Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Fintrim i full planing

  • carl-r

    Medlem
    13 juli, 2009 vid 18:05
    benke.;559062 wrote:
    Sen om man måste kompensera med olika sorts tryck eller nåt så har man fel på trimningen av utrustningen, och förbrukar onödig energi.

    Ska jag tolka det som 50-50 vikt på fötterna, avslappnat och se glad ut?

    Jag tror mitt trim är helt ok, bara att jag inte är bekväm med fart och chop i kombination ännu. Jag slutade att kalla mig för nybörjare i slutet av förra året, men det betyder inte att jag ser mig som särskilt erfaren nu. Jag vill med mina frågor kolla av så att jag tränar in rätt beteende typ, så att man inte lägger sig till med olater och tror att det är det rätta för att det funkar med just den aktuella setupen. Jag var skidlärare en gång i tiden och gillar att diskutera teknikdetaljer in absurdum. Jag är rätt övertygad om att det är tekniken som skiljer i fart mellan de flesta som tävlar.

  • carl-r

    Medlem
    13 juli, 2009 vid 18:18
    nouse;559017 wrote:
    Dunken o Dave ger lite tips här
    http://www.boardseekermag.com/special_features/speed/speed_015.htm
    Lite roligt dom har lite olika ideer men så skiljer det lite i vikt oxå :).
    Ett annat bra tips e o segla med folk som e snabbare.Ger mkt o få lite tips o ideer på plats.

    Inte dum alls den där intervjun.
    Särskilt detta tyckte jag var tänkvärt:
    If you are pulling the sail over you, then lower the boom. I adjust my boom around 10cm’s. If the conditions are perfect then it is at chest height when on the beach. Generally in light winds move the boom up, and in strong winds move it down.

    Och:
    BOARD TRIM: On a beam reach, the pressure on both feet should be equal. The more upwind you go the more you move your pressure to your back foot. The more off the wind the more pressure on your front foot. Sheet in hard and remember to close the gap, it is VERY important. Your sail needs to be locked down and not moving, which is why the boom height is important. You should read the way in front of you and go for the fastest path, often steering slightly to keep the board on a downhill course if it is choppy. Angulate at the waist to bring the board over chop.

  • nouse

    Medlem
    13 juli, 2009 vid 19:51

    Ja står lite bra tips där.gäller o få till det i praktiken oxå :).vissa dar går det åt skogen hur man än gör.

    http://www.windsurf.me.uk/articles/misc-articles/34-speed.html

    lite trim tips längre ner på sidan.

  • carl-r

    Medlem
    15 juli, 2009 vid 13:11

    Här var en artikel till om att åka fort. Jag tolkar den som att han vill att all vikt skall vara på fenan och ingen annan stans.
    http://www.iwavesolutions.com/lefebvre/Windsurfing/Articles/need4speed.html

    Men hur går det ihop med Finians tankar om att vara lätt på bakfoten? Nånstans måste ju trycket vara…

  • joth

    Medlem
    15 juli, 2009 vid 14:17

    Har inte läst alla artiklar och är ingen seriös speedare men att åka fort i chop är aldrig lätt. Att inte stirra sig blind på choppet närmast brädan kan vara en ide för att låta brädan göra sitt jobb. Höj blicken och studera istället choppet en bit bort. Fungerar rätt bra för mig för åtminstånne. En modern slalombräda drar rakt över mindre chop. Är det meterhögt så skall man nog ta det lite lugnare.

    Sedan är det bara att nöta. Jag har med min slalom på 87l och 6.5kvm freerace rigg lärt mig hantera kanske 4m/s mer vind och mer överrigade förhållanden det senaste året. Man får tips av andra, man lär av misstag och man lär sig hur brädan, fenan och seglet fungerar på vattnet. Teori låter fint och enkelt men praktik är ett måste.

    Tryck på fenan skall nog snarare vara jämt än tokmycket. Om man rör sig mycket för att parera etc så ändrar man trycket på fenan och det brukar inte vara bra. Vissa fenor/brädor kräver mer tryck än andra så som sagt ut o öva.

