Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Första provkörningen av Naish Helix

  • sourra

    Medlem
    8 augusti, 2007 vid 05:08

    Ajajaj… Det här verkar farligt för plånboken. Det är nog bäst att aldrig testa den.

  • eddie

    Medlem
    8 augusti, 2007 vid 09:52

    Bra skrivet…. man blir nyfiken.
    Men den är fortfarande ful… det tyckte (tycker) jag om bows också… ändå har man 12 sådana as.

  • simoneburgess

    Medlem
    8 augusti, 2007 vid 10:05

    Jag verkar vara den enda som verkar tycker de är snygga. I’m black, and i’m proud of it!

    Fast trots allt bra man hör om den, ser de inte lite fladdriga/jellyfishiga ut i filmklippen på naishs hemsida?

  • biorno

    Medlem
    8 augusti, 2007 vid 10:39
  • virena

    Medlem
    8 augusti, 2007 vid 10:54

    Bra skrivet, lättförståligt för mig som hellre spenderar min tid på lek än att läsa mig till en massa tekniktjafs som jag ändå inte fattar:tongue:.

  • nic

    Medlem
    8 augusti, 2007 vid 11:29

    Jag fick tillfälle att testa den fast endast med årets bom som inte var optimalt inställd så jag väntar spänt på den riktiga bommen innan man kan säga så mkt mer.

    Formen ska ju bli riktigt intressant att testa i olika vindstyrkor eftersom den ska resultera i mindre “drag” max-depowerad. (den exponerade ytan i framkant är ju minskad) Därför blir Naish trimning extra intresant vilket alltså saknades nu.

    I mellanregistret är kiten spännade snabb att svänga med villket tills vidare är det den största uppenbara fördelen jag kunde se. (Provade inte vattenstart som ska vara ännu enlkare med mindre yta mot vattnet)

    Antar att det blir tillfälle att återkomma i ämnet. Har lite film med. Lägger upp så fort jag hittar sladden mellan kamera å dator…

    nic

  • skotten

    Medlem
    8 augusti, 2007 vid 13:26

    I have read the review, and went onto watch the video on Naishs webpage.

    I have to say that a lot of it is just fancy talk for stuff that is not really all that new, for instace, “all panels are sewn strut to strut”.. ooo thats new.

    But instead of whining on, watch it yourself, you will see what I mean.

    I do see advances in other areas though, primarily the turning of the kite, if it is true that the whole kite twists from the centre to turn, it should make it awesome, and one of those things that we all know would work awesome, but noone devleoped it yet….

    As for water relaunch, the pivot point is moved a little further towards the centre of the kite, It will be interesting to see how much of an advantage that gives.

    All in all, I think its a try before you buy job, loads of well manufactured hype that goes with what I think is a total eye catching design. How much of it is Bling, and how much of it is for real?, it will be nice to see.

  • atte

    Medlem
    8 augusti, 2007 vid 19:34

    När man kollar på bommen så är det en satans massa linor och lechar som går kors och tvärs. Får en föraning om att det blir ganska snurrigt när man snurrat för många varv åt samma håll. kan någon bekräfta eller dementera, Please.
    Verkar vara ganska cool kite för övrigt skulle gärna vilja testa den, var kan man göra det?

    Atte

  • nic

    Medlem
    8 augusti, 2007 vid 19:41

    @Atte 403819 wrote:

    När man kollar på bommen så är det en satans massa linor och lechar som går kors och tvärs. Får en föraning om att det blir ganska snurrigt när man snurrat för många varv åt samma håll. kan någon bekräfta eller dementera, Please.
    Verkar vara ganska cool kite för övrigt skulle gärna vilja testa den, var kan man göra det?

    Atte

    Tror inte det är den senaste bommen du kollat på med smartloopen som gör att trimmet sitter i CL. Leaderlinorna kan du koppla antingen 2:1 eller 1:1.
    I 1:1 så är det minimalt med attiraljer i synfältet… (fattar dock inte ännu varför inte naish kan välja en av uppsättningarna åt en.)

