Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing En missförstådd sport

  • anonym-anvandare

    Medlem
    19 september, 2004 vid 13:56

    Nej Jeppe!
    Jag blir aldrig trött på att lära ut vindsurfing! Jag älskar det och har ett otroligt tålamod!
    Jag störs mer av vilket motstånd folk kan ha för att våga sig på vindsurfing än om prylarna inte är moderna. Att ha lagom stort segel och följebåt tycker jag är viktigare än hitec prylar. Jag kan även störas av att alltför många tjejer/kvinnor hellre utsätter sig för förslappning av sina muskler och kraftfull solexponering (sola) än att pröva på vindsurfing som förmodligen är betydligt nyttigare och roligare.
    jag njuter lika mycket av att tända nya vindsurfingsjälar som av att själv plana iväg på min Silver Dolphin med 8.5:an
    och njuta av hur lättdriven och snabb min bräda är.
    Jag/vi har inte ekonomiska möjlighet att lära ut vindsurfing på hitec prylar och tycker att det går aldeles utmärkt att lära ut på gamla “pråmar” med lämpligt segel. Jag/vi har från 2,5 till 6,6m2!? Vi brukar hålla hus i Mälaren/Sthlm där det sällan är några vågor att tala om.
    Jag har bl a. lärt en liten och kraftig tjej med Downs syndrom att vindsurfa rakt fram och en cp-skadad kvinna att kunna vindsurfa helt självständigt. Det är lika häftig upplevelse för oss som när någon av er bemästrar vindsurfandet i rejäla vågor och kraftig vind!
    Per-Arne

  • anonym-anvandare

    Medlem
    19 september, 2004 vid 14:09

    Oj!
    Jag svarade inte riktigt på din fråga men kanske ändå….
    Om vi stirrar oss blinda på bara den moderna formen av vindsurfing och till och med gör oss lustiga över gamla pråmar samt folks vindsurfingerfarenheter som inte är up to date skapar det ett större avstånd och komplex än intresse för modern vindsurfing.
    Var lite ödmjuk, bjud på dig själv eller som klubb och försök att se modern vindsufing med en “gröngölings” ögon.
    Att vara ute i en följebåt är även en klar fördel.
    Per-Arne

  • woodleaflay

    Medlem
    19 september, 2004 vid 14:53

    Snyggt Per-Arne, där dödade du en kul tråd…

  • haegga

    Medlem
    19 september, 2004 vid 14:57

    Har en kul grej, min polare blev “tvångsräddad” av en sommarstugeägare när vinden dog, så han fick börja att simma mot land, gubben som “räddade” honom skällde nåt så fruktansvär och sa åt honom att sälja dom där dj..la surfgrejorna och alldrig visa sig mer på vattnet för han riskerade både sitt eget och andras liv att vara ute i sådan storm (6-7ms), då min polare sa att det var ingen fara utan att vinden bara hade lagt sig, fick han en åthutning att han var i shocktillstånd och inte visste vad han pratade om, efter ett par veckor stötte han ihop med gubben igen med brädorna på taket, fick ytterligare en utskällning för att han inte sålt grejorna…..

  • anonym-anvandare

    Medlem
    19 september, 2004 vid 15:07

    Oj då!
    Om syftet med tråden var att driva med de oinsatta inom modern vindsurf kanske man bör skapa en egen hemsida typ:
    Innesurfclub,se
    Per-Arne

  • nordgren

    Medlem
    19 september, 2004 vid 15:24

    Svar till:


    Har en kul grej, min polare blev “tvångsräddad” av en sommarstugeägare när vinden dog, så han fick börja att simma mot land, gubben som “räddade” honom skällde nåt så fruktansvär och sa åt honom att sälja dom där dj..la surfgrejorna och alldrig visa sig mer på vattnet för han riskerade både sitt eget och andras liv att vara ute i sådan storm (6-7ms), då min polare sa att det var ingen fara utan att vinden bara hade lagt sig, fick han en åthutning att han var i shocktillstånd och inte visste vad han pratade om, efter ett par veckor stötte han ihop med gubben igen med brädorna på taket, fick ytterligare en utskällning för att han inte sålt grejorna…..

