Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Formula utrustning?!

Taggad: 

  • Formula utrustning?!

    Publicerad av alexander på 4 mars, 2009 vid 19:51

    Hej !

    Jag skulle behöva lite vägledning inför sommaren. Jag har seglat Formula i ca 4 år på lågbudget grejer och nu känner jag det är dags att uppdatera sig till lite bättre prylar. Min ambition är att börja tävla lite försiktigt, men framför allt kommer jag använda de för frisegling i lättvind.

    Det jag har tänkt och köpa är ett segel med mast ca 11kvm , bräda samt fena.

    Vad ska jag satsa på för grejer? Vad ska jag tänka på? Vad ska jag undvika för modeller/märken?

    Alla tips är välkomna.

    // Alex i Eskilstuna

    imported_macts svarade 15 år, 2 månader sedan 8 Medlemmar · 17 Svar
  • 17 Svar
  • swe-175

    Medlem
    5 mars, 2009 vid 18:26

    Nu är jag kanske inte allra bäst lämpad att svara men jag mjukstartar ändå säsongen med att ge mig på ett svar.

    Jag är inne på min 6:e utrustning och min erfarenhet säger att det är seglaren som avgör hur bra det går och inte utrustningen. Men likförbannat gäller att: Om du seglar tillsammans med andra känns det bra att ha en likvärdig utrustning, oavsett din skicklighet. Allt blir roligare, från när du riggar tills du packar ihop om du har motsvarande liknande utrustning som de andra mer erfarna seglarna.

    Mitt tips blir därför att köpa mainstream, dvs tex en Starboard 158-162 och NP, Gaastra, North eller Severne från 2006 och framåt. Sen kan du aldrig skylla på utrustningen och du har lätt att hitta reservdelar och köpa på dig mer.

    Just det! Originalfenan till SB 161 är “i en normal sund värld” lika bra som en mycket dyrare handgjord fena till en tidigare SB-modell. Viktigt eftersom du annars kommer att skylla på fenan när andra seglar snabbare och högre, vilket sker iallafall, men ändå!

    Oavsett hur bra deal du får så lämna inte konceptet med 11,0 om du bara skall ha en rigg. 9,0-9,8 är trist en fin sommardag och 11,7-12,5 är nishsegel till för plattläns tycker jag.

    Välj bort någon annan hobby om det behövs för att sen lägga ca 20,000 SEK på bräda med rigg, så att du blir stolt och rädd om gjejorna. Prioritera att seglet nästan ser nytt ut och blanda aldrig mast och segel från olika fabrikat om du inte garanterat vet att de är gjorda för varandra. Dingad bräda med sen årsmodell går före odingad tidigare årsmodell eftersom du själv blir den som dingar den mest. Rigger kommer i vilket fall skada din bräda oavsett om brädan är ny eller inte. Mast och bom får lov att vara 5 år gamla eftersom det ändå inte går att avgöra deras livslängd.

    Med dagens kronkurs rekommenderar jag att du köper begagnat av en erfaren svensk tävlingsseglare, kanske här på forumet. Inte för att jag själv har något att sälja men så hade jag själv gjort. Dem verkar vara att lita på.

    Sen skaffa en segelbåtsförsäkring eller motsvarande brädförsäkring. Det kostar några hundralappar och kommer tillhands när masten knäcks i solskenet på land, eller när vågorna i Tylösand knäcker alla lattorna i seglet. Båda dessa händelser har hänt mig varje säsong och försäkringsbolaget betalar snällt.

    Sist. Lär dig rigga/rigga ned som ett proffs och du mångdubblar seglets och mastens livsläng.

    Lycka till!

    Hälsningar

    Sebastian

  • swe-496

    Medlem
    5 mars, 2009 vid 20:00

    Sebastian sammanfattar det hela riktigt bra. Det jag kan tillägga är att standardfenorna till Starboard är helt ok i början. En fena som är riktigt allround är annars Deboichet R13. Originalfenorna till Starboard kan upplevas vara lite långsamma och sega, men de gör sitt jobb, bra höjdtagning med dem och funkar bra på undanvind.