    Årets (och förra årets) bom till Shockwaven håller jag med om är rörig.
    (Shiftbommen som är till Alliance och som funnits ett tag för C-kitarna är ok)

    nic

  • matte_c

    Medlem
    8 augusti, 2007 vid 21:03

    Jag är rätt spänd på sigmakitesen, verkar vara bra grejer. Tycker däremot recensionen eller vad man ska kalla hade lite aftonbladetrubrikfeeling över sig. man lovar men leverar inte och det retar en. På falles hemsida gjorde man ju en grej av att det skulle handla surfkänslan. Men i recensionen står det inte så mycket om känslan att köra kiten förutom att den är lätt att vattenstarta och att tyget inte fladdrar när man släpper upp bommen plus att man kan pumpa hela kiten från en ventil (nån mer än jag som inte fick den där wow-känslan?). Det man vill veta är just det där med känslan, om den nu svänger från mitten hur är det att hoppa? hangtime? ryck i looparna? windrange och om det är najs att köra den? hur är den i jämförelse med typ torchen, shockwaven eller nån övriga SLE-kites? hoppas på lite påfyllning om detta.

  • falle

    Medlem
    9 augusti, 2007 vid 08:27

    @Matte_C 403854 wrote:

    Jag är rätt spänd på sigmakitesen, verkar vara bra grejer. Tycker däremot recensionen eller vad man ska kalla hade lite aftonbladetrubrikfeeling över sig. man lovar men leverar inte och det retar en. På falles hemsida gjorde man ju en grej av att det skulle handla surfkänslan. Men i recensionen står det inte så mycket om känslan att köra kiten förutom att den är lätt att vattenstarta och att tyget inte fladdrar när man släpper upp bommen plus att man kan pumpa hela kiten från en ventil (nån mer än jag som inte fick den där wow-känslan?). Det man vill veta är just det där med känslan, om den nu svänger från mitten hur är det att hoppa? hangtime? ryck i looparna? windrange och om det är najs att köra den? hur är den i jämförelse med typ torchen, shockwaven eller nån övriga SLE-kites? hoppas på lite påfyllning om detta.

    Tack för ditt inlägg, fyller i den saknade feedbacken nu… 🙂

  • surfmc

    Medlem
    10 augusti, 2007 vid 09:38

    Ingen vind i Varberg……..och sista semesterveckan….ah man blir snart galen, jag har ägnat mig åt lite websurf istället, här är ytterligare en som testat Helixen, han skriver inte kortfattat men i alla fall:

    http://www.kiteforum.com/phpbb/viewtopic.php?t=2340911

  • mat

    Medlem
    10 augusti, 2007 vid 14:20

    har oxo testat den två gånger och kan bara säga att det är riktigt bra drag i 9:an och go hangtime!

    /Mat

  • arild

    Medlem
    10 augusti, 2007 vid 20:36

    Jag körde helix 9kvm både i massa vind och mycket lite vind. den har ett väldigt brett vind register. känslan i bommen påminde mer om en C-kite än en vanlig sle ett jämnare drag när man tex gör en butom turn på en våg och svänger kiten genom power zonen kiten svänger väldigt snabbt. körde den lite urkrokat i vågor och tyckte den flög stabilt utan att tappa kraft.
    testade den även en dag i hård vind och det gick att hoppa högt, bra häng.
    ser framimot att köra den med den nya bommen.
    Absolut en vidare utveckling av sle kitsen 🙂

  • matte_c

    Medlem
    10 augusti, 2007 vid 21:42

    Frågan är väl bara om man verkligen vill testköra? Vill man verkligen riskera känslan att det blir tråkigt att plocka upp sina tidigare älsklingar i quivern?:)

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Första provkörningen av Naish Helix

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.