Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing En vecka i november, var?

  • En vecka i november, var?

    Publicerad av henrik78 på 28 oktober, 2011 vid 14:28

    Hallå!

    Har möjlighet att dra iväg en vecka i november. Vad har ni för tips?

    Bör väl vara hyfsat nära då det inte är så lång tid, behöver inte finnas tillgång till nattliv, kultur, bra mat etc. men inget minus om det finns…

    Gärna hyfsat plattvatten och inte fullpackat med människor och drakar. Vindsäkert förstås. Tips?

    kitekatapult svarade 11 år, 4 månader sedan 14 Medlemmar · 23 Svar
  • 23 Svar
  • mjersen

    Medlem
    28 oktober, 2011 vid 15:41

    marroco, egypten, kanarieholmarna..

  • henrik78

    Medlem
    28 oktober, 2011 vid 15:54
    mjersen;674273 wrote:
    marroco, egypten, kanarieholmarna..

    Var är det bra på de platserna?

  • mayol

    Medlem
    28 oktober, 2011 vid 16:20

    Egypten Soma Bay är mitt tips. Plattvatten och oftast bra vind. Jag hade en toppenvecka där i början på oktober

    Om du har möjlighet så åk på prognos, dvs vänta så länge som möjligt med att boka flyg och hotel (tills vindprognosen är bra). Detta funkar bra då det finns mycket flygstolar till Hurghada i och med mycket charter. Det man bör tänka på att det blåser mer i Soma bay än vad väder-siterna säger

    Bo på: http://www.thebreakers-somabay.com/ – Kanonbra hotel (tex riktigt bra mat vilket är lite ovanligt för Egypten) men inte för dyrt. Shuttle bus till kitecentret varje halvtimme (10 min bort)

    Kitecenter: http://www.7bft-kitehouse.com/ – Ett av de bättre organiserade kitecenter jag har varit på. Jag har för mig att jag betalade ungefär 50 Euro för en veckas storage (låsbar box + inkluderat 2st rescues)

    Henrik

  • henrik78

    Medlem
    28 oktober, 2011 vid 19:28

    Tack Mayol!

    Var det trångt på kitespoten?
    Hur stor drake rekommenderar du?

    Mayol;674275 wrote:
    Egypten Soma Bay är mitt tips. Plattvatten och oftast bra vind. Jag hade en toppenvecka där i början på oktober

    Om du har möjlighet så åk på prognos, dvs vänta så länge som möjligt med att boka flyg och hotel (tills vindprognosen är bra). Detta funkar bra då det finns mycket flygstolar till Hurghada i och med mycket charter. Det man bör tänka på att det blåser mer i Soma bay än vad väder-siterna säger

    Bo på: http://www.thebreakers-somabay.com/ – Kanonbra hotel (tex riktigt bra mat vilket är lite ovanligt för Egypten) men inte för dyrt. Shuttle bus till kitecentret varje halvtimme (10 min bort)

    Kitecenter: http://www.7bft-kitehouse.com/ – Ett av de bättre organiserade kitecenter jag har varit på. Jag har för mig att jag betalade ungefär 50 Euro för en veckas storage (låsbar box + inkluderat 2st rescues)

    Henrik

  • nordqvist

    Medlem
    29 oktober, 2011 vid 14:55

    När jag var i Soma bay (januari) var jag nästan ensam på spoten.. är förmodligen mer säsong i november.
    Håller med om att åka på prognos. Gjorde själv det nyss till El Gouna och hade vind 7/7 dagar.

  • pepa

    Medlem
    29 oktober, 2011 vid 15:31
    Mayol;674275 wrote:
    Kanonbra hotel (tex riktigt bra mat vilket är lite ovanligt för Egypten) men inte för dyrt.

    Allt är relativt men det billigaste jag såg var 65 euros/natt under lägsta lågsäsong. Ouch enligt min plånbok. Ligger alla hotell runt den pengen?

  • martinberg

    Medlem
    30 oktober, 2011 vid 12:49

    Vi är några stycken som ska till Safaga /Soma bay nästa vecka (7-15/11), fanns (finns?) sista minuten för 1200 pix på ving. Jag tänkte bo på Alibaba, 20 euro/natt inkl. frukost och middag. Det är kanske ingen kanonerskvalitet på maten för det priset, men jag tänker att det ordnar sig om man skippar salladen. De lite rikare och bekvämare bor på holiday inn för 40 euro. Vi kommer att hänga på Tornado surfcenter.

  • mikhogl

    Medlem
    31 oktober, 2011 vid 11:07

    Alibaba är hyffsat ändå, beror kanske vad man är van förstandard men jag tycker det är prisvärt iaf.

  • davids

    Medlem
    31 oktober, 2011 vid 17:15

    Fan nu blev jag också sugen… Vad för storlek på kite kör man? Flyger man till Hurghada då och tar transfer till Safaga/Soma Bay?

  • martinberg

    Medlem
    1 november, 2011 vid 06:44

    Vi flyger till Hurghada. Ang. Kitestorlek så får man väl kolla prognosen, men jag kommer ta med alla två (12 & 8) och om det behövs större/mindre kan man med lite tur hyra där.

  • davids

    Medlem
    1 november, 2011 vid 15:30

    Mm låter vettigt.. Hur bra är prognoserna på Winguru och vilken spot ska man kolla på? Verkar ju vara rätt mycket mindre vind i typ “Soma Bay” än i “Hurhghada”. Kan man bo i Hurghada by och ta bussen eller nåt annat färdmedel till kitespottet?

  • nordqvist

    Medlem
    1 november, 2011 vid 16:09

    Har för mig att prognoserna stämde bäst på yr.no.. iaf enligt de som jobbade på kitecentret i soma.
    Personligen tycker jag El Gouna är bättre. En lugn stad utan jobbiga försäljare. Kitespoten (Mangroovy beach) är stor, finns 3 kitecenter där, vill man vara ensam åker man lite upwind och har sedan stora ytor för sig själv.
    Senast köpte jag flygstol via Apollo inklussive transfer. Bokade hotell själv på Hotels.com. Hotellet heter Arena Inn och ligger kanske inte närmst kitespoten men är nära centrum, 1600 kr inkl frukost för en vecka (en person). Därifrån tar man tuk tuk till spoten för 5 smutsiga egyptiska pund, ca 5-10 min bort.
    Transfern kostade bara 120 kr t/r via apollo, ca 30 minuter från flygplatsen. Har för mig det är samma avstånd till Soma.. kanske lite längre.
    Soma Bay har dock plattare vatten eftersom det blåser frånlands medans det är sidovind i El Gouna. Dock ligger soma lite off, finns ingen stad/by nära utan bara hotellkomplex vad jag minns.

  • davids

    Medlem
    1 november, 2011 vid 20:44

    Tack för infon! Var är det mest/minst vind av El Gouna, Hurghada och Soma Bay?

  • waimeadude

    Medlem
    1 november, 2011 vid 21:40

    Nån som varit på kanarieholmarna då?
    Vilken ö ska man välja om man vill dit en sväng…
    Där har man inte så mycket revolution och sånt för sig ju…

  • smarklund

    Medlem
    13 mars, 2012 vid 10:58

    Vilken av de tre kitecentern ska man välja om man åker till el gouna? åker dit den 30/4

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing En vecka i november, var?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.