Senaste nytt Forums Vindsurfing Is & Snösurf Förening – samverkan – inköp av utrustning?

  • Förening – samverkan – inköp av utrustning?

    Publicerad av herr-pelegrin på 14 mars, 2013 vid 08:22

    BAKGRUND

    Ett årligt återkommande problem för oss som seglar isbräda är att snö och dålig is förhindrar sportens utövande.

    En tanke med denna tråd är att se om det finns intresse bland oss entusiaster att gemensamt skapa förusättningar för att komma ut på isarna lite oftare.

    NÅGRA IDÉER

    Plogning med fyrhjuling;
    Spola isen med pump;
    Träffas för att diskutera hur vi kan gå vidare;
    Samverka utan att för den skull organisera oss;
    Organisera oss i befintlig windsurfingklubb som Ersta eller Södertörn;
    Gemensamt köpa in utrustning;
    Söka bidrag;
    Satsa på ungdomar;
    Sponsorer;

    Hur går vi vidare?

    vindsokaren svarade 10 år, 4 månader sedan 6 Medlemmar · 18 Svar
  • 18 Svar
  • bicless

    Medlem
    14 mars, 2013 vid 21:40

    Jag är på. Kan som sagt inte vara drivande men är med i föreningen om den bildas och kan ställa upp med lite av varje.

  • stickan

    Medlem
    14 mars, 2013 vid 22:06

    Mycket bra initiativ!

    Nu vet jag inte om du tänker dig en lokal isseglarklubb i Stockholmstrakten eller en mer landstäckande förening.

    Jag har diskuterat mycket med Kitewing-gänget (Lasse W, Alex L, mfl.), både tidigare och under WISSA hur vi ska kunna organisera oss. En bra möjlighet är att ansluta oss till svenska isseglarförbundet. Det går då att bilda en sällskap som ligger under förbundet. Idag finns det ett sällskap för Kitewing, skridskosegling, DN jakt osv.
    http://iof2.idrottonline.se/SvenskaIsseglarforbundet/Isseglingsverksamhet/

    Vi har då alternativet att antingen skapa ett eget sällskap för is/snöbrädor men vi måste då ha en egen styrelse med Ordförande/kassör etc.

    Det andra alternativet är att vi slår oss samman med Kitewing gänget för att slippa onödig administration, nackdelen med detta är att vi då måste dela de ekonomiska medlen som tilldelas de olika sällskapen vilket ut ett ekonomiskt perspektiv är sämre.

    Man kan nämna att Kitewing och Skridskoseglar sällskapet har slagit sig samma för att minska administrationen, “vi” har också fått inviten att slå oss samman med detta sällskap men vi behöver då några ambassadörer som kan föra våran talan samt lägga en del tid på detta.

    Har Tobias B, Mården, Anders B, Claes NK eller andra några ideer att fylla på med?

    En annan fråga är också hur stort intresset är att skapa tävlingar? Själv tycker jag att det är superkul att köra race, speciellt STS och skulle gärna se att vi får till ett till race innan vintern är över!

    När det gäller förutsättningarna att skapa ett sällskap tror jag tävlingstbiten är viktigt för att motivera “skapandet” av detta för isseglarförbundet.

    MVH Stefan

  • bicless

    Medlem
    16 mars, 2013 vid 22:44

    Många kloka ord i det inlägget. Slå samma tror jag kan ge fler fördelar än nackdelar men det vore bra diskutera detta. Vi delar ju en del behov när det gäller isar, plogning etc. Ett möte vore kanske en bra start.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    17 mars, 2013 vid 18:14

    Tack för alla åsikter. Jag har i helgen talat en del med min dotter som varit aktiv i wakeboard och arbetat för Svenska Vattenskidförbundet. Att organisera sig under en redan befintlig klubb kan nog vara den bästa och kanske enda möjliga lösningen. Frånsett detta och var vi än hamnar så kan jag ta på mig att ordna ett första möte senare i vår. Mötet kan då ha som enda tes att brainstorma kring vad vi gemensamt kan göra.

    De som är intresserade att medverka får gärna skicka mig ett mail till min Surfzoneadress där Ni anger Ert namn och Er mailadress (ej Surfzone utan den Ni använder normalt). Lägg gärna till telefonnummer. Därefter kan vi försöka hitta ett lämpligt datum för första mötet. Ni förbinder Er självfallet inte till något mer än att komma med Era åsikter.

