Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Försäkring – vilken ska man ha?

Taggad: 

  • Försäkring – vilken ska man ha?

    Publicerad av wallin på 1 oktober, 2010 vid 21:32

    Hej!
    Jag undrar om någon har tips på vilka försäkringar som täcker skador på vindsurfingutrustning, alltså inte enbart stöld eller brand. Den vanliga otursförsäkringen täcker visst inte det. Försäkringsbolaget (IF) sa att de inte ens erbjuder någon försäkring som täcker det pga den höga risken.

    stefan_gbg svarade 13 år, 6 månader sedan 12 Medlemmar · 21 Svar
  • 21 Svar
  • zurfman

    Medlem
    1 oktober, 2010 vid 21:59

    Länsförsäkringar o Moderna har småbåtsförsäkring (kanske krävs hemförsäkring?)

    Det brukar finnas en begränsning på max-belopp, typ 25000 – 50000 o det räcker ju för 1 eller 2 brädor, osäker på hur det ser ut för surfskolor o så…

    Dessutom gäller ej Länsförsäkringars småbåtsförsäkring vid tävling med brädorna, så Länsförsäkringar kanske inte är så mycket för formula.
    (Pga av det så kan man ej vara med o tävla, ine haft någon stark dragning till race heller, även om det skulle kunna vara kul)

  • swe-496

    Medlem
    2 oktober, 2010 vid 05:14

    Trygg Hansas småbåtsförsäkring är den de flesta har som tävlar.
    Kostar ca 350:- per år och täcker upp till 50000. Det hr jag iaf.

  • jesse

    Medlem
    3 oktober, 2010 vid 07:58

    wtf!?
    Har precis sett över familjens försäkringar och pratade då med If om försäkring på vindsurfingutrustning. Har man Ifs Stora hemförsäkring så fick jag beskedet om att vindsurfingutrustning ingår. Max ersättningsbelopp 50 000 kr. Pratade med två olika handläggare vid olika tillfällen och fick samma besked.

  • oscar

    Medlem
    3 oktober, 2010 vid 08:57

    Vore det inte nåt för vindsurfingforbundet att kolla upp. En gruppförsäkring för förbundets medlemmar som täcker utrustning och olycksfall. Skulle göra det mer värt att vara medlem.

  • tim-eriksson

    Medlem
    3 oktober, 2010 vid 11:08

    Länsförsäkringar är kalas i Uppsala, men som jag har förstått det är det från län till län för Länsförsäkringar, På Öland gäller väl “öland försäkringar” eller vad de heter… Även moderna försäkringar ska ha som någon nämnde.

    Bara att ringa runt och kolla!

    350 kr kostar det för mig i alla fall.., maxbelopp runt 40 000 eller så tror jag

  • markan

    Medlem
    3 oktober, 2010 vid 12:00
    Jesse;634083 wrote:
    wtf!?
    Har precis sett över familjens försäkringar och pratade då med If om försäkring på vindsurfingutrustning. Har man Ifs Stora hemförsäkring så fick jag beskedet om att vindsurfingutrustning ingår. Max ersättningsbelopp 50 000 kr. Pratade med två olika handläggare vid olika tillfällen och fick samma besked.

    Jag läste igenom deras stora försärkringsbrev och i det står det både de täcker vindsurfingutrustning men det står också som ett av undantagen av vad dom inte täcker. Påpekade detta och hon jag pratade med var tvungen att ringa nån teknisk avdelning och därifrån var svaret att de inte täcker vindsurfingutrustning annat än om det blir stulet eller brinner upp typ. Vet inte vad som gäller om det nu skulle gå sönder något för dig nu när dom sagt att de täcker.

    Jag tecknade trygg-hansa småbåt för 350kr/år istället.

  • svenne

    Medlem
    3 oktober, 2010 vid 12:35

    Jag gör många reparationer åt försäkringsbolag, och de som jag har bäst erfarenhet av ur ett arbetsmässigt perspektiv är Salus. Trygg Hansa är bra att göra med, men är betydligt långsammare.

  • jesse

    Medlem
    3 oktober, 2010 vid 21:39
    Markan;634105 wrote:
    Jag läste igenom deras stora försärkringsbrev och i det står det både de täcker vindsurfingutrustning men det står också som ett av undantagen av vad dom inte täcker. Påpekade detta och hon jag pratade med var tvungen att ringa nån teknisk avdelning och därifrån var svaret att de inte täcker vindsurfingutrustning annat än om det blir stulet eller brinner upp typ. Vet inte vad som gäller om det nu skulle gå sönder något för dig nu när dom sagt att de täcker.

    Jag tecknade trygg-hansa småbåt för 350kr/år istället.

    Jaha, där ser man..
    Märkligt att man kan få så olika besked.
    Kollade även med Moderna och i deras hemförsäkring ingick vindsurfutrustning. Max ersättningsbelopp var runt 15000:-

  • wallin

    Medlem
    4 oktober, 2010 vid 12:05
    Markan;634105 wrote:
    Jag läste igenom deras stora försärkringsbrev och i det står det både de täcker vindsurfingutrustning men det står också som ett av undantagen av vad dom inte täcker. Påpekade detta och hon jag pratade med var tvungen att ringa nån teknisk avdelning och därifrån var svaret att de inte täcker vindsurfingutrustning annat än om det blir stulet eller brinner upp typ. Vet inte vad som gäller om det nu skulle gå sönder något för dig nu när dom sagt att de täcker.

    Jag tecknade trygg-hansa småbåt för 350kr/år istället.

    Det var samma sak här. Tyvärr upptäckte vi det för sent. För några år sedan hade vi ett försäkringsärende med ett segel som gick sönder och då fungerade försäkringen, så vi trodde att den skulle gälla nu också. Nu löste det sig ändå den här gången, men lika bra att skaffa en sådan där småbåtsförsäkring då.

  • ola_p

    Medlem
    4 oktober, 2010 vid 13:32

    Nån som vet vad man skall ha för att täcka när flygbolagen slarvar bort ens prylar? Småbåtsförsäkring täcker väl normalt sett bara sverige, och en internationell yachtförsäkring är väl orimligt dyrt…

  • wallin

    Medlem
    4 oktober, 2010 vid 16:04

    Jag började gå igenom villkoren på de olika folk har tipsat om. Trygg hansas gäller överallt i världen inom 45 dagar räknat från avresedatum. Däremot gäller den endast en bräda, tre segel, två bommar och två master. De andra vet jag inte.

  • tim-eriksson

    Medlem
    4 oktober, 2010 vid 16:25

    Länsförsäkring gäller bara i Sverige och icke vid tävling.

  • swe-496

    Medlem
    5 oktober, 2010 vid 02:12

    Du kan ju teckna flera försäkringar om du vill Jonathan….

  • oscar

    Medlem
    5 oktober, 2010 vid 06:47
    SWE 496;634373 wrote:
    Du kan ju teckna flera försäkringar om du vill Jonathan….

    Tyvärr får man inte göra detta på sakförsäkringar. På olyckfallsförsäkringar går det bra, där kan du teckna hur många du vill. Men om du anmäler samma skada på samma sakförsäkring så kan det bli fråga om försäkringsbedrägeri. Du kommer i vart fall bara få ersättning från en.

  • stefan_gbg

    Medlem
    5 oktober, 2010 vid 08:12

    Jag trasade sönder ett segel i vågorna i klittmöller för någon helg sedan. Någon som har erfarenheter av liknande fall, får man någon ersättning? Seglet ett Manic -07. Jag har Länsförsäkringar.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Försäkring – vilken ska man ha?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.