Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Frågor om min utrustning.

  • Frågor om min utrustning.

    Publicerad av noshorning på 28 augusti, 2018 vid 07:58

    Halloj!

    Jag väger 85kg är 190 lång. Har vindsurfar några år nu. Inte riktigt lyckats plana genom en jipp. Men planar och får i fötterna i stropparna. Har även börjat göra freestyle moves som helicopter tack och duck tack i lättare vind. Beach och vattenstarter får jag ofta oxå till när det blåser tillräckligt 🙂

    Jag har 430 unifiber epoxy mast sdm, 7 m2 unifiber segel och en 150l f2 bräda. Vet inte årsmodell men köpte allt för typ 5 år sedan 🙂

    Min fråga handlar om att jag vill uppdatera min utrustning lite. Vill gärna börja göra mer freestyle grejer. Vill lära mig hoppa o göra typ Vulcan. Kan tänka mig att lägga ungefär 10k. Men vet inte riktigt vad jag ska satsa på.

    Något till, mindre segel verkar dock rimligt. Bör jag byta min mast till att börja med? Tror det är denna jag har 430 lång.
    https://www.surfspot.se/unifiber-epoxy-sdm.html

    Även en mindre bräda funderar jag på.

    Alla tips uppskattas, kommer nog komma upp fler frågor allt eftersom 🙂

    Juste seglar i en insjö. Ekoln utanför Uppsala..

    dr-masse svarade 5 år, 8 månader sedan 3 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • sailortrash

    Medlem
    28 augusti, 2018 vid 08:51

    hej

    byt inte utrustning, om du ska nörda in dig på freestyle kommer din stora bräda vara basen i din utveckling. behåll den med andra ord (seglet kan du ju sälja om du vill…). köp ett litet segel, typ en 5.3 och sikta på en riktig freestylebräda kring 100-110 l. köp inte för gammal, yngre än 2011 ca, för däromkring gjordes förändringar i brädans shape som var lyckade. om du kan få tag på en fanatic skate är det ett säkert kort, men jag har en rrd twintip som jag tycker är väldigt snäll och bra att utvecklas på.

    helst ska du ju såklart ha en uppsättning segel, typ 5.3-5.0-4.7, och gärna freestylesegel för de är lättare och enklare att “freestyla” med än t.ex vågsegel.

    Om jag var du skulle jag försöka hitta ngt komplett begagnat, med fokus på att brädan verkligen är en freestyle

  • dr-masse

    Medlem
    28 augusti, 2018 vid 10:08

    Jag väger 85kg är 190 lång. Har vindsurfar några år nu. Inte riktigt lyckats plana genom en jipp. Men planar och får i fötterna i stropparna. Har även börjat göra freestyle moves som helicopter tack och duck tack i lättare vind. Beach och vattenstarter får jag ofta oxå till när det blåser tillräckligt 🙂

    – härligt, det är nu det börjar lossna!

    Jag har 430 unifiber epoxy mast sdm, 7 m2 unifiber segel och en 150l f2 bräda. Vet inte årsmodell men köpte allt för typ 5 år sedan 🙂

    Något till, mindre segel verkar dock rimligt. Bör jag byta min mast till att börja med? Tror det är denna jag har 430 lång.

    – Ett mindre segel är klart rimligt, runt 5.3-5.7 kommer bli najs att träna freestyle med. Ny mast – ja! Hellre att du får tag i ett lite småslitet segel men har en riktigt bra mast. Det kommer märkas, både i vikt och prestanda.

    Även en mindre bräda funderar jag på.

    – Ja, en 110 liters freestyle som antytts här är riktigt kul på plattvatten och ofta väldigt effektiva brädor.

    Juste seglar i en insjö. Ekoln utanför Uppsala..

    – ta kontakt med klubben i Uppsala, varför inte ett pm till poppo här på surfzone?

  • dr-masse

    Medlem
    28 augusti, 2018 vid 10:09

    Och som av en händelse….

    http://www.surfzone.se/advert/fanatic-skate-bgs-110-2014/

    den är fasiken närmast perfekt i mina ögon.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Frågor om min utrustning.

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.