Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Formula mot en entypsklass?

Taggad: 

  • rasmus_w

    Medlem
    18 januari, 2007 vid 23:28

    Om du inte förstår hur en större fena hjälper dig att hålla större segel, prova med en 32 cm fena på din formula. 🙂

    På det seriösa planet, större fena hjälper dig inte att hålla större segel, men antagligen hjälper den dig att ha nytta av ett större segel.

    För den delen, vad är egentligen tanken bakom de här maxmåtten? Jag kan se en hel bunt olika.
    Om folk började köra med riggar på 20 kvadrat eller så, skulle seglarna slita ut sina kroppar väldigt fort.
    Enormt djupa fenor och breda brädor blir otympligt. Man vill inte behöva ha surfbrylarna förtöjda vid en boj när de inte används.
    Jättestora prylar blir hiskeligt dyra.
    Det är helt subjektivt: Man tycker helt enkelt inte att surfprylar ska få bli hur stora som helst. Bara för att, liksom.

    Men vilken är tanken? Eller är det en mix av flera eller nåt jag glömt?

    Och visst, pengar kommer in även i entypsklasser. Se bara på storbritannien, som köper lägenheter åt sina seglare i OS-staden så de ska känna sig hemtama när det väl blir OS.

  • swe176

    Medlem
    19 januari, 2007 vid 06:42

    God morgon Roxen.

    en sak till:

    affärsmodellen för formula är så här:

    Rik och duktig seglare köper kartongnytt och kör ett år på det. Genom att vara en duktig teamrider kan man säkert få en del rabatt.

    Medelmåttig seglare typ undertecknad kan köpa förra årets modell till halva priset.

    Nybörjaren kan köpa 2 år gamla grejer till 1/4 av priset.

    Om det var en entypsklass, varför byta upp sig?
    2 år är inte mycket. Alla som kom före mig i kuppen skulle slå mig på två år äldre grejer. Så alla får del av utvecklingen. Visst är det vackert.

    Mit första kit köpte jag enligt modellen.
    Den andra brädan fick jag låna av affären för att den klantade sig.
    Den tredje var kartongny, men till ett pris av en transportskadad pga att affären klantade sig.
    Jag har köpt ett antal riggar enligt modellen.
    Det fjärde kittet följer modellen.

    Det som jag har köpt nytt är
    1 Segel – till höstpris.
    Ett antal master av ren feghet – rädsla för beg master helt i onödan.
    Bommar, som har varit svåra att hitta beg. Dom utvecklas inte på samma sätt som övriga komponenter. Alltså byts dom inte. Alltså får även amatören köpa nytt.

  • swe176

    Medlem
    19 januari, 2007 vid 08:37

    och efter allt tråkigt tjafsande på baslinjen:

    Här kommer smachen!

    Patrik, det jag egentligen behöver är inga nya dyra prylar, entyps eller otyps.
    Det jag behöver är en trimkompis, en sparringpartner liksom.
    Kan inte du skaffa ett kit så kan vi ut och rejsa och trimma och fila formen. Jag vet ju att du innerst inne är en riktig tävlingsmänniska.
    Det skulle vara så roligt.

    Med Vänliga Hälsningar
    Jan-Erik

  • oaxen

    Medlem
    19 januari, 2007 vid 08:48

    @SWE176 360730 wrote:

    och efter allt tråkigt tjafsande på baslinjen:

    Här kommer smachen!

    Patrik, det jag egentligen behöver är inga nya dyra prylar, entyps eller otyps.
    Det jag behöver är en trimkompis, en sparringpartner liksom.
    Kan inte du skaffa ett kit så kan vi ut och rejsa och trimma och fila formen. Jag vet ju att du innerst inne är en riktig tävlingsmänniska.
    Det skulle vara så roligt.

    Med Vänliga Hälsningar
    Jan-Erik

    Det är inte mig du ska övertyga! Jag är på!

    Det är värre att få med min fru på tåget….

  • swe176

    Medlem
    19 januari, 2007 vid 09:28

    @Oåxen 360732 wrote:

    Det är inte mig du ska övertyga! Jag är på!

