Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Ekologisk Lättvindsbrädmodul*

  • Ekologisk Lättvindsbrädmodul*

    Publicerad av acemattias på 5 juni, 2010 vid 18:28

    Efter en lång tids industrispionage hos världsledane brädtillverkare och omfattande forskning/utveckling av snattad information har jag äntligen kunnat provköra den första patenterade prototypen av min lättvindsbrädmodul.

    Måste säga att de första testerna är överväldigande!

    De flesta lättvindsbrädor har en konkav eller en konvex kant, jag har kombinerat det bästa av båda dessa modellerna och gjort en antiprogressiv rak(!) kant.

    I tillläg har jag utrustat modulen med mina HI-Fi Hd pro Galley fenor, inspirerade av den dynamiskt fulländade stäven på en grekisk krigsgalär skär dom genom vattnet som om det vore varmt smör.

    Rockern följer värdbrädans form men kan justeras både possitivt och negativt för att idealisera brädans egenskaper.

    Endast små modifieringar återstår och beställningar accepteras, men Ifall indianerna har rätt så är det ju ingen ide att lansera något innan 2012, så den kommer att börja produseras och levereras första kvartalet 2013.

    Framtidskompatibel “eco-friendly” konstruktion, tillverkas till 99% av återvunnet material, går under arbetsnamnet “The Penetrator”.
    GO2_IMG_0843.jpg
    GO2_IMG_0844.jpg
    GO2_IMG_0839.jpg

    henkish svarade 13 år, 10 månader sedan 12 Medlemmar · 14 Svar
  • 14 Svar
  • ric

    Medlem
    5 juni, 2010 vid 23:10

    HELVETE den ser rå och livsfarlig ut vad är det för ras? 🙂
    fenorna ser också ganska kaxiga ut, vill fan inte vara den maneten du klipper i sommar!!

  • blackadder

    Medlem
    6 juni, 2010 vid 17:41

    Maneter skiter i sånt. Delar man på dom får dom ju en kompis!

  • kristjans

    Medlem
    7 juni, 2010 vid 06:16

    hahaha.. jag diggar de sköna förklaringarna för ett simpelt och välkänt produkt:

    antiprogressiv rak kant, Rockern kan justeras för att idealisera brädans egenskaper, framtidskompatibel “eco-friendly”.

  • cortex

    Medlem
    7 juni, 2010 vid 10:44

    Är det brädan eller vovven som går under namnet “The Penetrator”? 😀

  • tolvsbo

    Medlem
    7 juni, 2010 vid 13:23

    full poeng för ide och design 🙂

    Får man fråga vad Penetrator-proto’n väger ??

  • acemattias

    Medlem
    7 juni, 2010 vid 20:38

    Om jag namngivigt den efter jycken hadde jag snarare kallat den Dumbo, ett bra namn faktiskt, tror jag sparar det till nästa projekt.:grin:

    Ihopmonterat väger hela paketet 8kg, så det är en rejäl klump att bära på, i vattnet störs jag inte så mycket av vikten.
    Det hadde funkat med tunnare lättare plexi också, men man tager vad man haver.:smirk:
    Ännu lättare karbon går nog det med, men jag gillar att det går att se igenom och hur vattnet far under brädan.

  • _dave

    Medlem
    8 juni, 2010 vid 10:06
    acemattias;615750 wrote:
    Ihopmonterat väger hela paketet 8kg

    Shame about the weight – the plexiglass weighs more than plywood 🙁
    Nice idea though (I have thought about it a fair bit).

  • smaskens

    Medlem
    8 juni, 2010 vid 11:38

    Byter man ut jycken efter varje session eller kan man använda samma flera gånger?

  • henkish

    Medlem
    8 juni, 2010 vid 12:43

    fan vad nice, Coolt att se igenom liksom, man kanske skulle kunna anpassa det till att man har en grund bräda, och sedan har man olika stora plexipenetrators beroende på vind drake etc. Det man får lösa är ju ett enkelt sätt att skifta..

    Men vet inte om jag fattar grejen rätt-är det 2 olika bräder på bilderna, eller sitter de ihop?

  • platslagarn

    Medlem
    8 juni, 2010 vid 15:40

    grym ide. måste tacka. behöver nått liknade.:smile:

  • tomw

    Medlem
    8 juni, 2010 vid 19:26

    Nice. Vill inte vara en tråkmåns, men var försiktig med plexi. Plexi är nämligen väldig “brittle” ( skör?) och kan går sönder, spricka och blir som knivar- då är det farlig.
    Skulle rek. du använder Polykarbonat eller plywood.

  • petting_4

    Medlem
    8 juni, 2010 vid 20:23

    Ball 🙂 Ser ut o vara ganska saftig rocker?

  • acemattias

    Medlem
    8 juni, 2010 vid 21:56

    Det är 2 delar, 1 vanlig bräda och en skiva som fästs genom hålen till fenorna, så det tar inte många minuter att ta av eller på.

    Tror inte det är någon risk för sprickor, det finns olika kvaliteer av plexi, den jag använt mig av är gandska flexibel och närmast okrossbar.
    Brädan den sitter på ger bra stöd, jag funderar på att knåpa ihop en bräda nästan helt i plexi, då måste jag tänka mer på hållfastheten.

    Tycker det är ett bra material, snyggt, lättarbetat och börjar alldrig ruttna som plywood, visserligen lite tungt men väger bara aningen mer än vatten, så det behövs inte mycket för att få det att flyta.

    Ps, jycken är bara inlånad för fototagningen, katten är snyggare men ville inte vara med.

  • henkish

    Medlem
    8 juni, 2010 vid 22:19

    beställer gärna en, tyckte den var ascool-men skulle nog vilja ha en helt i plexi!

    Det e just det som jag tror kan vara The Usp (unic selling Point).

    Skit samma hur bra den går-bara en cool grej kan man surfa o titta på hajarna samtidigt ju!!

    Beställt var det här! Du kan ju Pma pris etc!!

    Mvh HenkisH

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Ekologisk Lättvindsbrädmodul*

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.