• Fenkrasch!

    Publicerad av booman på 1 juni, 2007 vid 19:59

    Tjena!
    Skulle ut o testköra min “nya” bräda idag. (Fanatic x-ray 160 -04, L:270, B:78)
    Hade en Maui G10 freeride 50cm fena (Powerbox)och lyckades pricka den enda sten som fanns i viken och KNÄCK! så var den borta. Surt…:mad2: Men den stund jag hann köra kändes brädan kanon för mig, (återfallssurfare 85kg). Planade som ingenting och tom 7,0 kändes överriggat i vissa byar. Men min fråga är nu:
    Finns dessa fenor att få tag på någonstans, eller har någon nån rekommendation av andra fenor? Har ett NP V8 7,0 och ett NP Spirit 8,5 som jag kör med. Behöver jag 50 cm och/eller mindre fena/or?
    Har kollat på surfspot.se Tekknosport och Skidsport i Bromma, G-sport-fenor…

    Tacksam för tips

    Bosse

    rasmus_w svarade 16 år, 11 månader sedan 7 Medlemmar · 15 Svar
  • 15 Svar
  • oscar

    Medlem
    2 juni, 2007 vid 07:13

    Skulle satsa på ca 42 cm till 8.5.

  • booman

    Medlem
    2 juni, 2007 vid 08:19

    @Oscar 387872 wrote:

    Skulle satsa på ca 42 cm till 8.5.

    Thank you! Jag tror inte heller att det behövs en så lång fena, så det lutar nog åt nåt mindre ‘n 50cm…

    //Bosse

  • supasonic

    Medlem
    2 juni, 2007 vid 15:31

    Jag skulle inte gå under 42… Kör 52, 48 och 42 på min SB Go med samma volym och med 9.0 och 7.5. Tycker inte att 42 pallar ens 7.5an, skulle i alla fall aldrig köra mindre. Brukar faktiskt köra 52 med 7.5 också om jag skall höjda något, annars 48 vilket är en påtaglig skillnad. Med 8.5 skulle jag köra 50 eller mer för att få tidig planing, vilket är enda anledningen att ha ett 8,5…?

    .s

  • booman

    Medlem
    2 juni, 2007 vid 18:20

    @Supasonic 387923 wrote:

    Jag skulle inte gå under 42… Kör 52, 48 och 42 på min SB Go med samma volym och med 9.0 och 7.5. Tycker inte att 42 pallar ens 7.5an, skulle i alla fall aldrig köra mindre. Brukar faktiskt köra 52 med 7.5 också om jag skall höjda något, annars 48 vilket är en påtaglig skillnad. Med 8.5 skulle jag köra 50 eller mer för att få tidig planing, vilket är enda anledningen att ha ett 8,5…?

    .s

    Ok, nu fick man ju nånting att fundera på, tack…
    Ringde skidsport i Bromma och de hade slut på G-sportfenorna, men hade precis fått in Tekknosport och den längsta av dessa var 46cm. Men hade en bredare bas, så den skulle nog funka trodde de. Vad säger ni? Vet ej vilken modell det var, men en freeride var det i alla fall… Ska ner till dem på tisdag, man vill ju komma igång igen så snart som möjligt…:cool2:

    //Bosse

  • booman

    Medlem
    3 juni, 2007 vid 20:53

    @BooMan 387798 wrote:

    Tjena!
    Skulle ut o testköra min “nya” bräda idag. (Fanatic x-ray 160 -04, L:270, B:78)
    Hade en Maui G10 freeride 50cm fena (Powerbox)och lyckades pricka den enda sten som fanns i viken och KNÄCK! så var den borta. Surt…:mad2: Men den stund jag hann köra kändes brädan kanon för mig, (återfallssurfare 85kg). Planade som ingenting och tom 7,0 kändes överriggat i vissa byar. Men min fråga är nu:
    Finns dessa fenor att få tag på någonstans, eller har någon nån rekommendation av andra fenor? Har ett NP V8 7,0 och ett NP Spirit 8,5 som jag kör med. Behöver jag 50 cm och/eller mindre fena/or?
    Har kollat på surfspot.se Tekknosport och Skidsport i Bromma, G-sport-fenor…

    Tacksam för tips

    Bosse

    Måste berätta! Var ute idag i samma vik o “cruisade” i deplacementsfart och bara myste i det fina vädret med den andra brädan… Gissa vad jag hittade på botten, Fenan! Hel o ren, bara skruven som tappat huve’t! så nu är problemet ur världen för denna gång! Tack alla för input i frågan…

    Mvh

    //Bosse:laugh:

  • rasmus_w

    Medlem
    3 juni, 2007 vid 21:01

    @BooMan 388132 wrote:

