Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Familjeaktiviteter på Maui

  • basse

    Medlem
    5 september, 2013 vid 11:37

    SOS international var ett ett bra tips Svenne, tack. Lägger in det i telefonen direkt. +45 70 10 50 50 gissar jag.

    Resa med ett barn tycker vi faktiskt var enkelt. Den ena kan lajja med barnet och balansera runt i kabinen medan den andra kan, som Ola säger, softa och utöva personlig vård. 😉 Vi körde intervall på en h eller 1,5 h har jag för mig. Värre då med två kids men som sagt. Det beror ju på hur de är också. Pysselböcker, serier, pennor, PADDAN (ja, en så lat förälder jag är….) och överraskningar.

    Vi är 3 familjer som är på plats från mitten av okt till slutet av nov med lite olika ankomst och hemfärd. Kommer bo på Kuau allihopa. Det blir ett gött häng som vanligt på Kanaha och om det bjuds på äventyr är det ju kul att vara fler.

  • jesper-b

    Medlem
    5 september, 2013 vid 12:03

    Barn är löjligt lätta att hantera. Barnens föräldrar sisådär, men föräldrarnas svärföräldrar – där har vi det verkliga arbetet.

    Been there, done…

    /JB

  • svenne

    Medlem
    5 september, 2013 vid 12:23

    @Basse 715600 wrote:

    SOS international … +45 70 10 50 50 gissar jag.

    Japp!
    http://www.trygghansa.se/privat/forsakringar/reseforsakring/pages/bra-att-veta.aspx

  • basse

    Medlem
    6 september, 2013 vid 12:13

    @Jesper B 715604 wrote:

    Barn är löjligt lätta att hantera. Barnens föräldrar sisådär, men föräldrarnas svärföräldrar – där har vi det verkliga arbetet.

    Been there, done…

    /JB

    Stackars sambon som skall ha svärmor med i 2 veckor denna gången då….. som tur är i egen lgh…

  • mats_o

    Medlem
    6 september, 2013 vid 15:52

    Jag har gjort den resan ett antal ggr helt själv med 4 barn, det blev inte så mycket sömn 😉 Det äldsta var iofs inte mitt barn utan mina svärföräldrars, men väl det jobbigaste.

  • jesper-b

    Medlem
    8 september, 2013 vid 07:22

    @Mats_O 715684 wrote:

    Jag har gjort den resan ett antal ggr helt själv med 4 barn, det blev inte så mycket sömn 😉 Det äldsta var iofs inte mitt barn utan mina svärföräldrars, men väl det jobbigaste.

    Vi skulle kanske dra igång en ny tråd: “Mauiresa med svärföräldrar”?

    Basses tips med eget separat boende tar jag till mig!

    /JB

  • svenne

    Medlem
    8 september, 2013 vid 07:43

    Eller “Mauiresa med svärföräldrar och deras barn”? 😀

    Förresten, hur länge ska intercoolern ligga här och samla damm?

  • rikardsegergren

    Medlem
    14 september, 2013 vid 08:08

    @Basse 715600 wrote:

    Vi är 3 familjer som är på plats från mitten av okt till slutet av nov med lite olika ankomst och hemfärd. Kommer bo på Kuau allihopa. Det blir ett gött häng som vanligt på Kanaha och om det bjuds på äventyr är det ju kul att vara fler.

    2013 eller 2014?

  • pederboy

    Medlem
    14 september, 2013 vid 13:09

    2013 tre familjer kuau.
    Är ni på väg?

  • bjorn-daniels

    Medlem
    7 november, 2013 vid 07:00

    Så här efter 2,5 vecka på ön kanske det är på plats med en lägesrapport.

    Resan hit gick över förväntan, förutom en 3åring som höll på att försvinna med en buss på Arlanda samt en dator o en kamera som vi glömde i kaoset på säkerhetskontrollen i San Fransisco, som tur var kom vi på det och hann hämta dem. Som förväntat åt inte barnen något av flygplansmaten men vi hade förberett med mackor, frukt, snacks, kex, etc.
    Drygast var sista flyget från San Fransisco (så klart) då alla var helt slut.