  • radius

    Medlem
    20 mars, 2013 vid 06:18

    Tror också sammanslagning kan vara det bästa, frun sitter med i lokala hockeyklubben och det tar otroligt mycket tid att drifta (dålig jämförelse kanske; ). Hur som helst så brukar ofta driften efter en tid koka ner till några få drivna eldsjälar och då är det en klar fördel att slippa så mycket admin och ekonomi som möjligt, för det är ju segla vi vill göra: )

    Uppdat: Stickans ide om det här med tävlingar vore ju bra. Inte helt fel med sparring för att höja sig några snäpp (för oss som nu behöver det: ) samtidigt som det driver på utvecklingen på brädfronten, som också är en otroligt rolig del av sporten.

    Uppdat: Jag tror på Mårdens ide om att fixa is med pump. Borde göra att man kan köra mer centralt eller där vinden finns samtidigt som det blir säkrare åkning än om man som nu hela tiden jagar nyis som bara har några få dagar på nacken. Man får ju inte samma ytor såklart men som ett komplement menar jag.

  • vindsokaren

    Medlem
    21 mars, 2013 vid 10:59

    Tror också på ideen att gå med Kitewingänget.Har haft mycket nytta av dom den här vintern.
    Rapporter,sällskap och race och framför allt att veta var man ska samlas.

  • stickan

    Medlem
    22 mars, 2013 vid 17:02

    När det gäller pump, tror ni inte att det går att låna/hyra detta från brandkåren? Borde ju finnas beredskapslager på såna pumpar som används för att tömma översvämmade källare m.m. Alternativt diesel drivna brandsprutor som borde ha bättre räckvidd så man slipper dra runt på slangen så mycket om man ska spola en större yta.

    Är tanken att “vattna” bort snön är det nog bra att ta upp vattnet så djup som möjligt så vattnet är så varmt som möjligt och kan smälta snön effektivt. Vore jäkligt kul att testa detta redan i vinter så vi kan utvärdera det tills nästa vinter.

  • stickan

    Medlem
    22 mars, 2013 vid 17:20

    Cramo har pumpar för uthyrning, 170-250 kr ink moms/dag + soppa!
    600-1200 liter per minut…då kan man nog spola en ganska stor yta relativt fort om vi inte ska ha bort flera decimeter snö.

    http://www.cramo.se/Web/Apps/Products/ProductGroup.aspx?id=7547&epslanguage=SV

    Vem testar? 🙂

  • marden

    Medlem
    22 mars, 2013 vid 19:30

    Min Lilla erfarenhet är att det måste vara helt rent på snö , minsta lilla gör det omöjligt ..

  • stickan

    Medlem
    22 mars, 2013 vid 21:41

    Fast vi pratar ändå om pumpar som kan trycka upp 100 000 liter på dryga timmen, inte 6 liter per minut 😉
    Kan man blöta igenom snön bra, sen låta den återfrysa något dygn och sen återigen gå på med vatten för att få en slätare yta så är frågan hur resultatet blir.

    Lite tråkigt så här på fredagskvällen i fjällstugan i Lofsdalen så jag räknade lite på snösmältning 🙂

    Enligt wiki så består nysnö av ca 5-15% vatten, vi kan då omvandla detta till is, om vi antar att vi vill smälta bort 50 mm snö motsvarar detta alltså 7,5mm (15%) fruset vatten.

    Värmekapaciteten för fasövergången mellan is och vatten är 334 kilojoule per kg, En joule är alltså en wattsekund. Värmekapaciteten för is är däremot bara 2,1 kJ/kg C, alltså bara 1/160 del så mycket energi som det krävs för att smälta isen.

    Så skillnaden mellan snö som är -1 och – 10 grader tar vi inte hänsyn till. Vi antar också att 1kg is = 1kg vatten = 1 liter. Vi får även anta att isen under inte suger åt sig allt för mycket av energi vilket inte är sant.

    Om vi håller oss till en kvadratmeter för att göra det enkelt att räkna så har vi alltså 100 dm x0,075 dm = 7,5 kg is. Huua det låter mycket, jaja vi får se var vi landar…

    Ok vi behöver alltså 7,5 x 334 kJ = 2505 kJ energi för att smälta denna mängd is (snö).

