Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Framtiden är kort

  • the_novice

    Medlem
    3 september, 2012 vid 19:26

    218 cm har jag väl på ett par brädor. Kortare än det låter djärvt, men samtidigt väldigt kul att testa. Jag saknar ibland en längre, traditionell, nos för noslandningar, men annars behövs den nog inte.

    Att helt enkelt ta bort tailen, för att slippa att välja rocker där, låter ju som ett riktigt nytänkande… 😀

  • ola-h

    Medlem
    3 september, 2012 vid 19:41

    Har du kvar din EVO 62, Krister? Den var väl 218. Men den kändes ju faktiskt lite kort. Inte så att den var svårkörd, men det var trots allt “kort känsla” i den, vilken jag också tyckte gjorde att den var rätt känslig för förhållanden. Ibland var den grym, men nästa gång kunde man bli besviken. Jag minns exakt när jag körde den första gången. Salnö, var det.

    Min nuvarande allroundbräda (en quantum 69 proto) som är ungefär samma längd har inget av den känslan. Visst är den kompakt, men på det stora hela helt normal. Jag tror helt enkelt den hänt en del med bräddesignen med anledning av twin, tri och quad-utveckling. Rockerkurvorna har helt enkelt blivit lite kurvigare udner mastfoten man kanske lite rakare där fram. Båda sakerna gör det enklare att göra en kort bräda som fortfarande känns naturlig. Jag har också gradvis flyttat mastfoten närmare framstroppen det senaste året. Rätt mycket, typ mastfoten 3-6cm bak vilket är mycket när det gäller denna fundamentala variabel, och sedan har framstroppen säkert halkat fram ett par cm (i och med bredare stance). Det blir lite jobbig kastfallskänsla ibland, men brädan blir sjukt reaktiv, och intressant nog mindre slagig i chop också.

    Men som sagt, på denna bräda (jämför med min nuvarande allroundbräda), är det i praktiken bara mindre tail, å så några småtweak på rails och rocker.

  • the_novice

    Medlem
    3 september, 2012 vid 20:22

    Jo, jag har kvar EVO 62, jag har svårt att skilja mig från mina favoriter. (Jag har tex även en Hypersonic som jag körde med igår…)

    Ja, EVO’n (62:an) kan kännas lite kort men det är just vid noslandningar, tycker jag. Har man full fart i vågridningen så går det bra att lägga vikten långt fram utan att nosen känns kort. Jag provseglade dock förra årets quad, och den var faktiskt snäppet bättre på att behålla farten i bottensvängen, även i ren onshore, så hade det bara funnits lite bättre i vågor i Karlstad så hade jag slagit till direkt…

  • doc

    Medlem
    3 september, 2012 vid 21:13
    dude;697173 wrote:
    Ola, låter bra det här med frugal engineering, det kommer nog ta oss framåt; för en vågbräda ska ha en “platt planingsyta” nånstans mellan mastfoten och fotstropparna…

    Det är ganska festligt att du talar om för en shaper hur hans bräda ska se ut 🙂
    Med tanke på de lovord jag hört om Olas senaste prototyper så har jag en stor förhoppning om att fisken ska vara en jäkel i vattnet, som förväntat…
    Om den passar mig kanske det blir en custom…

  • dude

    Medlem
    4 september, 2012 vid 07:11
    Ola H.;697181 wrote:
    Njae….. just den sortens tänk är att av de jag har skippat på de flesta av mina brädor. Det är snarare ett exempel på när man lägger till en slags (i många fall) onödig detalj. Man har en rocker, så plattar man ut den på mitten (det är som jag ser det då ett designelement som man lägger till). Om man kan skapa samma lyftkraft i rockern som helhet utan denna utplattning så kommer man samtidigt plocka bort en hel del motstånd (“drag”).

    I själva verket är den korta Fishen en slags utveckling av detta. Ofta lägger man ju till tailkick på brädan för att få en tight sväng. Men vill man ha bättre speed vill man ha denna del rak. Så, varför inte ta bort en stor tugga av tailen. Det blir ju liksom som oändligt stor rocker, rent svängmässigt. Och sedan ser man till att resten av brädan levererar tillräcklig lyftkraft och stabilitet.

    Om prognoserna håller så vet jag mer om det funkar eller ej om en vecka.