    Av familjeaktiviteterna har vi hunnit med de flesta tipsen och de flesta har varit kanon.
    Men här är lite komentarer.
    Lekplatsen i Haiku är fortfarande stängd, det har varit en olycka där och den verkar inte ska öppnas igen (var det besked vi fick)
    Kanaha- fungerar dåligt med 2 barn som älskar att spolas runt i shore breaket.
    Kanske blir större med mer swell men med 1.5-2m så har de tyckt det varit tråkigt där.
    Köra runt väst sidan av ön, -gör det inte en lördag, det är fler som kör då och man kan inte mötas på alla ställen-
    Hana- vi fortsatte runt hela vägen. Personligen tycker jag att naturen var häftigare där än mellan Paia och Hana. Tänk på att delar av vägen är grusväg och att man egentligen inte får köra hyrbil där. (men vägen var inte speciellt dålig och flera locals har sagt att den hålls i ok skick)
    Surfa sydsidan- kanon att lära sig surfa, men äldsta pojken lyckades få en sjöborre i ankeln (trots skor), smärtsamt men gick över efter 24h med vinäger omslag.

    Segling då?
    Ja, det har tydligen varit lite ovanligt väder och inte så mycket vind.
    1:a veckan var helt vindstilla, sedan 2 dagar med 6.0. därefter 3 dagar vindstilla-
    Sen blev det bättre 1 vecka med 5.3-6.0 och nu är det punka igen.
    Däremot ser det ut att bli en bra avslutning mot helgen med rejält med vind och upp mot 3.5m swell, får hoppas det håller.

    Valet att ha hus med Beach access har varit helt rätt speciellt med icke vindsurfande fru. Blir mycket smidigare att ta sig ner och segla, all service finns nära och familjen kan gå ner/gå hem från stranden när de vill.
    Jag har blandat Kanaha upper/ camp one och Sprecks men planen är att ta sig upp till Kuau innan vi åker hem.

    Av tävlingen såg vi inte mycket, var på invigningen men sedan prioriterade jag segling istället för att se live.

    Trots allt är jag väldigt nöjd, min målsättning som utpräglad babordseglare var att komma igång med hopp och börja få lite koll på vågridningen på styrbord.
    Just nu är alla vanliga hopp ok, table topparna sitter till 75%, framåt -vattenstart upp och bakåt laddas det friskt på. Vågseglingen är inte direkt världsklass men det blir en del svängar som känns riktigt goa. Så över lag mer än jag hoppades på och då har vi 10 dagar kvar!
    Det har blivit en hel del gopro och bifogat finns en liten snutt, kommer nog en “riktig” film men det kommer att dröja,

    [video=vimeo;78606920]https://vimeo.com/78606920[/video]

  • dr-masse

    Medlem
    7 november, 2013 vid 13:18

    Tack för du la upp lite erfarenheter här, skönt klipp oxå!

    Nedräkning pågår…

  • k-caesar

    Medlem
    10 november, 2013 vid 07:57

    Grym info, bara 84 dagar kvar tills jag får testa själv 🙂

    Skall kolla på boednde med beach access eftersom frun inte vindsurfar, har bokat vid Kaua första 2 veckorna…

    /Klas

  • rikardsegergren

    Medlem
    14 november, 2013 vid 21:30

    Rolig info att läsa. Vart hittade ni boende?

  • svenne

    Medlem
    15 november, 2013 vid 08:32

    @Björn Daniels 718543 wrote:

    Lekplatsen i Haiku är fortfarande stängd, det har varit en olycka där och den verkar inte ska öppnas igen (var det besked vi fick)

    Nej, vad synd! Menar du stora lekparken uppe vid Memorial Park eller någon i Haiku?

    @Björn Daniels 718543 wrote:

    Hana- vi fortsatte runt hela vägen. Personligen tycker jag att naturen var häftigare där än mellan Paia och Hana. Tänk på att delar av vägen är grusväg och att man egentligen inte får köra hyrbil där. (men vägen var inte speciellt dålig och flera locals har sagt att den hålls i ok skick)

    Kool! Vägen var stängd för ett par år sedan då några broar hade rasat utan plan att repareras. Jag skulle vilja cykla den vägen, tror att det skulle vara en sjukt najs tur. Kan vara bra att veta att typ inga hyrfirmor tillåter att man kör till Hana alls (eller västra slingan). Skitsamma, kör bara. 🙂

    @Björn Daniels 718543 wrote:

    Surfa sydsidan- kanon att lära sig surfa, men äldsta pojken lyckades få en sjöborre i ankeln (trots skor), smärtsamt men gick över efter 24h med vinäger omslag.

    De finns överallt, tyvärr.

  • petalz

    Medlem
    15 november, 2013 vid 15:06

    Låter som de är ett gäng dom kör nån månad med familj på maui! Måste snart ta tag i det också=)

    Vad har ni för budgetar i runda slängar inkl allt för familj me två ungar? De sägs ju att Hawaii är rätt dyrt. Snackar vi 50 eller 100 papp? Eller mer?

    / Peter

Sida 3 av 4

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Familjeaktiviteter på Maui

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.