Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing fanatic freewave 95 eller Goya 95 eller?

  • dane

    Medlem
    14 november, 2008 vid 06:15

    @dr Masse 515451 wrote:

    Hmmm, tänker du segla i Västerås mest, eller åka runt lite i Sverige och kanske till Holland?

    För segling enbart på Mälaren tycker jag nog att den är lite liten, kanske.

    Vadå? Nu vet jag inte hör bra Mälarn är, men jag kör Kombat86 med 4.7-6.2 på Roxen. Skulle kunna tänka mej att en 95-a funkar bättre med 6.2, men definitivt inte större bräda än så. (Jag väger 75 kg)

  • surfen

    Medlem
    14 november, 2008 vid 06:46

    @Tim.Eriksson 515697 wrote:

    “Fanaticen US-Box “
    Fanaticen har powerbox… bara min 2006 som har us-box 🙁

    Ja då verkar det stämma! Modellerna jag har kört var nog från 04-06, Fanatic Goya fw95 och Fanatic FW96/98. Mycket att hålla reda på men brädorna var bra.

    surfen

  • andersbq

    Medlem
    14 november, 2008 vid 20:32

    Ska lägga en gott ord för en annan bräda oxå, Naish Global Wave 98.
    Det är en riktig Swiss Army Knife. Man kanske kan säga att det är en vågbräda för dem som väger mycket, men den kan mycket mer än så. Planar tidigt, tar segel upp till 6,5, tål mycket stryk, väldigt snabb och en kompetent vågbräda. Kort sagt en riktig armekniv.

  • wytze

    Medlem
    15 november, 2008 vid 17:26

    I alla fall tycker jag säker att surfa på torö eller sånt. Under våren och sommaren åker jag också till Holland igenom Danmark.
    På helgerna kommar jag troligen mest att surfa i Västerås eller på öst kusten…
    Så det blir både wave och freestyle/ride.

    Jag har läst något om brädor exocet cross och tabou S3.
    Det låter att exocet cross är mer en freeride board. Mycket snabbare än Fanatic eller Goya. Håller du på med “Surfer” eller någon annan?

    Tabou S3, den ser ganska lika ut när det kommer på outlinen, genom snitt ganska bred.
    Vad för nackdel kan det har förresten?…jag kan tänker mig att det blir jobbigt när det blåser mycket eller är det bara teknik? eller med waveriden.

    Fann där finns många märka att kollo på….:confused2: Men tur att alla märke säljas i stockholm:cool2:…Det kan vara praktisk med garanti,etc.

  • benx

    Medlem
    15 november, 2008 vid 18:08

    Slänger in en fanatic fråga jag med:wink: .

    Är de någon som har kört freewave 104 med 7,5? Tror ni de skulle gå om man slänger på en större fena? Eller e de max storleken som gäller?

    //Eric

  • surfmeister

    Medlem
    15 november, 2008 vid 18:30

    Ägde en Fanatic FW98 ´06 i tre år och FW95 är efterföljaren. Kan starkt rekommendera Fanatics FW då de är väldigt allround och fungerar mkt bra i vågor. Använde den primärt för B&J med 5.0-6.4 och vågor med 5.7. Med din vikt kan den bli ngt stor för bra vågridning med segel mindre än 5.7 om din avsikt är att segla frontside (kan bli tungt att få runt den i bottensvängen). Den är en grym hoppbräda och är mkt mkt livlig. Har hört mkt positivt om Goya One och tror att den kan också vara mkt fin (känner många som är lyriska över 85:an).

    Om du vill primärt segla vågor kommer 95:an bli för stor för din vikt (åtminstonde i Sverige där det behövs bra med vind för att bygga lite). Dock om du vill främst ha den för skärgårdssegling är 95 liter nog ett minimum. För mig (då vägde jag 84kg) var 6.4 på den övre gränsen på vad som kändes bra med FW98. Vill du kunna ta större segel skulle jag nog satsa på FW104 som oxå är en grym bräda.

  • tim-eriksson

    Medlem
    17 november, 2008 vid 12:47
    Benx;516103 wrote:
    Slänger in en fanatic fråga jag med:wink: .

    Är de någon som har kört freewave 104 med 7,5? Tror ni de skulle gå om man slänger på en större fena? Eller e de max storleken som gäller?