    Det är värre att få med min fru på tåget….

    Köp en bräda åt henne också, vettja. :laugh:

  • rasmus_w

    Medlem
    19 januari, 2007 vid 10:45

    @Oåxen 360732 wrote:

    Det är inte mig du ska övertyga! Jag är på!

    Det är värre att få med min fru på tåget….

    Jag köpte min 9.7:a (North Warp), komplett med mast och bom för 3500. Jag har ingen formula, men redan riggbiten var ett klipp. Gör du ett liknande klipp så kan det väl inte vara så farligt? Vad har du för prylar idag? Du har inte tillgång till nån större freeride, eller nybörjarbräda? Med en stor fena i funkar en formularigg utmärkt i den typen av brädor, så du måste inte köpa bräda och rigg samtidigt.

    En annan sak: jag och min lillebror har en mälar22 ihop, och seglen till den är från -77 och inte så tiptop, så vi har länge funderat på nya segel. Sist jag kollade så kostade ett storsegel till den runt 16.000, och eftersom varje trämast tenderar att ha sin alldeles egna böjkurva så är inte begagnat så himla lyckat, seglet ska sys till den aktuella masten. Sen ska man ha genua… Formula är snorbilligt i jämförelse, även om man köper allt nytt.

    Ett annat argument: Formula är betydligt mer väderoberoende än andra former av surf, det funkar visserligen inte i 2 m/s, men det funkar ofta nog för att du ska kunna få en hel del seglat helt utan att släppa allt. Fru och barn kan ha en behaglig dag på stranden medan du surfar i stället för att bli blästrade av sanden som yr.

    För den delen: jag sticker inte under stol med att jag inte tycker segling med monstersegel är nån vidare skoj del av vindsurfingen, fick jag bestämma så skulle jag alltid ha fullt drag i 3.3 och min enda bräda skulle vara en 60 liters vågis. Det hindrar inte att formulasegling i 5 m/s är fan så mycket roligare än att sitta på land, och framförallt går det att få seglingstimmar under vår och sommar. Timmar på vattnet ger rutin och när hösten kommer och vågisen åker fram så märker man att lättvindstimmarna har gjort en till en bättre vågseglare. Jag har till exempel märkt att jag har blivit mycket bättre på att stagvända på riktigt små brädor sen jag skaffade ett stort kit.

  • oaxen

    Medlem
    19 januari, 2007 vid 15:31

    4 brädor
    7 segel
    5 bommar
    4 master
    7 fenor
    3 våtdräkter
    2 par våtskor
    1 hängesele

    “Älskling, jag MÅSTE verkligen ha en bräda och rigg till! Det kostar bara 10 000 kr”
    “Va, ny symaskin, nä nä sånt kan vi inte slösa pengar på.”

    Tjena Rasmus!

  • rasmus_w

    Medlem
    19 januari, 2007 vid 15:40

    Behövs alla nuvarande prylar?

    Och för den delen, Varför välja mellan symaskin och bräda när man kan skaffa bägge? Man kan bara inte göra det bums.

  • swe176

    Medlem
    19 januari, 2007 vid 19:44

    @Oåxen 360829 wrote:

    4 brädor
    7 segel
    5 bommar
    4 master
    7 fenor
    3 våtdräkter
    2 par våtskor
    1 hängesele

    Jag kan inte se någonting onödigt på din lista……..

    4 Brädor
    6 segel
    6 master
    5 bommar
    12 fenor
    3 våtdräkter
    3 par skor
    1 hängsele
    + lite avskrivna förrådsfyllare

    Det är ju ungefär vad man behöver. Fast då är ju en bräda till frun!

    /Jan-Erik

  • swe-496

    Medlem
    19 januari, 2007 vid 22:19

    @Rasmus_W 360702 wrote:

    Om du inte förstår hur en större fena hjälper dig att hålla större segel, prova med en 32 cm fena på din formula. 🙂

    På det seriösa planet, större fena hjälper dig inte att hålla större segel, men antagligen hjälper den dig att ha nytta av ett större segel.

