Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Elda upp era kites!

  • patrikol

    Medlem
    16 juli, 2007 vid 19:22

    @bresky 397684 wrote:

    Och sedan föreslår du:

    Hitta andra användnings områden för kiten istället.

    Extra kite när den ordinarie går sönder.
    Testkite för polarna.
    Tält.
    Dekorration
    Reservdelar till ordinarie kitesen

    Nu är jag helt lost, hur fan ska man kunna tjäna några som helst pengar på att använda sina gamla kites som dekorationer??

    Kan du bara inte fatta att folk vill ha nya kites och att du inte kommer få nått för dina gamla oanvända prylar?

    Om du sedan säger att du vet precis hur speciellt kitemarknaden funkar varför i hela fridens namn lägger du upp en tråd som denna?

    Att du var helt lost är helt klart!

    Ok jag skall klargöra det hela för dig!

    Trodde att det hela var självklart men tydligen inte.

    Vad styr kitepriserna? Svar= Tillgång och efterfrågan

    Vad händer om det helt plötsligt inte finns några kites för 1000:- ?

    Jo tillgången minskar!

    Vad händer då med priserna?

    Dom ökar!

    Nu har du fått allt i klartext.

    Något annat du inte förstår så skall jag försöka att skriva det så tydligt så möjligt för dig!

    Eftersom att jag dom senaste dagarna har fått ganska många samtal av folk som vill köpa beg. kites så hade jag förmodligen kunnat sälja ytterligar 2 till tre kites utan problem.

    Enligt uppgift så ökar antalet nybörjare rejält i Sverige inte minst i Stockholm.

    Så det är kanske läge att sluta sälja 1 år beg kites för 2000:- med bom och linor! Som vissa har gjort.

    Nu kan man ju fortsätta att köpa nya kites för 9000:- och sälja dom för 2000:- efter ett år om man känner för det.

    Enda anledningen till att jag lade upp denna tråden med lite tillspetsad rubrik var att få upp ögonen på folk så att dom kanske inte skall behöva skänka bort sina kites till sjuka priser.

    Men för alla dom som har råd att köpa kites för 9000:- och sedan så sälja dom för 2000:- så är det bara att tacka och ta emot! Grattis till alla ni som skall köpa er första kite. Var 5 Svensk är miljonär sägs det så det är kanske inte mer än rätt för många. Men för mig är det inte någon möjlighet tyvärr så är jag inte i närheten av dom där miljonerna!

  • kasimir

    Medlem
    16 juli, 2007 vid 20:12

    @Chili_Con_Arne 397467 wrote:

    Hello Stahlin. Hört talas om marknadsvärde?

    Hallå det hela är ju ett missförstånd. Patrik han skrev ju Stahlin och inte Stalin jävla skillnad, Sarin och Sahlin är ju inte samma sak. Tänk om dem släppt ut Mona Sahlin istället för Saringas i Tokyos tunnelbana, dödsfallen hade tredubblats och rent marknadsanalytiskt så här på en höft gissar jag på att Tokyobörsen hade kraschat vilket inneburit katastrofala följder för kitemarknaden här hemma i Svea.

    Här är en länk till Stahlins hemsida http://www.stahlin.com/

  • christian12345

    Medlem
    16 juli, 2007 vid 21:59

    Hehe…

    Jag tycker heller inte om människor, men om vi ska gå tillbaka till drakarna så tror jag att Patrikol har rätt: de säljs till ett allt för lågt pris som det nu är.

    Jag kan tänka mig två saker som skuld till det:
    1 köp- och sälj-forumet duger inte.
    2 nybörjarna vågar inte kasta ut en förmögenhet (även om det är en förmögenhet till underpris) på något som kommer från en svettig surfare med taskig frilla i en 240 med påmålade blommor. Dessutom är han kanske dessutom skåning dessutom. Fy bubblan.

    Hur kan det ordnas då? Kanske genom en bytardag?
    Finns det någon svensk förhandlare som har en bytardag? Jag vet att Nautic Amager har en sådan, där alla kan komma (tror det är en gång på hösten och en gång på våren) och försöka kränga sina grejer. Så har säljaren möjligheten att bevisa att man är en riktig människa samtidigt som köparen har möjlighet att klämma lite. Det fungerar ganska bra.

