Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Frågor om äldre riggar Hjälp!

  • Frågor om äldre riggar Hjälp!

    Publicerad av emanuele på 5 maj, 2018 vid 17:40

    Hej har fått 2st Neil Pryde World Cup MKIV 6.0 0ch 6.8 Det rekommenderas en mast som heter carbon 60, 460, MCS 25 eller 28 till dem.. Andra specifikationer är Max Luft 4760mm, 15.8 eller min Luft 4740mm, 15.7. Sen står det även Max bom 1880mm, 6.2 – 1855mm 6.1. På seglet står det även Flexflo på sidan.

    De ser rätt bra ut i skicket hur från vilket år kan de vara?

    Kan jag köpa en ny 460 mast till dessa segel och en ny bom passar detta?

    Har en gammal bom med men vet inte om den passar, finns även en mast som heter R480/27. Red Constant 64%-70% Race/ Speed Length 480cm Weight 1.82kg Stiffnes 27/3 MCS 29 passar denna tro eller går det inte med för lång mast

    Går det att köra på dessa grejer som nybörjare tills jag får råd att köpa en nyare rigg, Brädan är Bic techno 148l
    Kör med sele och fotstroppar kan ej vatten start än, men vill ha något som man kommer ut och kan köra.

    i detta fall kanske jag då kommer undan med att skaffa en ny mast om det fungerar.

    robin svarade 5 år, 11 månader sedan 4 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • sailortrash

    Medlem
    5 maj, 2018 vid 19:37

    Hej

    låter som rätt gamla grejer, sent 90-tals skulle jag tippa

    det funkar nog med en modern 460 mast, för de har samma IMCS (styvhet) idag. De lär gå att köra med utan problem, men har kanske inte lika stort vindregister som dagens segel. Om du köper en ny mast ska du undvika böjkurvan HT (Hardtop). CC och FT borde funka. Fundera på vilken typ av segel du vill ha till masten framöver, så du inte behöver köpa en ny mast då också. Simmer t.ex är vanliga på begagnadmarknaden och funkar CC och FT master. Gunsail är billiga (relativt sett) att köpa nya, och funkar med CC master (även FT)

  • billie

    Medlem
    5 maj, 2018 vid 22:14

    Seglen är ifrån 1994 och är exterma race segel med cambers .(Cambers måste vara hela) Du kan använda masten om du kapar den lite . I alla fall till 6,8 m2 seglet. Trimmet är dra nedhal så att seglet hänger ned till bommen. Eller köp nya eller bättre beg. segel av nyare modell .Numera kan en mast räcka till flera segel. Brädan går fint att använda.

  • robin

    Medlem
    6 maj, 2018 vid 20:06

    Sant att det är ett racesegel från 94. Just det seglet är kanske ett av de minst lämpliga för nybörjare eftersom det är extremt även för att vara ett racesegel med cambers på alla lattor (om jag minns rätt) och dessutom med dåligt bottendrag. Det var nog snabbast i världscupen det året men fick kritik för att kräva alltför mycket kraft för att vara bra för mer normala seglare. Jag har själv inte provat det men var katalogbitare av rang på den tiden.

    Sedan funkar ju allt att segla på och har du inte råd med något annat så kör på. Men det går nog bra mycket lättare att lära sig vattenstart med ett enklare segel.

  • emanuele

    Medlem
    6 maj, 2018 vid 23:37

    Aa skaffade ett Gunsails future 2014 6.8 med Mauisails SRS Wave 100% Carbon RDM mast och Gunsails cross bom fick även med ett Mauisails loco 6.0 segel som är slitet och lagat men ska fungera, plus mastförlängare, mastfot, och hängstroppar till bomen.

  • robin

    Medlem
    7 maj, 2018 vid 13:55

    Mycket bättre för dig!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Frågor om äldre riggar Hjälp!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.