    För den delen, vad är egentligen tanken bakom de här maxmåtten? Jag kan se en hel bunt olika.
    Om folk började köra med riggar på 20 kvadrat eller så, skulle seglarna slita ut sina kroppar väldigt fort.
    Enormt djupa fenor och breda brädor blir otympligt. Man vill inte behöva ha surfbrylarna förtöjda vid en boj när de inte används.
    Jättestora prylar blir hiskeligt dyra.
    Det är helt subjektivt: Man tycker helt enkelt inte att surfprylar ska få bli hur stora som helst. Bara för att, liksom.

    Men vilken är tanken? Eller är det en mix av flera eller nåt jag glömt?

    Och visst, pengar kommer in även i entypsklasser. Se bara på storbritannien, som köper lägenheter åt sina seglare i OS-staden så de ska känna sig hemtama när det väl blir OS.

    Ehhhhhhh “man tycker helt enkelt inte att surfprylar ska få bli hur stora som helst. Bara för att liksom” Vilka tycker det?

    Du kanske glömmer att det är med dagensregler inte möjligt att göra riggar på 20kvm. Man skulle behöva staga masten t ex. Vilket inte är tillåtet enligt regelboken. Vindsurfingen skulle tappa sin “enkelhet” med stagade master;)

    Att göra mast och bom för så stora segel skulle kräva master med större diameter, bommar med ännu grövre rör än MS-bommen som har de grövsta bomrör jag har sett på en bom iaf.

    Till ett segel på 12,5kvm behövs det inte djupare fena, kanske större area.
    Funkar klockrent med en BRA fena på 70cm.

    Det finns en liten lathund på hur stor fena man kan köra med..
    Bredden på brädan vid OFO är hur djup fena som är ok. Sen är det ju mätregeln i Formula sm säger att den får vara max 70cm.

    Man diskuterade vid senaste AGM:et att tillåta djupare fenor men det röstades ned. Detta tvinhgar fentillverkarna att utveckla fenorna efter de segel och brädor som finns idag.
    Vet att Kashyfenor (USA) är riktigt bra grejjer. De gör mindre djupa fenor (runt 67-68cm) som funkar riktigt bra med stora segel.

    Punkterar din teori lite om att man kan behöva djupare fenor än 70cm;)

  • rasmus_w

    Medlem
    20 januari, 2007 vid 00:23

    @SWE 496 360934 wrote:

    Ehhhhhhh “man tycker helt enkelt inte att surfprylar ska få bli hur stora som helst. Bara för att liksom” Vilka tycker det?

    Du kanske glömmer att det är med dagensregler inte möjligt att göra riggar på 20kvm. Man skulle behöva staga masten t ex. Vilket inte är tillåtet enligt regelboken. Vindsurfingen skulle tappa sin “enkelhet” med stagade master;)

    Att göra mast och bom för så stora segel skulle kräva master med större diameter, bommar med ännu grövre rör än MS-bommen som har de grövsta bomrör jag har sett på en bom iaf.

    Till ett segel på 12,5kvm behövs det inte djupare fena, kanske större area.
    Funkar klockrent med en BRA fena på 70cm.

    Det finns en liten lathund på hur stor fena man kan köra med..
    Bredden på brädan vid OFO är hur djup fena som är ok. Sen är det ju mätregeln i Formula sm säger att den får vara max 70cm.

    Man diskuterade vid senaste AGM:et att tillåta djupare fenor men det röstades ned. Detta tvinhgar fentillverkarna att utveckla fenorna efter de segel och brädor som finns idag.
    Vet att Kashyfenor (USA) är riktigt bra grejjer. De gör mindre djupa fenor (runt 67-68cm) som funkar riktigt bra med stora segel.

    Punkterar din teori lite om att man kan behöva djupare fenor än 70cm;)

    Jag tror du missuppfattade min text. Jag frågade efter anledningarna till att man har maxmått av olika slag, och föreslog några tänkbara anledningar, däribland en rent subjektiv. Det är inte ovanligt att ha med rent subjektiva motiveringar till saker och ting, och ofta är det helt i sin ordning.