    [/ QUOTE ]

    Gapskratt!
    Jag har också blivigt ofrivilligt räddad när vinden lagt sig. Det kom en gubbe halvt i upplösningstillständ och trodde i princip att han skulle vara tvungen att ge mig hjärt lungräddning för att jag hade kajkat runt och omsom simmat och ömsom försökt att vingla mot land i alldeles för lite vind. (Blåste förtfarande ca 5-6m/s) Han trodde att det var för stark vind och att jag höll på att drunkna… höhö fast någon utskällning fick jag ju inte iaf. wink.gif

  • anonym-anvandare

    Medlem
    19 september, 2004 vid 15:28

    Det där påminner mig om när jag skule lära en kille att vindsurfa i Hållsviken utanför Trosa. Den här killen hade vindsurfat lite tidigare och det började riktigt bra. Jag brydde mig inte om att vara ute i följebåten , så jag satt och fikade och snackade med mina kompisar istället. Det var rätt mysigt att sitta här på ön, dricka varm choklad, käka mackor och bara softa. Det satt rätt fint för det var rätt mulet och kallt. Men oj…….”Koppen” som vindsurfaren kalades var långt ute nu och verkade ha ballat ur. Där satt han nu alldeles håglös på brädan i fjärden och frös som en hund!
    Han var INTE glad på mig när jag äntligen bogserade tillbaka honom!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Per-Arne

  • anonym-anvandare

    Medlem
    19 september, 2004 vid 15:37

    Nej då Per-Arne, jag tror inte Jeppes syfte var att driva med någon, men jag tror ändå att du missat poängen med tråden.
    De flesta som surfar aktivt idag möts av oförstående och många gånger nedvärderande kommentarer baserade på att den man möter tror att alla som vindsurfar endast gör det på soliga dagar i juli på en insjö eller fjärd med endast en lätt bris i seglet. Varför har det blivit så: Dels minns de sina egna försök på en 20-kg:s pråm på 70/80-talet och dels därför att allmänheten endast är på stränderna under sådana dagar och därför endast får se den typen av segling. Stränderna är i princip tomma på “vanligt folk” när windsurfarna är ute. Tvärtom vad du skriver så är det oftast omgivningen som står för de nedvärderande och förutfattade meningarna. Att windsurfing skulle kunna vara en krävande sport – den tanken existerar inte för de flesta svenskar. (Det är bara de sporter som visas på TV som gäller)
    Vi vill inget hellre än att sporten skall få den spridning och det erkännande den förtjänar. Det är ju så vansinnigt kul! Alla borde få chansen att uppleva riktig planing.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    19 september, 2004 vid 18:49

    Det var en annan presentation av samma ämne som jag faktiskt kan ta till mig.
    Jag tror att skillnaden mellan folk som sportar och inte gör det har blivit allt större och att det är en samhällstrend som beror på konkurrensen från tv, data, filmutbudet, skräpmaten, stillasittande livsstil osv.
    Titta bara hur öde många fotbollsplaner och lekplatser är.
    Att röra på sig utomhus utomhus kostar på. Man riskerar att få träningsvärk, mjölksyra i armarna, bli svettig, frysa och till och med få regndroppar på dig!
    Det här kanske låter som löjliga självklarheter, men är man van med en ombonad stillasittande tillvara är man inte van att stå ut med dessa omständigheter.
    Jag tror helt enkelt att vi lever i helt skilda världar samtidigt som vi förutsätter att andra har samma behov, möjligheter och livserfarenheter som “oss”.
    Några negativa kommentarer har jag inte mött. Att folk frågar om det inte är kallt/svårt/jobbigt ser jag snarare som självklara frågor från folk som inte har vindsurfat. Det kan även vara vanliga öppningsfraser med folk som man inte känner som tycker att det ser kul ut att vindsurfa.

    Nu måste jag faktiskt erkänna att jag har ju mina rötter inom “ståseglingen” på gamla pråmar och har svårt för att vindsurfa i höga vågor. Där jag har/brukar vindsurfa är det sällan stora vågor. Formulabrädan som jag skaffade förra året har verkligen blivit ett lyft för mig och passar mig utmärkt!
    Om man vill visa upp den nya typen av vindsufing tror jag att man måste lamnsera det folkligt där intresserade har möjlighet att få pröva på utan att det behöver kosta på för mycket. En landsimulator är perfekt sätt att lära sig att styra, dra rig och flytta fötterna på. Man kan väl inte som nybörjare börja med att beachstart på en vågbräda?
    Om man är riktigt generös kanske man även skulle kunna erbjuda en gammal “ståsurfar2 att pröva på ditt fullblod.
    Jag hörde talas om en vindsurfingklubb som fick mycket fin respons när man hade öppet hus.
    Jag tror faktiskt att de flesta känner till att det finns väldigt duktiga vindsurfare både i Sverige och välden som hoppar, trixar och vindsurfar oerhört fort. Men om man lägger krutet på att bara visa upp “extremsurfingen” tror jag faktiskt att man skapar mera komplex hos tänkbara vindsurfare än tänder lågan.
    Per-Arne

