Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Formula: Bakstroppen och slörfunderingar

  • Formula: Bakstroppen och slörfunderingar

    Publicerad av carl-r på 23 maj, 2011 vid 19:00

    Jag har lite formulafunderingar.

    När jag var ute igår och seglade runt en ö så var jag väl lite ringrostig för jag hamnade i vattnet titt som tätt. När jag skulle igång så var hela tiden bakfoten ett litet aber. Antingen fick jag i den eller så fick jag ett kastfall. Det kanske var 60/40 i utfall. Jag tycker det är lite knivigt, för det går ju verkligen inte att vrida i foten på nåt sätt utan bakfoten måste helt bort från brädan innan den kan komma i stroppen.

    Det här att jag är på gränsen till ett kastfall hela tiden under bakstroppsmomentet, är det en trimfråga, tajmingfråga eller är det nåt man lär sig leva med?
    Jag minns inte om jag tyckte det var så knivigt förra året.

    Sen undrar jag också om slören. Hur djupt är rimligt att gå? Jag går ofta lite väl djupt och hamnar med baken i vattnet. Det händer väl särskilt när jag är trött och vill bli av med lite vind. Det känns som att det är svårt att känna i förväg när vinden tar slut, det är nästan som ett turbolagg fast tvärt om, det finns kraft kvar ett litet tag även om jag har svängt ner för långt. Hur läser jag av slören?

    alken svarade 12 år, 12 månader sedan 6 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • stefanlindmark

    Medlem
    23 maj, 2011 vid 19:49

    Jag sätter (nu för tiden) alltid i båda fötterna i stropparna innan jag krokar i för att undvika kastfall. Om man hänger i bommen istället för att försöka få i bakfoten stående så går det mycket lättare att hitta rätt med fossingen tycker jag.

  • rasmus_w

    Medlem
    23 maj, 2011 vid 20:08

    Det går allt att komma i stroppen utan att ha den utanför brädan. Kolla här. En sak som underlättar är att hela tiden ha bakfoten ute på kanten. Glöm sen inte att man ofta kan slippa kastfall genom att skota ut lite. Sen kan det vara en trimgrej också, prova att flytta fram masten och/eller sänka bommen en aning.

    När man slörar djupt måste man känna sig fram lite. Man åker liksom ikapp vinden, seglet känns som det vill backvinda. Genom att skota in hårt kan man behålla farten ett tag men inte hur länge som helst. När farten sjunker, skota ut lite, annars kommer seglet vara överskotat när vinden “kommer ikapp”. Samma sak om det kommer en rejäl vindby, skota ut så sätter brädan fart. Tänk hela tiden på att skicka fram riggen så mycket du kan och vågar, har du variotampar så förläng till max.

    Sen vet du såklart att man lovar i vindhålen och faller av i byarna om man vill att det ska gå fort.

  • swe-496

    Medlem
    23 maj, 2011 vid 21:51

    Rasmus… En formulabräda är inte riktigt samma sak som den länken du har till herr Cribb.
    Det finns mindre yta att ha bakfoten på om du ska slajda in den i stroppen. Herr Lindmark har rätt i att det är bättre att få fötterna först innan man krokar i.

  • carl-r

    Medlem
    23 maj, 2011 vid 22:07

    Jag tänker ofta på cribb’s elvis-wiggle när jag är ute. Ungefär så här “oj vad fel han har”. Jag har ju ingen bräda kvar utanför stroppen.

    Jag är med på att det är bra att få i fötterna innan, men om det blåser på en hel del och man är trött i armarna är det skönt att dras igång ikrokad.

    Det är nog en trimgrej som Rasmus är inne på. Jag har masten så långt bak det går och bommen nånstans mellan L och XL på North Warp 11. När jag körde sist hade jag tamparna på längsta när det började öka i vind.

    Samtidigt går brädan så mycket bättre på undanvind när jag riggar på det viset. Slören är mitt allra största problem. Det går som attan tills kastfallet eller att jag råkar gå så lågt att seglet dör ut och jag sitter på baken.
    Riggar jag för mer framfotstryck så upplever jag att brädan suger fast när jag åker nerför vågtopparna.

    Men det borde gå att vänja sig. Lindmark och 496 svar pekar på det tycker jag.

    Jag tycker att jag seglar på undanvinden ungefär som Rasmus beskriver, men jag tror att jag skulle vara hjälpt av nåt gradtal som riktlinje.

  • sailorstiffrigg

    Medlem
    23 maj, 2011 vid 22:36

    downwind-angles-chart.jpg

  • rasmus_w

    Medlem
    24 maj, 2011 vid 07:11

    Visst, stropparna sitter ute på kanten men på min finns det i alla fall en hel del kant eftersom häcken är så fet. Jag sätter oftast hälen mot kanten och vrider sen in foten i stroppen. Det blir liksom som jag alltid har seglat rejsiga brädor, med kanten i hålfoten och hälen mot kanten.

  • carl-r

    Medlem
    25 maj, 2011 vid 21:42
    stefanlindmark;656478 wrote:
    Om man hänger i bommen istället för att försöka få i bakfoten stående så går det mycket lättare att hitta rätt med fossingen tycker jag.

    Funkade hur bra som helst. Stort tack!

  • alken

    Medlem
    26 maj, 2011 vid 09:56

    Passar på att stjäla tråden, mastplacering på en formula? Jag kör i princip alltid med den i mitten för jag inte har nån aning. (det var väl vad “nybörjarens guide till formula” sa har jag för mig, om du inte vet sätt den i mitten.
    Annan fråga, min bräda saknar chickenstrap, kan man montera dit en i efterhand på fenskruvarna?

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Formula: Bakstroppen och slörfunderingar

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.