Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing För kort bomm?

  • För kort bomm?

    Publicerad av benx på 6 september, 2008 vid 10:49

    Nu har ja seglad några månader och skrivit och frågat diverse saker här på forumet:laugh: Jag har alltid fått bra hjälp och har nog löst alla mina problem.. Men en liten fundering kvarstår. Jag har ett hifly x-ride 6,3. På seglet står de att bommen ska va 198 cm. Om ja riggar seglet och har bommen på 198 cm så finns de ca max 1-2 cm kvar till uthalet, om ja inte förlänger bommen så hamnar inte lattorna alls som de ska( antingen bakom eller framför masten, ganska mycke.) Just nu har ja förlängt bommen med 2,5 cm och de har funkat helt ok, men efter att ha tittat på en riggningsguide på youtube med ett x-ride så ser ja att dem har mycket mer uthal än mej. Jag kan inte dra mer nedhal för då blir seglet alldeles för fladdrigt upptill. Hur mycke kan ja förlänga bommen? tror att 5 cm skulle vara toppen, men e de risk at riggen blir svår seglad åt andra hållet då? Hur känner ja om ja har för lång bomm?:tongue: Är de vanligt att man får ändra måtten som står på seglet?

    Tack på förhand för alla andra frågor som ja kommer fråga 🙂

    / Eric

    benx svarade 15 år, 8 månader sedan 7 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • carl-r

    Medlem
    6 september, 2008 vid 11:17

    Jag gissar att antingen så är för fladdrigt det rätta, eller så matchar inte masten. Ja det är vanligt att man får använda lite andra mått.

  • ola-h

    Medlem
    6 september, 2008 vid 11:24

    De flesta moderna segel skall vara fladdriga upptill. Prova att dra mer nedhal och se om uthalat sedan beter sig mer normalt. Prova ssedan att segla med seglet och se hur det känns.

    Ett trick för att se hur seglet kommer se ut när det fylls ut rejält med vind är att när seglet ligger riggat på marken be en kompis hålla ned masttoppen mot marken samtidigt som du trycker mastfoten nedåt. Då böjer sig masten i sidled såsom den gör i “verkligheten”. Detta kommer plana ut seglets övre tredjedel och tighta till akterliket något samtidigt som det faller in lite mer buk i seglets mittendel.

    Så, en kort rigg guide som funkar mmed många segel

    1. Dra nedhal tills det är fladder mellan de två översta lattorna och kanske lite under latta två också.
    2. Dra uthal tills du med handkraft kan rotera lattan över bommen. Tryck med handen strax ovanför bommen, ca 40cm in i seglet. Du skall kunna trycka ut en lagom buk men inte så mycket att seglet tar i bommen.

  • lowsahl

    Medlem
    6 september, 2008 vid 11:30

    Ingen expertis på området över huvud taget men fick igår erfara hur stor skillnad det är på för lite och “lagom mkt” nedhal.

    Riggade min 7,5a från typ 01/02 enl spec och fick då en kommentar av en annan surfare som tyckte riggningen såg mysko ut. Tänkte inte mer på det å avfärdade med att grejorna är gamla å masten är kanske inte den rätta….

    Ute på vattnet betedde sig seglet inte alls bra å så hade jag det där med riggningen i bakhuvudet så jag drog åt nerhalet ytterligare en 2-3cm å upplevde ett helt nytt segel mer kontrollerbart och balanserat.

    Efter att ha hört så mkt om nedhalet på surfzone borde jag lyssnat bättre men nu förstår jag….

    Så mitt tips är väl att prova dig fram, du känner skillnad helt säkert!

    Sen så tror jag inte du bör “dra lattorna rätt” med uthalet utan med nedhalet. När masten böjer sig med mkt nedhal rättar lattorna till sig.

  • benx

    Medlem
    6 september, 2008 vid 13:34
    Löwsahl;497325 wrote:
    Ingen expertis på området över huvud taget men fick igår erfara hur stor skillnad det är på för lite och “lagom mkt” nedhal.

