Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ett steg framåt och Gaastra Pure

  • dr-masse

    Medlem
    14 oktober, 2011 vid 09:25

    Ja, nån sorts känslighet är det väl eftersom jag onekligen reagerat på din fråga. Men reaktionen är enbart positiv från min sida och jag tycker verkligen det här är en en riktigt bra diskussion.

    Det är med Stekhet Afton var nytt för mig. Dock är andra branchsrelaterade frågor, som det fanns flera av ett tag, som gjorde att bland annat jag tycket att “[ame=”http://www.surfzone.se/forum/forumdisplay.php?f=71″]branschnytt[/ame]” var ett viktigt forum att komplettera med här på Surfzone. Men det kanske syns lite för dåligt för att fylla funktionen helt?

  • ola-h

    Medlem
    14 oktober, 2011 vid 09:32
    Jesper B;672962 wrote:
    Grymt kul med ett fantastisk übersegel från Gaastra till Masse!!!!

    Är det ok om jag skriver en liknande recension på mitt nya Hotsailsmaui?

    /JB

    Faktum är att jag just hade funderat på att skriva lite om mina nya segel eftersom jag liksom Masse för första gången på länge stött på ett segel som inte bara är skönt på ett eller annat sätt men faktiskt verkar göra att jag seglar bättre. Men det kändes lite på gränsen med tanke på min uppenbara märkesbindning. Så jag sprider ut min glädje över denna utrustningsrelaterade prestandahöjare på ett mer subtilt sätt lite här och där istället…

  • jesper-b

    Medlem
    14 oktober, 2011 vid 09:55
    Ola H.;672991 wrote:
    Faktum är att jag just hade funderat på att skriva lite om mina nya segel eftersom jag liksom Masse för första gången på länge stött på ett segel som inte bara är skönt på ett eller annat sätt men faktiskt verkar göra att jag seglar bättre. Men det kändes lite på gränsen med tanke på min uppenbara märkesbindning. Så jag sprider ut min glädje över denna utrustningsrelaterade prestandahöjare på ett mer subtilt sätt lite här och där istället…

    Det är ju skittrist att du självcencurerar din stoke. Du ska ha cred för mycket Ola, inte minst för alla dina prylinlägg. Jag har alltid upplevt dig som extremt initierade (både i teori och praktik), oavsett om du skriver om Starboard, Simmer, Hotsails eller något annat. Självklart gillar man det man använder bäst, det visar ALL forskning om kognitiv dissonans och efterhands(köps)rationalliseringar. Men som jag argumenterat för tidigare: Är man tydlig med sin insyltning borde man få uttrycka sin stoke över sina prylar och annat rätt fritt. Läsaren kan sedan dra sina egna slutsatser angående hur färgade inläggen är av diverse affärsrelationer och liknande. /JB

  • calle

    Medlem
    14 oktober, 2011 vid 11:13

    “Är man tydlig med sin insyltning borde man få uttrycka sin stoke över sina prylar och annat rätt fritt. Läsaren kan sedan dra sina egna slutsatser angående hur färgade inläggen är av diverse affärsrelationer och liknande. /JB “

    Det där håller jag verkligen med om!
    Annars blir det ju skittrist, dom flesta riktigt duktiga seglarna som skriver här är ju som sagt “insyltade”.
    Om man som sen som butik eller importör inte “orkar”/vill skriva här på konfen så är det ju upp till dom.

    Skulle det sen gå överstyr så får det väl bli en debatt om det då.

    / Calle S

  • dr-masse

    Medlem
    14 oktober, 2011 vid 15:26

    Ola, jag skulle väldigt gärna läsa det där om ditt segel. Skit i det subtila och skriv på. Alla vet ju att du är en Simmer-man numera och knappast någon har väl så högt förtroende när det gäller pryltankar som du, inte bara här utan på en hel hög forum och sajter.

    Även om jag för tillfället inte kör på samma grejor själv så har jag många gånger lärt mig mycket om vad jag kan tänka på i min egen setup (både riggning och val av utrustning) genom att läsa om dina slutsatser och tankar. Exempelvis har jag över en längre tid gått mot mer och mer neutrala och renodlade vågsegel, klart påverkat av det du och Jesper förmedlat om Hot’s olika segellinjer och tänk genom åren.

    Jag är snarare förvånad över att inte fler teamriders går in för att göra hyggligt nyanserade (eller tokstokade) försök till att ge utrustningstips och första intryck av nya pryttlar här på Surfzone (med tydlig avsändare, såkalrt). Blir det för reklamigt och uppenbart säljigt så har det ju ändå inte någe större värde.

