Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fanatic Skate 110 liter, 2010 och 2011, testat??

  • Fanatic Skate 110 liter, 2010 och 2011, testat??

    Publicerad av klas-tss på 30 juli, 2011 vid 14:22

    Någon som kan skriva lite erfarenheter från Fanatic Skate 110lt. 2010 eller 2011 eftersom det är samma bräda (shape) enligt Fanatic själva, bara lite mer färg på 2011.
    Den har fått väldigt bra betyg för både sina Freestyle egenskaper samt cross-over mot freeride?!
    Har tittat på 100lt också men vill både ha lätt nybörjarfreestyle och kunna glida med mitt 7,2kvm och större fena, kan bli lite svårt på 100lt!?!
    Hur mycket skiljer det sig mellan 100lt och 110lt i känslan, den är 3cm bredare också.

    Borde inte titta på ny bräda, men fick tips om en billig en från 2010 och jag gillar Fanatic.

    dr-masse svarade 12 år, 9 månader sedan 3 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • dr-masse

    Medlem
    30 juli, 2011 vid 22:05

    Hur mycket väger du? Är det under typ 80 så kan du lungt välja 100. Jag har den och måste säga att jag tycker att det är inget annat än en fenomenal bräda. Tveksamt om den tar 7.2, dock (6.7 ser jag inga problem med).

  • klas-tss

    Medlem
    31 juli, 2011 vid 07:18

    Dr Masse, kör du enbart hård freestyle med den eller tycker du den funkar ok som lite freeride också? Använder du orginalfenan i alla lägen eller mixar lite med storlekar?
    Jag väger 80kg plus/minus så det borde räcka med 100lt. Enda fördelen med 110lt skulle vara större segel för glidande men risk att den känns stor, jag anser att allt över 65 cm börjar kännas klumpigt i lite mer vind(10+)/chop. men kommer jag ner i 5,3 väder så åker lilla brädan fram ändå..
    Tack, det är era testade åsikter jag vill åt!

    Sent from my iPhone using Tapatalk

  • lillhagen

    Medlem
    31 juli, 2011 vid 19:38

    Jag kör 100l från 2011 och väger runt 87 kg och tycker den är riktigt bra men med min vikt skulle jag ibland vilja ha en 110l för lättvind men det är lite väl lyxigt… Jag kör 6.0 som störst på den just nu och det funkar fint med orginalfenan. Med mindre segel kör jag en fena på 18 cm. För mig funkar brädan riktigt bra även i hårdvind typ 4.2 och +15 m/s. Det gjorde inte min gamla Chilli 108l… 🙂

    Är det tanken att du ska köra freestyle eller freeride med brädan? Vad är det för bräda du byter till om du byter till mindre redan vid 5.3??

  • klas-tss

    Medlem
    31 juli, 2011 vid 20:18

    Tack Lillhagen! Låter bra att den fungerar även i hårdare vind, så länge det inte blir för mycket vågor/chop så kommer den vara mitt val.
    Jag har bestämt mig för att jag ska börja lära mig freestyle och då underlättar det förhoppningsvis med 10 extra liter. så syftet är freestyle.
    Men medan jag lär mig det så blir det en del lättvindsbrännande fram och tillbaka så det är därför jag har fastnat för Skate då den har bra betyg som allround och experimentera med att flytta framstropparna till yttre läget.
    Kul att du anser den fungera med hårdare vind också. När det kommer ner mot 5,3 väder så börjar det bli vågor på några av ställena som jag surfar och då åker min Fanatic Freewave 86lt fram, oslagbar! Men 5,3 är ju också perfekt freestyle storlek så det passar bra på plattvatten områden som Lundåkra..
    Jag har bestämt mig, ringer och tar den. Han råkar ha 110lt så det blir så!
    Tack för tipsen.

  • dr-masse

    Medlem
    2 augusti, 2011 vid 10:37

    Jag kör basic freestyle, eftersom det är det jag klarar av… och så blir det en del freeride, vilket skate:n klarar fin-fint!

    110 ger dig mer marginal i lättvind, men så fort det är under typ 6.0 så tror jag att 100 kommer att vara roligare. Är själv väldigt nöjd med brädan, den känns oerhört allround och jag skulle inte tveka en sekund att ta ut den för lite allmänt kul segling även i vågor. Seglar med orginalfenan, funderar på att komplettera med en mindre (18-20) för freestyle och en vågfena…

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fanatic Skate 110 liter, 2010 och 2011, testat??

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.