Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fötter, lever farligt?

  • Fötter, lever farligt?

    Publicerad av davven på 30 oktober, 2008 vid 22:29

    Sprang på en bild när jag satt och slösurfade, började småflina lite lätt när jag läste vad som stod under bild 9.2 Själv har jag alltid fötterna så djup in i strapsen. .

    Men det kanske inte är något och flina åt, rätt vad det är kanske man åker rullstol istället för surfbräda? Nån mer än jag som pressar in fötterna lika långt?
    Kanske något och undvika, men samtidigt tycker jag man förlorar lite kontroll med fötterna längre ut som bild 9.1

    jps svarade 15 år, 6 månader sedan 24 Medlemmar · 44 Svar
  • 44 Svar
  • simpa

    Medlem
    30 oktober, 2008 vid 22:45

    9.1 – speed/slalom
    9.2 – våg/freestyle
    imo

    Annars finns ju denna för jämnan förekommande artikeln:
    http://www.guycribb.com/windsurfing_technique_holiday_DVD_0057v01.htm

  • ola-h

    Medlem
    30 oktober, 2008 vid 22:48

    Så här års börjar det väl bli större risk att man fryser bort fötterna än att man bryter av dem.

  • bicless

    Medlem
    31 oktober, 2008 vid 09:55

    De går dessutom av lättare om det är genomfrusna. Men kör själv 9.2 och än så länga båda fötterna kvar.

  • bjornen

    Medlem
    31 oktober, 2008 vid 12:15

    @simpa 513047 wrote:

    9.1 – speed/slalom
    9.2 – våg/freestyle
    imo

    9,2 för speed när det gäller mig. Jag tror att det är ganska individuellt hur man vill ha stropparna.

    //Björn

  • surfslusken

    Medlem
    31 oktober, 2008 vid 12:38

    Eller hur!!!?? Bilden måste ju va från -89! Skulle vilja se den som lyckas rida vågor me stropparna runt stortån! Bild 9.2 är väl minimum storlek för att de över huvudtaget ska gå att segla. Kolla bild 9.3 istället där jag, så otroligt konstnärligt, kladdat in var jag, o faktiskt även dom som kan rida vågor har stropparna!

  • davven

    Medlem
    31 oktober, 2008 vid 13:14
    surfslusken;513150 wrote:
    Eller hur!!!?? Bilden måste ju va från -89! Skulle vilja se den som lyckas rida vågor me stropparna runt stortån! Bild 9.2 är väl minimum storlek för att de över huvudtaget ska gå att segla. Kolla bild 9.3 istället där jag, så otroligt konstnärligt, kladdat in var jag, o faktiskt även dom som kan rida vågor har stropparna!

    Asg slusk, nu snackar vi! har själv aldrig karvat i vågor redigt. Nä bild 9.1 skulle jag nog uppleva som jag nästan skulle lyftas ur stroppen när det trycker på i seglet. . . Men det är klart på extremt grunt vatten kryper man ut lite, men samtidigt skotar man ut ev kliver av om det blir för grunnt. . Man vill inte sabba fenan, eller boxen/kroppen. . Själv föredrar jag och krypa in redigt när jag gasar .. .

  • jester

    Medlem
    31 oktober, 2008 vid 14:25

    Jao, dom har ju snarare flyttat ut stropparna på slalom o speed-brädor. Man vill ju gärna inte tappa ur foten ur stroppen i över 35 knop…

  • davven

    Medlem
    31 oktober, 2008 vid 16:48
    Jester;513178 wrote:
    Jao, dom har ju snarare flyttat ut stropparna på slalom o speed-brädor. Man vill ju gärna inte tappa ur foten ur stroppen i över 35 knop…

    Jo jag vill, alltså uppleva 35 knop eller mer!
    Inte det förstnämnda. . . 😉

    Väntat en vecka på min beställda Gps :confused2::santa:

  • rrd

    Medlem
    31 oktober, 2008 vid 17:18

    Jaha, då var det avslöjat. Förutsättn 1A för vågridn. För max värme i
    isvattnet

    9.1 är nog standard för dansk fjordseglin o annat plattvatten.

  • glader

    Medlem
    31 oktober, 2008 vid 17:26
  • argulander

    Medlem
    1 november, 2008 vid 08:54

    Håller mig nog gärna till 9:2, lite vingligt annars och speciellt om man har fullvuxna fötter storlek 45 så kommer man gärna väl långt ut på kanten annars. Fö har det varit vissa problem att hitta tillräckligt stora stroppar speciellt om man vill köra på vintern med Atan Polar 7 mm skor. Vissa stroppfabrikat är alldeles för små för mig.

    Klas

  • robin

    Medlem
    1 november, 2008 vid 17:23

    @argulander 513346 wrote:

    Håller mig nog gärna till 9:2, lite vingligt annars och speciellt om man har fullvuxna fötter storlek 45 så kommer man gärna väl långt ut på kanten annars. Fö har det varit vissa problem att hitta tillräckligt stora stroppar speciellt om man vill köra på vintern med Atan Polar 7 mm skor. Vissa stroppfabrikat är alldeles för små för mig.

    Klas

    Klas, har du hittat några bra? Samma problem…

  • oden031

    Medlem
    1 november, 2008 vid 17:27
    argulander;513346 wrote:
    Håller mig nog gärna till 9:2, lite vingligt annars och speciellt om man har fullvuxna fötter storlek 45 så kommer man gärna väl långt ut på kanten annars. Fö har det varit vissa problem att hitta tillräckligt stora stroppar speciellt om man vill köra på vintern med Atan Polar 7 mm skor. Vissa stroppfabrikat är alldeles för små för mig.

    Klas

    Samma problem här, storlek 45 med skor.
    Tänkte byta till de välkända Da Kine stropparna, någon som vet om de passar lika bra även till större fötter/skor?

  • argulander

    Medlem
    1 november, 2008 vid 18:37

    @Robin 513407 wrote:

    Klas, har du hittat några bra? Samma problem…

    Fanatics stroppar av en typ funkar bra. Har också Exocet som går hyffsat men sitter på det yttersta med vinterdojorna. Har också ibland flyttat isär stropparna så de blir bredare än det var tänkt, funkar ju om det finns många hål att välja på. Måste ju vara många med samma problem, 45 är ju ingen extrem skostorlek.

    Klas

  • dude

    Medlem
    1 november, 2008 vid 19:58

    Angående stora stroppar Robin och ni andra, DaKine Contour Vario som jag har kan ju förstoras långt förbi det ni önskar så de borde vara helt utmärkta. Går de att få tag på fortfarande bara? Surfbutiken hade dem förut.

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fötter, lever farligt?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.