    Christian

  • mcdplb

    Medlem
    17 juli, 2007 vid 07:15

    Jag lyckades sälja mina GAMLA kites från 2003 och få ca 2000:-/st (kompletta) Takoon Wook 14, Takoon Mamoot 19, Loose Jam 8 samt ett paket med gamla Naish ARX kites som var äldre. Det kändes inte bra (att sälja för 2000:-) då jag vet vad de kostade 2003 men som sagt det är fyra år sedan och som sagts här ovan så säljs det ju kites a´la 2005 för samma pengar. Det har ju hänt en hel del med säkerhet och performace så jag tycker att det borde gå att få ut mer för 1-2år gamla kites än mina gamla 2003or.

    Det var många som precis hade gått kurs och ville köpa kites som ringde. Jag förklarade för dem att detta rör sig om äldre kites som inte alls har samma depower möjligheter och releasesystem som nyare kites. Jag fick lägga mycket tid på att förklara för dessa ivriga spekulanter en hel del basics om kites. Jag skulle inte “kunna leva med vetskapen att jag sålt en 23.5m2 ARX till en kille som skulle ha denna som enda och första inlärningskite”. Det jag upplevde var att de som ringde INTE hade fått så mycket kunskap om skillnaden på olika kite typer, säkerhetssystem och utvecklingen som skett.

    Jag nekade faktiskt en del köpare att köpa!!! Ex. så ringde ville en kille köpa min Mamoot 19m2, han ville hämta den omgående och dra till Habo för att “testa lite”, som han sa…..när han ringde blåste det ca 10m/s on shore där!!!! Han hade precis gått kurs!???…

    När det blir “billigt” så “GLÖMMER” nog många (i synnerhet nybörjare) vad som är viktigt och bara köper för det är billigt!? Jag tror att det är viktigt att de får klart för sig att “DET ÄR SKILLNADER” på kites när det gäller SÄKERHET och performance. De som har minst koll är troligtvis nybörjare och de är de som ska PRIOROTERA säkerhet i första hand och inte performance. Resonomanget …”jag är nybörjare, så jag behöver INTE de “värsta” prylarna”… håller kanske inte här om “Värsta prylarna = Senasta gear från 2007-2008”?

    Jag tror att en erfaren kitesurfare hade kunnat få min gamla mamoot 19m2 från 2003 att “leverera som faaen” (troligtvis min gamala Naish R3 2 linors med 😉 )men att en rookie troligtvis gjort många ofrivilliga flygturer då depowern och releasesystem inte är i närheten av vad den är på nyare kites.

    JAG TROR ATT DET ÄR VÄLDIGT VIKTIGT ATT DE SOM ÄR NYA OCH SKALL LÄRA SIG, FÅR EN MYCKET GRUNDLIG GENOMGÅNG AV SKILLNADEN MED OLIKA KITE´s OCH HUR VIKTIGT DET ÄR MED DEPOWER MÖJLIGHTER OCH E SYSTEM NÄR DE GÅR SIN FÖRSTA KURS (vilket jag tror att de får i 90% av fallen)….som jag sa till killen som skulle köpa min Mamoot…”Mamooten 19m2 är som som du skulle sätta dig i en BMW 5M, dra ut på Autobahn och endast ha tillgång till handbromsen”…

    (Ursäkta att detta inlägget blev så längt, spånade iväg lite väl långt)

    Utvecklingen går snabbt när det gäller säkerhet och prestanda, detta leder till att “kitesurfare uppgradearar sig” och tillgången på begagnade kites ökar och detta gör i sin tur att det blir svårt att bli av med “äldre kites”…. Conclusion= Marknadaden styr och så förblir det! DET ÄR SKILLNAD PÅ KITES FRÅN 2006 OCH KITES FRÅN 2003! Se bara till att “Köparna” vet vad det är för skillnad på prylarna och sälj inte vad som helst till vem som helst!

    BILLIGT ÄR INTE ALLTID BÄST! 😉

  • pjoter

    Medlem
    17 juli, 2007 vid 07:31

    @christian12345 397769 wrote:

    2 nybörjarna vågar inte kasta ut en förmögenhet (även om det är en förmögenhet till underpris) på något som kommer från en svettig surfare med taskig frilla i en 240 med påmålade blommor. Dessutom är han kanske dessutom skåning dessutom. Fy bubblan.

    Christian

    hahaha, på nåt sätt så känner jag mig träffad. hade gärna fortsatt och sagt nåt busigt å elakt tillbaks men har tyvärr ingen som helst aning om vem du är.

    sjukt kul tråd iaf! Tack patrik för att du tar tillbaks steffo till forna dagars glans!

  • christian12345

    Medlem
    17 juli, 2007 vid 07:51
    pjoter;397817 wrote:
    [..]på nåt sätt så känner jag mig träffad[..]