    Riggade min 7,5a från typ 01/02 enl spec och fick då en kommentar av en annan surfare som tyckte riggningen såg mysko ut. Tänkte inte mer på det å avfärdade med att grejorna är gamla å masten är kanske inte den rätta….

    Ute på vattnet betedde sig seglet inte alls bra å så hade jag det där med riggningen i bakhuvudet så jag drog åt nerhalet ytterligare en 2-3cm å upplevde ett helt nytt segel mer kontrollerbart och balanserat.

    Efter att ha hört så mkt om nedhalet på surfzone borde jag lyssnat bättre men nu förstår jag….

    Så mitt tips är väl att prova dig fram, du känner skillnad helt säkert!

    Sen så tror jag inte du bör “dra lattorna rätt” med uthalet utan med nedhalet. När masten böjer sig med mkt nedhal rättar lattorna till sig.

    Ok ja ska prova med mer nerhal..men då blir de nog garanterat fladder ner till 3:e lattan, och så måste ja göra mastfoten längre:tongue: men ja får pröva mej fram! Tack än en gång för all hjälp!

  • carl-r

    Medlem
    6 september, 2008 vid 14:50

    @Ola H. 497323 wrote:

    Du skall kunna trycka ut en lagom buk men inte så mycket att seglet tar i bommen.

    ..på de flesta seglen.

  • rasmus_w

    Medlem
    6 september, 2008 vid 15:17

    @Benx 497337 wrote:

    Ok ja ska prova med mer nerhal..men då blir de nog garanterat fladder ner till 3:e lattan, och så måste ja göra mastfoten längre:tongue: men ja får pröva mej fram! Tack än en gång för all hjälp!

    Beroende på vad du har för sorta segel så kan det vara mer fladder än så. Fladder ända ner till bommen är inte ovanligt även om de flesta segel vill ha lite mindre fladder än så.

  • sode

    Medlem
    6 september, 2008 vid 18:24

    På skoj kan du ju mäta hur bra bommarkeringarna stämmer också… min bom av icke nämnt märke blir 4cm kortare än markeringen visar… tog några gånger innan man förstod varför det kändes så j-kla trögt att brottas med seglet… 😐

  • stefanlindmark

    Medlem
    6 september, 2008 vid 22:30
    Benx;497337 wrote:
    Ok ja ska prova med mer nerhal..men då blir de nog garanterat fladder ner till 3:e lattan, och så måste ja göra mastfoten längre:tongue: men ja får pröva mej fram! Tack än en gång för all hjälp!

    Har ett Hifly X-ride 7.2 och det behöver hårt nedhal för att rotera problemfritt, mycket jobbigare att rigga än mitt större 9.3. Att kompensera med uthal fungerar inte bra. Känns som bättre framgång med en sprutt 5-56 på blocken, nedhalstampen 2 varv runt selkroken och ta spjärn med två fötter mot mastfoten.

    Då roterar lattorna bra. Det blir en hel del fladder, men det är ju roligare att seglet ser bra ut fyllt av vind än liggandes på land.

  • benx

    Medlem
    7 september, 2008 vid 08:26
    stefanlindmark;497450 wrote:
    Har ett Hifly X-ride 7.2 och det behöver hårt nedhal för att rotera problemfritt, mycket jobbigare att rigga än mitt större 9.3. Att kompensera med uthal fungerar inte bra. Känns som bättre framgång med en sprutt 5-56 på blocken, nedhalstampen 2 varv runt selkroken och ta spjärn med två fötter mot mastfoten.

    Då roterar lattorna bra. Det blir en hel del fladder, men det är ju roligare att seglet ser bra ut fyllt av vind än liggandes på land.

    De låter som ja iinte ska va så rädd för fladder då 😉 Ska testa å länga mastfoten och köra mer nedhal. Återkommer när de e provat så får ni veta resultat!

    Tack
    /Eric

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing För kort bomm?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.