    Vi antar nu att vi kan få upp vatten som är 4 grader, man får nog ta vattnet ett antal meter ner under isen. Vatten har en värmekapacitet på 4,2 kJ/kg C, detta betyder att energimängden i vattnet vi får upp innehåller 4x 4,2 = 16,8 kJ/kg

    Då ska vi se…
    2505/16,8 = 149 kg vatten per kvadratmeter för att smälta 5 cm snö, ajdå, det här bådar inte gott :/

    Om vi då ska spola rent en yta som är 100×100 meter behöver vi alltså få upp 1 490 000 liter, pumpen pumpar alltså 1200liter per minut. Det tar då alltså 1241 minuter eller ca 20 timmar att spola rent isen.

    Dock lär man borra ett antal hål båda för att pumpa upp vattnet men också så vattnet kan rinna tillbaka, vi ska inte ha simtävling på isen. Man kanske då kan anta att mycket av snön faktiskt följer med vattnet utan att behöva smälta.

    Så kontentan är ju, hur mycket tid skulle det ta att ploga denna yta med en liten 4-hjuling kontra spola rent med vatten. Sen som sagt så kanske men inte behöver smälta bort all snö utan bara blöta igenom den helt och hållet för att sedan låta den återfrysa vilket verkar mer rimligt 

    Oj orka ni läsa ändå hit 🙂
    Over and out!

  • herr-pelegrin

    Medlem
    24 mars, 2013 vid 10:50

    Stickan – den naturveteskapliga utläggningen vågar nog ingen ge sig på att frågasätta eller utveckla! Hoppas vi någon ger sig på att testa med en rejäl pump.

    Vad gäller första mötet så kommer det att bli av. Jag stämmer av lite tider när det passar.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    26 april, 2013 vid 08:16

    SAMVERKANSGRUPPEN höll ett första möte 130425, bl a med syfte att skapa förutsättningar för mer tid på bra is nästa säsong. Jag får tacka för god uppslutning och stort engagemang. Vi kom en bra bit på väg och nästa steg blir att se var vi organisatoriskt bör höra hemma. I och med att vi är ute i relativt god tid så bör det finnas möjligheter att vi når fram till ett förslag innan isarna lagt sig vintern 2014. Vi hoppas på plogad och eventuellt spolad bana med informella slalom- och speedtävlingar. Samtidigt bör vi försöka hjälpas åt att bredda sporten. Siktet bör då kanske riktas mot etablerade windsurfare och ungdomar.

  • bicless

    Medlem
    26 april, 2013 vid 23:31

    Ser fram emot nästa säsong och hoppas det kan blir ännu bättre än i år. Det som känns lite udda nu är att planera issurf när hjärnan ställer om till flytande vatten.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    9 oktober, 2013 vid 06:43

    VIKTIG INFORMATION TILL ISBRÄDEÅKARE

    130926 höll samverkansgruppen sitt andra möte där man enades om att försöka organisera sporten under en befintlig klubb i Stockholmsområdet för att framöver ansöka om medlemsskap för isbrädesporten i Svenska Isseglarförbundet under RF.

    När samverkansgruppen gått igenom de svar som inkommit från tillfrågade klubbar återkommer vi med information i denna tråd. Ett annat viktigt forum för isbrädesporten är Ice Cup Swedens hemsida på Facebook.

  • bicless

    Medlem
    13 november, 2013 vid 17:41

    Mötena som Pelegrin tidigare nämnt har burit frukt. Nu skapas en isseglingsektion under södertörns surfklubb. Kul och bra om alla is och snövindsurfare i stockholm går med i den. Information kommer läggas upp på södertörns hemsida men vill man redan nu gå med kostar det 225:- per år och man kan maila mig på mattias.gunnarsson@bredband.net så fixar jag resten. Är man redan med i södertörn kostar det 200:- per år. Vi kommer att arbeta för att det skall finnas bra ytor för issegling (kanske polgade) och för att främja tillväxten av isseglare i regionen bland annat för ungdomar. Vi planerar exempelvis ha provapå dagar mm. Dessutom finns flera duktiga isbräde byggare i gruppen så man kan få tips om hur man själv kan bygga och slipper göra om nybörjarmisstag. Eller kanske kan köpa delar från andra byggare som har över.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Is & Snösurf Förening – samverkan – inköp av utrustning?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.