    Riggar ska du, som Sebastian säger, köpa med rätt mast.
    Bommen skulle jag nog hellre köpa lite nyare än fem år gammal. Kolbom är enda alternativet till ett segel på 11kvm om man vill ha ut så mycket som möjligt av utrustningen. Bra bommar är Gulftech (svår att få tag i), Mauisails (finns inte några beggade vad jag vet) ny är den dyr, Chinook, Hawaiian Pro Line, Neil Pryde. Detta är bommar som är riktigt bra. Vindsurfing.se bommarna är helt ok men aningens mjukare än de andra men billigare.

    Jag har segel med master att sälja om du skulle vara intresserad av Hansensegel. http://www.hansensails.com PM:a mig om du är intresserad av att titta på dem.
    //Mattias numera SWE 73

  • klint

    Medlem
    5 mars, 2009 vid 21:50

    Sebastian,

    Vilken småbåtsförsäkring har du? Funderar på om det kan vara lönt att teckna.

  • swe-496

    Medlem
    5 mars, 2009 vid 22:01

    Jag har Trygg Hansa. Tycker den är bra och relativt billig. Betalar ca 350 per år för den

  • swe-175

    Medlem
    6 mars, 2009 vid 00:11

    Jag har Folksam, registrerat som segelbåt 3m och 11m2 segel, värde 30,000.
    Kostar? Har ingen koll längre eftersom den ligger i hemförsäkringen och den betalas med autogiro, men under 400 kr.

    Jag har skickat en bild till Folksam på söndrigt segel/mast 2 ggr och fått rimlig ersättning. “Varför köper du Niel Young master sa försäkringssnubben sist den knäcktes”, jag höll med men det var ändå inga problem.

    1 Lämna aldrig ett segel neddragit i solsken eftersom masten går av med en smäll.
    2 Släpp inte nedhalet för att låta cambers lossna av sig själv. Det är rysk rolett för lattor och cambers.
    3 Den minsta vågbrytning vid sandbanken har förvånande nog kraften att knäcka lattor när riggen ligger i vattnet. Tylösands vågor är speciellt till för att knäcka samtliga mina lattor.
    4 I vintertid verkar monofilmen vara extra ömtålig.
    5 Låna inte ut ekipaget till kompisar eller folk på stranden som påstår sig vara gamla surfrävar. Tillochmed gamla värlscupseglare får upprepade kastfall med en formula innan de “lärt om”.
    6 Murphys lag gäller om man från början känner till att det finns grunda stenar i vattnet.
    7 Läs riggintruktionen innan du riggar första gången. Min vän köpte ett RS i fjol. Riggade med skothornet åt vänster och masten hade sönder hela övre mastfickan. Övre mastfickan hittas bara med skothornet åt höger. Inte självklart för den som inte haft ett modernt RS, eller hur?

    I vilket fall skall brädan och riggarna försäkras.

    Sebastian

  • rasmus_w

    Medlem
    6 mars, 2009 vid 08:27

    @SWE 175 533700 wrote:

    5 Låna inte ut ekipaget till kompisar eller folk på stranden som påstår sig vara gamla surfrävar. Tillochmed gamla värlscupseglare får upprepade kastfall med en formula innan de “lärt om”.

    Det här har jag hört några gånger och eftersom jag aldrig har provat en formula så undrar jag varför man får de där kastfallen. Däremot har jag en 9.7:a, en 75 cm bred freeride och en 62-fena. Är det en kvadratmeter extra segel, en decimeter extra fena eller 25 cm ytterligare bredd på brädan som tvingar mig att lära om helt. Om jag börjar med min gamla 9.7:a och 62:an på en formula och sen stoppar dit en riktig formulafena och till sist en 11.0:a, hjälper det mig att lära om utan att banka skiten i nya (jag har inte köpt nån formula än) brädan? Eller blir det bara värre? För litet segel för brädan man seglar är ofta ett recept på kastfall.

    Eller måste man helt enkelt vara skitsnabb i fotstropparna för att kunna hantera kraften från fenan?

  • swe-175

    Medlem
    6 mars, 2009 vid 09:25

    @Rasmus_W 533717 wrote:

    Det här har jag hört några gånger och eftersom jag aldrig har provat en formula så undrar jag varför man får de där kastfallen. Däremot har jag en 9.7:a, en 75 cm bred freeride och en 62-fena. Är det en kvadratmeter extra segel, en decimeter extra fena eller 25 cm ytterligare bredd på brädan som tvingar mig att lära om helt. Om jag börjar med min gamla 9.7:a och 62:an på en formula och sen stoppar dit en riktig formulafena och till sist en 11.0:a, hjälper det mig att lära om utan att banka skiten i nya (jag har inte köpt nån formula än) brädan? Eller blir det bara värre? För litet segel för brädan man seglar är ofta ett recept på kastfall.