  • gregerkj

    Medlem
    14 oktober, 2011 vid 16:13

    OjOj
    Denna prylyhysteri
    Själv byter jag prylar när dom är slut och inte efter årsmodell,
    är hellre inseglad på några år gamla prylar
    än trimma in nya varje år men vi är ju som sagt olika.
    Marknaden gillar nog inte såna som jag.
    Kör fortfarande Sailworks Revo 3.7 1995 pga. när det blåser
    ordentligt vill jag vara inseglad på prylarna för maximalt
    utnyttjande av kanske enda dagen på året med mycket vind.

  • doc

    Medlem
    14 oktober, 2011 vid 17:17

    http://www.standupzone.com har man löst det genom att ha en underavdelning där det är fritt fram för olika märken att skriva om nyheter, produkter etc. Då vet man redan från början att det är “pimp” man läser. Sen finns det en underavdelning “pressreleases”.

    Det skulle vara väldigt intressant att läsa mer om hur olika produkter är, även med lite partisk klang, i ett sådant “varningsflaggat” subforum.

  • pedersen

    Medlem
    14 oktober, 2011 vid 17:33

    Jag vill slå ett slag för mitt North Sails Voodoo 4,2 från 2005. Det är lite lagom slitet, men skitbra.
    Nej, det är inte till salu och jag är inte sponsrad 😉

  • bicless

    Medlem
    14 oktober, 2011 vid 18:06

    Masse, som moderator redigerar du rätt friskt bort inlägg både från undertecknad och andra som du anser har nån sorts kommersiell vinkel.
    Det kan man acceptera så länge du själv håller dig borta från att göra reklam. Då känns det lite trist då du själv gör reklam för skidsports prylar som ju du samarbetar med. Det bidrar inte direkt till respekt för moderatorns roll. Så redigera gärna bort inlägg ……eller sluta gör smygreklam. Bara du bestämmer dig för en linje så det slipper uppstå massa funderingar om hur de dubbla rollerna går ihop (moderator och skidsportrep).

    Om man bortser från detta tycker jag du har många intressanta inlägg. Detta är ingen kritik mot dessa i allmänhet.

  • nn-14

    Medlem
    14 oktober, 2011 vid 19:04

    Är lite sugen på pure nu efter all läsning. Riggar ni 5.4 på en 400 mast eller 430 ??

  • fastlandsguten

    Medlem
    15 oktober, 2011 vid 08:34

    Men herre gud. Ola skriv nu om ditt segel och Jesper, jag vill läsa om Fire. Har jag missat stekhet nu? När är det?
    Jag vill veta när surfers får hem Simmer brädorna, jag vill att Svenne skriver och visar bilder på Ironboard(annars får Jonas på Gotland göra det 🙂 Jag vill att Ohana skriver ner allt bra dom vet! Gastra har jag aldrig gillat så jag väljer att inte läsa Masses långa inlägg he he he Nu är det kallt och man har all tid världen att läsa på forumet!

  • doc

    Medlem
    15 oktober, 2011 vid 08:48

    Kallt? På västkusten är det surf!
    Om jag skulle låta bli att skriva om sån’t jag fått rabatt på genom åren blir det inte mycket kvar. Och det gäller Surfers, O’hana, Fahlén, Surfspot, Moo, K4.
    Jag kan skriva om mina fenskruvar, mastfötter och hängsele om nån vill lyssna.

    Gränsdragningen för vad som är reklam och vad som är okej är ju inte enkel men detta kan lätt bli ett ganska dött forum om vi lägger ribban för högt.

  • lillhagen

    Medlem
    15 oktober, 2011 vid 08:51
    NN-14;673046 wrote:
    Är lite sugen på pure nu efter all läsning. Riggar ni 5.4 på en 400 mast eller 430 ??

    Jag riggar det på en 430 mast men det ska funka fint att rigga även på en 400 mast. På Gaastras forum finns en tråd där Steven van B?roekhoeven? och Tonky Frans delar med sig av tips hur de riggar seglet. Steven som väger lite mer kör med 430 mast medan Tonky gillar att köra med en 400 mast.

    Jag får nog klassa in mig som en som väger lite mer… närmare 90 kg. När jag riggar det på 430 masten har jag minsta möjliga förlängning på förlängaren.