    //Eric

    Går gör det nog… Jag kör 7.0 som är max på min 98 men det är inte optimalt! Tror nog att en 6.6 skulle plana lika tidigt och kännas bättre… Vilket även surfmaister bekräftar på posten tidigare..

    Jag skulle siktat på att ta en 7.0 som största segel på en 104 liters freewave. Tror inte du tjänar så mycket på de extra 0.5 m^2 tyvärr…

  • surfen

    Medlem
    17 november, 2008 vid 14:11

    @Wytze 516090 wrote:

    I alla fall tycker jag säker att surfa på torö eller sånt. Under våren och sommaren åker jag också till Holland igenom Danmark.
    På helgerna kommar jag troligen mest att surfa i Västerås eller på öst kusten…
    Så det blir både wave och freestyle/ride.

    Jag har läst något om brädor exocet cross och tabou S3.
    Det låter att exocet cross är mer en freeride board. Mycket snabbare än Fanatic eller Goya. Håller du på med “Surfer” eller någon annan?

    Tabou S3, den ser ganska lika ut när det kommer på outlinen, genom snitt ganska bred.
    Vad för nackdel kan det har förresten?…jag kan tänker mig att det blir jobbigt när det blåser mycket eller är det bara teknik? eller med waveriden.

    Fann där finns många märka att kollo på….:confused2: Men tur att alla märke säljas i stockholm:cool2:…Det kan vara praktisk med garanti,etc.

    Nej Exocet Cross tycker jag inte är en freeride,

    Från deras sida.
    An exceptionally early planer that slashes burns and slides like nothing else. A truly adaptable concept appealing to first time short boarders, all round cruisers, new school freestyler’s and heavy weight waveheads.

    Men det är en bräda som passar det mesta, visst går det att freerida på den men den fungerar lika bra i vågor på Ost och västkust. Det är bara att byta fena till det man håller på med, vill man åka fort på med en freerace, vill man åka fort och ha lite koll, på med en freemove fena och ha bara så jäkla kul på vattnet. Dom dagar man kommer till kusten när det bygger upp lite vågor och man inte kan gå ut med lilla vågisen så fungerar Cross94/84 utmärkt att leka med. Men en renodlad freeride, NEJ det är det inte. Det är den mest allsidiga bräda jag har surfat med under mina år på vattnet. Den är riktigt kvick under foten reagerar direkt när man trycker till.
    Gillar verkligen det här med Freewave/cross konceptet har gett mig så mycket mera timmar på vattnet utan att behöva göra avkall på surfingen.
    Eftersom brädan gillar plattvatten lika mycket som vågor.
    För mig är det timmarna på vattnet som räknas…..

    Tommy

  • benx

    Medlem
    17 november, 2008 vid 14:37
    Tim.Eriksson;516477 wrote:
    Går gör det nog… Jag kör 7.0 som är max på min 98 men det är inte optimalt! Tror nog att en 6.6 skulle plana lika tidigt och kännas bättre… Vilket även surfmaister bekräftar på posten tidigare..

    Jag skulle siktat på att ta en 7.0 som största segel på en 104 liters freewave. Tror inte du tjänar så mycket på de extra 0.5 m^2 tyvärr…

    Ok, hur tror du man klarar sej på 7,0 som största i Stockholms trakten? Man vill ju samtidigt ha ut så många dagar som möjligt;)

  • nissex3m

    Medlem
    17 november, 2008 vid 17:45

    Länk nedan till freewave test, dock ngt mindre sorter.

    http://www.windsurfingmag.com/article.jsp?ID=52419

    Vill du komma undan hyfsat billigt, kolla med Surfspot om han har kvar ngn Starboard Kombat. Köpte själv en sådan, 97 liter…

  • wytze

    Medlem
    17 november, 2008 vid 22:30

    Tack Niss för länken…Jag har kollad lite på surfspot ock den starboard kombat…jag viste inte att dem hade den också …dem nya är ful tycker jag men den här duger helt okej…Bara lite tyngt med 7 kg…I alla fall en bra ide när man kolla på prisen.

    Exocet cross 94 är säker också en ide “Surfen”. Jag måste vänja mig liten på grafiken då…
    Det sägs att den har en bra “damped” ride. Kan vara bra för min rygg ock anklar :smile:.