    Eller måste man helt enkelt vara skitsnabb i fotstropparna för att kunna hantera kraften från fenan?

    Nej Nej, oroa dig inte. Du behöver inte vara skitsnabb eller speciellt teknisk. Tvärtom du har all tid i världen på en Formula att komma upp i planing, stagvända och jippa. Kastfallen första gången beror på att du måste falla av lite och trycka ifrån med främre foten för att få upp brädan i planing för att sedan gå bakåt och få ekipaget att lyfta med fenan. Brädan suger fast lite i vattnet när man gör fel första gången. Svårt att förklara men du seglar mer med hjälp av låsta eller böjda starka ben än med överkroppen, och innan du fått riktig fart och lovar upp har du vikten relativt långt bak. Absolut inga konstigheter och sen är det heller inga problem för dig att skifta mellan olika brädtyper. Det är bara att första gången när du har balansen programmerad från en annan typ av bräda som det upplevs att du är nära till kastfall innan brädan fått full planing. Fenomenet kan jag inte förklara fysiskt mer än att volymen är långt bak, brädan är kort i förhållande till seglet och att ekipaget definitivt är specialiserat för max fart med tillhörade “stance”. Denna teori bygger jag på att mina andra korta >2,3m slalombrädor ter sig ungefär likadant jämfört med längre brädor som dessutom har en annan volymfördelning.

    Metoden jag sett att koppla i selen och låta riggen dra upp dig i planing fungerar inte. Du kopplar i när du är bak och kopplar ur innan du går fram. Då kan du ha bommen så högt som det krävs. Sänk inte bommen för att försöka känslan av en annan brädtyp.

    Det jag menar är att det känns nervöst att låna ut sin fina utrustning och stå på stranden och se på de där 2-3 kastfallen innan vederbörande, vågexpert, kommer iväg.

  • rasmus_w

    Medlem
    6 mars, 2009 vid 09:39

    Ok, tack. I mina öron låter det som att brädan har ganska mycket rocker straxt bakom mastfoten just där man står när brädan inte planar, vilket gör att man trycker ner en massa bräda i vattnet och det bromsar. Vågbrädor från typ stenåldern brukade funka så och dem fick man upp i planing genom att ha bakfoten långt bak och ha mycket vikt på bakfoten. Minskar känslan av att brädan suger fast om man kliver bak en bit?

  • sailorstiffrigg

    Medlem
    6 mars, 2009 vid 09:40

    Alexander,

    Jag har en färdigdingad Starboard 161:a som jag ska sälja för 3.500 utan fena.

    http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php/product/21797/limit/recent

  • swe-175

    Medlem
    6 mars, 2009 vid 09:53

    @Rasmus_W 533729 wrote:

    Ok, tack. I mina öron låter det som att brädan har ganska mycket rocker straxt bakom mastfoten just där man står när brädan inte planar, vilket gör att man trycker ner en massa bräda i vattnet och det bromsar.”

    Det är säkert så också men låt oss inte överdramatisera. Min första SB175 gick att segla upp i planing, men jämfört med moderna brädor känns det som att all volym och längd fram inte är till någon nytta i planing. Igen vill jag poängtera att det är inga problem med nya brädor. Att Formula är svårt är en myt som bör avdramatiseras. Tex upplevs SB175 som onödigt lättseglad i rätta förhållanden.Till vilken poäng när det kontroll och versilitet i fart vi vill åt?

    1983 var funboard svårt och många i klubben förespråkade därför rundbottnade centerbordsbrädor med alla dess fördelar. Man seglar då likadant oavsett vindstyrka men anpassar istället segelstorleken. I 8 m/s används då såkallade stormsegel och i vågsegling kan man fälla upp centerbordet något för att öka brädans styrförmåga och fart. “Nu skämtade jag lite sarkastiskt”. Jag tycker du ställer relevanta bra frågor.

    Lycka till

  • alexander

    Medlem
    6 mars, 2009 vid 16:14

    Tack allihopa. Nu har jag lite mer koll på vad jag tänka på när det blir dags att köpa grejer.

    Nu har jag två följdfrågor.

