Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Från syd-svenskan: Kitarna på näset får på taffsen

  • bananen

    Medlem
    7 juli, 2009 vid 17:52

    Magne, är det sant? Jag trodde du hade hängt in för gott. Äntligen någon som skriver lite vettiga inlägg här!

    Surf på torsdag/fredag?

  • getwet

    Medlem
    7 juli, 2009 vid 19:19

    Däremot skrämmer all mänsklig aktivitet fåglar, även kite. MEN jag skrämmer inte fåglar mer med kite än annan utrustning tex vindsurfing, enda skillnaden är att fåglarna blir skrämda ca 20 meter längre ifrån jämfört med v-surf, gissningsvis för att draken befinner sig på ca 25 m lifrån mig!

    Det är väl precis det det handlar om, de flesta skygga fåglar ligger på bo så länge det bara går fram tills dess att situationen blir omöjlig, när man väl lämnat boet är det öppet för andra predatorer att fritt smaska i sig av boets innehåll, oftast då predatorer i form av fiskmåsar, kråkor mm som lever väldigt nära oss männsikor på soptippar, hamnar och ja överallt i princip och deras rädsla för oss männsikor har drastiskt avtagit.

    Tycker det är skrämmande att det finns folk, framförallt bland oss surfare (kiteare och vindsurfare inkluderat som jag tror ska vara naturälskare eller iaf värna om naturen och miljön) som inte begriper att vissa områden är oerhört känsliga pga vissa arters speciella häckning (ta Skärfläckan som exempel i det omdiskuterade ankdammen vid Haga park).

    Att vi surfers bryter mot dessa regler som finns för att skydda områden är inte till gagn för någon av oss utan framställer bara surfare som ett burdust gäng som skiter i naturen och miljön, vi blir jämställda med ett gäng vattenskoterförare helt enkelt!

  • getwet

    Medlem
    7 juli, 2009 vid 19:33
    Kapten K;557637 wrote:
    Jag håller med dig, Nyckläckta fågelungar ser tom skillnad på en siluette av en råka och en rovfågel fastän de är i samma storlek. Så att fåglarna tror att en kite är en rovfågel är rent nonsens, dock så blir de skrämda av kitear, människor, hundar, lastbilar, flygplan och allt annat möjligt.

    Va fan fick du det ifrån?

  • calle_b

    Medlem
    7 juli, 2009 vid 19:40

    Konfen i sitt esse! Barabapapaaa, I´m löving it 🙂

  • klang

    Medlem
    7 juli, 2009 vid 21:05
    SUPEREXTREM;557635 wrote:
    Detta bortses ifrån totalt av ontitiologer etc, och det är beklämmande att så många vindsurfare inte inser detta utan håller dessa förbudsivrare i handen!

    Hahaha… kvällens underhållning… loving it !!!

    Super-duper-extrem, du verkar verkligen påläst, en riktig liten fågelvän… självklart har du rätt… vilken pippi skulle se skillnad på kite och vindsurf, inte ens 70% av svenska befolkningen vet skillnad…

  • kapten-k

    Medlem
    7 juli, 2009 vid 21:18

    Ärligt talat så är hela diskussionen löjlig, vi borde göra nåt om de globala miljöproblemen i stället. Om 30år ligger hela näset under vatten… var skall fåglarna landa då?
    Sen behöver ju inte störa fågelstackarna just nu, det finns ju fler spots.

    kolla denna om ni inte har sett den, verkar vara gott om konstgjorda speedspots i dubai förresten.

    http://www.home-2009.com

  • el_duderino

    Medlem
    8 juli, 2009 vid 07:28

    Meeeeeeeeen… Betänk att vi har vindsurfat detta spot i 20+ år, trots det finns det uppenbarligen fåglar kvar att värna om. Hur gick det till?

  • el_duderino

    Medlem
    8 juli, 2009 vid 07:36
    bananen;557658 wrote:
    surf på torsdag/fredag?

    lätt!!

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Från syd-svenskan: Kitarna på näset får på taffsen

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.