Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Fragor bomlösning / 5:e lina

  • Fragor bomlösning / 5:e lina

    Publicerad av muche på 21 maj, 2006 vid 14:35

    Skulle vilja ha lite tips och asikter angaende bomlosningar for att kora urhokat. Jag kor f.n. med en EH-2004 bom med suicide leash direkt i chickenloopen. Hade en mindre trevlig upplevelse idag med detta da jag tappade bomen och flog mer eller mindre upp pa land och holl pa att skara halsen av en arg tvabarnsmamma , alltsa ingen vidare losning for varken mig eller folk pa stranden.

    Kollade in folk som korde north:s 2006 bomar och det verkade bra.

    Ar det latt att fa ordning pa kiten igen med detta system efter man tappat bomen???
    Finns det battre (billigare än att¨köpa north bom) lösningar??
    Nagon som modat en EH 2004 bom och satt 5:e lina pa den, i sa fall hur??

    /Gustav

    muche svarade 17 år, 12 månader sedan 13 Medlemmar · 20 Svar
  • 20 Svar
  • muche

    Medlem
    21 maj, 2006 vid 14:44

    Bild fran idag, “ta mig bakifran tricket”

  • mrmille

    Medlem
    21 maj, 2006 vid 15:35

    Att byta bom emellan 4linors tubar är ju sällan ett problem.
    Bara ta fram en måttstock och mäta och knyta lite nya knutar.

    Annars kan jag rekomendera Ocean Rodeos punch-out bommar.

  • budokai

    Medlem
    21 maj, 2006 vid 16:12

    kör du med suicide leach fäst i handleden?

  • pjoter

    Medlem
    21 maj, 2006 vid 17:05

    ett säkert kort annars är ju att inte köra så nära stranden att man åker upp på den om de skiter sig. spec inte då de e folk på den.

  • muche

    Medlem
    21 maj, 2006 vid 18:18

    Inte jag pa bilden, jag som tagit den och nej, tror inte han har leashen i handleden.
    Jo det ar ju battre kora langre fran stranden men ibland blir det som det blir.

    Byta bom mellan kitar vet jag att det inte ar nagot storre problem, det jag mer undrar ar vilket system som ar bra. Har dalig koll pa hur smidigt det ar m femte linan.
    Ar det sa att nar man slapper bomen faller draken pa rygg och sedan ar det bara att simma och hamta bomen och vattenlauncha draken som vanligt, ELLER, blir det normalt trassel och ett rent helvete nar man slapper bomen!! Ska kolla upp nan sida med ozones bom nu.

  • muche

    Medlem
    21 maj, 2006 vid 18:19

    ocean rodeos PUNCH OUT bom menar jag…. Later ju grymt iallafall

  • walle

    Medlem
    21 maj, 2006 vid 18:36
    Muche wrote:
    ocean rodeos PUNCH OUT bom menar jag…. Later ju grymt iallafall

    EH 2004… troligtvis den sämsta bommen som gjorts, somlige ex rent av farliga 😀

    Men allt går ju att modda, vill du inte modda eller vill ha något riktigt bra så gör som mille skrev och köp en “PunchOut” bom från OceanRodeo!

    säljs ju som du säkert vet av http://www.kitesweden.se och några andra återförsäljare.

  • ric

    Medlem
    21 maj, 2006 vid 19:28
    Muche wrote:
    Byta bom mellan kitar vet jag att det inte ar nagot storre problem, det jag mer undrar ar vilket system som ar bra. Har dalig koll pa hur smidigt det ar m femte linan.
    Ar det sa att nar man slapper bomen faller draken pa rygg och sedan ar det bara att simma och hamta bomen och vattenlauncha draken som vanligt, ELLER, blir det normalt trassel och ett rent helvete nar man slapper bomen!! Ska kolla upp nan sida med ozones bom nu.

    kör med bom och 5:e lina system från Naish och JL. tycker att båda fungerar klockrent, ser dock mer eller mindre identiska ut. förstår inte riktigt hur eller vad du menar med att “simma och hämta bommen” 🙂 det är bara att dra i 5:e linan tills du når bommen eller justera bomstoppet så att bommen inte flyger iväg mer än 2-3 meter då du släpper. 5:e linan fäster du enkelt i selen.

    tvåbarns mammor är ofta elaka det beror på att de tryckt ut en vattenmelon genom ett hål stort som en ärta. och det två ggr.
    antingen det eller för att någon flyger en för dem oidentifierbar stor drake alldeles ovanför huvudet.