    Och nej, jag “glömmer” inte att det blir svårt att göra en 20-kvadratsrigg, jag bara drog till med nåt. Eller menar du att riggarna inte skulle bli större än 12,5 kvadrat även om man inte hade nån maxgräns på segelytan? Om det var tillåtet med 90cm-fenor, skulle ingen ändå köra med djupare fenor än 70 cm? Skulle inte bredden sticka iväg mot kanske 120-130 om det var tillåtet?

  • oaxen

    Medlem
    20 januari, 2007 vid 10:05

    Något som slagit mig är varför fenorna inte orienterat sig i liknande riktning som seglen, d v s stor yta med tunn profil. Det pratas ju fortfarande fenlängd och inte fenyta, vilket torde vara mer relevant inom alla vs-discipliner.

  • the_novice

    Medlem
    20 januari, 2007 vid 11:07

    @Oåxen 360986 wrote:

    Något som slagit mig är varför fenorna inte orienterat sig i liknande riktning som seglen, d v s stor yta med tunn profil. Det pratas ju fortfarande fenlängd och inte fenyta, vilket torde vara mer relevant inom alla vs-discipliner.

    Deboichet fenorna har ju faktiskt gått i just den riktningen ett tag med större area och tunnare profil, men dom talar inte om hur stor ytan är istället så blir det en ny modellbeteckning (R17, R18 osv). Senaste modellen R19 är en “avkortad” R13 som också gjorts tunnare närmare spetsen.

  • rasmus_w

    Medlem
    20 januari, 2007 vid 13:27

    @Oåxen 360986 wrote:

    Något som slagit mig är varför fenorna inte orienterat sig i liknande riktning som seglen, d v s stor yta med tunn profil. Det pratas ju fortfarande fenlängd och inte fenyta, vilket torde vara mer relevant inom alla vs-discipliner.

    Absolut. Det har pratats om att ange fenytan i stället för längd i åratal, men inget verkar hända. Jag vet inte varför, men möjligen så skulle det helt enkelt kunna vara så att fentillverkarna tycker det är lättare att mäta längden. Sen skulle det också kunna vara så att längden faktiskt spelar lite större roll. Fenans vridmoment på brädan kanske beror i hög utsträckning på längden.

    Vad gäller tunn profil så kan jag tänka mig att hållbarheten sätter gränser för vissa material. Sen vill man ju att fenan ska vara lagom styv, och ju tunnare den görs desto mjukare blir den, vilket säkert är en viktig anledning till att de fenor som görs helt i prepreg-kol är betydligt tunnare än andra fenor. Kanske är det så att om vi bara är beredda att betala för fenor i prepreg så blir profilerna tunnare.

    Sen är det väl så att aspect ratio spelar roll, om jag har fattat saken rätt så brukar hög AR generellt ge bra högfarts/hårdvindsegenskaper och litet motstånd medan låg AR funkar bra i låg fart.

    Själv önskar jag att fenorna skulle utvecklas mot högre AR igen. Visserligen tror jag att en formulafena av idag har betydligt högre AR än tidiga 90-talets blades, men mindre fenor har ju lägre AR än bladesen. Jag fick bara ett litet fåtal seglingsdagar med en riktig blade (art blade 35, tror jag) och jag tyckte den var underbar, den kändes på nåt vis “tydligare” än nån annan fena jag använt. Det var liksom ingen tvekan om fenan hade grepp eller inte, det fanns liksom inget “halv-spinout”-läge, antingen gick brädan som på räls eller så fanns det inget grepp alls.

  • getwet

    Medlem
    29 januari, 2007 vid 12:14

    @Oåxen 360986 wrote:

    Något som slagit mig är varför fenorna inte orienterat sig i liknande riktning som seglen, d v s stor yta med tunn profil. Det pratas ju fortfarande fenlängd och inte fenyta, vilket torde vara mer relevant inom alla vs-discipliner.

    Mer yta (bredd) genererar ett avströmningsproblem.

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Formula mot en entypsklass?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.