    Tack för kommentar – jag ville just höra vad du hade för projekt och idéer kring just att ha kontinuerlig kurva i stället för knicken med “platt yta” som jag hört att du kanske gått bort ifrån 🙂

    Själv är jag sen flerfenskoncepten begav sig för mig runt 2008/2009 stoked på idéen att få till en lättvindsbräda för Torö som är bred och har bra flow och det är just den vägen som jag ser du Ola, och Naked (edit: Nude menar jag) med sin Chopper som nu blivit Starboard Nuevo, kommit en bra bit på vägen. Själv har jag en vågis med ofo 41 och skön svängd rocker som jag tänker mig testa Chopperns twinkoncept med fenorna ute vid railen och även om den är 233 lång, vilket är old-school så kan jag tänka mig att den har en shape som fungera, jag funderar på att kapa av fem cm av tailen men det har jag för tillfället för lite insikt i för att avgöra om det kommer göra gott eller ont, men jag har t ex hört att Marc Angulos vågshapes tagit stor fördel av att ha kapats av i tailen genom att ge bättre release, och nu även av dig Ola som “kapar” längd i häcken. Hur som helst skulle den här experimentbrädan jag har att bli någon sorts cross-over-bräda mellan vågridning i lätt vind (kanske klarar den även vågridning i hårdare vind med twins som sitter nära railen, precis som Nuevo sägs göra) och freestyle, och det här är nog precis det jag vill ha!

  • svenne

    Medlem
    4 september, 2012 vid 08:00

    @Doc, jag tror nog att Dude var ironisk. Men det gick nog inte fram. Det finns inte många som är lika vetgiriga som Dude…

    @Dude, de heter Nudie.

    @Ola, jag tycker att du är kort.

  • ola-h

    Medlem
    4 september, 2012 vid 08:47
    Svenne;697294 wrote:
    @Doc, jag tror nog att Dude var ironisk. Men det gick nog inte fram. Det finns inte många som är lika vetgiriga som Dude…

    @Dude, de heter Nudie.

    @Ola, jag tycker att du är kort.

    Svenne, om du skall messerschmitta så får du hålla bättre ordning på dina nakenreferenser. Nude Boards heter de. Nudie är väl några slags kläder.

  • jesper-b

    Medlem
    4 september, 2012 vid 09:28

    Nej nu djävlar blir jag sugen på att hugga till en vindsurfbräda!!! Hade tänkt mig en rev/pointbrake surfbräda för utlandsresorna och en liten Torö-SUP först, men jag tror jag ska prioritera upp min lilla korta vågseglingsbräda på den listan…

    Framtiden… är ingenting förrän vi gör den, och då är den inte framtid längre! Detta enbart sant utifrån en materialistisk ontologi.

    Framtiden… finns i form av idéer och förväntningar (bland annat medierade i artefakter såsom prognoser), eller i form av protentioner för att använda ett mer tekniskt/teoretiskt språk. Hur den realiseras, eller utvecklas materiellt, kan vi varken exakt prognostisera eller ens objektivt avgöra när det skett! Detta enbart sant utifrån en konstruktionistisk, fenomenologisk och/eller semiotisk ontologi.

    “…är kort” Nej det blir ännu bökigare, en annan gång!

    Torövindrapporten för i morrgon bitti har föresten dragits upp lite!

    /JB

  • svenne

    Medlem
    4 september, 2012 vid 09:39
    Ola H.;697304 wrote:
    Svenne, om du skall messerschmitta så får du hålla bättre ordning på dina nakenreferenser. Nude Boards heter de. Nudie är väl några slags kläder.

    Men jag stavade ju fel föfaen! Du är i alla fall kort.

  • dr-masse

    Medlem
    4 september, 2012 vid 11:30

    För faen.

    Korta brädor gillas. Och precis som Ola skriver så är det ju en rätt rejäl skillnad mellan en brädas faktiska längd och hur den upplevs på vattnet. Min Flywave 85 är 230 och den upplever jag som rätt lång…

    Skall bli mycket intressant, igen, att följa Olas shapeprojekt. Synd att den inte blev klar i Portugal, hade ju hoppats på ett provåk eller två.