    //Henrik
    Kör på Gaastra och Fanatic från Skidsport

  • dr-masse

    Medlem
    15 oktober, 2011 vid 15:20
    Bicless;673043 wrote:
    Masse, som moderator redigerar du rätt friskt bort inlägg både från undertecknad och andra som du anser har nån sorts kommersiell vinkel.
    Det kan man acceptera så länge du själv håller dig borta från att göra reklam. Då känns det lite trist då du själv gör reklam för skidsports prylar som ju du samarbetar med. Det bidrar inte direkt till respekt för moderatorns roll. Så redigera gärna bort inlägg ……eller sluta gör smygreklam. Bara du bestämmer dig för en linje så det slipper uppstå massa funderingar om hur de dubbla rollerna går ihop (moderator och skidsportrep).

    Om man bortser från detta tycker jag du har många intressanta inlägg. Detta är ingen kritik mot dessa i allmänhet.

    Bra synpunkter!, dock värda att nyansera lite tror jag.

    Jag har aldrig redigerat bort inlägg rätt friskt från vare sig dig eller någon annan. Kanske tar jag i lite här (ähum), men tycker det är viktigt att det är klart å tydligt. Kom ihåg att jag inte är ensam moderator, radering av inlägg lämnar jag i stort sett alltid till Steffo eller Challgren, som faktiskt är de som både äger (Steffo) och administrerar (Steffo och Challgren) Surfzone.

    De enda inlägg jag raderar är

    1. Dubbelpost
    2. Uppenbara påhopp som Surfzone kan få problem med ur ett perspektiv som ansvarigva utgivare för denna sajt

    Jag flyttar även inlägg ibland till exempelvis köpåsälj, men det är verkligen inte ofta. De senaste två-tre åren har jag inte behövt göra det en enda gång. En eller ett par gånger vet jag att jag har flyttat inlägg från dig till säljes, men då tyckte jag att vi hade en bra och konstruktiv maildiskussion om det. Det är dessutom aldrig något som jag gör utan att stämma av med Steffo. Han är Storchef här, ingen annan.

    Jag skulle tro att jag under åren här kan ha redigerat bort högst tio inlägg (tror faktiskt det är färre). En gång har jag raderat en hel tråd, men då på trådstartarens begäran. Min syn är att forumet är öppet och så även samtliga tankar och åsikter som förs fram här.

    Jag skriver då och då i Skidsports katalog (vilket alltid finns som tryckt info i katalogen) och har handlat där väldigt länge. Något annat “samarbete” är det inte. Jag skriver gärna åt fler aktörer, om så önskas. Min ersättning är inte alltför stor och hyggligt jämförbar med exempelvis den deal man får hos många andra butiker om man förbeställer lite prylar inför kommande säsong (som 30% på Maui Sails 2012, inte dumt, måste jag säga). Jag får inga prylar, utan betalar för de. Men jag har helt klart en relation till Skidsport (och i viss mån även Surfers), så är det.

    Om min roll som moderator här är mer av en belastning än nytta för Surfzone så skall jag självklart inte vara moderator. Jag ser inget egenvärde i det utan tackade “ja” till frågan för en hel hög år sedan när Steffo behövde lite mer hjälp. Huruvida jag skall fortsätta som moderator låter jag Steffo avgöra och jag tycker att de synpunkter som du framför absolut skall respekteras och tas på allvar. Det är bra åsikter, även om jag (såklart) ger min kommentar på det.

    Det vore förnämligt med en aktiv, helt objektiv och neutral moderator här. Tyvärr tror jag det blir knepigt att hitta och allt som gör att min roll här blir tydlig och klar (vilket den här tråden förhoppningsvis har bidragit till) är enbart bra.

    Näe, nu hoppas jag på att vi ses på vattnet för en episk avslutning innan Bore lägger is över hela landet! :cool2:

  • jesper-b

    Medlem
    15 oktober, 2011 vid 15:41

    Masse,
    Jag tycker du gör ett bra jobb, både som moderator här på konfen eller som författare i Surfsports katalog (Masse som resonerar om sif själv som em “waterman” var en riktig höjdare!) Jag tycker du är en fin människa, trevlig på stranden och kul att segla med. Puss på dig!

    /JB

    PS: Bra att du även redovisade att du inte har något ägarintresse i konfen. Då tror jag du har lättare att hålla emot eventuella krav från till exempel annonsörer om innehåll i trådar och så.

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ett steg framåt och Gaastra Pure

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.