  • tdk

    Medlem
    19 september, 2004 vid 19:20

    Svar till:


    Bäst var när jag flög ballong häromveckan och piloten sade att “nu var det slut på flygningen, det är kuling imorgon”.
    Prognosen? NW 5-8 på Kattegatt…

    /Niclas

    [/ QUOTE ]Ha! Piloten kanske arbetade som meterolog på SMHI… grin.gif grin.gif

  • karnan

    Medlem
    20 september, 2004 vid 07:31

    På pricken! Givetvis har man hört dem alla och till leda. Det två som står högst på min hatlista är en variant på RockLunds fras där det understryks hur mycket det alltid blåser i Göteborg och förstås alla avsomnade 80-talsseglare som med lätt darr på rösten undrar om min 115-liters freeride är en sinker. I det senare fallet brukar det alltid följa något om att man måste väl kunna vattenstarta.

    En annan variant som jag inte drabbas av personligen gäller drunkningsrisken. Jag seglar oftast på fjärden utanför Brännö brygga. Vid bryggan finns också en mycket välbesökt bastu. Tydligen är ett ständigt samtalsämne på bastubryggan huruvida jag håller på att drunkna eller ej. Någon gång har en äldre dam insisterat på att man skulle ringa sjöräddningen. Som tur var lyckades min fru styra av det hela. Det är ju givetvis lite sött och omtänksamt, men samtidigt blir man ju lite full i fnitter.

    /Johan

  • silversurfarn

    Medlem
    20 september, 2004 vid 07:43

    Ja vad säger man, känner igen det mesta!
    Den bästa kommentar jag fått var nog någon gång när jag vart ute i september och berättade detta för en kursare. Enl. mallen frågade hon om jag hade haft våtdräkt och jag sade att jo det hade jag ju förstås. Varpå en annan kursare sa något i stil med “Mesigt, behövs ju bara om man trillar i, själv vindsurfade jag tre dagar i somras men jag ramlade inte en enda gång.”
    Frågade vilken bräda han använt och fick svaret: “Tja du vet, en sån där vanlig vit…”

  • apelbapel

    Medlem
    20 september, 2004 vid 08:05

    Var på rhodos 3veckor sen, och på vägen hem pratades det om hur “fruktansvärt det hade blåst”, och hur vågorna hade slagit upp på stranden etc.
    Jag sa att det var en riktigt underbar dag (4.7).

    En annan undra om man inte brände sig mycket i solen!
    Förvisso, men jag hade shorty på mig, vet inte om hon fattade det?

  • bonasurf

    Medlem
    20 september, 2004 vid 10:03

    Per Arne!

    Detta är ju en skitkul tråd som flörtar lite med humorn i folks något förlegade och oinsatta uppfattning om vad vi håller på med. Då de flesta av oss råkar ut för detta dagligen är ju en sån här tråd en perfekt positiv vädring av vår eventuella abstinens. Vi trivs nog alla med det faktum att folk intresserar sig för vad vi sysslar med. Synd att moralisera sönder den inte sant?

    Hört utav flera
    – Ska du ut och surfa nu. Men det regnar ju. Blir inte seglet blött då?

    För 10 minuter sedan(igen^)
    – Ska du vindsurfa nu är det inte kallt?
    Nej jag brukar vara ute i Januari. (Helt befogad fråga)

    forts …..

  • fred

    Medlem
    20 september, 2004 vid 10:05

    Den här då!…

    På väg till surfet med min kitebräda under armen, det är en varm sommardag, det blåser ljumma vindar i håret och jag får en kommentar,
    -Vilken fin bräda du har med fenor och allt.
    Följdfrågan: ska ut & köra snowboard?
    Mmm.. eller hur!?

    Eller en annan kommentar:
    En riktigt ruggig dag i slutet på Februari,det snöar men det blåser riktigt bra. grin.gif
    -Är det inte kallt i vattnet? för ni håller väl till i vattnet? har sett sånt på TV tror jag, när man drar en fallskärm efter sig.

    Om ni surfare tycker det kan vara svårt att förklara vad ni gör när det blåser, gissa om disskusionen kan balla ur helt om jag ska förklara vad jag gör.
    Ja!.. jag förstår att det kan vara svårt att vara update på allt men man kan inte sluta använda sin hjärna för det.

Sida 3 av 7

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing En missförstådd sport

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.