  • ola-h

    Medlem
    4 september, 2012 vid 18:30

    Själv har jag utvecklat en egen ontologi för det där. Det teratomologiska synsättet (efter den medicinska termer teratom som betecknar en slags svulst, oftast inkapslad i en cysta, som i allmänhet innehåller alla de tre olika cellvävnadstyperna, och i vissa fall nästan kan vara som ett eget litet foster). Metaforen kan tolkas åt två håll: Nutiden är huvudorganismen. Framtiden växer som en egen “idé” i nutiden och innehåller alla aspekter av av det verkliga och närvarande, men inkapslat “i sin egen idé”. Eller så kan man se framtiden som det aktuella och existerande och teratomet är som ett slags ankare av nuet, inrymt i framtiden. Alla framtidens friheter finns därmed inkapslad i denna tänka variant av nuet.

    Inom båda dessa tolkningsramar finns en ytterligare metaforisk aspekt från den medicinska termen att beakta. Teratomet finns (eller tros finnas) inom organismen redan från befruktningen eller strax efter. I vår diskussion om framtid betyder det att i den tidpunkt framtiden skapas som en idé, så förankras också en del av nuet i framtiden. Eller i den andra varianten, när nuet skapas som idé, så inkapslas i nuet också en del av framtiden.

    Så, men de orden tror jag att ni nu kan själva fundera ut de sista detaljerna i hur brädan ser ut.

  • jesper-b

    Medlem
    4 september, 2012 vid 20:20

    Ola för faan, den där biologismen är alla samhällsvetares egen teratom. Att görandet av framtiden alltid har en relation till nuet, liksom med det vi upplever som nuet, dvs nysset, det är nog inte helt uteslutet, liksom vice versa, men att likna det vid en teratom… Jag skulle rekommendera lite mer skolat vetenskapsfilosofiskt resonemang – då kommer din kortis bli ännu mer outside, a very small, box!

    Nu drar jag till Torö!

    /JB

  • larry

    Medlem
    4 september, 2012 vid 20:24
    Ola H.;697368 wrote:
    Själv har jag utvecklat en egen ontologi för det där. Det teratomologiska synsättet (efter den medicinska termer teratom som betecknar en slags svulst, oftast inkapslad i en cysta, som i allmänhet innehåller alla de tre olika cellvävnadstyperna, och i vissa fall nästan kan vara som ett eget litet foster). Metaforen kan tolkas åt två håll: Nutiden är huvudorganismen. Framtiden växer som en egen “idé” i nutiden och innehåller alla aspekter av av det verkliga och närvarande, men inkapslat “i sin egen idé”. Eller så kan man se framtiden som det aktuella och existerande och teratomet är som ett slags ankare av nuet, inrymt i framtiden. Alla framtidens friheter finns därmed inkapslad i denna tänka variant av nuet.

    Inom båda dessa tolkningsramar finns en ytterligare metaforisk aspekt från den medicinska termen att beakta. Teratomet finns (eller tros finnas) inom organismen redan från befruktningen eller strax efter. I vår diskussion om framtid betyder det att i den tidpunkt framtiden skapas som en idé, så förankras också en del av nuet i framtiden. Eller i den andra varianten, när nuet skapas som idé, så inkapslas i nuet också en del av framtiden.

    Så, men de orden tror jag att ni nu kan själva fundera ut de sista detaljerna i hur brädan ser ut.

    Är det under sånna här haschpsykoser som du går ut i garaget och shapar Ola?
    Keep on smoking :tongue: Tror du är på rätt väg.

  • ola-h

    Medlem
    4 september, 2012 vid 20:33
    Jesper B;697394 wrote:
    Nu drar jag till Torö!

    /JB

    Du menar “Nyss drar jag till Torö”

    Eller som jag hade sagt det: Med det förgångnas upplevda känsla projicerat på framtidens morgon, innefattar nysset avfärd därmot.

  • jesper-b

    Medlem
    6 september, 2012 vid 15:19
    Ola H.;697400 wrote:
    Du menar “Nyss drar jag till Torö”

    Eller som jag hade sagt det: Med det förgångnas upplevda känsla projicerat på framtidens morgon, innefattar nysset avfärd därmot.

    Absolut emmanent fastlagt. Vi har transenderat tiden!

    /JB

Sida 2 av 8

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Framtiden är kort

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.