Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Få av våtdräkten

Taggad: 

  • Få av våtdräkten

    Publicerad av johan-b på 24 april, 2009 vid 18:36

    Det måste vara fler än jag som har problem med att få av sig våtdräkten efter surfet.
    Jag skaffade en ny våtdräkt i höstas för att klara av vårt svenska klimat bättre, den fungerar bra i vattnet men problemen börjar när det är dags att åka hem.
    Utpumpad och nedkyld står jag på läsidan om bilen och ska bara ha av mig våtdräkten innan man kan sätta sig i bilen och åka hem, men då kommer det jobbiga; det är stört omöjligt att (på ett smidigt sätt) få av våtdräkten över hälarna. Till en början försöker jag ta det lite lugnt då den fortfarande är ganska ny, men efter idoga misslyckanden ökar våldet innan den åker av. Jag misstänker att om dettafår fortgå kommer jag ha sönder den om inte alldeles för många gånger.
    Nu har jag tröttnat och funderar på om det går att klippa upp den längst ner vid benen som det gjordes på den gamla goda tiden, är detta en dålig ide?
    Hur gör ni andra?

    spray svarade 15 år sedan 11 Medlemmar · 17 Svar
  • 17 Svar
  • jester

    Medlem
    24 april, 2009 vid 19:30

    Du vränger väl av dräkten? Jag har inte haft några som helst problem med moderna dräkter, neoprenet är helt enkelt så mycket smidigare nu. Själv har jag mest problem att få ur axlarna ur min dräkt (torrkedja)

  • blabussen

    Medlem
    24 april, 2009 vid 20:05
    Johan B;542633 wrote:
    Det måste vara fler än jag som har problem med att få av sig våtdräkten efter surfet.

    Mina går oftast sönder när jag sätter på dem 😀

  • stefanlindmark

    Medlem
    24 april, 2009 vid 20:07

    Jag drar av benen ut och in. Sista biten vid fötterna brukar ta stopp på vinterdräkten för det är så tjockt sytt med spännen och saker där. Kila in en handflata på varje sida av fotleden och skjut av den vid det laget dubbelvikta “mudden” som sitter runt foten genom att bara mata på nedåt med händerna innanför våtdräkten.

  • swe-496

    Medlem
    24 april, 2009 vid 20:25

    Bara att kränga av dräkten så den blir ut och in….är hälarna ett problem så lägg en
    spottloska och kräng av efter att ha smort hälen med loskan…….

  • johan-b

    Medlem
    24 april, 2009 vid 21:32

    Jo, jag brukar vränga av den, men denna är väldigt tight kring muddarna och inte alls samma flex som i resten av dräkten. Har aldrig haft några sådana här problem med andra dräkte, nästan så att jag misstänker att de missat något vid produktionen… Ska testa och se hur det går med att “mata” med händerna innifrån och att smörja lite med en loska. Kanske får ta med ett skohorn eller så ifall det kan hjälpa.

  • carl-r

    Medlem
    24 april, 2009 vid 22:36

    Vad är det för dräkt?

  • johan-b

    Medlem
    24 april, 2009 vid 22:39
    Carl R;542677 wrote:
    Vad är det för dräkt?

    Det är en O’Neill FLX 5:4:3… men inget ont sagt om dräkten, kanske bara mig det är fel på.

  • carl-r

    Medlem
    24 april, 2009 vid 22:41

    Släkt med Thorpe? 🙂

    Du skulle kunna prova att sätta ett par pet-flaskor i benen nere vid muddarna ett tag så kanske dräkten töjer sig. Det tipset fick jag av Bertil i NWC när jag hade tajta ärmar på min sommardräkt.

