Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Förstärkningsplagg under våtdräkten?

  • mag

    Medlem
    2 oktober, 2007 vid 19:09

    Neoprenshorts och neoprentröja under torrdräkten är kanon. Har även kört med en 2mm shorty under istället.

    Och tunna dykneoprensockar i våtskorna. Skorna är ett nummer för stora så att det inte blir trångt=kallt.

    /Magnus

  • ola-h

    Medlem
    3 oktober, 2007 vid 10:15

    @NIKKE 419115 wrote:

    Vad tror ni förresten om man skulle uppgradera sina våtskor från 5 mm till 7 eller 10, eller blir det alldeles förklumpigt tror ni?

    De tjocka Atan (8mm?) tycker jag fungerar mycket bra. Mindre klumpiga än många andra tillverkares tunna skor, om du frågar mig.

  • ola-h

    Medlem
    3 oktober, 2007 vid 10:19

    Underställ har jag inte testat. Det kanske är dags eftersom jag personligen tycker att det bli alldeles för klumpigt att plocka på sig mer neopren under våtdräkten. Dock kör jag ofta väst med huva över, och det tycker jag inte stör nämnvärt.

    Personligen tycker jag dock det största problemet när det bli allt kallare är att man så snabbt kyls ned på land. Man måste ju gå upp och värma händerna förr eller senare och du brkar jag snabbt bli nedkyld (och även frysa mer om fötterna). Därför tror jag ett smart trick helt enkelt är att hoppa i skoteroverallen direkt man går upp. På vattnet är det väldigt sällan jag fryser om kroppen (trots min fullkommligt ludermässiga Rip Curl-dräkt).

  • kamaaina

    Medlem
    3 oktober, 2007 vid 11:09

    Underställ funkar skitbra. Kör själv med fleece kalsong och undertälls t-shirt

  • sjogren

    Medlem
    3 oktober, 2007 vid 11:38

    fiberunderställ är perfekt!

  • planing

    Medlem
    3 oktober, 2007 vid 17:28

    @Kamaaina 419630 wrote:

    Underställ funkar skitbra. Kör själv med fleece kalsong och undertälls t-shirt

    Är det rätt tänkt med fleece? Det känns som att fleece binder vatten, ivarjefall till en viss del. Det känns som ett par fluffiga fleecekalsonger kan härbärgera en liter nollgradigt vatten, som sedan måste värmas upp av paketet.

    Man vill väl ha så lite tyg som möjligt under själva neoprenet? Jag kan iofs tänka mig att ett tunt underställ kan vara bra för att få bort det våta från kroppen, men fleece känns inte rätt för mig. Men du menar att det värmer alltså?

  • kamaaina

    Medlem
    3 oktober, 2007 vid 18:14

    Helt korrekt uppfattat….
    Nu e det så att min våtdräkt är ganska tät som den är, men upplever att det vatten som kommer in inte rinner igenom lika fort utan kroppen hinner värma upp det lättare….. men vad vet jag….. har kört med underställs tröja oxå o det funkar likvärdigt, så länge det inte blir för bulkigt under så….

  • nikke

    Medlem
    4 oktober, 2007 vid 07:14
    Ola H.;419622 wrote:
    Underställ har jag inte testat. Det kanske är dags eftersom jag personligen tycker att det bli alldeles för klumpigt att plocka på sig mer neopren under våtdräkten. Dock kör jag ofta väst med huva över, och det tycker jag inte stör nämnvärt.

    Personligen tycker jag dock det största problemet när det bli allt kallare är att man så snabbt kyls ned på land. Man måste ju gå upp och värma händerna förr eller senare och du brkar jag snabbt bli nedkyld (och även frysa mer om fötterna). Därför tror jag ett smart trick helt enkelt är att hoppa i skoteroverallen direkt man går upp. På vattnet är det väldigt sällan jag fryser om kroppen (trots min fullkommligt ludermässiga Rip Curl-dräkt).

    Vad tror ni om att ha dubbla våtdräkter på sig då?

  • jeppo_f

    Medlem
    4 oktober, 2007 vid 09:26

    Körde nån dag i vintras med en 3-mm shortie och väst med huva under vanliga våtdräkten. Funkar ok, men man blir ju rätt stel. Åsså tar det sjukt lång tid att kränga av sig grejjerna om man behöver pissa…

    /jeppo

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Förstärkningsplagg under våtdräkten?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.