  • ollefax

    Medlem
    21 maj, 2006 vid 19:40

    monkey kites bom tycker jag funkar utmärkt. Där fäster du leachen i 5e linan, vanlig sussi leach som du fäster i en metall ring. Vill du köra 4 liner fäster du den i metall ringen på front linan. vill du ha 5e i bakkant på vintern gör du likadant. Den bommen kan du ändra hur tusan du vill med andra ord.

    (Är partisk men ta en titt på den om du vill ha en bom där du kan ändra som du vill och som inte kostar 3′)

  • muche

    Medlem
    21 maj, 2006 vid 20:14
    Ric wrote:
    kör med bom och 5:e lina system från Naish och JL. tycker att båda fungerar klockrent, ser dock mer eller mindre identiska ut. förstår inte riktigt hur eller vad du menar med att “simma och hämta bommen” 🙂 det är bara att dra i 5:e linan tills du når bommen eller justera bomstoppet så att bommen inte flyger iväg mer än 2-3 meter då du släpper. 5:e linan fäster du enkelt i selen.

    tvåbarns mammor är ofta elaka det beror på att de tryckt ut en vattenmelon genom ett hål stort som en ärta. och det två ggr.
    antingen det eller för att någon flyger en för dem oidentifierbar stor drake alldeles ovanför huvudet.

    aaaaahh, klart att det var darfor hon blev arg. Bra svar, verkar kanon. Far se vad jag inforskaffar, ska kolla monkeybomen. North bomen kan man fa for 130 euro fran tyskarna sa vore kul med lite asikter om den ocksa efterssom det ar hyfsat pris.
    Den verkade lite skum med den har metallgrejjen vid chickenloopen… Enkelt ar ju alltid bast

  • yann

    Medlem
    22 maj, 2006 vid 06:58
    Muche wrote:
    Den verkade lite skum med den har metallgrejjen vid chickenloopen… Enkelt ar ju alltid bast Har hört att det finns de som tyckt att metallgrejjen är lite klumpig. Själv tycker jag den verkar bättre än förra årets Northbom som hade en strap som blev en halvmeter lång max nertrimmad och slingrade sig runt depowern ibland.
  • milkman

    Medlem
    22 maj, 2006 vid 08:56
    Muche wrote:
    Ska kolla upp nan sida med ozones bom nu.
    Även ifall Ozone instinct bommen är hur rätt som helst så tror jag inte att den är optimal för dig. Instinctens 5:e lina används ju till trimmen på kiten och leash används inte /(eller sätts i o-shit hantagen). Då din kite inte är gjord för detta så är nog vår bom inte rätt för dig.
    Men det finns några entusiaster till idén som exprimenterar med att konvertera sina vanliga C-kiter till Instincts-systemet. Länk här: http://www.kiteforum.com/phpbb/viewtopic.php?t=2328079

    OT: Skyst väska också 🙂
    2066_w.jpg

  • nic

    Medlem
    22 maj, 2006 vid 09:01
    Milkman wrote:
    Muche wrote:
    Ska kolla upp nan sida med ozones bom nu.…
    Men det finns några entusiaster till idén som exprimenterar med att konvertera sina vanliga C-kiter till Instincts-systemet. Länk här: http://www.kiteforum.com/phpbb/viewtopic.php?t=2328079

    Jag tror det är en dålig idee eftersom utväxlingen 2:1 på 5-linan bara blir perfekt om framkanten sticker ut lite så att hela kiten tippas proportioneligt som den bara gör på en SLE-kite.

    Bara mina 5 cent.

    nic

  • luuddee

    Medlem
    22 maj, 2006 vid 09:47

    ehs 06 5elina bommar e jvligt fina och swrivel till mittenlinorna..

  • yeeah

    Medlem
    22 maj, 2006 vid 20:19

    ludde kan ni inte slänga upp lite bilder på EH´s bom?
    finns inte direkt mkt info på EH´s hemsida

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Fragor bomlösning / 5:e lina

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.