3 iallafall. Läste nånstans att i Dahab och El tur gäller 5.7 till 4.7 mest?

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Egypten? Vinter,Vår???

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.