    Nummer ett. När ni tecknar båtförsäkringen, godtar försäkringsbolaget en vindsurfingbräda eller måste man trixa lite och ”regga” den som en jolle. Eller hur funkar det. Jag gjorde ett försök för ett par år sedan med mitt dåvarande försäkringsbolag och dom vill inte försäkra grejerna.

    Nummer två. Gäller riggningen. Sebastian skrev -Lär dig rigga/rigga ned som ett proffs och du mångdubblar seglets och mastens livsläng. Och även -Släpp inte nedhalet för att låta cambers lossna av sig själv. Det är rysk rolett för lattor och cambers.

    Skulle du kunna förklara lite mer hur det går till att ” rigga ned som ett proffs”

    // Alex i Eskilstuna

  • imported_macts

    Medlem
    6 mars, 2009 vid 16:43

    @Alexander 533797 wrote:

    Tack allihopa. Nu har jag lite mer koll på vad jag tänka på när det blir dags att köpa grejer.

    Nu har jag två följdfrågor.

    Nummer ett. När ni tecknar båtförsäkringen, godtar försäkringsbolaget en vindsurfingbräda eller måste man trixa lite och ”regga” den som en jolle. Eller hur funkar det. Jag gjorde ett försök för ett par år sedan med mitt dåvarande försäkringsbolag och dom vill inte försäkra grejerna.

    Nummer två. Gäller riggningen. Sebastian skrev -Lär dig rigga/rigga ned som ett proffs och du mångdubblar seglets och mastens livsläng. Och även -Släpp inte nedhalet för att låta cambers lossna av sig själv. Det är rysk rolett för lattor och cambers.

    Skulle du kunna förklara lite mer hur det går till att ” rigga ned som ett proffs”

    // Alex i Eskilstuna

    ang fråga 1: säg att det är windsurfing, inget problem på folksam…

  • swe-496

    Medlem
    6 mars, 2009 vid 16:43

    Rigga ner som ett “proffs” gör du genom att släppa lite nedhal och snäppa av cambrarna för hand alternativt släppa nedhalet försiktigt och låta cambrarna snäppa av en efter en.

    Trygg Hansa är inga problem. Jag fick uppge serienummer på brädan och vad försäkringsvärdet var för en komplett utrustning, segel, mast, bom, bräda, fena, förlängare.

  • marden

    Medlem
    6 mars, 2009 vid 17:40

    jag däremot fick detta svar från trygghansa när min mast gått av. fast jag betalt extra för att ha brädan försäkrad

    “Hej,

    Vi har mottagit din redogörelse nedan och med hänvisning till detta samt de
    villkor som gäller för windsurfing brädor måste vi meddela att skadorna på
    rigg och segel inte ersätts av din försäkring.

    Orsaken till att denna skada inte ersätts är följande och ber även att få
    hänvisa till villkorstexten på sid 17 i villkoret Båtförsäkring 2006-04-01 –

    http://www.trygghansa.se/04Privat/Frame12010.html

    Skador på bräda med tillhörande utrustning såsom segel och rigg ersätts
    endast i samband med strandning, sammanstötning och grundstötning.”

    o när jag varken krockat eller gått på grund fick jag slanta upp för en ny mast o laga seglet skjälv

  • imported_macts

    Medlem
    6 mars, 2009 vid 17:50

    @Mården 533810 wrote:

    jag däremot fick detta svar från trygghansa när min mast gått av. fast jag betalt extra för att ha brädan försäkrad

    “Hej,

    Vi har mottagit din redogörelse nedan och med hänvisning till detta samt de
    villkor som gäller för windsurfing brädor måste vi meddela att skadorna på
    rigg och segel inte ersätts av din försäkring.

    Orsaken till att denna skada inte ersätts är följande och ber även att få
    hänvisa till villkorstexten på sid 17 i villkoret Båtförsäkring 2006-04-01 –

    http://www.trygghansa.se/04Privat/Frame12010.html

    Skador på bräda med tillhörande utrustning såsom segel och rigg ersätts
    endast i samband med strandning, sammanstötning och grundstötning.”

    o när jag varken krockat eller gått på grund fick jag slanta upp för en ny mast o laga seglet skjälv

    Tråkigt….om det mot all förmodan skulle hända igen så skulle du rent hypotetiskt kunna anföraatt du har kört på nåt okänt föremål tex flytande trädstock el dyl så går det nog bättre

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Formula utrustning?!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.