    Måste berätta! Var ute idag i samma vik o “cruisade” i deplacementsfart och bara myste i det fina vädret med den andra brädan… Gissa vad jag hittade på botten, Fenan! Hel o ren, bara skruven som tappat huve’t! så nu är problemet ur världen för denna gång! Tack alla för input i frågan…

    Det är så bra när boxen är dimensionerad så skruven är den svagaste länken. Annat var det när brädorna gick rätt av just framför fenboxen när man seglade på en sten…

  • booman

    Medlem
    3 juni, 2007 vid 21:41

    @Rasmus_W 388140 wrote:

    Det är så bra när boxen är dimensionerad så skruven är den svagaste länken. Annat var det när brädorna gick rätt av just framför fenboxen när man seglade på en sten…

    Där sa du nåt Rasmus! Hur är det med skruven? Kan man ta en vanlig rostfri M6:a och använda, eller ska man ha speciell fenskruv? som har den speciella “svagheten”?

    Undrar

    //Bosse

  • rasmus_w

    Medlem
    3 juni, 2007 vid 22:57

    Vad jag vet är det vanlig skruv. Det är inte skruven som är klen, det är bräda, box och fena som är starkare.

  • nlc

    Medlem
    4 juni, 2007 vid 05:03

    Här kommer en annan aspekt in i bilden och det är ju fenans färg. De flesta tillverkare (och kanske surfare oxå) tycker att svart det är en cool färg, men gör det satans så svårt att hitta fenan efteråt. Nej fram för mer roliga färger, rött, gult och orange ! 😉

    Bosse, titta noga i fenans bakkant upp mot boxhuvudet för att kontrollera att fenan inte fått några sprickor. Annars kan ganska lätt gissa var den kommer gå av vid nästa bottenkontakt.

  • booman

    Medlem
    4 juni, 2007 vid 07:04

    @NLC 388170 wrote:

    Här kommer en annan aspekt in i bilden och det är ju fenans färg. De flesta tillverkare (och kanske surfare oxå) tycker att svart det är en cool färg, men gör det satans så svårt att hitta fenan efteråt. Nej fram för mer roliga färger, rött, gult och orange ! 😉

    Bosse, titta noga i fenans bakkant upp mot boxhuvudet för att kontrollera att fenan inte fått några sprickor. Annars kan ganska lätt gissa var den kommer gå av vid nästa bottenkontakt.

    Tack för input Marcus o “NLC”!
    NLC, Håller fullständigt med dig om färgerna, det var väl tack vare dessa som jag hittade min, “lyste” nästan på botten i solskenet.(Se bild) Det verkar inte vara några sprickor i den…:cool2:

    //Bosse

  • markus-o

    Medlem
    4 juni, 2007 vid 07:35

    Gott flax faktiskt!

  • nlc

    Medlem
    4 juni, 2007 vid 07:45

    Nee, den ser fortfarande fin ut, ser inte ens märket efter stenen. Till skillnad från den svarta fenan jag selgade av i höstas och sen hittade efter en kvarts trampande på botten.

  • stinger

    Medlem
    4 juni, 2007 vid 09:14

    @BooMan 388156 wrote:

    vanlig rostfri M6:a och använda, eller ska man ha speciell fenskruv? som har den speciella “svagheten”?

    Undrar

    //Bosse

    Jag köpte A4 (=”syrafast”) M6x80 + bricka på Jula när jag behövde en längre skruv när jag bytte bräda. Bara att kapa i önskad längd. Tror jag kapade till 56 mm men det är ju brädberoende…

    Se även http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=49210

  • booman

    Medlem
    4 juni, 2007 vid 09:39

    @stinger 388235 wrote:

    Jag köpte A4 (=”syrafast”) M6x80 + bricka på Jula när jag behövde en längre skruv när jag bytte bräda. Bara att kapa i önskad längd. Tror jag kapade till 56 mm men det är ju brädberoende…

    Se även http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=49210

    Tackar, ska fixa enl ditt inlägg…

    //Bosse

  • rasmus_w

    Medlem
    4 juni, 2007 vid 12:40

    @BooMan 388186 wrote:

    Tack för input Marcus o “NLC”!
    NLC, Håller fullständigt med dig om färgerna, det var väl tack vare dessa som jag hittade min, “lyste” nästan på botten i solskenet.(Se bild) Det verkar inte vara några sprickor i den…:cool2:

    //Bosse

    G10-fena och allt. Det är det där som är så jäkla bra med G10. Visst, det är lite för mjukt för de allra största fenorna men det är fan nästintill oförstörbart. Det är mer än en gång jag har tjongat in i stenar med G10-fenor utan att fenan fått en skråma… Okej, den klarar sig inte helskinnad varje gång, men med andra fenmaterial brukar i stort sett varje stenkontakt lämna ett jack i fenan.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.