    Jag tänkte inte på någon speciell, bara en ‘generisk surfare’. Kunde lika gärna vara en Saab 99 i gul/grön/röd som luktar sumpig drake och gammalt neopren med en massa Naish-stickers på 🙂
    Sedan om du är skåning är en annan femma – då har du nog förlorat på förhand 😉

    pjoter;397817 wrote:
    [..]hade gärna fortsatt och sagt nåt busigt å elakt tillbaks men har tyvärr ingen som helst aning om vem du är.

    Vet inte vem du är heller. Bara svina på – jag kan ta det!

    Christian

  • gh0st

    Medlem
    17 juli, 2007 vid 08:22

    @sourra 397563 wrote:

    Håller helt med. Det är kul med märken som har överkomliga priser samtidigt som de driver utvecklingen framåt. Naish är ett annat sånt märke. Lite OT men: Hur ligger EH i pris? Jag har aldrig riktigt fått kläm på det. Vad går en ny Rippehr i storlek 9-10 lös på, komplett med bom och allt?

    Kolla med Hugo så får du rätt pris. Ibland blir man glatt överaskad.:cool2:

  • chili_con_arne

    Medlem
    17 juli, 2007 vid 11:27

    @patrikol 397593 wrote:

    “Du kan väl inte hota med att någon skall bli bannad för att du får kritik. Klarar du inte det så får du faktiskt avsäga dig moderators-rollen.”

    Var i hela friden har du fått detta ifrån? Inte en savelse rätt i din kommentar!

    Har aldrig någonsin påståt att någon skall bli bannad för att man ger kritik på ett forum!

    Det är kritik som forum är till för!

    Kanske dags att ta fram glasögonen?

    Läs nu igen om vad han skrev igen så kanske poletten ramlar ner!

    Att bli kallad jämförd med en av vår tids värsta massmördare är en förolämpning enligt mig och skall inte förekomma här på Steffo.

    Vad det gäller marknadas värdeskommentarerna så är dom så korkade att det inte är värt något svar alls!

    Att skrika sig blå hjälper inte ett skit. Sälj inte eller bränn up skiten tjänar vi alla på i längden.

    Jag kan inte se nånstans att jag kallar dig massmördare? Liiite over reacting kanske? Dessutom kallade jag inte dig Stalin – hälsade bara på honom. Det kallas retorik, vet du vad det är? Hade varit stor skillnad om jag skrivit att du är precis som Stalin. Tycker dina kommentarer om att man ska bränna sina kites är det sämsta jag hört, typ lika dumt som att bränna upp sina pengar. Om du inte vill sälja dina kites så skit i det, eller så gör man en nybörjare glad och säljer sina kites till marknadspris. Tror du ska rikta din kritik mot företagen som säljer billiga kites till sina polare.

    Peace

  • telekiter

    Medlem
    17 juli, 2007 vid 11:41

    Det finns bara en anledning till den usla beg marknaden och det är att det är alldeles för många företag som säljer nytt till “polarna” till sjuka inköpspriser. Om det fanns få försäljare och ett stort underlag skulle det inte ha nån betydelse men nu är det så pass få som kitar och alla “känner” nån säljare och får rövarpris på det nyaste. Klart som fan att dessa personer, som får köpa så billigt från början, kan sälja vidare efter ett år till vrakpriser och därmed dumpa marknaden. Det är mao företagarna som sjuter sig själv i foten.

    /Urban.

  • gh0st

    Medlem
    17 juli, 2007 vid 14:12

    @pjoter 397817 wrote:

    hahaha, på nåt sätt så känner jag mig träffad. hade gärna fortsatt och sagt nåt busigt å elakt tillbaks men har tyvärr ingen som helst aning om vem du är.

    sjukt kul tråd iaf! Tack patrik för att du tar tillbaks steffo till forna dagars glans!

    Hahahaha, garvade ihjäl mig =) Snacka om att träffa rätt. Elakt som fan. Korsade nästan gränsen där.

  • gh0st

    Medlem
    17 juli, 2007 vid 14:14

    @Telekiter 397890 wrote:

    Det finns bara en anledning till den usla beg marknaden och det är att det är alldeles för många företag som säljer nytt till “polarna” till sjuka inköpspriser. Om det fanns få försäljare och ett stort underlag skulle det inte ha nån betydelse men nu är det så pass få som kitar och alla “känner” nån säljare och får rövarpris på det nyaste. Klart som fan att dessa personer, som får köpa så billigt från början, kan sälja vidare efter ett år till vrakpriser och därmed dumpa marknaden. Det är mao företagarna som sjuter sig själv i foten.