    Detta är mina iaktagelser och du får säkert lika många andra olika som det finns surfare…

  • surfan

    Medlem
    15 juli, 2009 vid 17:08
    Carl R;559340 wrote:
    Här var en artikel till om att åka fort. Jag tolkar den som att han vill att all vikt skall vara på fenan och ingen annan stans.
    http://www.iwavesolutions.com/lefebvre/Windsurfing/Articles/need4speed.html

    Men hur går det ihop med Finians tankar om att vara lätt på bakfoten? Nånstans måste ju trycket vara…

    Sluta och fundera så mycket ut och segla bara, det är timmarna på
    vattnet som gör den stora skilnaden och alla har olika stil så du kommer snart på det som funkar bäst för dej! 😉

  • carl-r

    Medlem
    15 juli, 2009 vid 17:57
    surfan;559379 wrote:
    Sluta och fundera så mycket ut och segla bara, det är timmarna på
    vattnet som gör den stora skilnaden och alla har olika stil så du kommer snart på det som funkar bäst för dej! 😉

    Men jag är ju på vattnet så fort det blåser! 🙂
    Alla har olika stil ja, men det måste ju finnas mer och mindre lyckade stilar. Annars skulle alla vara mycket snabbare. På samma sätt så tror jag inte att det bara är att känna efter lite och köra, för jag tror att man kan mycket väl göra saker fel och ändå tycka själv att det känns bra.
    Som t ex ha för mycket vikt på framfoten och inte få upp/loss brädan ur vattnet. Om det jag har läst mig till nyss stämmer, så innebär det ju att jag har massor med fart att tjäna på att försöka avlasta framfoten. Jag har hittils bara tänkt att det verkar vettigt att ha 50-50 vikt på fötterna.

    Men det kanske är så att antingen så bryr sig de flesta windsurfarna inte sig så mycket om teknik utan bara kör lite som det känns bra, eller så vill man inte avslöja hur man får upp farten den sista biten. Eller så kanske det finns en osäkerhet och ingen vill avslöja att man inte riktigt vet trots att det går skitfort.
    Jag vet att jag tycker om att förstå varför det funkar si eller så iaf. 🙂

    Av det jag har läst på nu under veckan så har jag dessutom lärt mig massor om varför det segel och fen-trim som jag länge har applicerat fungerar som det gör. Bara en sån sak!

  • carl-r

    Medlem
    15 juli, 2009 vid 18:08
    joth;559349 wrote:
    Har inte läst alla artiklar och är ingen seriös speedare men att åka fort i chop är aldrig lätt. Att inte stirra sig blind på choppet närmast brädan kan vara en ide för att låta brädan göra sitt jobb. Höj blicken och studera istället choppet en bit bort. Fungerar rätt bra för mig för åtminstånne. En modern slalombräda drar rakt över mindre chop. Är det meterhögt så skall man nog ta det lite lugnare.

    Det är nog en god ide att försöka sikta lite längre bort bara. Den ska jag ta till mig direkt.

    joth;559349 wrote:
    Teori låter fint och enkelt men praktik är ett måste.

    När jag surfar brukar det vara ungefär så att de första 10 minutrarna som man planar så känns det “o fi fan va ballt det här är woaaaaaaa”, men sen går det över å då står man där och grunnar på hur man skulle kunna få ekipaget att gå lite lugnare, lite mer avslappnat och lite tryggare över choppet.
    Och då inser jag ganska fort att jag vet lite för lite om vad som är just rätt teknik. Visst, man testar lite olika saker, men när man inte vet vad som är målet så blir bara nån slags balans det man är ute efter.

    Som en jämförelse, en skidåkare i utförsbacken som aldrig fått nån coachning och som åker i lätta backar med bakvikt och är nöjd med det… Hur mycket hjälper ytterligare en vecka semester? 😉

    joth;559349 wrote:
    Tryck på fenan skall nog snarare vara jämt än tokmycket. Om man rör sig mycket för att parera etc så ändrar man trycket på fenan och det brukar inte vara bra.

