Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fördomar, kan ni känna igen er?

  • Fördomar, kan ni känna igen er?

    Publicerad av mr-jibe på 15 maj, 2012 vid 20:37

    Håller just nu på med ett skolarbete, närmare bestämt en uppsats om folks fördomar om hela surfkulturen. Det skall vara en lång sådann på cirkus 4 A4-sidor. Uppskattar hjälp med detta, främst i form av olika synvinklar, vad tycker ni att folk har fördomar? Har ni upplevt fördomar mot er själv som surfare och i så fall på vilket sätt? Upplever du/ni att det kan vara skillnad på fordomar från äldre jämtemot yngre, samhällsklass etc?

    Tack på förhand
    Mr.Jibe

    surfslusken svarade 11 år, 11 månader sedan 29 Medlemmar · 50 Svar
  • 50 Svar
  • nachoman

    Medlem
    16 maj, 2012 vid 06:55

    Allvarligt!! Finns det inget bättre att lägga energi på än att skriva en uppsats om detta?

    Kan komma på minst hundra andra teman att skriva uppsatser om som faktiskt kan vara intressanta.

  • sailortrash

    Medlem
    16 maj, 2012 vid 07:06

    folks fördomar om surfare eller surfares fördomar om folk…

    surfing som livsstil blev ju handelsvara tack vare HM för några år sen…alla stadsbor i landet blekte håret, åkte till australien och köpte en Shortboard som de sen aldrig använt i sverige..

    men detta forum borde ju vara det optimala stället för att leta information till din uppsats..du kommer hitta mer än vad du behöver så börja med en bra frågeställning. 4 sidor låter som max 1 fråga/sida..

  • fiskmat

    Medlem
    16 maj, 2012 vid 10:18

    Skriv något om den utsatthet det medför att bära shortsen utanpå våtdtäkten, det är i vart fall den största motsättningen surfare emellan i Sverige. Det finns en starkt konservativ falang i denna fråga!

  • mr-jibe

    Medlem
    16 maj, 2012 vid 12:19
    Nachoman;688831 wrote:
    Allvarligt!! Finns det inget bättre att lägga energi på än att skriva en uppsats om detta?

    Kan komma på minst hundra andra teman att skriva uppsatser om som faktiskt kan vara intressanta.

    Om vi säger såhär, vad tror du själv? Skulle gärna strunta i skolan men det är inget alternativ i mitt fall. Vill du ringa och klaga till min lärare så får du numret här och nu: 08-506 532 41. Tur att du är så duktig att du kan komma på minst hundra ämnen.

    Sailortrash: Syftar du till att det blivit lite av ett mode eller “varumärke” det där med surfing och att vara surfare? Lite av en innegrej/fluga? 😀

  • t_h_s

    Medlem
    16 maj, 2012 vid 12:22

    Alla kitesurfare hatar fåglar. Om de inte skrämmer ihjäl dem med sina kites så smyger de runt i buskarna på natten och trampar sönder fågelägg. Har jag hört på stan…

  • surfslusken

    Medlem
    16 maj, 2012 vid 12:30

    Bara för att jag såg ut som på min avatarbild, bodde i Corralejo, vindsurfade, körde folkabuss, inte duschade så ofta, hade ny chartermuff varje kväll bla..bla osv osv.
    Tog ALLA förgivet att jag även konsumera jazztobak. Vilket jag förövrigt ALDRIG gjort eller kommer göra.

    DÄR har du nog den främsta fördomen “folk” har om alla som surfar och har långt blont hår iaf!

    Skriv om de och säg till din fascist lärare “Stick that in your pipe and smoke it!”

  • nachoman

    Medlem
    16 maj, 2012 vid 13:19
    Mr.Jibe;688870 wrote:
    Om vi säger såhär, vad tror du själv? Skulle gärna strunta i skolan men det är inget alternativ i mitt fall. Vill du ringa och klaga till min lärare så får du numret här och nu: 08-506 532 41. Tur att du är så duktig att du kan komma på minst hundra ämnen.

    På min tid fick vi åtminstone välja ämne själv. Ja, visst är det tur att man är duktig och kan komma på saker. Men inte ens jag hade råkat springa på detta ämne för en uppsats om jag så skulle få flera år att fundera. Du får en guldstjärna av mig.

    Andra minst lika viktiga ämnen:

    1. En empirisk analys av hur jobbigt det är för olika människor att vänta på uppstarten av en BluRay-spelare.

    2. Varför finns inte Harry Potter på riktigt?

    Good luck

  • dr-masse

    Medlem
    16 maj, 2012 vid 13:32

    3. Den sanna bakgrunden till att välja “Polish my nuts and serve me a milkshake!” som sin signatur och sedan skriva en uppsats om fördomar.

    För övrigt tycker jag att shorts utanpå våtdräkten är ett tema med hög potential.

  • mr-jibe

    Medlem
    16 maj, 2012 vid 14:20

    Nachoman: Vi fick välja själva, inte helt fritt utan det skulle passa in inom vissa “ramar”. Jag har ganska dålig fantasi men tyckte det vore intressant att ta reda på vad folk egentligen har för fördomar om surfkulturen och surfare, om de ens har några. Jag utgår från att många har fördomar. Varken BD-spelare eller Harry potter står med på min intresselista 😉 Jag tror det skulle vara intressant med en uppgift om boardshorts utanpå dräkt men iochmed att jag skall använda ganska mycket egna tankar och så, så fann jag det naturligt att välja något som jag ändå har lite kännedom om.

  • m3lk3r

    Medlem
    16 maj, 2012 vid 16:36

    finns knapp fördomar mot surfare här i svärje. nästan alla vet ju att de flesta av oss är ordentliga svenssons som bara utövar ett fritidsintresse, typ som golf.

    det är kul för det är faktiskt sant!!

  • regfellow

    Medlem
    16 maj, 2012 vid 17:51

    Skall ni surfa eller snacka bull?

  • maglu

    Medlem
    16 maj, 2012 vid 18:55

    Skulle väl isf vara
    – är det inte svårt att ta sig tillbaka?
    – du måste ha torrdräkt va!?
    – jo, jag provade själv en gång, rätt kul så förstår dig.
    – men idag blåser det väl för mycket?
    – ja, det blåser ju jämt.

    Inga andra fördomar jag kommer på.

  • surfslusken

    Medlem
    16 maj, 2012 vid 19:01
    Maglu;688912 wrote:
    Skulle väl isf vara
    – är det inte svårt att ta sig tillbaka?
    – du måste ha torrdräkt va!?
    – jo, jag provade själv en gång, rätt kul så förstår dig.
    – men idag blåser det väl för mycket?
    – ja, det blåser ju jämt.

    Inga andra fördomar jag kommer på.

    Du glömde väl den allra vanligaste sen 4-5år tillbaka iaf:

    – gör du de där med sån där drake oxå?

  • maglu

    Medlem
    16 maj, 2012 vid 19:05

    Japp, glömde den… Den kommer alltid med

  • tsss

    Medlem
    16 maj, 2012 vid 20:00

    Det kanske inte var meningen men det blev ju en kul tråd sv detta. Tack för underhållningen, ni som bidragit!
    – slogs ju bara av SvDs notis att Systembolagats kassor hade datahaveri så här dagen före Folknykterhetens dag

Sida 1 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fördomar, kan ni känna igen er?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.