• Publicerad av hugoh på 7 maj, 2005 vid 19:41

    Hej,

    Jag undrar om det är någon som känner till något bra surfställe (helst vindsurfing) på Fidji? Någon kanske kan föreslå något trevligt ställe att bo på?

    Tacksam för alla svar och erfarenheter…
    MVH
    Hugo

    bonasurf svarade 19 år sedan 6 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • rasmus_w

    Medlem
    7 maj, 2005 vid 20:09

    Surfställe: Namotu. En våg i världsklass bryter på revet, och innanför ser det ut som plattvatten.

    Själv tillbringade jag en vecka på Beachcomber Island för några år sen. Inte mycket till surf, men en ö man ska besöka om man nånsin får möjlighet. Boka Bure 1 eller 2 för boendet så får du nöjet att bo i en söderhavshydda direkt på stranden.

    Edit: Det är Mike Waltze som äger hotellet på Namotu, bara en sån sak!

  • slim_jim

    Medlem
    7 maj, 2005 vid 20:36

    Hej !

    När jag var på Fiji (8 år sedan) så bodde vi på ett litet surfar ställe som hette Club Masa vid Sigatoka River Mouth. Ett riktigt budgetställe, men med skön atmosfär, vet dock inte om det finns kvar (han som drev stället var en pårökt beachbum och hans farsa från “California”. Bifogar lite text jag hittade på nätet…

    Windsurfing is excellent in Fiji, particularly at the Sigatoka River mouth. It is easily the windiest place in the islands–the south East Tradewinds come funneling down the coast and are accelerated by the thermal effect from the sand dunes which are heated like an inferno during the day. In the windy season (April – November) it blows a steady 20 knots average most days. However it can be windy outside of those months too. In January 1996 one avid windsurfer was able to sail his waveboard 21 days in a row there. High tide is probably best for sailing here because at low tide the sand bars are exposed making it more powerful and dangerous. However for experienced sailors this makes for smoother conditions as the reef to the east of the river entrance acts as a wave break at low tide.

    To find the turnoff for the east bank of the river mouth drive 5 minutes east of Sigatoka town. Look for a small shop on the side of the road with a Benson and Hedges sign. Turn down this gravel road and follow it for a kilometer straight to the river mouth. Remember to lock your valuables out of sight if leaving the car alone. The turnoff for the west side of the river mouth is the same as Club Masa for follow the `Club Masa’ sign. It is five minutes west of Sigatoka town and a sign is posted as the Club Masa/Sand dunes turnoff. Sigatoka River mouth is a virtually unvisited spot and you would be lucky to find another soul out there on a windy day.

    Namotu also has good windsurfing but does not have the wind velocity of Sigatoka nor the consistency because it lies in the wind shadow of Viti Levu. The favored break is Namotu Lefts for wavesailing.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    7 maj, 2005 vid 23:35

    Nej tyvärr… Aldrig varit där.

  • bonasurf

    Medlem
    9 maj, 2005 vid 06:48

    Vi hittade världens smultonställe när vi var där. Nananu i ra. Tyvärr inga vågor men allt man kan önska sig utav paradisö och extremt pålitligt vind. Seglade 5.0 vid samma tid varje dag i 2 veckor.
    Kolla kartan. Ligger ovanför viti levus nordspets.
    http://www.wiqvist.com/Webb/jordrunt/nana.htm

    Det är bara att fixa en ride upp till norra spetsen av viti levu och ta båten över. Det fanns ett billigt backpackers hostel precis nere på södra delen av ön. Men det är helt BYO vad gäller surf. Det finns ingenting där mer än några bungalows och en fantastiskt fin strand.
    För vågor hade jag letat vidare.

  • johan-g

    Medlem
    9 maj, 2005 vid 15:45

    Ska du vågsurfa är de bästa vågorna vid Mamanuca öarna, finns många ställen med bra vågor och riktigt fina bryt. Kan dock vara riktigt dyrt på en del ställen att ta sig ut till reven med båt osv. När jag var där köpte jag ett “båtpass” som gör att du kan resa mellan öarna och kolla runt lite.

  • hugoh

    Medlem
    9 maj, 2005 vid 16:55

    Tack för alla trevliga svar.

    Beachcomber island är det ställe kilroy vill servera. Fick dock uppfattningen att surfingen skulle vara något begränsad om någon alls precis som du säger. Ska titta lite närmare på Namotu och även Nananu i ra. Kanske ska jag ordna ett båtpass och testa lite olika öar. Hur mycket måste man ordna innan man anländer? Vet ni om man måste boka dessa ställen eller kan man bara dyka upp? Reser ensam så jag behöver inte ta hänsyn till någon annan än mig själv.

    MVH Hugo

  • rasmus_w

    Medlem
    9 maj, 2005 vid 17:02

    Det beror väl på. Det finns bara en Bure nummer 1, vill man bo där ska man boka i god tid. Samtidigt hade beachcomber nån slags logementsliknande inkvartering som i stort sett bara innebar att man hade en brits att ligga på (bland över 100 pers) och tak över huvudet, där behöver man nog inte boka.

    Jag kan tänka mig att det är så på de flesta ställen, billiga backpackerboenden behöver inte bokas, vill man ha mer, måste man det.

  • johan-g

    Medlem
    9 maj, 2005 vid 17:29

    Jag bokade inget innan jag kom dit. Beror lite på hur länge du ska vara där också,jag stannade på fastlandet ett par dagar innan jag åkte ut till öarna. Vi fick en Bure på alla öar och bokade när vi kom till Fiji. Var iofs fullt på en ö som vi hade planerat att åka till så det kan ju vara bra att boka i förväg om det är något speciellt ställe man absolut vill till. Men Fiji är riktigt grymt var man än åker

  • bonasurf

    Medlem
    9 maj, 2005 vid 21:16

    Vi fixade allt på plats var inga problem alls. Men det var oerhört ostrukturerat och resebolagen snuvar en allt vad de kan. gnidna indier som genom kolonialväldets prägel gör allt för att försöka klättra upp en klass. Men betala inget i förväg så ordnar det sig. Som backpacker är beachcomber ett måste. MAssor av kul folk och semesterromans ganska garanterad men som surfö tror jag inte. Vill ni ha lugn och ro och världens vackraste ö så ta Nananu i ra. Tror att en del Nya zeeländare ordnat windsurfinggruppresor dit kolla på nätet, de kanske ger mer info. de bodde nog på resorten som fanns lite längre norrom stranden.

  • hugoh

    Medlem
    11 maj, 2005 vid 09:10

    Ännu en gång…tack för alla svar…:-) (Värsta resebolaget här med all sammanlagd erfarenhet)

    Resplanen får bli att jag åker ut till beachcomber och slår läger där första natten. Pratar runt och bstämmer om jag tar mig till Namotu eller Nananu i ra.

    MVH Hugo

  • bonasurf

    Medlem
    11 maj, 2005 vid 09:29

    Ha det så kul och passa dig för Peni’s travel. Ja han hette Peni. Han kunde fixa riktigt bra resor upp till djungeln vilket verkligen var en upplevelse. Gör gärna det men lita inte på vad mer han bokar och betala inte mer i förväg än deras djungelresa.
    Bula!!!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.