    Hmm, men samtidigt så ändras väl trycket mycket vid landningen om man bara står eller? Fast det är klart, när man tittar på vissa så är det som att rumpan är still på en nivå och brädan med fötterna går upp och ner. Det kanske är det du är inne på?

  • joth

    Medlem
    16 juli, 2009 vid 13:04

    Lite åt det hållet när det gäller fentryck. Man har seglet och stancen fixerad. Små rörelser.

    Alltid svårt det här. De flesta i Sverige eliten har seglat sedan 80 talet och har blivit grymt snabba. Men det har tagit massor av timmar på vattnet. Tror inte det finns genvägar. Ett väldigt bra tips är att prata med de gamla rävarna på stranden. Be dom kolla hur du seglar, riggar etc… De är snällare än de ser ut att vara 😉

    Har själv hållt på från och till sedan 84. Och man har hur mycket att förbättra som helst.

  • carl-r

    Medlem
    16 juli, 2009 vid 17:02

    Lyckades komma ut idag och fick ett gäng aha-upplevelser ihop med det jag har läst mig till här i tråden. Stort tack alla!

    För det första ska bakstropparna flyttas bak, de står nästan längst fram idag och jag har inte ifrågasatt det tidigare. Idag har jag insett att de måste utan tvekan bak.

    För det andra så märkte jag att när jag drog uppåt med framfoten så kändes det som att fenan växte minst 5 cm. Jag kryssade fint och kunde slöra utan problem, men när jag lyfte framfoten så började hela brädan åla sig och vek av åt lä. Det verkar som att jag har en anledning att gå ner i fenstorlek med andra ord.

    Jag har lyckats att slappna av i händerna, inte vet jag hur, men det funkade bara.

    Till sist så körde jag jämnt med alla gubbar på stranden idag, men det var väl kanske ingen större bedrift. Det som kändes bra var att jag hade ett hum om hur jag kunde justera lite för att få det att gå fortare.

    🙂

  • carl-r

    Medlem
    16 juli, 2009 vid 17:04
    joth;559568 wrote:
    Ett väldigt bra tips är att prata med de gamla rävarna på stranden. Be dom kolla hur du seglar, riggar etc… De är snällare än de ser ut att vara 😉

    Alltid joth, alltid. 🙂

  • benke-2

    Medlem
    16 juli, 2009 vid 17:18

    det är lugnt, behöver ju inte vara på stranden:kändes ju redan i måndags att du ska flytta bak mastfot å stroppar så att du minskar våta ytan och att fenan är för stor.

  • nouse

    Medlem
    16 juli, 2009 vid 17:38

    Skaplig prognos för kommande dagarna pallra dig upp till vacum om det brallar i från väst.så e det skapligt platt o fint ,bra o testa olika trim hit o dit.Om du orkar flytta grejerna från containern dvs. :).
    o så kan du få en trevlig pratsund med Benke på kuppen o vips har du ett avg över 30knop.

    Snokade lite på albauta snutten i chop.midjesele verkar najs i chop..

  • carl-r

    Medlem
    16 juli, 2009 vid 17:42

    Tror du inte jag ska hålla på och fylla år och ha mig när det väl blåser? Och vore det inte nog så fyller också tjejens pappa år med. Jag lovar dyrt och heligt att jag ska ta mig till vacuum innan sommaren är över + moms.

  • carl-r

    Medlem
    16 juli, 2009 vid 17:44
    benke.;559604 wrote:
    det är lugnt, behöver ju inte vara på stranden:kändes ju redan i måndags att du ska flytta bak mastfot å stroppar så att du minskar våta ytan och att fenan är för stor.

    Grinig gubbe som jag är så har jag min egen metod. 😉
    Läsa galet och sen fatta när jag är där ute på vattnet och funderar.

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Fintrim i full planing

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.