    Det låter att Goya one 95 är mer än stor vågbräda…. eller har någon en annan upplevelse?

    Valet blir troligen mellan:
    Fanatic freewave 95
    Starboard kombat 97
    Exocet 94 Cross
    Kanske Goya One 95

  • mes

    Medlem
    17 november, 2008 vid 22:54

    @Wytze 516616 wrote:

    Tack Niss för länken…Jag har kollad lite på surfspot ock den starboard kombat…jag viste inte att dem hade den också …dem nya är ful tycker jag men den här duger helt okej…Bara lite tyngt med 7 kg…I alla fall en bra ide när man kolla på prisen.

    Exocet cross 94 är säker också en ide “Surfen”. Jag måste vänja mig liten på grafiken då…
    Det sägs att den har en bra “damped” ride. Kan vara bra för min rygg ock anklar :smile:.

    Det låter att Goya one 95 är mer än stor vågbräda…. eller har någon en annan upplevelse?

    Valet blir troligen mellan:
    Fanatic freewave 95
    Starboard kombat 97
    Exocet 94 Cross
    Kanske Goya One 95

    Jag testade min Goya One L (95 liter) första gången i lördags på plattvatten/chop och det var skitkul…den vill liksom svänga själv..rapp, lätthoppad, busig i största allmänhet men väldigt kontrollerad. Det känns som om den vill att man ska hitta på bus men uppför sig snällt när du inte gör det. Du blir säkert nöjd med vilken som. Kanske ska du slå till på den som är snyggast! Klart bra urvalskriterium om man inte kan bestämma sig…;)…då blir det alltid Starboard iofs…

  • tim-eriksson

    Medlem
    18 november, 2008 vid 07:21
    Benx;516496 wrote:
    Ok, hur tror du man klarar sej på 7,0 som största i Stockholms trakten? Man vill ju samtidigt ha ut så många dagar som möjligt;)

    Bra!

    Jag väger 77 kg och kör 98 liter och 7.0 som största för det mesta. Har även ett 144 liters bräda att ta fram men den åker oftast fram för att kunna kryssa lättare vid lite vind etc på det spotet där jag surfar. Ekoln Alnäs.

    104 liters och 7.0 blir en bra största kombo som du kommer använda minst 70% av dagarna här uppe på ostkusten!

  • wytze

    Medlem
    18 november, 2008 vid 07:56

    @mes 516617 wrote:

    Jag testade min Goya One L (95 liter) första gången i lördags på plattvatten/chop och det var skitkul…

    Kul att du har testat den och var nöjd…
    Men kan du berätta liten mer?
    Med vad för segel surfade du, hur mycket vind var det och hur tyngt är du? är brädan lätt att koma igång och lätt att behålla hastighet när vinden blir mindre?

  • surfen

    Medlem
    18 november, 2008 vid 08:05

    @Wytze 516616 wrote:

    Exocet cross 94 är säker också en ide “Surfen”. Jag måste vänja mig liten på grafiken då…
    Det sägs att den har en bra “damped” ride. Kan vara bra för min rygg ock anklar :smile:.

    Det låter att Goya one 95 är mer än stor vågbräda…. eller har någon en annan upplevelse?

    Valet blir troligen mellan:
    Fanatic freewave 95
    Starboard kombat 97
    Exocet 94 Cross
    Kanske Goya One 95

    Har själv lite problem med ena knä, läkarna har haft lekstuga med det nu i snart nio år! Sista operationen sågade dom av benet och sa att nu när vi sätter det tillbaka så blir allt bra, inte fan har det blivit det.
    MEN med Exocets häldämpare så får man inte så ont i benen om det är choppigt vatten, det fungerar och är riktigt skönt att ha, låter lite larvigt men är helt OK.
    Så har du problem med knä/rygg tveka inte….
    Men en bra lista har du satt! Fina brädor allihopa

    Glöm inte att ta en koll på F2/Spice och XTC grymt sköna brädor det också, XTC är lite mera åt slalomhållet, men fungera bra med en wave fena om man vill tuta runt i vågorna.

    surfen

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing fanatic freewave 95 eller Goya 95 eller?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.