    /Urban.

    Ja men om skillnaden på priserna från inköp till försäljning är så sjukt stora låter det kanske som det är försäljningspriserna det är fel på? Eller?

  • snygging

    Medlem
    17 juli, 2007 vid 14:28

    @Telekiter 397890 wrote:

    Det finns bara en anledning till den usla beg marknaden och det är att det är alldeles för många företag som säljer nytt till “polarna” till sjuka inköpspriser. Om det fanns få försäljare och ett stort underlag skulle det inte ha nån betydelse men nu är det så pass få som kitar och alla “känner” nån säljare och får rövarpris på det nyaste. Klart som fan att dessa personer, som får köpa så billigt från början, kan sälja vidare efter ett år till vrakpriser och därmed dumpa marknaden. Det är mao företagarna som sjuter sig själv i foten.

    /Urban.

    Men hur fan kan nya kitar få kosta 10-12 000:= sen behöver du 2-3 kitar ca 6,9,13 oavsett bow eller inte , då är du uppe i 30 000 till 36 000:=,
    + en bräda + våtdräkt som aldrig håller.
    Man får ju en begagnad bil för samma pris! hehehe ja det kostar att ligga på topp

  • telekiter

    Medlem
    17 juli, 2007 vid 16:00

    @gh0st 397922 wrote:

    Ja men om skillnaden på priserna från inköp till försäljning är så sjukt stora låter det kanske som det är försäljningspriserna det är fel på? Eller?

    Jag har ingen uppfattning om det är dyrt eller billigt med de ordinarie priserna. Jag påpekar bara vad jag tror är orsaken till prisraset på begade saker.

    Men jag vill påstå att påslaget på inköpspriset följer marknaden i övrigt. Så gissningsvis kostar en komplett kite ca 7500 kr (komplett). Åsså lägs det på 25-35 %. Vipps är vi uppe i ca 10-12 lök. Folket som får köpa för inköpspriset säljer ett åt senare för 5000 kr har ju inte förlorat så mycket. De får ju dessutom köpa nytt av “polaren” för inköpspris 7500kr. Å karusellen år igång.

    Jag vill bara påpeka att dessa siffror inte är undersökta på nått sätt utan bara exempel på hur det ser ut, enligt min upfattning.

    /Urban.

  • bresky

    Medlem
    17 juli, 2007 vid 21:40

    @patrikol 397715 wrote:

    Att du var helt lost är helt klart!

    Ok jag skall klargöra det hela för dig!

    Trodde att det hela var självklart men tydligen inte.

    Vad styr kitepriserna? Svar= Tillgång och efterfrågan

    Vad händer om det helt plötsligt inte finns några kites för 1000:- ?

    Jo tillgången minskar!

    Vad händer då med priserna?

    Dom ökar!

    Nu har du fått allt i klartext.

    Något annat du inte förstår så skall jag försöka att skriva det så tydligt så möjligt för dig!

    Härligt att se att du faktiskt vet vad tillgång och efterfrågan är, synd att du missat hur det funkar bara. Om vi gör som du säger kommer ju tillgången minska temporärt, men vad tror du händer när folk se att “oj, nu ökar priserna”. Jo, dom lägger alla ut sina kites till försäljning igen till dom högre priserna och så får dom såklart inte sålt dom, och måste sänka priserna igen för att bli av med skiten. Det är det som kalla en MARKNADEKONOMI!

  • chris99

    Medlem
    18 juli, 2007 vid 08:54

    Undras om man kan åtalas för att man uppmanar till kartellbildning och om kartellbildning även gäller privatpersoner… Och om kartellbildning gäller begagnad utrustning…. Hmm… 🙂

    Tror att Urban ligger nära sanningen om andrahandsprissättningen, vem betalar fullt pris i butik idag egentligen?
    Några nybörjare kanske… Men inte många fler tror jag.

    När utvecklingen av kitesen har avstannat något så torde även andrahandsmarknadens prissättning bli mer “normal”.

    Att försöka styra prissättningen genom upprop på forumet är befängt och jag råder vår käre moderator att inhandla några böcker om marknadsekonomi på närmaste bokhandel och läsa om dess drivkrafter.

    (Åsså är det ju högkonjuktur nu…fett med cash i plånkan lixom… Vem bryr sig om en tusing hit eller dit…)

    /Don Chrillo Bandagrillo
    PS. I kina är ju kites billigt och de har inte marknadsekonomi direkt… Typ lixom… 🙂

Sida 4 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Elda upp era kites!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.