Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fågelöuddesurfare – stor tack i år igen!

  • Fågelöuddesurfare – stor tack i år igen!

    Publicerad av animar på 1 november, 2009 vid 18:43

    En bruten tå har hastigt, och mindre lustigt, satt stopp för denna surfsäsong. Återigen måste jag tacka alla fantastiska Lidingö surfare för hjälp, stöd och goda råd under de senaste månaderna. Ni har outtömligt tålamod och får mig alltid att känna mig som en i gänget trots att min inlärningskurva måste verka oändlig : ) Har fått många fina surfminnen att leva på under vinter.
    Nästa sommar lovar jag att:
    1. Surfa mer, dvs. inte fega ur utan packa bilen och prova fler surfspots runt Stockholm
    2. Komma i fotstropparna
    3. Åka till Haga

    Ha en bra vinter så ses vi tidigt nästa vår igen,
    /A

    rasmus_w svarade 14 år, 6 månader sedan 3 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • rasmus_w

    Medlem
    2 november, 2009 vid 09:24

    Blir det verkligen nåt vidare surfat vid fågelöudde? Det tar knappt en kvart att åka dit, ändå åker jag alltid nån annanstans. När jag tittar på kartan så ser det ut som vindskugga vid alla vindriktningar utom rak ost och rak väst.

    Anyway krya på dig, med lite tur kan det ju bli surf till jul! Kul att det finns folk so bryter tån utan att skriva i gnälltråden.

  • animar

    Medlem
    2 november, 2009 vid 11:41

    @Rasmus_W 586356 wrote:

    Blir det verkligen nåt vidare surfat vid fågelöudde? Det tar knappt en kvart att åka dit, ändå åker jag alltid nån annanstans. När jag tittar på kartan så ser det ut som vindskugga vid alla vindriktningar utom rak ost och rak väst.



    Stämmer,
    ost + väst = Fågelöudde (brukar vara 10-15 surfare när det blåser ca 8 m/s och uppåt)
    nord = Sticklinge badet
    syd = Elfvik (Villa Söderås)

    För oss som inte är så kräsna och känner oss trygga hemmavid är detta helt OK : )

    /A

  • rasmus_w

    Medlem
    2 november, 2009 vid 12:31

    Elfvik verkar ju vara ett ställe där man skulle kunna prova formulan, jag antar att ni helst seglar vid 18 när finlandsfärjorna står på kö? 🙂

    Ni försöker inte segla på Lilla Värtan när det blåser syd? Det ser ut som ett lite större vatten, och så kan man ju lägga till vid fjäderholmarna och få sig lite käk. 🙂 Eller finns det inga ställen där man kan parkera bilen, rigga och komma ner till vattnet där?

  • tranan

    Medlem
    2 november, 2009 vid 13:09

    Det här finns ju som bekant.

    Men även Sjöstigen längre österut i Högberga på L-ö borde fungera vid syd. Speciellt nu närde flesta båtar lagts upp. Har dock aldrig provat.

  • animar

    Medlem
    3 november, 2009 vid 08:54

    Som Tranan säger finns det säkert bra ställen att parkera och rigga vid Lilla Värtan (området kring Fjäderholmarna). Vet dock inte hur roligt det är att surfa där. Mellan april och september är det ett mycket ”båtintensivt” område. Närkontakten med Finlands- och Tallinfärjor är ännu mer påtaglig i Lilla Värtan än ute vid Elfvik, eftersom de lägger till i Lilla Värtan. Under sommarmånaderna gör kombinationen många sjökrogar och många motorbåtar området inte särskilt lockande. Sammanfattningsvis skulle jag nog säga att även om Lilla Värtan är nästgårds finns det roligare ställen att surfa på. Kanske värt ett försök oktober – mars, men då blåser det ju sällan från syd…

  • rasmus_w

    Medlem
    3 november, 2009 vid 11:14

    Jo jag seglar rätt ofta båt på Lilla Värtan så jag vet hur det brukar se ut. Jag gissade bara att vinden skulle vara jämnare där eftersom det är ett större vattendrag, men det behöver ju inte vara så.

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fågelöuddesurfare – stor tack i år igen!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.