Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fenfunderingar

  • Fenfunderingar

    Publicerad av maverick på 26 augusti, 2002 vid 11:23

    Jag har ägnat helgen åt att reparera mina stackars fenor, eftersom vinden fortfarande håller sig undan. Jag började fundera på vilken fena jag brukar använda vid vilka förhållanden, och kom fram till att jag nog tar första bästa när det väl blåser.

    Jag har ju läst teorierna om mindre fena vid mer vind osv, men hur liten är en liten fena?

    Kort och gott vill jag ha hjälp att välja bland mina fenor.

    De tre fenor jag tänker på är alla Persson&Aagessen vågfenor från slutet på 90-talet:
    Onshore air 21,5 cm
    Extreme 🙂 air 23,5 cm
    Onshore 26 cm.

    Jag väger 85 kg.
    Fenorna använder jag på min seatrend ATV -97 260cm 80l.
    Segelstorlekar 4.7 och 5.6.
    Jag seglar på Torö när det går, annars Fituna, Björkvik och såna ställen.

    Tacksam för svar, teorier eller funderingar!

    ola-h svarade 21 år, 8 månader sedan 2 Medlemmar · 1 Svar
  • 1 Svar
  • ola-h

    Medlem
    27 augusti, 2002 vid 07:12

    Hur stor en fena känns och hur mycket lyftkraft den levererar beror väldigt mycket på profilen, formen och styvheten, förutom storleken. Jag har inte suerkoll på just dina fenor, men om jag minns rätt är alla relativt styva. I praktiken gör det att de känns lite större och tar bättre höjd etc, men också kan bli mer instabila vid snabba riktningsförändringar. Moderna vågfenor är nästan alltid ganska mjuka. Onshorefenorna är också mjuka, men inte lika högt upp på fenan utan endast i toppen.

    Hur som helst, jag kör fenor ned till 19cm och upp till 22 på mina vågbrädor och redan det spektrat ger väldigt stora skillnader i seglingsegenskaper.

    För dig tycker jag det bästa är att försöka testa 21.5:an så mycket som möjligt. I onshore med stora seglet på Torö kan kanske 23.5:an vara bättre. 26an skulle jag reservera till plattvattenskörning i lättvind.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fenfunderingar

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.