Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing En ny speedstjärna är född…

  • En ny speedstjärna är född…

    Publicerad av niclase på 18 juli, 2007 vid 12:25

    …tänkte jag idag efter mitt första åk med min nya fina GPS. “Herrejävlar vad det går undan, detta måsta vara riiiiktigt fort!.”

    Reality check.

    25,1 futtiga jä-la knop!!! Vad ända in i?! Jag måste MINST kört det dubbla! Eller ok 35 iallfall. Näp inte ens i närheten. Ok nu var det på Claes Ohlson prylar och riktigt byigt med allt annat än platt vatten. Men ändå.

    ALL respekt för er som ligger +30 knop. Jag lär komma dit någon gång men idag fick jag en knäpp på näsan…

    N

    niclase svarade 16 år, 10 månader sedan 4 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • Knatte

    Gäst
    18 juli, 2007 vid 12:35

    @niclase 398149 wrote:

    …tänkte jag idag efter mitt första åk med min nya fina GPS. “Herrejävlar vad det går undan, detta måsta vara riiiiktigt fort!.”

    Reality check.

    25,1 futtiga jä-la knop!!! Vad ända in i?! Jag måste MINST kört det dubbla! Eller ok 35 iallfall. Näp inte ens i närheten. Ok nu var det på Claes Ohlson prylar och riktigt byigt med allt annat än platt vatten. Men ändå.

    ALL respekt för er som ligger +30 knop. Jag lär komma dit någon gång men idag fick jag en knäpp på näsan…

    N

    Jo, man seglar inte lika fort som man tror :cool2: Att komma över 30 + knop är inte helt lätt alla gånger:smile:

  • rasmus_w

    Medlem
    18 juli, 2007 vid 23:02

    Saxat (lite på ett ungefär) ur nån vindsurfingtidning: “The fastest runs will feel slow, the slowest ones will feel awesome”. Dave White var det och det där sista är jag absolut säker på. Ofta känns det som det går tokfort bara för att man har kontrollproblem och kämpar, men det är inte ofta det faktiskt betyder att det går undan, snarast tvärtom.

  • jester

    Medlem
    19 juli, 2007 vid 14:12

    Välkommen in i speedträsket!!!

    Var lugn! Hastigheten kommer med tiden, det är definitivt inte lätt att köra över 30 knop!

    Ser att du bor i Göteborg. Titta ner till Torkelstorp nån dag när det blåser o snacka med oss speedfreak som håller till där. Där kommer du definitivt få en massa tips om hur du kan åka fortare, hur du skall trimma din utrustning osv.

    Och framförallt så är där ganska bra vatten dessutom.

  • forfun

    Medlem
    19 juli, 2007 vid 20:34

    Vad är det för vindriktning som är optimal på TT? Jag har hört att sydväst ska funka, sen var det tydligen lite delade meningar om både ostlig och sydlig…

  • jester

    Medlem
    19 juli, 2007 vid 20:53

    Optimal vindriktning är väl egentligen SO-O, och kanske även NO. Då kan vi få riktigt platt vatten, men byigt så in i h-vete. Egentligen finns där ingen optimal vindriktning, utan styrkan med stället är att där fungerar bra på i stort sett alla vindrikningar. Detta pga att vi har tillgång till grunt vatten nästan överallt.

    Nu senast har vi ju även fattat att rak västlig vind fungerar riktigt bra, genom att segla rakt söderut från hamnen ner mot Tjolöholms slott. Även däråt är det grunt vatten (om man inte kör för långt åt väster), och riktigt hyfsade vattenförhållanden. Och dessutom mindre sten i vattnet därborta. Vi har tyvärr inte hittat och markerat dom stenar som finns, men förhoppningsvis är det något vi kan fixa till vintern.

  • niclase

    Medlem
    20 juli, 2007 vid 06:25

    @Jester 398535 wrote:

    Välkommen in i speedträsket!!!

    Var lugn! Hastigheten kommer med tiden, det är definitivt inte lätt att köra över 30 knop!

    Ser att du bor i Göteborg. Titta ner till Torkelstorp nån dag när det blåser o snacka med oss speedfreak som håller till där. Där kommer du definitivt få en massa tips om hur du kan åka fortare, hur du skall trimma din utrustning osv.

    Och framförallt så är där ganska bra vatten dessutom.

    Jag lär absolut ansluta mig till skaran i TT! Känns som om man blir mer loco med en GPS på armen. Till skillnad från 99% av alla andra sporter har jag förstått att mycket vikt är POSITIVT (!!!) i denna typ av övning!

    Det känns som om bantningsplanerna skjuts på framtiden. (106kg är väl inte mega mkt..)

    C u out there.

    Nicke

  • jester

    Medlem
    20 juli, 2007 vid 07:18

    Det känns som om bantningsplanerna skjuts på framtiden. (106kg är väl inte mega mkt..)

    C u out there.

    Du är välkommen! och med ynkliga 106 kg är du inte tyngst… 😀

  • niclase

    Medlem
    20 juli, 2007 vid 10:35

    @Jester 398768 wrote:

    Du är välkommen! och med ynkliga 106 kg är du inte tyngst… 😀

    Äntligen ett forum att bli kallad lillen då…!

    (är mest rädd för att det kommer bli jä-ligt dyrt att åka till TT med tanke på att jag förmodligen behöver nytt kit.)

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing En ny speedstjärna är född…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.