  • booman

    Medlem
    25 april, 2009 vid 06:33

    När du fått av dig, så att du bara har benen kvar. Se till att verkligen “rulla” av dräkten från knäna och nedåt. Den ska “knöla” sig så lite som möjligt. Då brukar det gå bra… Har haft samma problem, men du kommer på det snart…

  • *********

    Gäst
    25 april, 2009 vid 06:59

    Kolla in Mystic`s “Venom”, den har en slitz längst ner med kardborre, suverän lösning.
    Eller kanske en större dräkt? Med dagens smidiga neopren borde det inte vara några problem vid hälarna… (får en kul bild av dina fötter i skallen, behöver du bräda eller åker du på bara fötterna? 🙂

  • johan-b

    Medlem
    25 april, 2009 vid 08:13
    Carl R;542679 wrote:
    Släkt med Thorpe?

    Du skulle kunna prova att sätta ett par pet-flaskor i benen nere vid muddarna ett tag så kanske dräkten töjer sig. Det tipset fick jag av Bertil i NWC när jag hade tajta ärmar på min sommardräkt.

    Nja, har kanske inte damskostorlekar direkt, men är inte i klass med Thorpe. Gjorde ett mätexperiment och konstaterade att mudden måste töja sig till sin dubbla omkrets för att om möjligt kunna ta sig över hälen. Såg även att jag redan passerat brottgränsen för ena mudden så befaringen att ha sönder den var inte helt tagna ur luften.
    Ska ta och se om det går att töja ut den en aning mer med ett par PET-flaskor.

    BooMan;542685 wrote:
    När du fått av dig, så att du bara har benen kvar. Se till att verkligen “rulla” av dräkten från knäna och nedåt. Den ska “knöla” sig så lite som möjligt. Då brukar det gå bra… Har haft samma problem, men du kommer på det snart…

    Försöker göra som du säger, och det går bra ända till mudden där det är gummerat även på insidan och försvårar för att den ska glida av. På något märkligt vis är blir det betydligt krångligare då allt är blött.

    *********;542688 wrote:
    Kolla in Mystic`s “Venom”, den har en slitz längst ner med kardborre, suverän lösning.
    Eller kanske en större dräkt? Med dagens smidiga neopren borde det inte vara några problem vid hälarna… (får en kul bild av dina fötter i skallen, behöver du bräda eller åker du på bara fötterna?

    haha, brädor under 100 liter känns ganska onödigt, det svåra brukar vara att skruva fast mastfoten mellan tårna.

  • rydstrom

    Medlem
    25 april, 2009 vid 08:25

    skaffa sätesskydd till bilen och kräng av dig den när du duschar hemma, det är lättare när man har flödande vatten som “smörjmedel”. det har funkat för mig… sen tycker jag att alla dräkter är svåra i början innan man hittar den rätta tekniken.

  • johan-b

    Medlem
    25 april, 2009 vid 08:29
    Rydstrom;542710 wrote:
    skaffa sätesskydd till bilen och kräng av dig den när du duschar hemma, det är lättare när man har flödande vatten som “smörjmedel”. det har funkat för mig… sen tycker jag att alla dräkter är svåra i början innan man hittar den rätta tekniken.

    Får bli ett sätesöverdrag också, fungerar nog ganska bra när man inte har så långt hem. Det är ju aldrig kul att stå och kyla ner sig i onödan.

  • rydstrom

    Medlem
    25 april, 2009 vid 08:36

    det också… det är ju gött att duscha varmt snart efter man surfat.. men naturligtvis är det inte kul köra flera mil i våtis… man kan ta med sig en termos med varmt vatten, dessutom kan hälften av vattnet kan ju åka i skorna innan man går i… om det är riktigt kallt…

  • grrrr

    Medlem
    25 april, 2009 vid 19:45

    Hemma i duschen kicks ass…

    När jag var liten att vi använde vi plastpåsar (små prassliga som finns utomlands) runt fötterna för att sätta på våtdräkten, gick hur smidigt som helst.
    Det löser inte ditt problem eftersom du vill ta av dräkten…

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Få av våtdräkten

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.